Microsoft Lumia 640 4G Zwart Review

Lothiriel 3 juli 2015, 11.005 views

Microsoft Lumia 640 4G Zwart

In de korte tijd dat ik dit toestel heb ben ik al helemaal fan. Het is een goedkoop toestel, ergens tussen low en midend in, en dat is ook af te lezen aan het lijstje van specificaties. De beleving is echter zoals bij een veel duurder toestel. Heel tevreden ervan!

Pluspunten

• WP 8.1 (en update naar WP 10 binnenkort!)
  • Sommige Nokia/Lumia apps zijn echt handig, en de overbodige kun je er makkelijk afgooien
  • Prijs en prijs/kwaliteitsverhouding
  • Appaanbod is duidelijk verbeterd
  • Beeldscherm is prima ondanks 'lage' resolutie
  • Camera schiet mooie foto's
  • Verwijderen cover gaat vlot + optie voor SD-kaartje tot 128gb
  • Uitstekende standby-tijd

Minpunten

• Bouwkwaliteit is wat minder ivm mijn Lumia 520
  • Erg weinig interne opslag (8gb)
  • Frontcamera is erg matig (wat voor mij overigens geen issue is)
  • Lader is cru gezegd een waardeloos prul (gelukkig nog genoeg laders hier thuis!)

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Beste mede-Tweakers,

Bij deze publiceer ik graag mijn review betreffende de Microsoft Lumia 640 4G Zwart. Ik zal eerst kort uitleggen hoe ik bij deze telefoon ben beland en hoe mijn korte smartphone-geschiedenis er zowat uitziet. Daarna zal ik de voor mij belangrijke zaken overlopen. Ik ben niet zo'n benchmark-type, anders had ik wel een supersnel topmodel gekocht. Ik was vooral opzoek naar goede prijs/kwaliteitsverhouding en ik zal dan me dan ook vooral toespitsen op mijn gebruikerservaring. Soms zal ik een vergelijking maken met mijn Nokia Lumia 520, de telefoon die vervangen wordt door deze.

Ik begin met de inhoudstafel zodat het een overzichtelijk geheel blijft. Dit is mijn derde review, en ik wou graag bij elke review die ik schreef een beetje groeien qua resultaat. Ik hoop dat dat deze keer ook gelukt is in vergelijking met m'n toenmalige review van de Lumia 520. Bij deze al bedankt voor het lezen van m'n review!

Inhoudstafel

- Mijn smartphonegeschiedenis
- Vergelijking Nokia Lumia 520 en Lumia 640
- Waarom de Lumia 640?
?

Unboxing
- Wat zit er allemaal in het doosje?
- Kwaliteit van de accessoires.
- Foto's verpakking

- Wifi
- Bluetooth
- Bellen + speaker

Accuduur
- Hoe lang houdt de 640 het vol met matig gebruik?

Camera (achteraan)

- Appaanbod
- Nadelen en voordelen
- Waarom WP kiezen?
- Enkele handigheden in WP

Ik ben lang niet echt geïnteresseerd geweest in smartphones, zolang dat ik uiteindelijk één van de enigen was in m'n jaar die geen smartphone bezat. Toen mijn oude Nokia er toch wel heel verlept begon uit te zien heb ik mezelf Nokia Lumia 520 aangeschaft. Dit was vooral bij wijze van experiment. Ik had geen geld voor een iPhone en ook geen zin in Android wat er voor mij nogal chaotisch uitzag (sorry Androidgebruikers!). Verschillende mensen raadden me een Lumia 520 aan. Goedkoop, WP zou goed draaien en ik kon bij m'n favoriete telefoonmerk blijven. Dit bleek uiteindelijk een goede keuze. Ik heb dat ding zoveel gebruikt omdat ik er echt wel van onder indruk was. Ik had mezelf voorgenomen om als WP me zou bevallen ik een nieuwe WP-telefoon zou kopen. Dat was zeker het geval en dus wou ik ditmaal een iets duurder exemplaar aanschaffen.

Als notoire Nokia-addict viel m'n oog eerst op de Nokia Lumia 735, en niet op de nieuwere Lumia 640. Om eerlijk te zijn; dat was puur omdat op de 735 nog 'Nokia' stond en op de 640 al 'Microsoft'. Dat heb ik me uiteindelijk uit m'n hoofd laten praten waarna ik toch maar voor de 640 gegaan ben. Dat gezegd zijnde valt het Microsoft-logo niet heel erg op en vind ik het bij nader inzien ook niet erg storend.

Een internetfoto van een 520 naast een 640

Ik heb de 640 4G-versie in het zwart aangekocht bij Vandenborre, een Belgische fysieke winkel. In tegenstelling tot vele anderen ben ik niet zo'n online-koper en heb ik graag de zekerheid en service van een fysieke winkel. Dat uiteraard met goede ervaringen bij hen in het verleden indachten. Ik moet wel zeggen dat - en dat is niet enkel bij Vandenborre - de Lumia 640 barslecht verkrijgbaar is en dat toch een paar maanden na de release. Zo moest ik helemaal naar Diest rijden voor het bij hen op 1 na laatste exemplaar, in de Leuvense winkel was er een wachttijd van 1 tot zelfs 3 (!) weken. En dat terwijl schimmige apparaten zoals een Huawei van 69 euro wel vlot verkrijgbaar is. Dat vind ik toch enigszins jammer en komt de populariteit van het toestel wellicht niet ten goede.

Afijn, dan is het nu maar eens tijd om over te schakelen naar de review zelf!

Inhoud:
• Lumia 640 LTE
• Lader
• Oortjes
• Informatieboekjes in het Nederlands en Frans

De telefoon zit in een +/- vierkant doosje, wit gekleurd met de verschillende versies (kleuren) die beschikbaar zijn. Gek genoeg de zwarte versie juist niet. Ik had graag een kleurtje genomen, maar dat was lastig verkrijgbaar en daarnaast wil ik liever ook geen glossy achterkant; omwille van vetplekken en dergelijke.

Niet uitgepakte verpakking

Naast de telefoon heb je uiteraard de typische "Aan de slag"/quickstartboekjes met wat algemene informatie. Verder bevat het doosje ook een setje oortjes en een lader. Over die oortjes kan ik kort zijn, het zijn oortjes zoals je ze typisch meegeleverd krijgt bij een smartphone. Niks bijzonders en wat mij betreft ook meteen de rommella in voor wie ze eventueel zou kunnen gebruiken of als ik m'n andere oortjes niet kan vinden. De lader is overigens van bedenkelijke kwaliteit, een kleine ruk aan de draad en ik denk dat deze dan wel over is. Gek genoeg ziet de lader er precies hetzelfde uit als die van m'n Lumia 520, op het Nokia-logo na wat vervangen is door zijn Microsoft-equivalent - maar toch weegt de bijgeleverde lader van de 640 een beetje minder en lijkt deze ook van mindere kwaliteit. Gelukkig hebben we hier meer dan genoeg laders thuisliggen dus als er eentje kapot gaat is dat allesbehalve een ramp natuurlijk.

Een dingetje wat ik wel miste in de doos was een micro-USB naar USB-kabel. Deze zat meegeleverd bij m'n Lumia 520 maar niet bij de 640. Dit is een heel handig draadje als je aan de computer bezig bent en vind ik toch wel een gemis.

Geopend Lumia 640 LTE-doosje

Hieronder heb ik nog een kleine vergelijkende foto tussen de Lumia 520 en de Lumia 640. Zoals je ziet is het toch een groot verschil. Momenteel vind ik de 640 nog echt reusachtig, maar dat vond ik van een 2,4 inch schermpje komend ook van de 520. Ik vermoed dat het gewoon gewenning betreft. Al denk ik dat 5 inch ook wel mijn limiet is qua grootte.

5 inch vs 4 inch

En om dit stukje af te sluiten nog een vergelijkende foto van de twee laders. Zoals gezegd zijn ze op het logo na identiek, maar de Nokia-lader lijkt een stuk duurzamer en steviger te zijn.

De Nokia-lader vergeleken met de meegeleverde Microsoft-lader.

Eerst en vooral wil ik graag de bouwkwaliteit en afwerking van de Lumia 640 LTE bespreken. Ook hier ga ik onvermijdelijk weer vergelijken met de 520, waarvoor m'n excuses. Ik heb helaas niet zoveel referentiemateriaal. Ik heb de 520 altijd al een heel stevig apparaat gevonden, vergelijkbaar met de duurzaamheid van de alombekende dumbphones. Ik had een gelijkaardige ervaring verwacht bij de 640, maar dat is kortweg niet het geval. Let op, dat wilt niet zeggen dat het geen degelijke telefoon is, maar dit is niet te vergelijken met elkaar op vlak van stevigheid.

Waar de 520 en ook andere oudere types Lumia nog onwrikbaar waren is deze best wel 'krakerig' te noemen. De cover komt makkelijker los, en dat is langs de ene kant wel positief, want ik wil regelmatig m'n SD-kaartje wel eens via de adapter aan m'n Macbook koppelen. Langs de andere kant merkte ik bij het losmaken van de cover dat het toestel wat meer flexibel is en soms een krakerig geluid voortbrengt. Dat is niet zo'n probleem maar voor mij persoonlijk wel een kleine teleurstelling. Ik was dan ook wel verwend natuurlijk.

Ik denk dat dit vooral te wijten is aan het feit dat dit toch wel een dunner apparaat is, en ook nog eens een fors groter scherm bevat. De Lumia 640 komt zo wat kwetsbaar over en schreeuwt eigenlijk om een stevig hoesje eromheen. Dat was ik sowieso wel van plan aan te schaffen overigens. Ik ben blij dat Microsoft/Nokia niet al te hard mee lijkt te doen met de 'altijd maar dunner'-hype want ik zou geen dunnere telefoon als deze willen (8,8 mm dik is deze Lumia, en dat is voor mij meer dan genoeg). Ik vind de 520 dankzij z'n bolling en dikte van net geen 1 cm nog lekkerder in de hand liggen. Daarmee is eigenlijk ook alles over het design gezegd: sober maar naar mijn mening wel mooi. Dat gold voor de 520 en ook voor 640 die wat rondere randen heeft, iets wat veel mensen niet echt lijken te appreciëren maar ik juist mooi vind. Het oogt allemaal maar wat 'gewoontjes' maar voor deze prijs hoef je ook geen wonderen te verwachten.

Ik heb ook de gewichten vergeleken, en eigenlijk ontlopen ze elkaar niet veel. De 520 weegt circa 120 gram, de 640 komt ongeveer 25 gram zwaarder uit. De 520 voelt door z'n grootte eerder zwaar aan terwijl de 640 best licht voelt in de hand. Dat relatief zware gewicht van 145 gram is dus zeker geen deal-breker.

Naast de vele lovende commentaren over de Lumia 640 hoorde ik ook enkele negatieve geluiden. Soms commentaar over de hoeveelheid interne opslag of de hoeveel RAM ("beiden te weinig") maar nog het vaakst over het beeldscherm. Dat beeldscherm is eentje van 5 inch, met een resolutie van 720p. Dat wilt zeggen: een scherm van 720 x 1280 pixels, wat neer komt op een PPI van circa 294.

Ik kan me de reacties dus wel voorstellen. De personen in kwestie bezitten allemaal telefoons met een hogere PPI, zelfs tot meer dan 500 toe. Ik heb dan ook eventjes getwijfeld bij deze resolutie maar toen ik me bedacht dat de 520 maar een PPI heeft van 233 en ik daar prima mee kon werken was dan al snel geen twijfelpuntje meer, het is tenslotte sowieso een upgrade!

Ik kan ook zeggen dat ik geen spijt heb van het scherm. Het is heel scherp en ik kan met moeite de pixels 'tellen', behalve als ik er echt met m'n neus op ga hangen, wat je met gewoon gebruik gewoon niet goed natuurlijk. Ook de helderheid is best goed. Ik kan daar lastig een exact cijfer opplakken maar ik kan wel zeggen dat ik vandaag in felle zon ben gaan staan om te zien of ik het display nog af kon lezen. Dat was natuurlijk een stuk lastiger maar was wel mogelijk. Als de zon niet recht op het scherm staat is er zelfs helemaal geen probleem. Wat mij betreft goed genoeg. De kijkhoeken zijn niet veel bijzonders, het scherm is tot bijna 180 graden nog leesbaar, maar de kleuren zijn wel flink anders vanuit zo'n grote hoek. Dit is een interessant experimentje maar verder niet zo boeiend wat mij betreft aangezien een smartphone vooral voor jezelf - die recht op het scherm kijkt - bedoeld is en niet zozeer voor je nieuwsgierige buur in (bijvoorbeeld) de trein.

In tegenstelling tot de 520 bezit de 640 wel het Clearblackdisplay. Dat is duidelijk zichtbaar als beide toestellen uitstaan. Beter illustreren dan met een vergelijkende foto kan het bijna niet:

Tot mijn grote vreugde is dat type scherm blijkbaar ook een stuk minder vingeradrukgevoelig. Ik had beide telefoons schoongemaakt maar de 520 zit binnen de kortste keren terug onder de afdrukken. Dat is overigens niet zo zichtbaar als de telefoons aanstaan. Toch weer een positief aspect aan het scherm wat mij betreft.

Voor mij heeft de Lumia 640 LTE dus een prima scherm, wat nergens echt tekortschiet. Zeker in dit prijssegment zul je wellicht niet veel beters vinden, zeker niet op de mainstreammarkt (grijze import vanuit China tel ik dus niet mee). De helderheid is oké, de kleuren worden mooi weergegeven, het display heeft goede kijkhoeken en van de 'lage' resolutie is op zich weinig te merken. Het scherm kan dus zeker bij de positieve punten gerekend worden.

Ik heb een tijdje nagedacht over hoe ik dit kopje zou noemen. Bereik is één van de puntjes waarvoor een waardering wordt gevraagd, maar ik dacht dat het logisch zou zijn om alle 'basic' telefoonfuncties bij elkaar te steken. Dan denk ik aan bereik (3G, 4G) maar ook bijvoorbeeld de speaker, de microfoon enzoverder enzovoort.

Over het bereik ben ik wellicht redelijk snel uitgepraat. Helaas is de 4G-dekking in België nog niet zo bijster goed. Bij mij thuis, op +/- 8 km van het stadscentrum van Leuven heb ik nooit 4G-dekking. Wel 3G. Wat voor mij overigens ook prima is, alleen denk ik er dan over om geen 4G-abbonnement meer te nemen, aangezien dat dus redelijk nutteloos duur is. 3G heb ik quasi altijd, heb nog niet echt meegemaakt dat ik terugviel op 2G of GPRS.

Als ik bel dan hoor ik m'n gesprekspartners altijd luid en duidelijk. Hoewel ik niet zo vaak bel meer tegenwoordig, en dat heb ik ook nooit veel gedaan, vind ik het toch belangrijk dat een smartphone geen steken laat vallen betreffende de basisfuncties van een telefoon. De speaker van de Lumia 640 is OK. Het geluid klinkt goed zolang je het niet te luid zet. Het wordt naarmate je het volume verhoogt ook steeds scheller, en dan klinkt het eigenlijk nergens meer naar. Wel moet ik zeggen dat het wel erg luid kan, dus als je het eens nodig hebt en de geluidskwaliteit niet zo'n groot issue is, dan is het een prima speaker. Wat ik wel weer slecht gedaan vind is de plaatsing van de speaker: op de achterkant. Leg je de telefoon logischerwijs op z'n achterkant, dan is het geluid niet enkel slecht te horen, maar dan gaat de kwaliteit ervan ook nog eens flink op achteruit. Wat hiervoor precies de reden is weet ik niet, dit was ook al het geval op de 520. Het lijkt mij logischer om de speaker aan één van de zijkanten te plaatsen, of op z'n minst aan de onder of bovenkant. Tot slot lijkt de microfoon ook prima te werken, iedereen met wie ik bel verstaat me prima en ik ben nooit slechter verstaanbaar.

De speaker staat op een 'vervelende plaats, zoals aangeduid in het rood

Om dit stukje nog af te sluiten wil ik graag nog wat zeggen over m'n ervaring wat betreft Wi-Fi en Bluetooth. Wi-Fi bereik is prima. Ik heb dit vooral bij me thuis getest. Ik ben pas verhuisd en hebben nu een veel beter geïsoleerd huis met dikke betonnen platen tussen de verdiepingen. Dat resulteert voorlopig in bracelet Wi-Fi ontvangst op de 1ste verdieping (traag, valt soms helemaal weg) en gewoon géén Wi-Fi op de 2de verdieping en de zolder. Dat is mijn ervaring met m'n MacBook Pro, m'n Lumia 520 en ook m'n iPod Touch V5. Nu doet de Lumia 640 het een stuk beter: op de 1ste verdieping heb ik gewoon goede verbinding. Dat is wel fijn, om niet zomaar overgeschakeld te worden op mobiele data terwijl ik gewoon thuis ben met een goed Wi-Fi netwerk.

Bluetooth heb ik enkel nog maar geprobeerd in combinatie met m'n MacBook Pro, en dat was geen onverdeeld succes. Ik weet niet aan welk apparaat het ligt maar elkaar vinden doen ze helaas niet. Ik vermoed dat het te maken heeft met de (oude) MacBook, die heeft wel meer kuren.

De accuduur was één van de zaken waarnaar ik het meest benieuwd was. In haar review zegt Tweakers dat de accuduur wel tegenvalt. Op basis van die benchmarks kun je inderdaad slechts teleurgesteld zijn als je toch de grootte van de accuduur daarbij betrekt, die namelijk 2500 mAh bedraagt. Daartegenover staan toch tal van andere reviews die de accuduur juist als een positief punt ervoeren bij het reviewen van de Lumia 640 LTE.

Benchmarks zeggen niet alles en dat bewijst mijn gebruik toch ook weer. De accu in m'n 520 was er al slecht aan toe momenteel en was na een paar uur gewoon volledig leeg. Dat is dus geen goed vergelijkingsmateriaal in dit geval. Met regelmatig gebruik (FB, WhatsApp, heel wat surfen, bellen, wat smsjes...) zakte het batterijlevel pas na bijna 3 volle dagen onder de 10 procent. Ik heb wel ondervonden dat de camera een echte energieslurpen is. De camera open laten staan eet de batterij letterlijk op, wat ik enigszins gek vind. Verder heb ik geen grote energievreters tegengekomen. Ik durf dus wel te stellen dat de Lumia 640 een uitstekende accuduur heeft of op z'n minst kan hebben, ook als je hem frequent gebruikt. Ik ben geen zogenaamde power-user dus ik ben al heel erg blij met een accuduur van bijna 3 dagen, na het gedoe met m'n 520 die ik tweemaal per dag op moest laden! En mocht de batterij toch beginnen aftakelen - dat is tenslotte onvermijdelijk - is dat zelfs nog geen al te groot probleem met dank aan de vervangbare batterij. Ik denk dat deze telefoon wat betreft accuduur heel wat jaartjes zal kunnen verslijten.

De Lumia 640 beschikt over een 8 megapixel camera. Mensen die al ervaring hebben met smartphonecamera's, hoe weinig ook, weten dat die megapixels niet zoveel zeggen. Zo is de camera van de iPhone ook een 8 megapixel camera maar maakt deze plaatjes die kunnen concurreren met concurrenten die een veelvoud aan megapixels in hun camera stoppen. Veel hangt af van de (kwaliteit van de) lens. Aangezien ik weinig weet van camera's ben ik gewoon de proef op de som gaan nemen en wat kiekjes gaan trekken in de (nogal verwilderde) tuin en ook eentje van de woonkamer. De zon is nog maar net op dus is het nog niet erg licht, zeker binnen niet. Meteen een goede test om te zien hoe de camera omgaat met licht en gebrek aan licht.

Dit vond ik een prima foto. De kleuren lijken grotendeels te kloppen en het beeld is scherp.

De camera had last met scherpstellen en wegfilteren van het licht van de zon op de ramen van de appartementen in de verte. Heb deze foto herhaaldelijk met meer tussentijd geprobeerd maar dat gaf amper/geen verbetering.

De foto die binnen genomen is ziet er naar mijn mening prima uit, goed gedetailleerd, juiste kleuren.

De camera verrast me wel enigszins, had er niet echt iets van verwacht. Het is een enorme upgrade in vergelijking met de camera in de 520, die objectief gezien best ruk was. Op dat moment vond ik die ook best goed maar dat was omdat ik VGA-camera's op oude Nokia's gewend was uiteraard. De camera is wat mij betreft dus prima geschikt voor snelle (vakantie-)kiekjes en andere gelijkaardige doeleinden, maar verwacht er niet té veel van. Ik heb ook wat filmpjes geprobeerd en ook dat lukt aardig. Je moet wel je arm goed stil houden, als je te hard begint te trillen dan schokt de opname enorm hard mee, en dat ziet er uiteraard ook niet uit. Oefenen op een vaste hand is dus de boodschap!

Wat ik nog positief vind aan de camera is dat je zelf heel veel kan instellen. Nu is dat niet echt mijn ding, aangezien ik absoluut niets weet over fotografie, maar voor de meer geoefende fotograaf is dat vast een interessant gegeven. De app werkt ook feilloos: start snel op en de foto wordt ook razendsnel genomen als je op je scherm tikt. Het grootste nadeel aan de camera vind ik nog dat er geen fysieke cameraknop (meer) is. Foto's trekken met 1 hand zit er niet echt in met deze camera, aangezien je nu verplicht het scherm moet aantikken. Dat is wat mij betreft wel een onnodige 'cut' in wat deze Lumia 640 biedt. Ik kan me niet meteen voorstellen dat Microsoft daar veel geld mee bespaard heeft.

De selfiecamera frontcamera vind ik niet zo boeiend en had ik ook niet bepaald gemist als deze er niet op gezeten had. Nooit de aandrang gehad om een selfie te trekken met m'n Lumia 520 namelijk. Echter vinden anderen dat dan weer wél van tel en dus heb ik besloten om hier ook een kort stukje aan te besteden. De verwachtingen waren niet hoog, met een 0,9 megapixel camera en dat is ook terecht gebleken. Ik heb momenteel geen voorbeeld, aangezien ik liever geen foto van mezelf hier opzet, maar ik kan jullie zeggen dat de selfiecamera best matig is. Ik denk dat het wel kan volstaan voor bijvoorbeeld een Skypegesprek maar voor foto's komt de camera wat mij betreft toch duidelijk tekort. Voor een fatsoenlijke frontcam zul je naar een iets hoger prijsniveau moeten uitwijken, zoals de XL variant van de 640 die een frontcam heeft met 5 megapixels, of de Lumia 735 die ook een beduidend betere frontcam heeft.

Over Windows Phone is al veel gezegd en geschreven, dus zal het lastig zijn om hier nog iets zinnigs over te schrijven wat nog enigszins interessant is, vrees ik. Ik ben voor het eerst in aanraking gekomen met WP bij de aankoop van m'n Lumia 520. Ondanks het toen magere appaanbod qua games voornamelijk vond ik de vloeiende interface van WP 8 echt zeer bijzonder en een echte pré. Over WP op de Lumia 640 kan ik eigenlijk gewoon hetzelfde zeggen; het is even vloeiend als dat het al was maar dan toch nog een stuk sneller, wat logisch is aangezien het qua processor en RAM geheugen wel een serieuze stap voorwaarts is voor mij.

Op de Lumia 640 staat standaard WP 8.1 Update 1+2 (Denim en Cyan) geïnstalleerd. De laatste update bracht heel wat verbeteringen met zich mee, voornamelijk in de instellingenmenu's. Die waren inderdaad wel erg uitgebreid en bezwaarlijk nog overzichtelijk te noemen. Dat is flink verbeterd door de betere en nieuwe manier van groeperen.

Daarnaast zal WP 10, of eigenlijk moet ik nog Windows Mobile 10 zeggen (Onder ons gezegd en gezwegen: ik vind het een slecht idee om de naam terug te conformeren aan het niet bijster geslaagde WM 6.5) binnenkort ook gaan verschijnen voor de Lumia's. De Lumia 640 zou daarbij als één van de eersten aan beurt zijn.Dat ligt natuurlijk nog een stukje voor ons en voorlopig voldoet WP 8.1 prima.

Een van de grootste struikelblokken voor veel mensen is het tekort aan apps. Dat heb ik ook wel ervaren met de L520 maar veel minder nu in de korte tijd dat ik de 640 in mijn bezit heb. Alle apps die ik nodig acht heb ik kunnen vinden in de WP Store, al dan niet door een externe ontwikkelaar gemaakt. Belangrijke apps voor mij, zoals die van de NMBS, de MIVB, Belfius enzovoort werken allemaal uitstekend en zijn zeker niet beperkter dan hun tegenhangers in iOS of Android. Het slimme gebruik maken van de "Live Tiles" vind ik zelfs een verkoopargument, het geeft een WP toch een heel eigen look en sfeer, heel anders dan iOS wat erg statisch is of Android wat enorm kan variëren en dus ook weinig 'lijn' kent. Ik denk dat WP dus wel een mooi compromis is tussen deze twee OS'en: de orde van iOS en de levendigheid cq aanpasbaarheid van Android.

Als ik WP 8.1 zou moeten omschrijven in 1 woord dan zou ik zeggen: "stabiel". De processor mag dan wel niet zo krachtig zijn, maar je krijgt nooit het idee te zitten met een telefoon die niet vooruit te branden is, dankzij de vloeiende animaties. Sommige mensen vinden dat overbodig, maar ik heb liever dat ik de 'vooruitgang' kan zien dan dat het er van het ene moment op het andere staat: dat komt voor mij traag en matig werkend over. WP 8.1 is ook erg gebruiksvriendelijk. Alles wijst zichzelf wel uit, en je bent ook snel weg met het besturingssysteem. Ik heb veel ervaring met iOS dankzij m'n iPod Touch V5 en omdat m'n halve familie rondloopt met zo'n geval en ik durf zelfs te zeggen dat 'koning van het eenvoud iOS' misschien wel koning af is wat dat betreft, zeker sinds de laatste update voor de instellingenmenu's. Het grootste nadeel blijft echter wel de beperkte opslag van 8gb. Dat kan wel tot 128 gb uitgebreid worden, maar dat neemt niet weg dat SD-geheugen een stuk trager en dus onhandiger is. Een update naar 16gb voor een beperkte meerprijs was misschien geen onlogische stap geweest, aangezien 8gb toch wel erg weinig is tegenwoordig, zeker omdat WP 8.1 al veel plaats inneemt (circa de helft).

Nog enkele functies die me zeer positief zijn opgevallen zijn de volgende:

• De Glimp-functie: 2x zachtjes tikken is gelijk aan ontgrendelen
• De voortreffelijke integratie van FB, email etc in de agenda
• Makkelijk overzetten van email-accounts, ook non-Microsoft accounts
• Batterijbesparingsmodus is echt wel effectief
• HERE Drive+ en HERE Maps zijn onmisbare apps
• Veel leuke Nokia/Lumia apps ivm het bewerken van foto's. Ben daar zelf niet zo'n fan van maar ik kan me voorstellen dat dit een USP is voor mensen die daar graag mee bezig zijn, ook op hun smartphone.

Prijs/kwaliteitsverhoudinggewijs is dit één van de beste telefoons die er momenteel op de markt zijn. Een nog goedkopere optie voor WP is de 535 die veel overeenkomstige specificaties heeft, maar het wel moet stellen met een minder goed scherm. Iets duurder is de Nokia Lumia 735 met iets betere specificaties en bijvoorbeeld een betere frontcam. Als 5 inch niet groot genoeg is, is er nog steeds de XL versie.

Het grootste voordeel is natuurlijk het feit dat deze telefoon op WP 8.1 draait. Dit OS is geschikt voor mindere hardware en dus ook uitermate geschikt voor low en midend-toestellen. Buiten de Moto E zul je geen gelijkaardige telefoon vinden op de reguliere Androidmarkt voor deze prijs van circa 170 euro. Het aanbod van WP is ook flink aangedikt en ik vond zelf alles wat ik nodig had. Omgaan met slechts 8gb intern geheugen is niet zo praktisch, gelukkig kan je er wel een SD-kaartje insteken. De accuduur lijkt prima te zijn en als de accu het uiteindelijk toch begeeft dan kun je voor weinig geld er gewoon een nieuwe accu in steken.

Verder is het scherm van goede kwaliteit en de camera ook. Daartegenover staat dan weer de niet zo geweldige bouwkwaliteit (hoewel best degelijk) en de slechte selfiecamera. Ook wat je bij de smartphone krijgt - lader en oortjes - stelt niet zoveel voor maar ook dat hoeft geen probleem te zijn. Er moet tenslotte ergens op bespaard worden als je voor deze prijs een dergelijke smartphone op de kop kunt tikken bij een Westers bedrijf. Kortom: als je op zoek bent naar een goedkope smartphone met midend kantjes dan raad ik jullie zeker de Microsoft Lumia 640 aan. Al helemaal als je graag WP wilt, dan is het wat mij betreft een no-brainer (behalve als je wacht op de WM 10 high-end modellen uiteraard!).

Als jullie opmerkingen, opbouwende, lovende, kritische, desnoods boze reacties hebben mogen jullie die altijd posten in het reageergedeelte of via een berichtje uiteraard. En bedankt natuurlijk voor het lezen van m'n review.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 4G Zwart?

Meer advertenties

Mooie review. Ik heb deze telefoon ook overwogen maar vond de afwezigheid van de dedicated camera button een deal breaker. Vind ik persoonlijk echt een misser van Microsoft om die weg te halen in alle Lumia's en opvolgers (net zoals het vrijgeven van HERE maps overigens).

Was het trouwens niet de bedoeling dat Windows 10 op alle platforms gewoon Windows 10 gaat heten?
Bedankt!

Ja, dat vond ik zoals ik in m'n review geschreven heb ook wel echt een puntje van kritiek. Niet op gelet bij het kopen dus kwam ik pas achter toen ik een foto wou maken :+ . Voor mij persoonlijk geen dealbreaker maar ik kan wel begrijpen waarom je hem dan laat schieten.

En ja, ik begon nu te twijfelen nu je het zegt, en je hebt inderdaad gelijk. Alles gaat Windows 10 heten, maar wel met een 'extra naam' erachter, afhankelijk van voor welk platform, ook al is het een uniform systeem. Ik kwam de naam "Windows 10 Mobile" (en dus niet Windows Mobile 10) regelmatig tegen, zoals in de aankondiging van deze Insider Preview waar ook over Mobile gesproken wordt. Verder is dat voor mij overigens niet zo'n punt hoor, bij de naam Mobile moet ik gewoon meteen denken aan 6.5.
Mooie review, zou je de foto's willen linken naar het origineel en zou je wat foto's in het schemer/donker kunnen plaatsen? Van mij alvast een 3+, mooie review!
Sorry voor de late reactie, ik ben momenteel met vakantie! :) Zodra ik terug thuis ben zal ik dit doen. Heb intussen de camera al veel uitgebreider kunnen uitproberen en zal er meteen een heleboel foto's aan toevoegen, ook in het schemer/donker.

En dankjewel uiteraard :Y
Prima Review, ik ga ook dat toestel aanschaffen. Zakelijk heb ik de 735, ook erg goed maar wat duurder. Om WP te proberen heb ik een jaar geleden een 535 gekocht, maar dat vond ik een aanfluiting, vooral het scherm vond ik errug slecht. De 735 was daarin al veel en veel beter.
Dankjewel!

Ik kan je verzekeren dat het scherm van de 640 een stuk beter is dan deze van de 535. Dat verklaart ook grotendeels het prijsverschil gezien de meeste hardware verder overeenkomt. Issues met het touchscreen zul je normaal gezien niet tegenkomen!

Alvast veel plezier met je nieuwe telefoon.
Super toestel. Had een Lumia 625 via Telenet @ ¤50 bij abbo 15euro. En nu jaar later gewoonde Lumia 625 gaan oppikken voor ¤29!!

Vind het mega toestel. Gebruik veel standaard apps. Zoals nieuws en weer via msn. Geen weather apps met reclame.

Well done!
Beste Lothiriel,
prima revieuw...oprecht en duidellijk...ik heb dit toestel ook net besteld bij Telenet en zal het morgen in mijn bezit hebben via de koerierdienst...Heb ook nog een oude Nokia waar ik steeds tevreden over was/ben maar vond het nu toch stilletjesaan tijd dat ik ook met mijn tijd meega en begin met een smartphone...had gedacht aan een "Samsung Galaxy S6" maar aangezien ik een "beginneling" ben en ik ook veel goeds lees over dit Microsoft/Nokia-toestel..ben ik tot mijn besluit gekomen...
Je kan het bij Telenet aankopen voor maar 29¤ en een KingSupersize abonnement aan 20¤/maand waarvoor je redelijk wat krijgt...300belminuten + 20000smsjes en 2G om op het internet te surfen... :)
Hoop dat ik geluk zal hebben met het toestel (Lumia 640) en anders zal het toch een "Galaxy S6" worden vrees/denk ik... ;)

Groeten..Petrovich..
Dit is de beste review die ik in tijden heb gelezen.
Eindelijk eens geen specificatie oorlog maar meningen gebaseerd op de feitelijke gebruikseraving. Dit zijn de reviews waar ik veel waarde aan hecht. Zo horen reviews naar mijn mening te zijn!

Bedankt voor deze review.

[Reactie gewijzigd door winos op 12 augustus 2015 11:32]

wow, zeer professioneel review. Ik kwam van een duurder type de Lumia 800 met WP 7.8 maar die werd al lang niet meer geupdated . Zo kreeg ik berichtje van mn bank dat ik hun systeem niet meer kon gebruiken op deze lumia. En 90% van mn bankzaken doe ik via mn lumia. Dus moest ik iets nieuws. Wel erg want ik ben/was erg verknocht aan mn 800. Dat was dus een downsizing die alleen maar goed is uitgevallen. Veel groter scherm, lekker verwisselbare accu, zeer leesbaar scherm buiten, veel meer snufjes dan de 800. Met deze 640 lijkt de 800 wel 10 jaar oud. (is 4 jaar oud ;-) ) Het enige rare is dat er van af bovenkant van t scherm een lampje schijnt. Maar verder een topper. 29¤ bij telenet en mijn king abonnement, die ik al jaren heb, voor 1 jaar vastgezet. Een koopje dus! _/-\o_
Prima review, maar de kwaliteit van je foto's laat wel te wensen over. Sommige zijn wel heel erg onscherp/korrelig. Past naar mijn idee niet echt bij een verder keurig gedetailleerde review.

Je hoofdstuk-kopjes hebben ook een beetje teveel te lijden gehad onder de JPEG-compressie. Volgende keer opslaan als .png zodat ze mooi scherp blijven ;)

Heb verder prima een oordeel kunnen vormen over dit toestel, dus de +3 is je gegund :)

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 24 september 2015 10:06]

Dat krakerige van het plastic ervaar ik ook met m'n 630 en ondanks dat het een goedkoop toestel is vind ik dit toch wel erg jammer en erg goedkoop overkomen. Voor de rest zijn het leuke toestellen voor weinig geld.
Vraagje: ik heb sinds 1 dag ook de 640. Ik heb alleen het gevoel dat het scherm heel slecht reageert op mijn aanraken. Wat zijn jouw ervaringen? Het unlocken gaat bij mij dus heel lastig steeds: moet wel een poging of 3 doen om te sliden... 8)7
Ik heb deze ervaring eerlijk gezegd niet. Wat jij zegt lijkt wel een beetje op de problemen die de Lumia 535 had.

Je hebt er natuurlijk geen zekerheid mee, maar ik denk dat jij gewoon een 'slecht' exemplaar hebt. Het touchscreen zou gewoon prima moeten werken (= deugdelijk product). Ik zou als ik jou was om een ander toestel vragen, of het retourneren en heraankopen, dat gaat zolang je dat binnen 14 dagen doet. Het zou namelijk zonde zijn als je met een slecht toestel blijft zitten! :)