×

Mortal Kombat X

Ondergaat verjongingskuur

Door , 88 reacties

Verjonging

Deel X van Mortal Kombat is een solide editie. Het vechtsysteem is prima; eenvoudig op te pikken en voldoende uitgebreid om ervaren vechters tevreden te stellen. Bovendien is er een uitgebreide campagne waarin de gameplay kan worden geleerd. We nemen de wat saaie Krypt en dito Living Towers daarom graag op de koop toe. We hadden alleen van een game voor de huidige generatie consoles meer grafisch detail verwacht dan we nu krijgen. Tot slot zijn er de Easy Fatalities die spelers alleen kunnen bemachtigen als ze extra geld neerleggen. Dat neemt echter niet weg dat Mortal Kombat X een zeer solide basis heeft die heerlijk speelt. Goed en gedegen, maar weinig verrassend.

Gespeeld op: Xbox One
Ook verkrijgbaar voor: Windows, PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox 360

Een game uitbrengen zonder volgnummer: dat wil meestal zeggen dat het een zogenaamde reboot is van een al langer lopende serie. Dat gold in ieder geval voor Mortal Kombat uit 2011, de eerste game van ontwikkelaar NetherRealm Studios. Officieel was het de negende editie van Mortal Kombat, maar NetherRealm probeerde er het wiel opnieuw mee uit te vinden. En zichzelf trouwens ook, want de game uit 2011 was de eerste Mortal Kombat van NetherRealm.

De studio heeft echter wel het een en ander aan ervaring op zak. NetherRealm werd namelijk opgericht op het fundament van wat ooit Midway Games was, en dat maakte in 1992 de allereerste game uit de serie. De kern van het team is nog intact. Ed Boon, de man die ooit aan de wieg stond van de serie, staat aan het roer van het team dat zowel de game uit 2011 maakte als de opvolger: Mortal Kombat X, dat nu op de markt is verschenen.

Nieuwe generatie

In de nieuwe game staan alle oudgedienden weer centraal. Dat wil zeggen dat de strijders van Earthrealm opnieuw de strijd aangaan met die van Netherrealm en dat de volgelingen van Raiden dus opnieuw belaagd worden door die van Shinnok. Tot zover niets nieuws. Toch is er wel degelijk vernieuwing; het verhaal heeft een verjongingskuur ondergaan. Letterlijk, want in de game is een prominente rol weggelegd voor een nieuwe generatie. Naast bekende namen als Sub-Zero, Quan Shi en Mileena ga je nu op avontuur met een kwartet nieuwelingen, bestaande uit Cassie, de dochter van Sonya Blade en Johnny Cage, Jacqui, de dochter van Jax, Takeda, de zoon van Kenshi Takahashi en Kung Jin, het neefje van Kung Lao.

Het verhaal dat door de campagne is verweven, bestaat uit een snelle opeenvolging van verwikkelingen, met zo hier en daar een flashback. Het resultaat van de verwikkelingen is steeds dat een aantal vechters uit het ene kamp geconfronteerd worden met een groepje uit het andere. Het gevolg daarvan is steevast dat je het met één vechter opneemt tegen een korte serie vechters uit het andere kamp. Het verhaal is goed, als je in je achterhoofd houdt dat het hier een fighting game betreft en niet de nieuwe Mass Effect. Zo goed als in de vorige editie is het niet, maar dat was dan ook een mooie samenvatting van en variatie op de eerste drie games uit de serie. Nu zijn we twintig jaar verder en krijgt de jeugd dus een kans. Dat is ook meteen het zwakste onderdeel van het geheel, want juist de vier jongelingen komen niet echt uit de verf. Ze missen achtergrond, waardoor met name de dialogen niet erg sterk zijn.

Botten breken in Mortal Kombat X.

*