Door Jeroen Horlings

Redacteur

Samsung NX500 Review

De NX1 voor de amateurfotograaf

09-04-2015 • 06:00

41

Singlepage-opmaak

Conclusie

NX500 met PolaroidAl met al heeft de Samsung NX500 een goede indruk achtergelaten. Uiteraard zijn we niet overal enthousiast over, maar we kunnen er niet omheen dat de prijs-prestatieverhouding van deze camera erg goed is. Voor minder dan de helft van het geld van een NX1 krijg je een camera met exact dezelfde sensor en het bliksemsnelle autofocussysteem. Ook in het gebruik is de NX500 erg snel.

De meegeleverde 16-50mm-kitlens lijkt wel wat moeite te hebben om de snelle autofocus bij te benen in de continustand, maar de combinatie blijft alsnog sneller dan veel concurrenten in hetzelfde prijssegment. De bsi-cmos-sensor met 28 megapixels is een van de beste aps-c-sensors van dit moment en als je in raw fotografeert, haal je daar het maximale uit.

Dat de camera geen evf heeft, ook niet als optioneel aanbod, vinden we jammer, maar dat hoeft niet voor iedereen een afknapper te zijn. Voor de beoogde doelgroep is dit een prima camera, met goede prestaties.

Reacties (41)

41
40
33
0
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 181786 9 april 2015 13:07
Mooie camera ik verwacht echter geen verkoopsucces. Ondanks dat Samsung er alles aan doet om het NX systeem goed van de grond te krijgen. Veel marketing (zelfs aparte schappen bij bijvoorbeeld MediaMarkt), kwalitatief goede objectieven en aantrekkelijke body's.

Fotografie is volgens mij echter meer een kunstvorm en daarbij komt emotie om de hoek. En dan moet Samsung het vaak afleggen tegen echte fotografiemerken.
Fotografie is een kunstvorm, een fototoestel is het gereedschap waarmee je die kunst beoefent.

Een apparaat kent geen emotie, dus ook Canon en Nikon niet. Die emotie komt pas als een mens een foto beoordeelt.
Bij een apparaat komt zeker emotie kijken. Heb je binding met het merk of met de historie van het merk enz enz.
Aha... Omdat jij blij wordt van het merk Nikon of Canon, maak je met een Nikon of Canon emotioneel betere foto's? Is dat het?

En is de Minolta emotie verdwenen toen Sony zijn logo op de camera's plakte?

Dan moet je je emoties maar in bedwang weten te houden als je naar de afzonderlijke onderdelen kijkt: sensor van Sony, chips van Samsung, sluiter van Pentax, ...
Aha... Omdat jij blij wordt van het merk Nikon of Canon, maak je met een Nikon of Canon emotioneel betere foto's? Is dat het?

En is de Minolta emotie verdwenen toen Sony zijn logo op de camera's plakte?

Dan moet je je emoties maar in bedwang weten te houden als je naar de afzonderlijke onderdelen kijkt: sensor van Sony, chips van Samsung, sluiter van Pentax, ...
Bij mij is die emotie zeker verdwenen, Sony is simpelweg geen merk wat ik associeer met fotografie al maken ze vast hele degelijke camera's. Emoties in bedwang houden is niet iets waar mensen over het algemeen goed in zijn.
Ik ben het er mee eens dat de NX500 een lastige positie heeft om een verkoop succes te worden. Voor de meeste consumenten is ligt de prijs aan de hoge kant en de grote merken hebben veel interessante camera's voor de professionals. Maar voor amateurs/gevorderden die een kwalitatief goede camera willen is dit een hele interessante optie. De camera is compact genoeg om in je jaszak te stoppen. I.c.m. de B-CMOS sensor die ook de NX1 zit zou deze camera op papier de beste presaties moeten kunnen bieden in situaties met weinig licht t.o.v. de concurrentie. Er zijn uiteraard camera die dit nog veel beter kunnen, maar die stop je niet zomaar in je jas-zak ;) In de ideale licht omstandigheden kan je met goedkope camera's of zelfs met je high end smartphone ook prachtige foto's maken, maar als de situatie lastiger wordt moet je toch naar een ander segment gaan.

Emotie zal net zoals bij andere soort producten een rol spelen, maar ik kan mij voorstellen meeste gevorderde fotografen wel eens een kijkje wilt nemen in een andere keuken en dan moet de betreffende camera wel wat te bieden hebben om te overtuigen.

Vergeleken met de NX1 vind ik de NX500 nog best schappelijk geprijst voor wat deze biedt.
Anoniem: 181786 @tboynl10 april 2015 07:43
De NX1 is ook schappelijk geprijsd. Over het algemeen prijst Samsung zijn camera's wel schappelijk. De meest gevorderde fotografen zijn zwaar ingekocht in andere mounts en zullen niet snel een overstap wagen om verlies van investering (in oa objectieven) te voorkomen.
Mensen vertrouwen Samsung gewoon als merk niet volledig. Samsung staat bekend om onderdelen te stoppen als deze gewoon niet lopen. Dure bodies die niet flink uitstijgen boven de concurrentie blijft een risico in de prijs klasse waar ze in zitten. Daarnaast zijn er voor Samsung cameras ook echt alleen Samsung lenzen en is de adapter aanbod nooit echt van de grond gekomen.
Vanaf het begin van het artikel leek me dit een hele mooie camera, maar geen EVF? Zelfs niet optioneel? Dat is echt zo jammer! En het ligt niet aan de doelgroep, want ik zie deze camera als prima 'dagelijkse' camera als je er een NX1 voor het professionele werk naast hebt.
Ben ik met je eens. Maar toch wordt het beweerd dat omdat het voor een 'bepaalde doelgroep´ is dat de EVF is weggelaten. Zie onderstaand citaat.

Considering the more consumer-oriented target market for a camera like the NX500, the lack of an EVF is not all that surprising, as it's aimed at step-up users coming from compact digicams and smartphones, who've all learned to compose and shoot photos via a rear screen.

Toch denk ik dat hij te prijzig is voor de doelgroep waarop hij volgens samsung gericht is.
Toch denk ik dat hij te prijzig is voor de doelgroep waarop hij volgens samsung gericht is.
Mee eens. Dit is de tegenhanger van de Sony A5100, en zelfs na de prijsverlaging die over een paar maanden vanzelf volgt, zal deze Samsung waarschijnlijk nog duurder zijn. Of de introductieprijs moet te hoog gekozen zijn...
Hoe goed is die A5100 in 4K video?
Hoe goed is de NX500 in h.264 filmopnames?

Het gaat hier over fototoestellen. Dat ze tegenwoordig ook heel aardig kunnen filmen is voor de meeste mensen een leuke toevoeging.
De tijd dat filmen met een fotocamera slechts een leuke toevoeging of bijkomstigheid is is helaas wel geweest. Zelf doe ik er ook niet aan maar als fabrikant moet je wel, want ook daarop worden de toestellen uitgekozen door de consumenten.
Daar heb je wel een punt. Ik maak voor 90% foto's met mijn fotocamera, de filmpjes zijn leuk voor erbij; er zijn maar weinig clips die het tot iMovie project schoppen.

Bij familie en kennissen met DSLR / systeemcamera zie ik hetzelfde. Filmen is ondergeschikt aan fotograferen.

Maar filmen met een systeemcamera gaat vaak beter dan met een camcorder (als je dat absurde zoombereik weglaat), dus het systeem is er zeer geschikt voor. En de mogelijkheid gaat vanzelf een behoefte creëren.
Ik heb zelf de NX500 en ben over de beeldkwaliteit tevreden. Je kan geen h.264 filmopnames maken, alleen in de nieuwere h.265 codec. Als ik de 4K filmpjes op de computer afspeel dan ziet alles er heel scherp gedetailleerd uit. De ingebouwde microfoon zal bij een gemiddelde camcorder wel iets beter zijn.
Anoniem: 181786 @Berreber9 april 2015 13:05
Dat valt wel mee, volgens mij ligt de introductieprijs op vergelijkbaar niveau als de introductieprijs van vergelijkbare modellen van de concurrentie.
Anoniem: 653560 9 april 2015 09:04
Geen acculader meegeleverd? Dat lijkt wel op het kopen van een computer zonder dat een processor is meegeleverd.. :?
Die vergelijking loopt mank. Een pc zonder cpu gaat niet werken. Bij de NX500 wordt een usb kabel/adapter meegeleverd en laadt je de accu 'in-camera' wat uiteindelijk een werkende NX500 oplevert. Met deze methode kun je hem in bijv. ook in de auto opladen. Zolang als je maar 1 accu hebt levert een externe acculader niet veel voordeel lijkt mij.
Hangt er vanaf of zo'n externe lader sneller oplaadt. Dan kan zo'n externe lader wel weer voordeel hebben.
Anoniem: 653560 @geetwee9 april 2015 11:51
Ik heb nergens gezegd iets vergeleken te hebben.
Je zegt zelf letterlijk "Dat lijkt...", dan ben je dus aan het vergelijken :+

Ontopic: Nintendo levert ook (bepaalde) modellen van de NDS zonder acculader. Men wilt alles over dezelfde lader zien te krijgen. Straks krijg je nooit meer een lader meegeleverd. Die schaf je los aan en werkt op al die apparaten.

De EU is zich daar al een paar jaar hard voor aan het maken door o.a. de aansluitkabels van Mobiele telefoons gelijk te trekken.
Prachtige camera in z'n prijsklasse. Jullie hebben echter wel echt beetje lopen zoeken naar minpunten voor het lijstje;

- geen alternatief naast H265-codec

De H265 codec is juist een geweldig voordeel en beste codec voor 4K, waarom zou je daar een minderwaardig alternatief op willen hebben?

- geen evf

Daarom is dit model er juist naast de NX1 die dat wel heeft. Dit moet juist zo compact mogelijk.

- geen acculader meegeleverd

Dit gaat intern zoals genoemd in de review en zal steeds vaker gebeuren. Gebeurd al lang bij Samsung en vele concurrenten. Canon stopt zelfs met leveren van USB kabels, zie ik ook nooit bij de minpunten staan.

In de alternatieven lijst wordt verder beweerd dat Sony een veel uitgebreider assortiment aan objectieven heeft. Ik zou graag willen zien waar die dan zijn, want jullie draaien het volgens mij een beetje om. Sasmung heeft dat juist. Uitgaande van de Nederlandse markt. Na de komst van de NX1 is dit assortiment ook weer uitgebreid.
AuteurYero Redacteur @Penhoat9 april 2015 09:20
De H265 codec is juist een geweldig voordeel en beste codec voor 4K, waarom zou je daar een minderwaardig alternatief op willen hebben?
H265 is inderdaad een geweldige codec, maar er zou natuurlijk niets mis mee zijn als Samsung een optie zou toevoegen om daarnaast in een ander formaat te kunnen filmen, net zoals veel camera's nu ook al bieden. Als je bijvoorbeeld videobewerkingssoftware gebruikt die nog geen ondersteuning biedt voor H265 scheelt dit weer converteren.
- geen evf
Daarom is dit model er juist naast de NX1 die dat wel heeft. Dit moet juist zo compact mogelijk.
Geen evf vanwege de keuze voor een compacte body is begrijpelijk. Maar met een optionele evf via de flitsvoet zou niets mis zijn. Je hebt dan als consument de keus.
- geen acculader meegeleverd
Dit gaat intern zoals genoemd in de review en zal steeds vaker gebeuren. Gebeurd al lang bij Samsung en vele concurrenten. Canon stopt zelfs met leveren van USB kabels, zie ik ook nooit bij de minpunten staan.
Opladen via usb kan best handig zijn, maar als je twee of meer accu's hebt, kun je de camera dus niet gebruiken. Dat is erg onhandig. Je moet dan dus zelf een oplader gaan kopen. Ook bij andere camera's is dit, om deze reden, als minpunt genoemd.
In de alternatieven lijst wordt verder beweerd dat Sony een veel uitgebreider assortiment aan objectieven heeft.
Nee, er wordt juist gezegd dat Sony ook geen uitgebreid lenzenassortiment heeft. Maar het is momenteel wel uitgebreider en diverser dan het NX-systeem.

[Reactie gewijzigd door Yero op 22 juli 2024 22:11]

Maar dat is het niet? Samsung heeft een uitgebreider assortiment aan lenzen. Sony heeft amper SEL objectieven op de nederlandse markt
Wat is dat nou weer voor onzin. Je kunt hier gewoon alle sel objectieven die al uit zijn kopen
Mijn excuses inderdaad. Er zijn veel meer APS-C objectieven beschikbaar dan voorheen.
Anoniem: 637828 9 april 2015 08:28
Na het lezen van deze review ben ik wel erg benieuwd wat de opvolger van de NX30 gaat worden (NX40/NX50?). Want deze specs met een iets grotere body elektronische zoeker en uitklapbaar lcd zou echt heel vet kunnen worden!
Ten eerste: Mooie review Tweakers! Begint weer een beetje op niveau te komen ;).

De NX300 is aangekondigd op CES 2013, dus begin januari van datzelfde jaar. De NX500 vervolgens precies twee jaar later, op CES 2015. Daarmee lijkt het of Samsung nu een 2-jaarlijks upgrade cyclus volgt.
De NX30 is aangekondigd op CES 2014, dus ik verwacht op CES 2016 (6 t/m 9 januari) een aankondiging van Samsung met de NX50. Voor de NX50 verwacht ik een NX1 in een NX500 body, dus zelfde hardware en features maar geen/mindere weather sealing, geen vertical grip maar wel een EVF. Ik denk niet dat ze nog een keer een NX30 achtige DSLR body maken, daar hebben ze de NX1 nu voor.

Samsung NX 2016 line-up
  • NX1 ~€1200
  • NX50 ~€900
  • NX500 ~€600
Maar misschien verrassen ze ons en krijgen we wat heel anders te zien! Hoewel ik denk dat ze dat voor de NX2 bewaren, die tussen Photokina 2016 (september) en CP+ 2017 (februari) verwacht wordt.

Ik ben benieuwd of Samsung ook de professionele videomarkt in wil springen, met hun uitstekende sensor en beeldverwerkingstechnieken (gemaakt door Samsung Semiconductor) moeten ze daar zeker kans maken. Nu ze hun goede 16-50mm f/2-2.8 en 50-150mm f/2.8 lenzen hebben zou daar zo een pro body voor de videomarkt aan vast kunnen, een beetje in het vaarwater van een Sony FS7 of Canon C300 Mark II. Misschien zien we nog wel iets op NAB 2015 :).
Het design / ontwerp is wel heel erg identiek aan de Sony Nex 5N die ik heb.
Ik dacht eerst (zonder de titel te lezen): "Hee, een onderwerp over de Nex 5N". Niet dus. Veel afgekeken van de Nex 5N wat mij betreft.
De NEX-5 en de afgeleiden daarvan zijn gewoon prachtige systeemcamera's. Niet gek dat deze door anderen als referentie worden gebruikt.

Het zilveren randje aan de bovenkant verraadt dat het om een Samsung gaat...
Jammer dat men bij de alternatieve camera's niet de Panasonic GX7 vermeldt. Niet alleen lijkt de body van dit toestel van Samsung erg op die van de GX7, de GX7 heeft een vergelijkbare prijs en daarvoor krijg je een topcamera met EVF, Wifi, NFC en een uitgebreide lenskeuze (die van het micro four third systeem).
geen olympus in de alternatieven....? De populaire E-PL serie b.v...
AuteurYero Redacteur @Morress9 april 2015 11:28
Dat had heel goed gekund inderdaad, maar die lijst moet niet te lang worden. Er zijn nog wel meer alternatieven die nu niet benoemd zijn.
begrijpelijk, maar er worden wel 3 samsungs als alternatief geboden, dat is dan ook weer wat raar niet niet divers imho.
AuteurYero Redacteur @Morress9 april 2015 13:20
Het had diverser gekund inderdaad, maar dit was de overweging:

NX300M - is de voorloper van de NX500 en wordt nog steeds verkocht (en is dus het meest voor de hand liggende alternatief).

NX30 - Model boven de NX500. Interessant vergelijkbaar alternatief voor wie een dergelijke camera interessant vindt, maar toch graag een evf wil. En misschien een iets grotere body en uitklapbaar scherm.

NX1 - Een minder voor de hand liggend alternatief, maar gezien de enorme overeenkomsten (sensor, autofocus, video) wel handig om te noemen voor het geval iemand de specs heel interessant vindt, maar afknapt op de body.

Bij de alternatieven is het uitgangspunt om eerst even te kijken naar vergelijkbare camera's van dezelfde fabrikant (gezien de overeenkomsten). Dan kom je dus automatisch bij de voorganger uit en een model er boven. Daar zit dus nu nog een derde camera bij. Dat is wat veel inderdaad, maar wat mij betreft wel een logische opsomming.

Ik wil best kijken hoe het anders kan. Bijvoorbeeld een kortere beschrijving en twee modellen erbij ofzo. Maar de lijst moet dus niet te lang worden. Het liefst zou ik alle relevante vergelijkbare modellen noemen, maar dat lukt gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Yero op 22 juli 2024 22:11]

Nee joh, duidelijke uitleg zo. Ben zelf gewoon Olpympus fan ;) Review is toch mooi zo :)
Of de super compacte Panasonic serie. Ik denk dat die voor de doelgroep van upgraders ook erg interessant is.

Viel me inderdaad op dat er weinig diversiteit is in de lijst.
Geen EVF is voor mij een nee dank je
Duidelijk review. Ik ben ook op zoek naar een dergelijkr systeemcamera sinds ik onder de categorie amateur val.
De NX500 bundle met 2 lensen is duurder als je de cam lost koopt + extra lens apart....Best frapant. Extra lens PW = 199 + NX500 699 = 898.Set prijs = 999

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.