Ori and the Blind Forest Review

Prachtig en uitdagend

Uitdagende platformgame

Met de sfeer zit het in Ori and the Blind Forest dus wel goed. Hoewel we de audiovisuele presentatie van het spel zeker als belangrijke feature zouden willen classificeren, is er natuurlijk meer dan dat. Ori and the Blind Forest is namelijk ook 'gewoon' een 2d-platformgame. Sterker nog: het is zelfs een behoorlijk pittige game. Het uiterlijk van het spel is in die zin eigenlijk misleidend. Wie de lieve Ori en de speelse weergave van de wereld en de vele beesten ziet, zou een veel makkelijker, misschien wat meer op kinderen gericht spel verwachten. Makkelijk is Ori and the Blind Forest echter zeker niet. Sterker nog: op bepaalde momenten vraagt het spel behoorlijk wat geduld en vaardigheden van de speler.

Nieuwe bewegingen leren

Het begint allemaal eenvoudig genoeg. Vroeg in de game kan Ori alleen nog maar springen. Naarmate je verder komt, leert Ori echter steeds meer nieuwe bewegingen en trucs. Elke beweging heeft betrekking op bepaalde obstakels die Ori eerst niet voorbij kon, maar dan dus wel. Zo leer je bijvoorbeeld een 'double-jump' waarmee je grotere sprongen kunt maken en dus nieuwe gebieden kunt bereiken, ook op plaatsen waar Ori al eens geweest is. Die opbouw gaat vrij lang door, en maakt de gameplay langzaam steeds gecompliceerder, maar ook leuker. De hoger wordende moeilijkheidsgraad zorgt voor uitdagingen, De extra mogelijkheden die Ori krijgt, maken de gameplay sneller en spectaculairder.

Het spektakel komt voor een groot deel door Ori's meest originele beweging: Bash. Nadat de speler deze beweging heeft geleerd kan Ori vijanden en projectielen midden in de lucht gebruiken om zichzelf af te schieten, terwijl het gebruikte projectiel dan exact de tegenovergestelde richting op gaat. Zo is Bash dus bruikbaar als platformelement om Ori op bepaalde plaatsen te krijgen, maar ook als wapen, door projectielen terug te sturen naar hun afzender. Origineel en goed voor de snelheid.

Het ophogen van de moeilijkheidsgraad gaat gepaard met nieuwe bewegingen en nieuwe vijanden, maar ook het niveau van het platformen wordt steeds opgeschroefd. Ori kan op zeer creatieve manieren over, langs of onder obstakels door springen. Dat is vroeg in de game nog amper nodig, maar later moet je aardig secuur kunnen springen, wil je allerlei dodelijke elementen als prikkels en lava kunnen ontwijken. Het zijn niet eens de vijanden die zorgen voor de hoogste moeilijkheidsgraad in Ori in the Blind Forest, maar vooral de vaardigheid die van je wordt gevraagd in het navigeren in de spelwereld.

Frustratie

En dat vraagt, zoals we al zeiden, om geduld. We kwamen regelmatig stukjes tegen waar we meerdere keren dood gingen alvorens het ons lukte om datgene te doen dat we moesten doen. Meestal bleef het aantal pogingen binnen de perken, maar een enkele keer zaten we ook een uur vast op dezelfde plek, ondanks dat wel duidelijk was wat we moesten doen. Op dat moment sloeg uitdaging toch even om in frustratie. Dat soort momenten kom je af en toe tegen in Ori and the Blind Forest.

Op zich niet erg, ware het niet dat we hier toch wat aanmerkingen hebben op het design van de gameplay. Zo is tijdens deze 'ontsnappingssegmenten' lang niet altijd duidelijk wat je precies moet doen en waar je precies heen moet. Daar kom je uiteindelijk wel achter, maar de game had een stuk minder frustrerend kunnen zijn als iets duidelijker werd gemaakt wat er precies van je verwacht wordt. Daar komt bij dat wat je doorgaans kunt omschrijven als 'prachtige visuals' soms ook een keerzijde heeft. Zo verzamelt Ori allerlei orbs, die hem power, leven en ervaring opleveren. Er zijn echter ook gekleurde projectielen van vijanden die je moet ontwijken of juist moet gebruiken. De actie op het scherm maakt het regelmatig lastig te volgen, waardoor je soms een projectiel uit het oog verliest. De kleurrijke chaos op het scherm gaat op die momenten even ten koste van de gameplay.

Opletten met opslaan

Die momenten overleef je soms, met wat geluk. Vaker zal Ori echter het loodje leggen, en zul je terugkeren naar het punt waar je voor het laatst hebt opgeslagen. Dat behoeft trouwens nog wel wat uitleg. In Ori and the Blind Forest kom je een aantal vaste plaatsen tegen waar je altijd kunt opslaan, maar handmatig opslaan kan ook. Dat kost Ori twee krachtpunten. Het kan handig zijn, omdat je zo voor lastige obstakels even snel kunt opslaan. Het systeem kent echter ook zwaktes. Zo kwam het een aantal keer voor dat we opsloegen voor een lastig stukje, maar eigenlijk te weinig health hadden, waardoor we vaker dan nodig dood gingen. Terug gaan naar een eerdere save kan niet, dus werden we steeds weer neergezet op hetzelfde moeilijke punt met dezelfde veel te lege levensbalk. Deze 'loop' maakte het soms onnodig lastig.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite