×

Saints Row: Gat out of Hell Review

Te mager voor eigen benen

Door , 48 reacties

Losstaande uitbreiding

Gat out of Hell is een losstaande uitbreiding waarbij je Saints Row IV dus niet in bezit hoeft te hebben. Hij kost ook maar 20 euro. Toch vinden we de uitbreiding te mager; de tegenstanders zijn saai en door de krachtige Arcane Powers is het geheel te makkelijk. Vliegen is erg leuk en daarmee het opwaarderen van de Arcane Powers ook, maar dat is niet genoeg om de prijs te rechtvaardigen.

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4

Ontwikkelaar Volition probeert de vaart erin te houden met Saints Row. Gemiddeld om de twee jaar verschijnt er wel een nieuwe editie, wat voor een serie met openwereldgames een straf tempo is. En aangezien Saints Row IV halverwege 2013 verscheen, is het zo ongeveer tijd voor een nieuwe titel. Die is er inmiddels, in de vorm van Saints Row: Gat out of Hell. Dat Volition dit keer aan slechts anderhalf jaar ontwikkeltijd genoeg had, komt doordat het niet helemaal opnieuw is begonnen. Gat out of Hell is een uitbreiding van Saints Row IV, maar dan eentje die op eigen benen kan staan. Je hebt deel IV dus niet nodig om Gat out of Hell te kunnen spelen.

Die wetenschap is belangrijk, want het maakt duidelijk hoe we Gat out of Hell moeten beoordelen. Het is 'slechts' een uitbreiding die voor een dito prijs wordt aangeboden. De game is voor 20 euro te downloaden. Een bundel van een opgepoetste versie van Saints Row IV en Gat out of Hell verschijnt voor Windows, de Xbox One en de PlayStation 4 voor 50 euro. Dat Gat out of Hell slechts een uitbreiding is, is ook te merken aan de inhoud. Je bent er sneller doorheen dan door Saints Row IV. Er is, zoals dat een openwereldgame betaamt, van alles te doen in de game, ook buiten de verhaallijn om. Als je je echter tot dat laatste beperkt, ben je vrij snel klaar.

Johnny en Kinzie

Centraal in het verhaal staat uiteraard de naamloze leider van de Saints, de criminele bende waarnaar de serie vernoemd is. Het opperhoofd speelt tegelijk de hoofdrol en een bijrol. In voorgaande games stapte je in zijn schoenen om hoogstpersoonlijk de Saints naar werelddominantie te leiden. Dat is hier anders. Na een spelletje met een ouijabord wordt de bendeleider ontvoerd door niemand minder dan de duivel, die in hem de geschikte kandidaat ziet om zijn dochter te trouwen. Daarna begint een game waarin je moet proberen hem uit de klauwen van Satan te bevrijden.

Daarvoor heb je een geschikt personage: Johnny Gat, voorheen niet meer dan een opschepperige assistent. Hij staat te popelen om zichzelf te bewijzen en heeft een simpel plan: naar de hel afreizen, de duivel opzoeken en hem 'in the face' schieten: zaak opgelost. De rest van de Saints ziet wat beren op de weg en blijft in de bovenwereld achter. Alleen de nerdy Kinzie Kensington ziet een avontuur in de hel wel zitten, zodat de twee door een portal naar de onderwereld afreizen.

Het verhaaltje uit Gat out of Hell

*