Door , , 42 reacties

EA Sports UFC is het eerste spel dat EA maakt met de UFC-licentie, en ook meteen de eerste UFC-game op de nieuwe consoles PS4 en Xbox One. De bekende mma-organisatie had zich echter wel een mooier debuut kunnen wensen. De game doet het grafisch aardig en weet de UFC-sfeer goed neer te zetten, maar laat steken vallen op het gebied van diepgang. Vooral de carrièremodus is een saaie aangelegenheid, waarin de speler veel te weinig vrijheid en ook te weinig uitdaging heeft. Dat maakt dat EA Sports UFC zeker een aantal goede onderdelen heeft, maar er valt nog veel te verbeteren de komende jaren, richting de release van de volgende UFC-game van EA.

Pluspunten

• Sfeer
  • Vechtstijlen aardig in balans
  • Veel filmpjes van UFC-vechters

Minpunten

• Carrièremodus
  • Onvoorspelbare/rare wendingen in gevechten
  • Weinig content

Eindoordeel

Tweakers zegt: 6
Verkrijgbaar vanaf: € 20,33
Geteste uitvoering: EA Sports UFC, PlayStation 4

Belangrijkste gevecht in de UFC-historie

Amerikanen zijn dol op show, dol op verhalen van mannen die van ver moesten komen om het te maken, dol op geweld en dol op televisie. Breng die elementen samen, en je hebt een succesformule in handen. Dat weet Dana White, president van de mixed martial arts-organisatie Ultimate Fighting Championship. White nam het kampioenschap in 2002 over, maar kreeg de UFC aanvankelijk niet uit de rode cijfers. Halverwege het vorige decennium waren de schulden zelfs zo hoog dat het voortbestaan van de UFC ernstig werd bedreigd. Dat alles veranderde op 9 april 2005.

Het was de dag van de finale van het eerste seizoen van The Ultimate Fighter, een reality-show waarin de UFC een groep kandidaten gedurende een aantal weken tegen elkaar liet vechten. Dat zou uiteindelijk twee finalisten opleveren. De winnaar van de finale, die tijdens een groot UFC-evenement gehouden werd, zou een 'contract ter waarde van zes cijfers' krijgen als vechter in de UFC. De show bleek een schot in de roos. The Ultimate Fighter, met een fantastisch finalegevecht tussen Forrest Griffin en Stephan Bonnar als ultiem hoogtepunt, zette de UFC direct op de kaart bij een groot mainstream publiek. White refereert nog steeds aan het gevecht tussen Griffin en Bonnar als "het belangrijkste gevecht in de geschiedenis van de UFC". Overigens waren de prestaties van beide heren die dag zo goed dat niet alleen winnaar Griffin, maar ook verliezer Bonnar een contract aangeboden kreeg van de UFC.

Inmiddels zijn we bijna een decennium verder en is de UFC niet meer weg te denken uit de wereld van mixed martial arts. De organisatie is populairder dan ooit en trekt miljoenen kijkers wereldwijd met zijn UFC Pay-per-view-evenementen. Ook in games is de UFC tegenwoordig een bekende naam. Het inmiddels failliete THQ bracht een tijd lang succesvolle UFC-games op de markt. Toen THQ in nood raakte, ging UFC de samenwerking aan met Electronic Arts. Het eerste product daarvan, EA Sports UFC, ligt sinds afgelopen week in de winkels.

Bij de overstap van THQ naar EA is er veel veranderd, en we zeggen er maar meteen bij: niet al die veranderingen zijn positief. Een aardige vernieuwing, om het bruggetje maar even af te maken, is echter wel dat elke carrière die je begint in EA Sports UFC nu begint met deelname aan The Ultimate Fighter. Het spel leert je tussen die eerste paar gevechten door de basisbewegingen en laat je je eerste stappen zetten als mma-vechter. Uiteindelijk wacht een plaats in de finale tijdens een UFC-evenement, en begint je UFC-carrière pas echt als de in-game versie van Dana White je een hand heeft gegeven en je heeft gefeliciteerd met je dikke contract.