Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Huawei Ascend P7 Preview

Topmodel dat niet helemaal mee kan komen

07-05-2014 • 23:22

103

Multipage-opmaak

Inleiding

Huawei is een van de grootste technologiebedrijven ter wereld. De netwerkapparatuur van de fabrikant wordt door providers wereldwijd gebruikt en na Samsung en Apple is het één van de meest succesvolle smartphonefabrikanten als we kijken naar verkoopaantallen.

Toch zullen maar weinig consumenten de naam kennen of deze associëren met smartphones, en daar wil Huawei verandering in brengen. Om dat doel te bereiken is de fabrikant enige tijd geleden begonnen aan een grootse marketingcampagne. Twee jaar geleden leek het vliegveld van Barcelona rondom het Mobile World Congress bijna behangen met reclameposters van Huawei en het gerucht dat Huawei de nieuwe shirtsponsor wordt van Ajax zal veel mensen niet ontgaan zijn.

Verkooptechnisch behaalde Huawei tot nu toe zijn grootste successen in het goedkopere segment, zoals met de Y300 en G700. Het high-end-model van vorig jaar, de Ascend P6, viel tegen en we moesten destijds concluderen dat het bedrijf nog niet mee kon komen met de grote jongens. We zijn inmiddels een jaar verder en konden onlangs de introductie van de nieuwe Ascend P7 bijwonen. Krijgt Huawei met dit toestel een voet tussen de deur in het high-end-segment?

Behuizing en schermkwaliteit: leentjebuur

In onze review van de Ascend P6 schreven we dat het toestel redelijk veel overeenkomsten met de iPhone vertoont. Huawei maakte gebruik van eenzelfde soort 'sandwich' ontwerp, met een zilveren metalen rand rondom die op verschillende plekken een inkeping heeft, aan beide kanten 'belegd' met een plat oppervlak. Ook de scherpe randen en licht afgeronde hoeken deden aan dat iPhone-ontwerp denken, al was de bolle zijde aan de onderkant duidelijk anders.

Voor de P7 zijn de ontwerpers van Huawei niet teruggegaan naar de tekentafel, maar hebben ze voortgeborduurd op het uiterlijk van de P6. Daarbij hebben ze zich ditmaal niet enkel door Apple laten inspireren: er zijn ook duidelijk gelijkenissen met de Xperia-telefoons van Sony. Zo zit de ronde aan-uitknop op de rechterrand in het midden en is de achterkant van glas gemaakt met in de linkerbovenhoek de camera, net als bij de Xperia's van Sony. Het is alsof de iPhone en Xperia Z2 een kindje gemaakt hebben. De achterkant heeft overigens een andere afwerking dan de Xperia's waardoor je in het juiste licht een patroontje ziet.

Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7Huawei Ascend P7

Helemaal origineel is de behuizing dus niet, maar de afwerking lijkt gelukkig in orde, al is een volledig glazen achterkant natuurlijk wel breekbaar. Verder is de P7 een redelijk compacte telefoon, voor zover je dat van een 5"-smartphone kan zeggen. Met een breedte van 68,8mm is hij voor een 5"-telefoon aan de smalle kant en dankzij de dikte van 6,5mm en het lage gewicht van 124 gram voelt hij niet zo fors als sommige telefoons van concurrenten. De hoekige behuizing is niet het toppunt van ergonomie, maar gelukkig zijn de randen niet zo scherp dat ze het gebruik in de weg staan.

Het 5"-scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en daarmee sluit Huawei mooi aan bij de toptoestellen van de concurrentie. Met dit soort hoge resoluties zijn individuele pixels eigenlijk niet meer te onderscheiden waardoor alles er haarscherp uitziet. Ook met de verdere schermkarakteristieken, zoals de helderheid, het contrast en de kijkhoeken, lijkt het op eerste gezicht goed te zitten.

Hardware en prestaties: niet high-end

De laatste generatie high-end-smartphones is op hardwarevlak weinig opzienbarend. Terwijl we een paar generaties terug nog enige verscheidenheid op hardwarevlak zagen met chips van Texas Instruments, Samsung, Nvidia en Qualcomm, maken bijna alle fabrikanten tegenwoordig gebruik van chips van Qualcomm. Dat is natuurlijk goed nieuws voor het Amerikaanse bedrijf, maar erg afwisselend is het voor de geïnteresseerde Tweaker niet.

Daarom vinden we het extra leuk dat Huawei als een van de weinige fabrikanten zijn eigen processors ontwerpt. De vorig jaar uitgekomen Ascend P6 werd aangedreven door de HiSilicon K3V2, een quadcore-soc op basis van het Cortex A9-ontwerp met vier processorkernen op 1,5GHz en een gpu van het Amerikaanse bedrijf Vivante. Het was een leuke eerste poging, maar geen hoogvlieger. Het Cortex A9-ontwerp is niet zo snel als het processorontwerp van bijvoorbeeld Qualcomm en het relatief oude 40nm-productieproces zorgt ervoor dat de chip behoorlijk warm wordt.

Voor de P7 doet Huawei opnieuw een poging met een eigen soc; een nieuw model dat naar de naam Kirin 910T luistert. Het is wederom een quadcore Cortex A9-ontwerp, maar dan geklokt op 1,8GHz met een nieuwe gpu, de Mali 450. Huawei maakt ditmaal gebruik van een moderner productieproces met een feature size van 28nm, net als de concurrentie. Daarnaast wordt een recentere revisie van de Cortex A9-core gebruikt, r4p1, die volgens chipontwerper ARM in de buurt zou moeten komen van het nieuwere en snellere Cortex A15-ontwerp. Daarnaast is er nu ondersteuning voor 4g, iets dat de P6 nog niet had. Ook is er een micro-sd-slot om het opslaggeheugen uit te breiden.

Huawei Ascend P7 - processorloadHoewel de Kirin 910T dus beter is dan de K3V2, voelt de telefoon zeker niet zo snel aan als andere telefoons in deze prijsklasse. Slecht is het zeker niet, en in benchmarks bevindt hij zich net onder de top van een jaar geleden, maar zet je de P7 af tegen een Nexus 5 of LG G2 dan komt hij simpelweg tekort op het gebied van snelheid en vloeiendheid.

Ook de gpu laat het enigszins afweten en deze doet het in de praktijk maar nipt beter dan bijvoorbeeld de Adreno 305 uit de Moto G, een telefoon van nog geen 200 euro. Daarnaast ondersteunt de Mali 450 geen OpenGL ES 3.0 waardoor hij weinig toekomstbestendig is.

Wat we verder nog apart vonden is dat de chip niet volledig terugklokt als de belasting laag is. Terwijl de telefoon idle was bleven bleven drie cores actief waarvan één zelfs op bijna zijn maximale kloksnelheid. Dat kan voor de accuduur nooit ideaal zijn. Tel daarbij op dat de P7 met zijn 2500mAh-accu niet extreem rijkelijk uitgerust is en we hebben onze twijfels over de uiteindelijke accuduur.

Software en camera: veel opties

De P7 draait op Android 4.4.2 met daar overheen een nieuwe versie van Huawei's EUI of Emotion UI. Wie wel eens een toestel van Xiaomi gebruikt heeft heeft, of de Miui-rom op een ander toestel heeft geflashed, zal zich meteen thuisvoelen in de software van Huawei; de interfaces lijken namelijk als twee druppels water op elkaar en vermoedelijk zijn ze onder de motorkap ook deels gelijk. In tegenstelling tot de platte stijlen die we tegenwoordig bij andere fabrikanten zien, gebruikt Huawei veel felle kleuren, speelse ronde icoontjes, schaduwen en 3d-effecten. Het doet wat minder modern aan dat bijvoorbeeld iOS 7 of stock Android, maar ziet er niet verkeerd uit.

Opvallend is het gebrek aan een zogeheten app-drawer, een overzicht met alle applicaties; net als op een iPhone, en telefoons die Miui draaien, belanden alle app-icoontjes op het homescreen. Dat kan het vinden van apps op een telefoon met veel apps soms lastig maken. Gelukkig is er wel ondersteuning voor het maken van mapjes waardoor je nog enige orde in de chaos kan scheppen en een andere launcher is natuurlijk eenvoudig geïnstalleerd.

Huawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - softwareHuawei Ascend P7 - software

Ook op softwaregebied heeft Huawei goed gekeken naar zijn concullega's want de P7 beschikt net als de Galaxy S5, HTC One en Xperia Z2 over een speciale energiezuinige stand waarin alleen de basisfunctionaliteit van de telefoon beschikbaar is en de gebruiker een simpelere interface voorgeschoteld krijgt. In deze stand zou de telefoon met de laatste 10 procent van de accu nog 24 uur door moeten kunnen.

Huawei geeft gebruikers op softwarevlak opvallend veel macht over de geïnstalleerde applicaties. Zo kan je instellen dat bepaalde apps niet op de achtergrond mogen draaien als het scherm uit is, of kan je apps verbieden op de achtergrond tegelijk met de telefoon te starten. Ook is het mogelijk om bij een app te bepalen of deze gebruik mag maken van de data- of wifi-verbinding.

De P7 schiet soms wel een beetje door met deze opties. Zo doet de Phone Manager-app aanbevelingen om je telefoon zo snel mogelijk te houden. Eén van die aanbevelingen is het handmatig afsluiten van programma's die op de achtergrond draaien, om zo geheugen vrij te maken. Sinds versie 2.3 van Android is het echter niet meer aan te raden om zelf apps te killen omdat dit in de praktijk niets uitmaakt en zelfs voor verminderde prestaties kan zorgen.

Camera: veel megapixels en selfies

De P7 heeft een 13 megapixelcamera aan de achterzijde met een f/2.0-lens, redelijk standaard voor een toestel in dit segment. Onze eerste indrukken van de beeldkwaliteit zijn goed. De foto's die we binnen hebben gemaakt zijn niet geweldig, maar dat valt te verwachten op een dim verlichte locatie. De buitenfoto's zijn echter prima belicht, goed scherp en de foto-app werkt eenvoudig en snel. Bij een foto met tegenlicht schakelde de app automatisch naar de hdr-modus en werd zowel een normale als een hdr-foto gemaakt. Een handige feature.

Ook handig is de mogelijkheid om een foto te nemen zonder de telefoon eerst aan te zetten. Door simpelweg twee keer op de volume down-knop te drukken gaat de P7 aan, stelt hij scherp en wordt een foto genomen. Zo'n 'ultra snapshot' duurt bij elkaar net iets meer dan een seconde om te maken. Omdat je niet kan zien hoe de foto is gekaderd, is het resultaat niet altijd perfect, maar in situaties waar je heel snel een foto moet maken kan het handig zijn.

Foto's gemaakt met de Huawei Ascend P7Foto's gemaakt met de Huawei Ascend P7Foto's gemaakt met de Huawei Ascend P7Foto's gemaakt met de Huawei Ascend P7Foto's gemaakt met de Huawei Ascend P7Foto's gemaakt met de Huawei Ascend P7

Huawei legt ook grote nadruk op de camera aan de voorzijde, die een resolutie van maar liefst 8 megapixels heeft. Dat is evenveel als de hoofdcamera van de Nexus 5 en iPhone 5s en zelfs meer dan de camera achterop de HTC One. Omdat de sensor en lens kleiner zijn krijg je natuurlijk geen vergelijkbare beeldkwaliteit, maar het toont aan dat Huawei 'selfies' belangrijk vindt. Dat is ook terug te zien in de software, die gebruikers bij het maken van een selfie eraan herinnert niet naar het scherm, maar naar de lens te kijken en ook allerlei extra's opties biedt.

Zo moet 'beauty shot' oneffenheden wegwerken door een blur los te laten op de huid van het onderwerp en er is zelfs een heuse selfie-panorama-functie beschikbaar. Hiermee zou je grote groepen op de foto kunnen zetten, iets dat Huawei - ja, serieus - een 'groufie' noemt. Die functie werkt echter net zo vaak niet als wel, en met een groep mensen achter je heb je natuurlijk geen zin om de panorama meerdere keren over te moeten doen.

Panorama selfie met de Ascend P7

De panorama-selfie-modus zit er soms naast

Tot slot

De Ascend P7 is een nette opvolger van de P6 die op vrijwel alle vlakken beter is. Hij heeft een prima - maar wellicht niet erg originele - behuizing, een mooi scherm met hoge resolutie, goede camera's, een aantal handige features en ondersteunt moderne technieken als nfc en 4g. De P7 leeft echter niet in een wereld waarin hij enkel vergeleken wordt met de P6, hij moet ook opboksen tegen toestellen van gevestigde merken als Samsung, Sony, LG en HTC, en dat is een strijd waar hij niet zonder kleerscheuren uit zal komen.

Met een adviesprijs van 449 euro is de P7 namelijk niet enorm goedkoop als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt. Nu zakken adviesprijzen in de regel snel, maar de P7 is vooralsnog duurder dan bijvoorbeeld een Nexus 5, LG G2 of Galaxy S4, telefoons die minstens even goed, of in sommige gevallen zelfs beter, zijn dan de P7. Vooral op hardwarevlak doet de concurrentie het beter dan de P7, met snellere processors en krachtigere videochips.

Als Huawei de P7 een beetje vlug in prijs laat zakken kan het nog best een interessante optie worden voor mensen die niet een torenhoog bedrag voor een smartphone willen betalen. Met de geplande verkoopprijs biedt de P7 echter te weinig - behalve panoramaselfies in hoge resolutie - om het de concurrentie echt lastig te maken.

Reacties (103)

103
98
48
5
0
18
Wijzig sortering
Wat een slecht management hebben ze daar zeg. Van een speler van dit formaat mag je toch meer verwachten i.p.v. duidelijk gejat design in een tijd waar alle serieuze merken een eigen identiteit in design neerzetten en- CPU op basis van de Cortex A9 in een high end telefoon...
Ze moeten eens bij OnePlus over de schutting kijken om te zien hoe je indruk kunt maken in andere werelddelen.
Bij OnePlus is vooral het commentaar dat het teveel op de Oppo Find lijkt.

Huawei heeft altijd wel redelijk eigen design gehad maar bij de Ascend P serie lijkt het steeds op lenen van de buren. Daar zijn de andere fabrikanten zoals Lenovo, Meizu, Zopo en Oppo meer origineel in hun ontwerpen.

Met de bouwkwaliteit liep Huawei ook altijd wel voorop maar de concurrentie uit eigen land wordt ook steeds sterker dus ze zullen iets beter moeten verzinnen waarom je Ascend P7 zou kiezen boven een ander toestel of hun eigen G700.
Jammer dat dit 'nieuwe' model niet zo heel veel toevoegd aan het high-end smartphone landschap.

Ik heb zelf sinds een jaar een Huawei (y300) die ik eigenlijk uit 'nood' gekocht heb, omdat mijn HTC One-V gerolt was in de metro op vakantie, mijn abonnement nog lang niet afliep en ik op dat moment even geen groot budget had voor een nieuwe telefoon.

Hoewel de Y300 niet te vergelijken is met een P6 of P7 moet ik toch bekennen heel erg onder de indruk te zijn van de prestaties dit budget model (toendertijd 120 euro) ten opzichte van telefoons van kennissen en vrienden die,op papier, allemaal betere specs/prestaties (en een groter prijskaartje) hebben.

Toch jammer dat Huawei op het high-end gebied steken laat vallen terwijl ze juist binnen het low- tot miderange spectrum echt een degelijke concurrentie strijd aan kunnen gaan met de grotere jongens.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 16:16]

Het updatebeleid bij Huawei mag ook een stuk worden verbeterd. Ik heb op dit moment een HAM (Ascend Mate) en zit nog steeds op een Android versie 4.2.2 :( Het is heel erg jammer dat ze de wat oudere modellen al snel links laten. Als ik mijn toestelletje mag vervangen, bedenk ik me eerst wel 2x voordat ik weer een nieuwe Huawei bestel.

[Reactie gewijzigd door albert04 op 24 juli 2024 16:16]

Bedankt Albert,

Wordt vaak vergeten in Reviews/Previews of fabrikanten moeite willen doen om jouw als consument up to date te houden.
Waar zijn de sterren?
AuteurWoutF Hoofdredacteur @svenk917 mei 2014 23:28
Dit is een preview, een sterrenbeoordeling doen we altijd bij de review.
Jullie gaven aan dat de panorama functie van de frontcam vaak fout ging, maar weten jullie zeker dat dat komt door de software?
In het filmpje bewogen jullie de camera namelijk over de horizontale as, terwijl je hem ook zou kunnen draaien om de verticale as. Dan pakt de software hem misschien beter.

Verder overigens een goede preview!
Even lichtjes off-topic, maar zou je huawei niet meer op z'n Nederlands kunnen uitspreken? 8)7 Dat klinkt echt slecht en fout! De correcte uitspraak is iets als "hwaa-weej"
In Nederland geldt de fonetische uitspraak: 'hoe-aa-wei'. In de Verenigde Staten spreekt men het uit als 'wah-wee' en in het Chinees als 'gwa-wee'.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Huawei)

ontopic:
Ik denk dat voor die prijs toch wel iets meer verwacht en dan eerder zal grijpen naar een Nexus 5 (of de opvolger). Als de GPU nu eigenlijk al ondermaats is, kan je dit -op prijs na- geen high end telefoon meer noemen.
https://translate.google.com/#en/zh-CN/huawei en op het voorleesknopje drukken aan de Chinese kant.

Discussie klaar :7 .
Ik vind dat zo'n onzin, 'gelocaliseerde' uitspraak van namen. Het is een naam, dus probeer het gewoon uit te spreken zoals bedoeld ;). Om diezelfde reden vind ik gelocaliseerde plaatsnamen ook vreselijk irritant :+
Je kan natuurlijk van alles vinden, maar als de fabrikant hier zelf voor heeft gekozen is de uitspraak zoals hij hier gedaan wordt, natuurlijk gewoon juist.

Wanneer je hier over wilt klagen dan zou ik aankloppen bij de markeling afdeling van Huawei en niet bij Tweakers ;-)
Zoals ik in mijn reactie hierboven al aangaf: als Huawei hier zelf mee is gekomen, dan heb ik niks gezegd ;). En ga je nou klagen dat een Nederlander klaagt? :P

Ok, genoeg offtopic voor een dag. Leuk doch te duur telefoontje.
Dus jij zegt altijd Berlin( [bɛɐ̯ˈliːn]) tegen Berlijn in je normale taalgebruik?

Ik vind het wel leuk om dingen te vernederlandsen. Dat houdt de taal nog een beetje uniek.

Ik vraag me altijd wel af, hoe en wat dat vernederlandsen van namen nou bepaalt? Berlijn Berlin, New York, New York, London Londen. 8)7
New York is een vrij nieuwe stad en sinds 1700 worden er geen steden meer vernederlandst?

(Anyhow, zwaar offtopic, mijn excuses, de telefoon is niet boeiend genoeg voor andere dingen)

[Reactie gewijzigd door SeenD op 24 juli 2024 16:16]

ik noem new york gewoon nog nieuw amsterdam :D
Ik zeg niet dat ik het niet doe, maar ik snap het gewoon niet. Vooral als het maar 1 letter verschilt. Berlin, London, Parijs...

Mee eens dat het soms moeilijk uitspreken is, maar dat betekent nog niet dat ik het niet ga proberen. Iemand die Juan Xu oid heet, ga ik ook geen Sjanie noemen omdat ik het moeilijk uitspreken vind. Dan vraag ik gewoon hoe het wel moet.

@Makkelijk: ik kijk geen TV, dus nooit een Huawei reclame gezien, maar doen ze dat echt? lol :+ Dan heb ik niks gezegd.

Ik heb ook echt geen problemen met Nederlandse woorden voor dingen verzinnen, dat juich ik zelfs toe (steeds meer engelse termen tegenwoordig), maar namen vind ik toch een hele andere kwestie. Die zijn al uniek.

@Quacka: lol! Ik noem USA gewoon poor man's Europe ;)

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 24 juli 2024 16:16]

Ok, dus als Huawei in alle reclames en andere uitingen Huawei in het Nederlands uitspreekt dan moeten wij dat vooral heel anders uitspreken omdat een aantal tweakers het beter weten? :)
Eigenlijk is alles een beetje waar.

De Chinese fonetische uitspraak is een beetje lastig.

Daarna was de meest gebruikte uitspraak [ Hwaa-Weej ]

Sind eind vorig jaar (met de reclame spotjes van dit jaar) heeft het management in alle wijsheid besloten tot een eenduidige en duidelijk westerse uitspraak van de naam die een toevoeging moet zijn aan de herkenbaarheid en duidelijkheid van de merknaam.

De officiele uitspraak is nu [ Hoe-Aa-Wei ]

..of zoals het voor mij klinkt: How? Aaahh...... Why?

..of ondeugend verbasteren naar: Who Ar' We?

Daarom klinkt de Nederlandse reclame zo gek voor Tweakers... :+
Die zijn nog de oude uitspraak gewend.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 24 juli 2024 16:16]

Offtopic: dat heb ik met Hyundai (he und ai) hij en ik. zou de auto mannelijk zijn? ;)
..of ondeugend verbasteren naar: Who Ar' We?

Zoooooo....jij durft! Stout hoor!!!
Met alle respect voor het bedrijf, maar als de naam zo ingewikkeld is voor ons westerlingen, hadden ze er wat mij betreft beter aan gedaan onder een andere naam te opereren hier....

Hoe-Aa-Wei rolt nog steeds niet echt lekker van de tong voor de gemiddelde kaaskop he :P
Omdat Huawei buiten telefoons wel wat meer naambekendheid heeftt Hun smartphone afdeelding heeft dus wel baat bij die naam :).
Dat is ook een van de redenen dat Tokyo Tsushin Kogyo z'n naam veranderde naar Sony (http://en.wikipedia.org/wiki/Sony), dat is toch iets makkelijker voor USA/ Europa.
Alleen spreekt de Japanner/Japanse Sony heel anders uit dan de westerling. (Sonjie vs Sonie)
Dat komt omdat er geen 'L' in het Japans is. De klank van de R ligt echter wel tegen de L aan, maar is het net niet. Vandaar dus. ;)
Sommige taalklanken uit bepaalde landen kunnen wij zonder veel oefening gewoon niet goed reproduceren.
En als we dat toch proberen te doen, klinkt het soms als een belediging.
In China worden plaatsnamen en zelfs persoonsnamen gelocaliseerd uitgesproken aangezien het karakterschrift hetzelfde blijft maar de uitspraak anders is in Mandarijn of Kantonees bijvoorbeeld.
Jij spreekt Bangkok ook gewoon uit als Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit neem ik aan? :+

[Reactie gewijzigd door SnoeiKoei op 24 juli 2024 16:16]

Lololol. Geniaal! Al is Krung Thep volgens wiki ook gewoon goed, gelukkig :P. En ja, dan zou ik het logischer vinden dat die stad wereldwijd als Krung Thep bekend stond trouwens. Dat lijkt me niet veel moeilijker dan Bangkok (waar komt die naam vandaan trouwens?) Al is die naam gezien Thailand's reputatie wel iets toepasselijker :+

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 24 juli 2024 16:16]

Die lijst kunnen we wel even afmaken en dichter bij huis zoeken:

Heb jij het vaak over Duitsland of Deutschland? La France of Frankrijk? Esnpana of Spanje? Italia of Italie? Rzeczpospolita Polska of Polen?

en wat zeg jij tegen Nike(naajk, naajkie nieke)?

oftewel het localiseren van namen en merken is van alle tijden en gebeurd ontzettend veel. Waarom het met het een meer gebeurd dan met het ander, dat weet ik niet :p
gwaa-wei, heb het een x aan een vriend uit taiwan gevraagd.
Ik vraag me af of dit toestel bestaansrecht heeft. Er kwam binnenkort een high-end smartphone op de markt (de "One Plus") met een Snapdragon 801 en 1080p scherm voor €269,- ...

Daar gaat mijn interesse eerder naar uit. Met het bespaarde geld kun je andere dingen doen. Wel wacht ik daar eerst de reviews van af.

Als ik persé €469 uit moest geven, kocht ik een Galaxy S4.
469 voor een s4? Doe kocht ik afgelopen maand voor 404 en 100 cashback > 304?
En 299 voor de 64gb versie, vanaf vandaag te bestellen
Huaweis topmodellen zitten overduidelijk in het middensegment, dus ik vind het maar jammer dat dit toestel in de preview wordt gemeten aan telefoons die wel high-end zijn. De conclusie dat je meer waar voor je geld kunt krijgen bij andere fabrikanten mag dan kloppen, maar nu is het artikel verzadigd met "helaas niet zo snel als dit vlaggenschip" en "niet zo goed als dat vlaggenschip", terwijl het vergelijkingsmateriaal uit heel ander hout is gesneden. Én in een andere prijsklasse zit--dat is ook niet onbelangrijk!
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Chotto Toire8 mei 2014 09:39
Waarom zou dit toestel niet vergeleken mogen worden met bijvoorbeeld een Nexus 5 of LG G2? Die zitten prijstechnisch gezien in datzelfde middensegment.
Je hebt gelijk. Ik zat met een vergelijking met de Samsung Galaxy S5 en de HTC One M8 in het achterhoofd, maar nu ik teruglees zie ik dat die vergelijking positief uitpakt voor Huawei (de toestellen hebben allemaal een ingrijpende spaarstand). De vergelijking met de Nexus 5 en LG G2 is natuurlijk gewoon gerechtvaardigd. Mijn fout.
ja ik heb momenteel de p6 erg tevreden vindt de p7 ook gewoon een interessante telefoon, was het niet dat ie in het high end segment binnen komt( 449 euro)
Ik ga meestal bang for buck wat deze telefoon zo toch niet lijkt te worden.
het lijkt een aardige mid range phone met een hoog prijs kaartje 8)7
dus tenzij de prijs snel naar de 300 euro gaat wordt dit vast niet zo`n succes :|
Tweakers heeft een zeer beperkte kennis EN ervaring met Chinese telefoons. Geef ze de tijd om er even gewend aan te geraken. Zij weten niet goed wat er nu mee te doen gok ik, maar dat komt nog heus wel!
Ik denk dat de Chinese telefoons eerder nog niet weten wat ze met de europese markt aanmoeten.. maar dat komt heus nog wel! ze zijn op de goede weg!
Er is geen Europese markt. Nokia heeft dat goed gesnapt en was met zijn lumia lijn overal gaan zitten met hoge specs en toch een lage prijs. Daar zit deze huawei ook. High end voor een schappelijke prijs. Het is echt een hoofdzakelijk nederlands fenomeen dat iedereen hier met de nieuwste note etc rondloopt.
Opzicht wel een nette telefoon, toch ben ik redelijk teleurgesteld. Had er wat meer van verwacht. Ik verwacht dan ook dat de prijs wel snel zal zakken.
ga er maar van uit...
een galaxy note 3 is cheaper als ik de pricewatch mag geloven 8)7
Maar dit is de adviesprijs, de daadwerkelijke prijs ligt een stuk lager nadat hij een tijdje in de winkel heeft gelegen. De adviesprijs van de Note 3 was ook 749 euro.
vraag me af hoe het bereik is met zon metalen rand. Verder is dit weer een model die voor een linkshandige gewoon niet lekker in de hand ligt.

Net als de sony reeks is dit door design alleen al geen optie voor mij.
ik heb mijn telefoon in mijn rechter hand en de palm van mn duim zit dus constant op de knoppen en om ze in te kunnen drukken moet ik van hand wisselen. erg jammer.

wat was er mis met het ouderwetse power knopje bovenaan?

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 24 juli 2024 16:16]

Het bereik zou, tegen je verwachting in, beter moeten zijn. Tenminste, als je er over na gedacht is. Steve Jobs legt het hier uit.. Het is natuurlijk maar de vraag of Huawei dit ook toegepast heeft.
ja en we weten allemaal dat er problemen waren met de metalen rand van de iphone hehe. vandaar ook mijn vraag of dit wel zon strak plan is.
Elke iPhone sinds die ophef heeft eenzelfde metalen rand. Met honderden miljoenen mensen die een van de iPhone 4-5s gebruikt zou je zeggen dat het geen structureel probleem is...
Op een iphone 4 ja, met de 4s was dat voorbij en door een aanpassing er in, hoogstwaarschijnlijk zal dit ook wel zijn gedaan bij de P7 en de P6 gezien deze dat ook had
vraag me af hoe het bereik is met zon metalen rand. Verder is dit weer een model die voor een linkshandige gewoon niet lekker in de hand ligt.

Net als de sony reeks is dit door design alleen al geen optie voor mij.
ik heb mijn telefoon in mijn rechter hand en de palm van mn duim zit dus constant op de knoppen en om ze in te kunnen drukken moet ik van hand wisselen. erg jammer.

wat was er mis met het ouderwetse power knopje bovenaan?
Power button bovenop is bij een grote telefoon erg onhandig te bereiken. Je moet hem dan in de hand verschuiven om te unlocken.

Power button rechts is makkelijk te bedienen met je duim, voor rechtshandige mensen dan...

Persoonlijk vind ik double tap to wake, zoals eerst gedaan op de Nokia N9 en de Jolla, nog veel prettiger. Je ziet het nu ook bij LG en HTC, maar daar moet je de Power button nog gebruiken om af te sluiten. De Jolla heeft daarvoor een gesture en dan hoef je de Power button helemaal niet meer te gebruiken.
Rechts boven zou idd voor mij als linkshandige geen probleem zijn maar rechts in het midden zit mijn palm helaas.
Zelfs linksboven kan ik mee leven maar rechts in het midden werkt gewoon niet voor mij.
Ik heb ook even met de g2 gestoeid en vind toch dat de dubbel tab vaak niet de eerste keer reageert dus helaas is dat nog geen volwaardige optie.
Verder heb ik mijn scherm altijd heel strak afgesteld staan e na 10 sec gaat dan ook het licht uit dus afsluiten of voor mij zoiezo geen probleem.
Toch jammer dat wat mij betreft 2 zeer interessante telefoons (sony en deze) gewoon geen optie meer zijn.
Ieder zijn ding natuurlijk en ook goed als het apparaat voor iedere gebruiker fijn werkt.

Een opmerking nog: op de Jolla werkt de double tap heel betrouwbaar. Op de Lumia 1520 iets minder en de HTC M8 nog wat minder. LG G2 heb ik geen ervaring mee.
Erg jammer van de processor inderdaad. Schokkende interface is voor mij een van de meest storende dingen op een telefoon. WIl best een halve seconde langer wachten voordat een app geladen is hoor :P Maar interface hoort gewoon smooth te zijn ;(
De soc zegt niks over of de rom wel of niet vloeiend is. Eeen dual core a7 @ 1200 mhz kan makkelijk een hele vloeiende UI hebben zolang de software maar goed is en niet bloadted met onnodige onzin. mijn lg 4x hd heeft een a9 design die ik heb draaien op 2 cores @640 mhz wat echt lekker vloeiend draait omdat de rom gewoon goed is.
Dik tevreden over mijn P6, loopt dan misschien wat achter qua hardware maar heb daar niks op tegen, degelijkheid en gebruiksgemak maken dit meer dan goed wat mij betreft. Stukken beter dan die plastic cases van Samsung bijvoorbeeld, alhoewel ik het glas bij de P7 toch wel een beetje eng vindt...
Helemaal mee eens, liever plastik-fantastic dan dat zogenaamde 'gorilla glass'.

Het scherm van mijn 4 maanden oude HTC One X was na de eerste keer vallen (van een halve meter) meteen helemaal naar zijn grootje, waarna de rest van de hardware het ook binnen een maand begaf. Terwijl ik mijn Huawei al meerdere malen heb laten stuiteren en die nog vrolijk werkte.
Jammer van de processor, voor de rest mocht deze op mijn lijstje!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.