Door Willem de Moor

Redacteur

NZXT H440 Review

Gewaagde behuizing zonder 5,25"-bays

02-05-2014 • 08:00

94

Singlepage-opmaak

Conclusie: aardige mix

NZXT heeft het design van zijn behuizingen aardig onder de knie. Niet iedereen zal het glossy uiterlijk van de behuizingen kunnen waarderen, maar de H-serie ziet er een stuk ingetogener uit dan de Phantom-behuizingen van NZXT. Ook het strakke wit, gecombineerd met de matzwarte plastic delen, is een welkome verandering en onderscheidt de H440 van veel concurrenten.

Met de H-serie heeft NZXT geprobeerd een high-end gamebehuizing stil te maken. Dat stil maken is goed gelukt: na de Fractal Design Define XL is het de stilste onder belasting en idle is de H440 zelfs soms stiller dan de Zweedse behuizing. Dat heeft echter een keerzijde: de koeling is zonder meer adequaat, maar de H440 wordt over het algemeen wel warmer dan de overige geteste behuizingen. Dat gaat idle maar om een graadje hier of daar, maar onder belasting scheelt het aanzienlijk.

Die hogere temperaturen kunnen wellicht gecompenseerd worden door het gebruik van waterkoeling. Voor een vrij compacte behuizing kan in de H440 een imposant arsenaal radiators voor waterkoeling worden ingebouwd: bovenin en aan de voorzijde kunnen zelfs 360mm-radiators worden gemonteerd, iets waar menig grotere behuizing moeite mee heeft.

Ook de rest van de indeling is goed doordacht, maar één ding zal voor sommigen een onoverkomelijk gebrek zijn: de externe drivebays. Voor optische drives had NZXT ze inderdaad niet per se in hoeven bouwen, maar de mogelijkheid kaartlezers, fancontrollers of andere accessoires die in 5,25"-bays gebouwd moeten worden, ontbreekt nu wel. Dat is de prijs die je moet betalen voor een zeer clean uiterlijk en een frontpanel zonder onderbrekingen.

NZXT heeft met de H440 een esthetisch verantwoorde behuizing afgeleverd, die een goede mix tussen koelen en stilte biedt. De relatief lage prijs voor deze uitstekend afgewerkte en innovatieve behuizing zou de H440 een uitstekende beoordeling opleveren. Het ontbreken van externe bays, hoezeer optische drives ook voor steeds meer mensen passé zijn, levert toch een minpuntje op. We trekken ook punten af voor de hoge temperaturen onder belasting.

Samengevat

NZXT heeft met de H440 een esthetisch verantwoorde behuizing afgeleverd, die een goede mix tussen koelen en stilte biedt. De relatief lage prijs voor deze uitstekend afgewerkte en innovatieve behuizing zou de H440 een uitstekende beoordeling opleveren. Het ontbreken van externe bays, hoezeer optische drives ook voor steeds meer mensen passé zijn, levert toch een minpuntje op. We trekken ook punten af voor de hoge temperaturen onder belasting.

Pluspunten

  • Relatief lage prijs
  • Stille behuizing
  • Clean design
  • Ruimte voor grote radiators

Minpunten

  • Ontbreken externe drivebays is een gok
  • Vrij hoge temperaturen door isolatie

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Reacties (94)

94
94
69
5
0
18
Wijzig sortering
Ik denk dat er anno 2014 nog maar weinig computers zijn die kaartlezers, fancontrollers of andere accessoires via een 5,25" bay aangesloten hebben. En ook het nut van een optische drive loopt steeds verder terug, aangezien je tegenwoordig eigenlijk alles digitaal kan kopen, inclusief Windows en Office.

Daarnaast kunnen alle moederborden onderhand wel booten vanaf een USB stick dus is ook voor herinstallatie een optische drive niet meer nodig. Ik snap die keuze van NZXT dus wel.
Je kunt inderdaad een hoop krijgen, maar een windows installatie vind ik toch wel omslachtig via USB stick. Als ik nu een nieuwe PC wil installeren, is het een kwestie van een dvdtje in de lade leggen.
Voor die twee tientjes voor een drive, is het ongemak me dat niet waard.

Sluit natuurlijk niet uit dat we in de toekomst ook usb-sticks/memorycards gaan aanschaffen voor dit soort spul natuurlijk.

edit: ik begrijp natuurlijk ook wel dat er vanalles mogelijk is, maar hoe dan ook heb je ergens een drive nodig om een usb-stickje te maken. voor mij reden genoeg om toch lekker een dvd-drive in de pc te hebben.
Indien e.e.a. met UEFI anders op te lossen is door bjivoorbeeld via de browser Windows te installeren lijkt het me een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 23 juli 2024 09:42]

usb is 8 euro, gratis tooltje van ms en je hebt zo een standaard installatie usb. Gaat tevens veel sneller dan installeren via cd naar mijn ervaring :)
Of als je toch nog een oude 2,5" HDD kwijt moet in een externe behuizing: koop pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart - die heeft een functie om ISO's in te laden in een virtuele BD-ROM drive. Werkt perfect :)
die ene eerste keer kan je altijd nog een losse speler aan je moederbord hangen. blijft net zo goed twee tientjes en kan je hem daarna op een ander systeem gebruiken mocht het nodig zijn. zelf denk ik dat je meer hebt aan een externe dvd brander als je überhaupt een dvd brander gebruikt
Jup, zo heb ik het gedaan. Ooit een externe LG DVD-brander gekocht voor mijn netbook (waar ook geen optische drive in zat). Deze hangt nu aan elke computer waar ik even Windows of Office op moet installeren (hoewel ik van de nieuwste Office ook een HDD-install heb staan). Zodoende hoef ik in al die computers geen dvd-brander/speler te monteren.

Dus ach, ik vind het een logische volgende stap voor computerkasten. Een moet de eerste zijn met het achterwege laten van zo'n enigszins verouderd format.
Éénmalig Windows op een USB stick zetten is misschien alleen voor Jan-met-de-pet een probleem, maar niet voor mensen die deze kast kopen :)
Het enige punt waar ik tegenaan liep was een probleem met het formatteren van de stick, dat moest ook met een tooltje. Dus ik geeft toe dat er nog ruimte is voor verbetering.
Op mijn htpc was Windows 7 vanaf een USB stick binnen 10 minuten geïnstalleerd en kon ik aan de slag. Het heeft écht wel zijn voordelen!

Ik mis de optische drive echt niet. Tegenwoordig koop ik LP's, en geen cd's. En zelfs als ik een cd wil rippen download ik de MP3'tjes wel van bandcamp of een torrent site.
En dvd's branden doe ik al jaren niet meer aan. En mocht je dat toch willen dan raad ik een Blu-ray writer aan, de schijfjes zijn inmiddels onder de 40 cemt per stuk gedoken.
En branders heb je ook extern :P
Die LP's kunnen er ook niet in, best een nadeel :+
Anoniem: 221563 @MikeyMan2 mei 2014 13:00
OS installatie via usb heeft bij mij juist de voorkeur. Sneller en makkelijker :)
Ik vind een windows installatie via USB net veel praktischer, de snelheidswinst die je maakt is enorm.
Probeer vanaf DVD maar eens te instaleren binnen 15min. Dvd's zijn uit imo.
Ben ik helemaal met je eens. Een cd drive heb ik ook. Moet ik er wel bij zeggen dat het een externe bluraybrander is, kan ik overal dezelfde drive gebruiken, vond ik wel zo praktisch en de kast bleef mooi strak.

En dan kan men wel zeggen dat het een os installeren via usb zo veel sneller is, maar hoe vaak doe je dat nu?
Precies, ik heb al 2 jaar geen disc drive meer en ik mist het absoluut niet.
Ik heb 2 pc's (game-itx/ & casual-itx/htpc).
Geen van de heeft een optische drive. Ik moet ook bekennen dat de laatste keer dat ik een cd in mijn pc wilde stoppen ik w7 in 2011 installeerde (kende toen het genot van boot-usb toen nog niet _/-\o_ )

Optische media zijn zoooo passe ;)

offtopic:
De bulk van mijn games haal ik via steam binnen, degene die ik op cd heb en wil spelen piraat ik en voor video geld netflix en niet op netflix==>piraten

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 09:42]

Alleen heb je vaak voor de installatie van een OS ( bijvoorbeeld windows ) wel een dvd nodig, die kun je niet als iso downloaden uit legale brong.
Dus dan zul je eerst een dvd erop moeten zetten en die buiten je kast neer zetten om vervolgens windows te installeren.
Anoniem: 221563 @Daisai2 mei 2014 13:02
Helaas, maar je bericht klopt totaal niet ;)

a) Microsoft bied zelf legale downloads van de images aan
b) Van een windows installatie kun je gewoon een boot usb maken om hem te installeren.

Daarnaast ken ik zo geen OS voor de dag halen die niet via usb te installeren is. OSX, Windows, Ubuntu, Mint, ElementaryOS etc etc etc zijn allemaal gewoon via USB te installeren
OSX installeer je zelfs via internet.
Sinds Apple optische drives afgeschaft in bepaalde modellen, kun je OSX opnieuw installeren via internet. Geen dvd drive of USB nodig :) Alleen een internet verbinging. UEFI maakt daarvoor verbinding met apple servers, haalt data op en installeert.
Anoniem: 221563 @gjmi2 mei 2014 13:48
Alleen bij een update van je huidige OSX toch? Ik kan me herinneren dat ik de image uit de appstore naar een USB stick heb moeten zetten voor een volledige clean install
nee, ook clean install.
Ik heb mijn hdd vervangen door ssd.
Eerst backup gemaakt met time-machine.
HDD vervangen door SSD
Booten (kan zijn dat je een toets in moet drukken voor nieuwe installatie)
EUFI zoekt verbinding met internet
nadat je dingen zoals usernaam en dergelijke hebt ingevuld word OSX geinstalleerd
Dan komt de vraagt of je nog een backup hebt die je terug wilt zetten. zo ja, waar staat ie (op mijn synology, geen probleem)

En totaal heeft het volgens mij nog geen uur geduurd om een compleet gerestored systeem te krijgen :) (moet wel zeggen dat ik weinig data erop had staan)
Belangrijker: Alleen voor die modellen die zijn uitgekomen nadat dit ingebouwd is, en de modellen van net wat ouder die een efi update gehad hebben.
En wanneer iemand iets fout heeft is het gelijk een -1 , oftewel een flame of troll ?

Dan mag Microsoft hun website wel eens verbeteren, als ik naar hun website kijk http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/buy dan zie je genoeg over dat je hun producten kan "liken" alleen nergens duidelijk waar je een product kan kopen/downloaden.
Zoals bijvoorbeeld bij Ubuntu http://www.ubuntu.com/download .
Anoniem: 221563 @Daisai2 mei 2014 13:39
Nee, dan is het een 0 waarde, offtopic/niet relevant.

En dat valt onder het MSDN programma van Microsoft.
https://msdn.microsoft.com/

Edit: ook mooi dat je er direct vanuit gaat dat ik je een -1 heb gegeven. Met verkeerde been uit bed gestapt?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221563 op 23 juli 2024 09:42]

En er gelijk vanuit gaan dat ik het over jou persoonlijk heb ?

Maar zoals ik al dus zei, Microsoft laat dus nergens duidelijk zien op hun website waar je hun product digitaal kan downloaden, zoals bijvoorbeeld op de website van Ubuntu wel het geval is.
Zolang dat het geval is zullen veel mensen hun producten gewoon kopen via een dvd, OEM of retail.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 23 juli 2024 09:42]

Anoniem: 221563 @Daisai2 mei 2014 13:45
Ja dat laatste klopt. Echter worden de meeste windows systemen als OEM verkocht inclusief recovery partitie waardoor er zowel geen DVD als USB gebruikt wordt.

En ja daar ga ik vanuit aangezien je op mijn reactie reageerd. Het is normaal wanneer iemand reageerd op een ander dat die ander er vanuit kan gaan dat die het tegen hem/haar heeft.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld Digital River, dat is het Content Delivery Network dat Microsoft gebruikt om ISO's te verspreiden:

Voorbeeld linkjes:
http://www.w7forums.com/t...so-image-downloads.12325/

Dit zijn volledig legale downloads; deze ISO's worden door MS zelf aangeboden. Een ander voorbeeld is deze:
http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

Op deze manier kan je op basis van je bestaande key een ISO downloaden en opslaan voor later gebruik. Volledig legale opties genoeg dus...
Zelf gebruik ik nog wel eens een dvd drive hoar 1 ding wat ik nog steeds niet snap bij dat stukje wat naar achteren zit aan de voorkant waarom kan daar geen slimline optical drive mount hoe lastig is dat voor bijvoorbeeld mensen zoals mij die ze nog wel uis gebruiken
Ik heb deze kast sinds een aantal weken en ben er erg tevreden over.

Vooral de onderstaande dingen zorgden er voor mij voor dat ik deze wilde hebben:
- De kleur wit
- Geen Drive Bays waardoor de voorkant clean is. (Gebruik zo goed als geen CD/DVD's).
- Side Panel met Window
- Voeding weggewerkt en niet zichtbaar.
- Goede cable manament.

Let alleen op deze kast kan geen E-ATX moederborden aan. Na een beetje buigwerk aan de backplate inmiddels wel ;)

De standaard aanwezige fans zorgen voor een stille en koele kast. Ik kom van een Shuttle barebone af dus ik vind deze kast super stil ;)

Momenteel ben ik nog bezig met wat casemodding en dan is deze helemaal af.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben sinds kort ook over na een cleane look, maar NZXT had eventueel net zoals bij de Antec P180 (ofzoiets) kunnen kiezen voor een deurtje. Je ziet het deurtje niet zitten en zo kan je er toch nog net die bays in kwijt. Als NZXT er maar 2 bays of 3 in had gedaan is het al voldoende voor de meeste 1, zou zelfs voldoende geweest.

Backplate buigen. Niet echt heel handig maar als het past past het. Let wel op dat niet iedere E-ATX MB hetzelfde is. Zo heb ik zelf de Asus rampage Extreme 4 (s2011) en die is ietsjes langer dan ATX maar heeft niet de extra schroefgaten die E-ATX normaal gesproken heeft.
Ik las in andere review dat de verf erg snel eraf slijt, heb jij dit ook ervaren?
@Zenix,

Dit heb ik nog niet mogen ervaren. Hopelijk ga ik dit ook niet ervaren.

Ik kreeg eerder het idee dat er een dikke laag lak op zit.
Ligt het aan mij of is er iets te hard aan de voeding voor de videokaart getrokken? De hele kaart hangt scheef, dat heb ik nog nooit gezien, ook niet met 3rd party koeling op kaarten.
Dit is een bekende probleem met de Club3D HD 7970!
Ik heb hetzelfde kaart in mijn backup systeem,en dat ding hangt scheef.Er is niets dat je tegen kunt doen.
De PCB van de kaart is te zwak en de custom koeler is niet in balans als eind resultaat dat de pins krom worden getrokken .Ik heb dit opgelost met een back plate van 24.95€ http://www.xs-pc.com/wate...r-gtx-titan-780-backplate.
Op dit pagina zijn ook custom back plates voor 7970 te vinden.
Ja viel mij ook al op, zag er beetje slordig uit :)

Snap ook nog steeds niet waarom tweakers consequent de CPU cooler naar boven laat blazen, daar zit niet eens een gat bij deze behuizing ? lijkt me logischer om hem naar achter te laten blazen, dan helpt de case fan daar ook nog mee...
Anoniem: 588634 @ThoffeGast2 mei 2014 11:01
De zwarte rand bovenin is geperforeerd dus de bovenkant is wel een beetje open, de warme lucht kan dus wel weg.
Wat ik niet snap: waarom zou je er zo'n koeler in proppen terwijl er al aangegeven wordt dat deze kast zeer geschikt is voor een waterkoelingsetje?
Anoniem: 25604 2 mei 2014 09:55
Bootable USB stick maken? Simpel... ZONDER tool!

Gewoon vanuit elke Windows OS, iig XP of hoger:

0. Gebruik een USB stick die minimaal 4GB is...

1. Open een commandbox als administrator via start (rechtsklikken om als administrator uit te voeren op Windows 7 en lager óf direct met rechts op de startknop klikken in Windows 8.1 en de juiste opdrachtprompt te kiezen) óf een van de vele andere manieren:
Je krijgt een Commandbox met (meestal) een prompt als volgt:

C:\Windows\System32>

2. Op de administrator prompt diskpart intikken:
C:\Windows\System32> diskpart

3. Op de dan verkregen Diskpart prompt:
DISKPART> list disk
Controleer welke de USB stick in de getoonde lijst. Check bijvoorbeeld de grootte. (Als voorbeeld hanteer ik even Disk 8 )

DISKPART> selekt disk 8
DISKPART> clean
DISKPART> create primary partition
DISKPART> select partition 1
DISKPART> format fs=ntfs quick
DISKPART> active
DISKPART> assign

Deze laatste stap kent de zojuist geprepareerde USB stick een schijfletter toe. Controleer en noteer dit in de verkenner en sluit diskpart af door op de diskpart prompt EXIT in te tikken:
DISKPART> EXIT
In mijn voorbeeld hanteer ik de letter U: als de letter die toegekend is aan de USB stick!

4. Als het goed is heb je weer de normale Administrator prompt terug:
C:\Windows\System32>

5. Waar heb je je Windows installatiebron? Op DVD of als ISO gemount? Maakt niet uit. Als je maar weet welke letter die heeft. Ik gebruik in mijn voorbeeld de letter R: als zijnde de Windows installatie ISO/DVD:

====DUS: R: is de Windows installatiebron en U: is de USB-stick====
6. Op de administratorprompt:

C:\Windows\System32> cd /d R:\boot

7. Je zit door het vorig commando met je prompt op de installatiebron, in de map "Boot":
Tik in vanuit deze locatie (R:\Boot>):

R:\Boot> bootsect /nt60 U:

8. Kopieër nu op een bekende manier alle data van de Windows installatiebron (DVD/ gemounte ISO) naar de USB stick. Dit kan gewoon via de verkenner...

9. Je USB stick is klaar, gewoon zoals Microsoft dat doet en zonder tooltjes waarvan je niet altijd weet wat ze doen!)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 25604 op 23 juli 2024 09:42]

Ja echt super simpel |:(
Gewoon Microsofts eigen bootable USB/DVD tooltje gebruiken. Is een stuk sneller en makkelijker.
Of je download unetbootin en klikt op "OK". Ietsjes simpeler ;)
Sjonge wat simpel. Waar is de tijd van format a: /s ?
Als je de video niet bekijkt heb je werkelijk waar geen flauw idee hoe de kast eruit ziet.
Ik heb momenteel de mogelijkheid niet om de video te bekijken. Ik heb moeten googlen om uit te vinden hoe deze kast er nou precies uit ziet. Er staan alleen maar detail fotos bij.
Heb je geprobeerd op een foto te klikken? Dat kan namelijk tegenwoordig op internet ;)
WoutF Hoofdredacteur @Moogles2 mei 2014 08:23
De thumbnails zijn aan te klikken ;)
Anoniem: 221563 @Moogles2 mei 2014 13:40
Heb de video niet bekeken, maar met die hele lading afbeeldingen die erbij zit weet ik echter wel exact hoe de kast eruit ziet. Misschien idee om wat verder te kijken? ;)
Mooi clean design. Misschien het overwegen waard over de fractal design r4.
Ik vind het ook erg mooi. Vooral de witte kast. Hij is voor fanaten van stille kasten een erg mooie keuze. Als ik niet net een nieuwe kast had gekocht was deze zeker een optie geweest.

Hopelijk komt er ook een closed variant. Isolatie i.c.m. een window geeft mij altijd een beetje 'dweilen met de kraan open' gevoel.
De closed variant is er al

pricewatch: NZXT H630 White

Precies hetzelfde, maar dan dicht! :)
Die heeft dan wel 2x5.25" bays. Jammer, ziet er toch net iets minder strak uit. En waar ga je optische drives met een glimmend witte voorkant halen. Die zullen er niet veel zijn.

[Edit]: Als je naar het plaatje van de behuizing NZXT H630 White kijkt op Tweakers, hebben de makers ook geen witte fancontroller kunnen vinden 8)7

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 23 juli 2024 09:42]

wie gebruikt er tegenwoordig nog een dvd speler :p
Ik heb bij de mijne gewoon de radiator en pomp in de bays zitten
dvd-spelers niet, maar wat denk je van hotswap-bays. al mijn systemen hebben tenminste 1 en mijn fileservertje zelfs 9 3,5inc hotswap bays.

de enige dvd speler die ik nu nog heb zit in mijn laptop. en dat alleen maar omdat ik nog geen geld heb om die door een ssd te vervangen.

verder heb ik een externe hdd drive bay die zich voordoet als usb-cdrom heel handig voor systemen die niet van sticks willen booten.
Zijn er inderdaad niet veel

pricewatch: Scythe Kaze Q 12 - 5.25 inch Fan Controller Silver

pricewatch: BitFenix Recon White

En volgens mij is van die 2 enkel de Recon echt wit. Die zou niet misstaan overigens.
en 30% duurder. Geweldig...
Ja... klopt.. ik was ook gek op die kast, maar ben uiteindelijk voor mijn mooie witte 600T gegaan! En ik ben er super blij mee!
Vroeger was alles standaard wit, toen begon men met zwart, volgens mij vooral ivm stof enzo en nu dus weer wit?
Standaard kleur was beige, niet wit.
Beige werd in veel huishoudens overigens wat bruiner na verloop van jaren :p

Nadeel was ook dat je beige en beige had, waardoor je drives niet altijd qua kleur matchten met je kast ed. Bij zwart wat minder een issue.
Hype. Je ziet ook steeds meer witte auto's, terwijl je vroeger juist een witte auto aan de straatstenen niet meer kwijt raakte.

Desalniettemin, mooie kast die een goede oplossing biedt voor mensen die alles stil willen hebben.
Ik heb de R4 en ik ben zeer tevreden over de kast. Temperaturen blijven goed, super stil en ziet er echt heel strak uit. Kan niet klagen. Kan me niet voorstellen dat deze kast dan een betere kwaliteit moet gaan voorstellen. Bovenal is deze kast duurder.
Ik vind de negatieve beoordeling 'Ontbreken externe drivebays is een gok' eerder een positieve. Wat kan er nu negatief zijn aan een (in mijn ogen) feature - maar weinig fabrikanten nemen deze logische stap. Ontbreken van deze drivebays heeft namelijk een erg groot voordeel: minder loze ruimte, dit spreekt veel klanten aan.

Ik heb zelf al jaren geen drive meer in mijn PC..
Je zou kunnen stellen dat dit valt onder "clean design", maar ik had het eerder zowel als pluspunt en als minpunt vermeld.

Ik heb ook al jaren geen dvd/cd meer in men pc gestoken, maar dat neemt niet weg dat er nog mensen zijn die dit wel doen (weliswaar zijn die wel zwaar in de minderheid).
True, maar er is al ruim voldoende keuze in kasten met 5.25" drivebays. Ik ben blij dat eindelijk de stap gezet wordt naar kasten zonder. Hoe meer keuzevrijheid, hoe beter toch?
Ik begrijp de 'drive' (pun intended :+ ) van het weglaten van een optische drive in desktop PCs niet zo goed. Natuurlijk verloopt de installatie van de meeste software tegenwoordig via downloads. Met nadruk op de mééste. Het is juist vervelend voor die doodenkele keer dat je hem misschien wél nodig hebt. En voor het lage bedrag wat je moet neertellen voor een optische drive wil ik die dan in een eventuele nieuwe pc óók gewoon hebben. Ik heb nog wat losse DVDs liggen van voorheen en voor sommige debugging tooltjes die je bij startup nodig hebt is het ook gewoon makkelijker. Ja, het kan 99% van de tijd zonder, maar voor het geld ga ik die 1% van de tijd niet moeilijk lopen doen.

Laptops zijn natuurlijk een heel ander verhaal, daar kan de laptop gewoon kleiner en lichter als je de optische drive weglaat. Dat vind ik een hele andere overweging. Maar voor een desktop kast zou dit voor mij echt een reden zijn om 'm niét te kopen.
Anoniem: 32279 @casparvl2 mei 2014 16:40
precies. Boel geroep hier dat je achterloopt als je een dvd wilt hebben, maar het komt geregeld voor dat ik iets voor een collega's / vrienden / familie moet opslaan en dan hebben ze meestal geen usb stick bij zich en brand ik het even op een cd of dvd die ik hier nog heb liggen.

Wat moet ik anders doen? Een ftp account ofzo voor ze openzetten op mijn server? Lijkt me ook niet handig voor bijv. mijn moeder die al amper weet wat een muis is. Geef mij maar een dvd brandertje, kost niks en er is ruimte genoeg voor in de kast. En een externe brander is ook niet heel goedkoop (al zie ik hier bedragen van 20 euro, maar dat lijkt me sterk).

Je koopt toch een desktop zodat je wat meer mogelijkheden hebt dan bij een laptop, anders kan je net zo goed een laptop kopen (even afgezien van de paar gamers die er nog zijn onder windows).
Ik heb een externe dvdbrander die ik gebruik voor mijn desktop.
Pc staat bij de tvmeubel en dvddrive in mijn tvmeubel.

Meestal heb je dvd's maar incidenteel nodig; ff een slimline drive via usb koppelen en klaar.
Handig is dat je niet in elke computer een ODD nodig hebt.
Ik vind het een prachtige kast! Toch wat leuke gimmicks! (zoals de LED verlichting bij het I/O Shield).
Enige echte minpunt: Als je dan toch ale 5.25" bays weghaalt, zorg er dan voor dat je alle ruimte efficient benut. Nu zit er een idioot grote ruimte tussen alle 3.5" drives. Daar hadden makkelijk 8 of misschien wel 10 schijven gekunt.

Dat zou voor mij nog het overwegen waard zijn om deze kast als NAS behuizing te kiezen... 6 Schijven is voor veel mensen genoeg, maar net niet iedereen. En juist een NAS wordt vaak zonder 5.25" drive in elkaar gezet...

Gemiste kans in mijn optiek.
door de schijven verder uit elkaar te houden zitten ze minder snel in de knoei met een radiator die er volgens de tekst voorin kan. kan je warmte nog gewoon door heel de kast heen. voor een nas behuizing is dit minder belangrijk want je hebt dan een lichtere CPU en geen GPU die flink warme opwerken.
Anoniem: 221563 @King45892 mei 2014 13:04
Ik heb een Fractal Array R2 als NAS kast, en daar zit niets meer in dan een simpel moederbordje + hdd's. De ruimte tussen de hdds is echter te klein, en de hdd's overhitten daardoor nog wel eens.

Hdds zelf wekken dus stiekem ook behoorlijk wat warmte op
Vind em niet lelijk, maar terwijl floppydisks echt niet meer nodig zijn tegenwoordig, zijn dvds van films, en veel van mn games toch echt nog op CD of DVD - die doe ik voorlopig nog niet weg.

Natuurlijk kan je een externe dvd speler erbij zetten, maar dat is toch weer zo... lelijk.
Dan is deze case niets voor jou, maar dat neemt niet weg dat de mensen die nog met Dvd's en CD's werken bij een pc (ik spreek niet over blu-ray of hifi systemen) anno 2014 toch echt wel aan het uitsterven zijn en dus juich ik deze ontwikkeling zeker toe.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 23 juli 2024 09:42]

Anoniem: 1322 @mdgf2 mei 2014 13:15
Precies, ik was zelf erg teleurgesteld toen ik een jaar geleden een kast kocht en er achter kwam dat er geen frontplate bij zat voor de bovenste 5.25 bay. Gelukkig was mijn oude dvd drive ook zwart dus heb ik deze er maar ingezet. Na 2 maanden heb ik de voeding van de dvd eruit getrokken omdat deze automatisch open gaat als je er in Windows op klikt (en dit is met geen mogelijkheid uit te zetten).

Zelfs als IT-er gebruik ik al jaren geen optische media meer. Veel laptops worden ook niet meer uitgerust met een optische drive en ik juig het toe.

Deze kast vind ik dan ook perfect. Het enige "nadeel" is het ontbreken van een sd slot gezien dit handig is met mijn DSLR. Dit is echter ook weer via USB eenvoudig en goedkoop op te lossen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.