×

Survarium Preview

Nieuw project van de makers van Stalker

Door , 52 reacties

Van Stalker naar Survarium

Tussen al het geweld bij Euromaidan en de annexatie van de Krim in, zou je bijna vergeten dat er in Oekraïne ook gewoon gewerkt wordt, en een deel van dat werk gebeurt in gameontwikkelstudio's. Een van die studio's is Vostok Games. De in Kiev gevestigde ontwikkelstudio bestaat voor een groot deel uit medewerkers die in het verleden werkten voor GSC Game Worlds, de ontwikkelaar van de Stalker-games. Na een rumoerige periode in 2012 koos een groep werknemers ervoor om zelfstandig verder te gaan.

Dat team had op dat moment al wat tijd in de ontwikkeling van Stalker 2 zitten. De rechten op de naam bleven bij GSC, maar het project was eigendom van de ontwikkelaars zelf en ging dus mee. Desondanks is voor Survarium vrijwel alles nieuw gemaakt, al is de Vostok Engine gebaseerd op de engine die voor Stalker 2 bedoeld was. Toeval of niet: de typische 'Stalker-sfeer' is sterk aanwezig in Survarium. Verder laten de games zich maar beperkt met elkaar vergelijken. Survarium belooft uiteindelijk een 'Free Play-modus te bevatten waarin spelers solo een spelwereld kunnen verkennen, zoals dat in Stalker ook gebeurde. Vooralsnog is dat deel van het spel echter nog niet speelbaar; de bèta voorziet alleen in losse multiplayer-potjes binnen de Team-Play-modus.

Het achtergrondverhaal dat dient als setting is simpel en weinig diepgaand. Op aarde heeft een ecologische revolutie plaatsgevonden die aan veel mensen het leven heeft gekost. De natuur heeft min of meer teruggenomen wat ooit van haar was, en daarmee steden en allerlei bouwwerken verwoest. Slechts een op de honderd mensen heeft dat overleefd. In de chaos en anarchie die daarop zijn uitgebroken, proberen de resterende mensen zich zo goed mogelijk in leven te houden.

Het flinterdunne verhaaltje speelt een zeer beperkte rol in de multiplayer-modus van Survarium, zo kunnen we al wel concluderen na de nodige uurtjes spelen met de bètaversie van het spel. Spelers kunnen zich in het spel wel aansluiten bij een bepaalde factie door de bijbehorende kleding te dragen en missies voor ze uit te voeren, maar zo'n verbond is nooit verplicht en nooit erg bindend. Uiteindelijk gaat het vooral om het winnen van losse potjes en het neerschieten van vijanden, zoals in zoveel andere games ook het geval is. Afgezien van de free-to-play-status is er wat dat betreft weinig dat Survarium onderscheidt van andere games. Gelukkig is daarmee het verhaal van Survarium nog lang niet verteld.

*