Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Tussen al het geweld bij Euromaidan en de annexatie van de Krim in, zou je bijna vergeten dat er in Oekraïne ook gewoon gewerkt wordt, en een deel van dat werk gebeurt in gameontwikkelstudio's. Een van die studio's is Vostok Games. De in Kiev gevestigde ontwikkelstudio bestaat voor een groot deel uit medewerkers die in het verleden werkten voor GSC Game Worlds, de ontwikkelaar van de Stalker-games. Na een rumoerige periode in 2012 koos een groep werknemers ervoor om zelfstandig verder te gaan.

Dat team had op dat moment al wat tijd in de ontwikkeling van Stalker 2 zitten. De rechten op de naam bleven bij GSC, maar het project was eigendom van de ontwikkelaars zelf en ging dus mee. Desondanks is voor Survarium vrijwel alles nieuw gemaakt, al is de Vostok Engine gebaseerd op de engine die voor Stalker 2 bedoeld was. Toeval of niet: de typische 'Stalker-sfeer' is sterk aanwezig in Survarium. Verder laten de games zich maar beperkt met elkaar vergelijken. Survarium belooft uiteindelijk een 'Free Play-modus te bevatten waarin spelers solo een spelwereld kunnen verkennen, zoals dat in Stalker ook gebeurde. Vooralsnog is dat deel van het spel echter nog niet speelbaar; de bèta voorziet alleen in losse multiplayer-potjes binnen de Team-Play-modus.

Het achtergrondverhaal dat dient als setting is simpel en weinig diepgaand. Op aarde heeft een ecologische revolutie plaatsgevonden die aan veel mensen het leven heeft gekost. De natuur heeft min of meer teruggenomen wat ooit van haar was, en daarmee steden en allerlei bouwwerken verwoest. Slechts een op de honderd mensen heeft dat overleefd. In de chaos en anarchie die daarop zijn uitgebroken, proberen de resterende mensen zich zo goed mogelijk in leven te houden.

Het flinterdunne verhaaltje speelt een zeer beperkte rol in de multiplayer-modus van Survarium, zo kunnen we al wel concluderen na de nodige uurtjes spelen met de bètaversie van het spel. Spelers kunnen zich in het spel wel aansluiten bij een bepaalde factie door de bijbehorende kleding te dragen en missies voor ze uit te voeren, maar zo'n verbond is nooit verplicht en nooit erg bindend. Uiteindelijk gaat het vooral om het winnen van losse potjes en het neerschieten van vijanden, zoals in zoveel andere games ook het geval is. Afgezien van de free-to-play-status is er wat dat betreft weinig dat Survarium onderscheidt van andere games. Gelukkig is daarmee het verhaal van Survarium nog lang niet verteld.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True