Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Yotaphone Preview

Onbekend, innovatief en indrukwekkend

27-02-2014 • 16:00

134

Multipage-opmaak

Inleiding: elektronische inkt

Wie alle nieuwe toestellen die op telecombeurs Mobile World Congress zijn gepresenteerd op een rijtje zet, ziet naast de verschillen grote overeenkomsten. Of het nu gaat om de Samsung Galaxy S5, de Sony Xperia Z2 of de Nokia XL, in alle gevallen gaat het om toestellen met een groot touchscreen, eventueel daaronder knoppen en verder weinig poespas.

Ooit was dat anders; er waren klaptelefoons, slidetelefoons en toestellen met qwerty-toetsenborden of ouderwetse numerieke toetsen onder het scherm. Inmiddels lijkt iedereen het erover eens dat een toestel moet bestaan uit een voorkant met een zo groot mogelijk scherm met een camera aan de achterkant en wat toetsen ter bediening onder aan of onder het scherm.

Denkt iedereen er zo over? Nee, in Rusland is een bedrijf dat het anders wil doen. In december bracht het bedrijf zijn eerste Yotaphone uit en op het Mobile World Congress presenteerde het een sterk verbeterde versie. Aan de voorkant is de Yotaphone een klassieke Android-telefoon als alle andere, maar aan de achterkant zit een tweede scherm, voorzien van elektronische inkt. Tweakers ging aan de slag met deze Yotaphone om te kijken hoeveel nut dat tweede scherm heeft. Is het een gimmick of is het een vernieuwing waar je echt iets aan hebt?

Werking van het tweede scherm

Een scherm van elektronische inkt is radicaal anders dan een lcd. Het vraagt veel minder van de accu en als de gebruiker het beeld dat erop staat, laat staan, heeft het helemaal geen stroom nodig. Het scherm heeft echter ook een lage refreshrate, waardoor je Flappy Bird spelen op zo'n scherm kunt vergeten. Bovendien toont het tweede scherm van de Yotaphone alles in grijstinten.

Yotaphone PreviewYotaphone Preview

De eerste nuttige toepassing waar je misschien aan denkt bij een scherm van elektronische inkt aan de achterkant van een telefoon, is boeken lezen. Dat kan ook, maar Yota heeft veel meer toepassingen bedacht. Zo zit er in veel apps een knop boven in het scherm om gegevens naar het tweede scherm te sturen.

Een handige toepassing is de weergave van gemiste gesprekken of nieuwe berichten. Die staan, mits de gebruiker dat wil, standaard op de achterkant van het toestel, zelfs als de telefoon verder in stand-by staat. Het is daarmee een soort Glance van Nokia, dat op het primaire scherm altijd notificaties weergeeft, maar dan op een apart tweede scherm.

Nieuwe berichten staan standaard op de achterkant van het toestel

Ook kunnen komende agenda-items op het scherm worden weergeven. Daarnaast is er een app om nieuws te lezen op het scherm. Het volgende item lezen kan met een tik op het scherm; ook de display van elektronische inkt is aanraakgevoelig.

Yota heeft nog enkele andere toepassingen in gedachten. Zo moet het mogelijk zijn om een potje te schaken of een andere turn-based game op het scherm te tonen. Af en toe een zet doen kan dan zonder het primaire scherm in te schakelen.

Het e-ink-display heeft een diagonaal van 4,7" en een resolutie van 960x540 pixels. Daarmee is het in vergelijking met lcd's niet bijzonder scherp, maar voor het lezen van tekst is het prima te doen. Ook afbeeldingen zien er scherp en goed uit op het scherm.

De werking van het secundaire display is nog verre van optimaal. De aanraakgevoeligheid laat nog te wensen over en het gebeurde enkele keren tijdens de hands-on dat de software crashte tijdens het versturen van gegevens naar het e-ink-scherm. De telefoon herstartte zichzelf dan. Yota heeft nog ruim de tijd om die bugs te pletten; de telefoon komt immers pas in het najaar uit.

De toepassingen die Yota heeft bedacht laten wel zien wat er allemaal mogelijk is en daar kunnen we enthousiast van worden. Met dat tweede scherm kun je je telefoon op andere manieren gebruiken dan nu mogelijk is. Als de uitwerking ook goed blijkt te zijn, zou het ons niet verbazen als een grotere fabrikant met dit idee aan de haal gaat, want het heeft nut en charme, en kan echt iets toevoegen.

Het grootste voordeel is uiteraard dat het scherm alleen stroom verbruikt als het van beeld wisselt. Als een notifcatie er eenmaal op staat, vraagt het scherm geen stroom meer om hem weer te kunnen geven.

Yotaphone PreviewYotaphone PreviewYotaphone PreviewYotaphone Preview

Hardware, ontwerp en software

Hardware en scherm

Behalve dat hij over een tweede scherm van elektronische inkt beschikt, is de tweede generatie Yotaphone ook gewoon een moderne Android-smartphone. Hij is voorzien van een 5"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. Dat is geen lcd zoals veel concurrenten die hebben, maar een amoled-scherm. Het enige andere bekende amoled-scherm met deze afmeting en resolutie, is dat van de Samsung Galaxy S4. Het scherm lijkt echter niet helemaal hetzelfde; het is op het oog iets minder helder, maar nadere tests moeten dat bevestigen.

Het toestel draait op een Qualcomm Snapdragon 800-soc van Qualcomm, met vier Krait-processorkernen op 2,3GHz en een Adreno 330-gpu. Het werkgeheugen heeft een grootte van 2GB, terwijl het opslaggeheugen 32GB bedraagt. De accu heeft een capaciteit van 2500mAh. Al met al zijn dat specificaties die overeenkomen met die van huidige topmodellen, die eind vorig jaar in de winkels kwamen te liggen.

De telefoon wekte niet de indruk over een snelle soc te beschikken. Hoewel het toestel vaak vlotjes reageerde, was er op veel momenten nog veel vertraging te zien, zelfs in eenvoudige zaken. Dat is vermoedelijk toe te schrijven aan de prototype-software.

Ontwerp

De Yotaphone is voor een toestel met een 5"-scherm niet bijzonder groot of klein. Hij is met 14,4cm wel wat lang, maar de breedte van 6,95cm valt dan weer erg mee. Hij is 8,9mm dik en dat is normaal voor een toestel met één scherm. Of het tweede scherm veel dikte toevoegt, is niet duidelijk, maar het zal de telefoon in elk geval niet dunner hebben gemaakt.

Het toestel valt qua ontwerp verder op door zijn rondingen. De hoeken zijn sterk afgerond, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Galaxy Nexus van enkele jaren geleden. Het geeft de telefoon een compactere uitstraling en heeft als voordeel dat het prettig vasthoudt. Omdat de telefoon 140 gram weegt, ligt hij bovendien niet zwaar in de hand.

Yotaphone

Software

De smartphone heeft als hij uitkomt Android 4.4-firmware aan boord, maar Yota heeft daar veel aan gesleuteld, vooral om de functionaliteit van het tweede scherm mogelijk te maken. Daarvoor zijn veel standaard-apps in Android aangepast. Aan het ontwerp heeft de fabrikant verder niet veel gewijzigd; het lijkt sterk op stock Android zoals dat op Nexus-toestellen staat.

Yotaphone

Tot slot

De Yotaphone is met enige afstand de meest vernieuwende smartphone die we op het Mobile World Congress hebben gezien. Het tweede scherm met elektronische inkt maakt namelijk veel toepassingen mogelijk die niet zonder dat scherm kunnen. Het is dus op het oog geen gimmick, maar een element dat echt iets toevoegt aan het dagelijks gebruik van het toestel.

Daarnaast is het op papier een smartphone die prima meekomt met de concurrentie. Hij is ondanks dat tweede scherm niet overdreven groot, zwaar of dik en heeft bovendien een krachtige processor en een groot scherm met veel contrast, en is voorzien van de, in elk geval nu nog, nieuwste Android-versie.

Het grootste probleem voor de Yotaphone is de vroege presentatie. De software is nog niet compleet, zit nog vol bugs en is laggy. Dat hoeft geen groot probleem te zijn, omdat hij nog lang niet uitkomt en er dus nog tijd genoeg is om dat te fiksen. Wie echter naar deze telefoon uitkijkt, moet geduld hebben. Veel geduld zelfs, want hij komt pas dit najaar uit. Dat kan in oktober zijn, maar medewerkers op de stand deden voorkomen dat het eerder november of december zal zijn. Voor hetzelfde geld heb je de kerstboom alweer staan tegen de tijd dat deze innovatieve smartphone in de winkels ligt.

Yotaphone

Reacties (134)

134
130
76
11
0
34
Wijzig sortering
Ebooks lezen zal dan ook een stuk makkelijker/batterij vriendelijker worden op je smartphone.

Mooi ding, erg vernieuwend ook. Ben benieuwd of andere fabrikanten ook iets soortgelijks gaan doen.
Ik denk dat naast ebooks het ook een uitkomst is voor bijvoorbeeld journalisten die een uitgebreide RSS newsfeed hebben. Je legt de telefoon op het bureau en bij een update ververst het scherm zonder dat jij je telefoon aan hoeft te doen om het te kunnen lezen. Daarnaast zijn dat meestal simpele tekstberichten waar afbeeldingen ondergeschikt zijn.

Zelf heb ik een galaxy nexus met multi-color led die zo onderscheid kan maken tussen de verschillende notificaties maar dit lijkt me veel fijner. Je hoeft je telefoon niet meer aan te raken en het verbruikt als het goed is minder stroom doordat je minder vaak je telefoon oppakt.

Enkele andere grote pluspunten in mijn ogen:
+ afstandsbediening / audio controls
+ wekker/klok (voor op het bureau en nachtkastje)
+ 'signalflare' (dus als je batterij bijna leeg is dan staat er een 'lost & found' nummer op je telefoon of bijvoorbeeld medische informatie die belangrijk is)
+ ToDo list / time management
+ sportuitslagen (maar dit zal wel toekomst muziek zijn met de tot nu toe beperkte ondersteuning)
+ afstandsbediening / audio controls
+ wekker/klok (voor op het bureau en nachtkastje)
+signalflare
Voor naast je bed heb je er niet zo veel aan. Een e-ink scherm is in het donker niet te lezen.
Afstandsbediening zou pas fijn werken als de refreshrate een stuk hoger is
Signalflare houdt het ook niet eeuwig vol.
  • Waarom moet een afstandsbediening een hoge refreshrate hebben?! Of heb je het over de audio controls? Want als een epaper scherm maar een klein deel van het scherm moet verversen dan kan dat prima. Ik heb een amazon kindle van meerdere jaren oud en die kan het zelfs bij de 'loading bar' van zijn experimentel browser.
  • Ik snap dat een epaper scherm niet in het pikkedonker te lezen is maar bij enige schemer is dat wel. Vooral als je de volledige 4,7 inch scherm gebruikt om 4 cijfers te laten zien met maximaal contrast. Dit zal niet voor iedereen wenselijk zijn maar geheel waardeloos is het zeker niet.
  • Signalflare houdt het dus juist wel eeuwig vol omdat een epaper scherm alleen stroom verbruikt bij het verversen. Dus als je telefoon bij 2% stroom je epaper scherm in een scherm veranderd met contactinformatie dan zal dat zichtbaar blijven ook al is je telefoon helemaal leeg.
Zie mijn reactie hierboven: "e-Ink kun je gewoon in het donker lezen. De Pebble heeft ook een e-Ink scherm en backlight. Dus als er backlight in dit e-Ink scherm zit. Is hij meer dan prima in het donker te gebruiken."
Voor de rest sluit ik me volledig aan bij jouw reactie.

De Pebble heeft e-paper, geen e-ink. My bad..

[Reactie gewijzigd door DrFurioux op 23 juli 2024 06:26]

Ik dacht dat ze beiden hetzelfde waren eerlijk gezegd. Maar zover ik heb gelezen heeft de yotaphone geen backlight (bij beide mogelijk) en komt het ook niet in de nieuwste versie. Maar er kan natuurlijk veel gebeuren in een jaar tijd.
De sportuitslagen zijn al te zien op het één na laatste plaatje bij werking van het tweede scherm. Misschien niet live een wedstrijd volgen met minuut per minuut up date, maar wel een belangrijke momenten RSS feed op je tweede scherm..

Klinkt erg goed eigenlijk. :D
Ja volgens mij moet dat Google Now (Cards) voorstellen echter is het mij nog nooit gelukt om de eredivisie standen ervoor te krijgen. Ik heb Google Now dan ook niet meer aanstaan omdat het toch aardig wat stroom kost.
Het probleem is dat dit nogal moeilijk te vertalen is naar een grotere markt, dus het succes hiervan zal beperkt kunnen zijn zonder intelligente marketing met een groot marketingbudget om de voordelen aan simpele gebruikers uit te leggen. Daarbij is het de zoveelste Androidtelefoon, dus hij zal altijd een soort van laggy blijven, zeker als 'ie in de software meerdere schermen aan moet sturen. Dat is toch iets wat voor de displaydrivers in Android altijd een lastig punt is.

Ik zie hierin interesse van een heel kleine doelgroep, maar net als Jolla en andere "unieke" alternatieven biedt het teweinig op een duidelijke manier om grotere groepen aan te spreken en vermoed ik dat de toekomst hierdoor nog lastig kan worden voor deze telefoon.
Hij moet in principe maar 1 scherm aansturen:
Het e-ink scherm moet alleen maar aangestuurd worden als er updates zijn voor dat scherm, daarna blijft alles gewoon op de scherm staan (het scherm wordt pas ververst als er een volgende wijziging is).

De snapdragon 800 die erin zit zal ook al veel helpen om lag te vermijden, en de rest hangt gewoon af van software optimalisatie
Hoe zou het zijn als ze een manier vinden om deze 2 schermen over elkaar heen te leggen. waarbij het scherm altijd aan is zeg maar. druk je op de unlock toets wordt het beeld in kleur en kun je het besturen lock je het toestel gaat het scherm weer naar zwartwit en kun je alleen nog de basis dingen doen.

Wellicht is de techniek er nog niet, maar dit zou beter werken dan een scherm aan de achterkant waarop iedereen mee kan lezen wat er op je toestel staat als je aan het bellen bent.

Het lijkt me ook vrij verwarrend als je je toestel aan het besturen bent en ondertussen aan de achterkant per ongeluk het scherm aan raakt. daarnaast steeds je smartphone omdraaien... nee denk niet dat dit een toestel wordt voor een grote markt. beter een techniek ontwikkelen waarbij je deze 2 schermen verwerkt tot 1. dat zou pas mooi zijn.

Het ziet er overigens wel ontzettend strak en gaaf uit op de achterkant

[Reactie gewijzigd door sygys op 23 juli 2024 06:26]

Dat is er al: http://www.pixelqi.com/
NotionInk heeft ooit eens een poging gedaan een tablet met dit type scherm uit te brengen, maar faalde (niet door het scherm) helaas een goed product neer te zetten.
Ben benieuwd of dit de nieuwe standaard wordt... aangezien het scherm nog altijd nummer 1 accu slurper is. bedankt voor de info
Nou, nee: ten eerste is pixel qi niet dat wat sygys voorstelt maar een andere technologie die iets vergelijkbaars probeert te doen, en ten tweede is de notion ink adam wel degelijk geflopt doordat het pixel qi scherm ronduit kut was.
Mirasol schermen doen dit volgens mij ook
MIsschien heb je gelijk, maar als ik dit zo lees en bedenk wat hiermee mogelijk wordt, dan vind ik dit toch wel degelijk een enorm interessante ontwikkeling.

Sinds de eerste mobiele telefoon is de potentie duidelijk geweest van een apparaat dat talloze functies bundelt en 'mobiel maakt'. Deze Yotaphone zet daarin wel degelijk een grote stap vooruit. Want we hadden al E-books. Net zoals we vroeger nog een PDA hadden naast een mobiel, is dat reeds overbodig gemaakt. Deze Yotaphone maakt het E-Book overbodig - in potentie.

Nu batterijduur eigenlijk het enige echte manco is aan de mobiele telefoon en het scherm daarin één van de grote boosdoeners is, denk ik dat naast de vernieuwende toepassingen van een E ink scherm het ook de accu ten goede komt, en dat kan een grote markt aanboren, het kan zelfs andere fabrikanten bewegen om soortgelijke concepten te lanceren. Ik zie het wel gebeuren. Als dit een goed werkend concept blijkt te zijn sta ik zeker in de rij om er eentje te kopen.

Zomaar even wat hersenspinsels van het 'nut' van een extra scherm:
- Tabs in de browser. Op je hoofdscherm de actieve tab, additionele tab met veel te lezen doorschuiven naar je E-ink scherm.
- Reisinformatie, of agendapunten, reminders op je E-ink scherm
- Af te vinken boodschappenlijstjes of 'to-do' lists
- And so on...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 06:26]

dat 2e scherm is idd handig voor boodschappenlijstjes, etc

onlangs was ik me nog aan het 'ergeren' aan het feit dat als ik aankom in een winkel en ik m'n digitaal boodschappenlijstje wil openen, ik eerst m'n telefoon moet unlocken, huidige app sluiten, zoeken achter m'n boodschappenlijstje en die dan open, ik vond dat dit sneller moet kunnen, een 2e scherm is een oplossing, maar dan moet je er natuurlijk op voorhand op denken om dat lijstje daar te plaatsen
Klopt, of je hoeft jouw beschreven handeling in de winkel hoogstens 1x uit te voeren om je lijst op scherm 2 te plempen. Zelfs dan levert het wat op.

De zwartkijkers die zeuren over refresh rate en dergelijke zijn volgens mij vergeten dat technologie in de eerste plaats een praktisch nut moet hebben. Ik hoef geen 1440p/60 hz boodschappenlijst of mijn reisinfo in kleur. Maar ik wil die info wel 100% van de tijd direct kunnen inzien zonder daar handelingen voor te moeten uitvoeren. Dus: E-ink.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 06:26]

Volgens mij is het voordeel heel makkelijk uit te leggen. Het scherm maakt een bijzonder lange gebruikstijd mogelijk. Want je kunt er niet alleen ebooks mee lezen maar natuurlijk ook gewoon websites. En veel apps hebben ook redelijk statische beelden. Dan zou je ineens met gemiddeld gebruik zomaar een paar dagen vooruit kunnen zonder opladen. Het ligt er vooral aan hoe slim ze het wisselen tussen de schermen maken.

Ik zie een e-ink-scherm wel zitten. Alleen hoop ik dat ze de software zo slim maken dat het toestel in donkere omstandigheden het e-ink-scherm niet gebruikt of dat er in ieder geval rekening mee wordt gehouden dat e-ink dan niet afgelezen kan worden.
e-Ink kun je gewoon in het donker lezen. De Pebble heeft ook een e-Ink scherm en backlight. Dus als er backlight in dit e-Ink scherm zit. Is hij meer dan prima in het donker te gebruiken.
Nee, nee. Pebble heeft geen e-ink. Pebble heeft een e-paper display. Dat verbruikt ietsjes meer stroom, maar heeft toch een goeie refreshrate
Hoo, excuses, je hebt gelijk =)
Er bestaan eink schermen met *front*light (Kindle paperwhite etc), maar dat is voor een telefoon niet goed toepasbaar.

Ik vermoed dat ze gewoon de normale screen-rotate code aanpassen naar drie dimensies ipv twee. Hou je hem ondersteboven schakelt ie over.
Ik neem aan dat het stukje software gewoon de positie van de gyroscoop kan uitlezen. Dan kun je de portrait/landscape code gewoon intact laten ;)
Eink komt niet standaard met backlight. Dus ja, als je er een lampje aan toevoegt, is het niet donker meer natuurlijk. ;)
Een ebook past zich automatisch aan op het scherm, je blijft dus pagina's omslaan. Dit in combinatie met de getoonde refresh rate lijkt mij niet fijn lezen.
Nee mij ook niet. Een e-reader met 6-inch scherm is wel de ondergrens vind ik.
Nee mij ook niet. Een e-reader met 6-inch scherm is wel de ondergrens vind ik.
Het ding is ook niet bedoelt om E-readers te vervangen. Het ding is bedoelt om het lezen van E-books op je telefoon een betere ervaring te geven. En daar zijn ze, zonder enige twijfel, in geslaagd.
Misschien hebben ze een goedkoop e-ink scherm gebruikt in het prototype. Want tegenwoordig zijn die refreshrates wel sneller dan zichtbaar in het filmpje.

Het gaat natuurlijk om de potentie die een toestel met deze extra feature biedt.
want die kun je op het normale scherm niet lezen?

Tweakers stelt dat het tweede scherm handig is, waarom het handig zou zijn wordt niet uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:26]

Het ' kan ' wel, maar het is helemaal niet prettig. Als je eenmaal een ebook hebt gebruikt en probeert dan op gewone schermen boeken te lezen komen je (naar mijn idee) van een koude kermis thuis. Backlight in je face en ontspannen lezen gaan gewoon helemaal niet lekker samen en het feit dat huidige digitale display over het algemeen een refreshrate gebruiken helpt het beeld ook niet rustig te krijgen. E-Ink is zo veel prettiger het is bijna niet te vergelijken. En daarom is het toch handig. E-reader niet bij je? ff doorlezen op je telefoon. Al die notificaties die er standaard op kunnen staan, maakt het een soort zakhorloge, je hoeft niet elke keer je scherm aan te doen om te zien dat iemand een dogememe heeft gestuurd in je whatsapp (ik noem maar wat). Ik ben hartstikke benieuw en hoop stiekem dat andere fabrikanten hier ook mee durven te experimenteren!
Of e-paper of LCD fijner leest is persoonlijk. Ik lees e-books op mijn oude 3.5 inch telefoontje, heb al diverse e-readers (waaronder nieuwere met frontlight) geprobeerd maar ik vind de telefoon fijner, juist om de eigenschappen van het beeldscherm.

Ik denk wel dat ik hiermee tot een minderheid behoor.
Lijkt mij gedoemd om te mislukken. De doelgroep is sowieso al klein, en iemand die graag leest gaat toch een groter scherm willen denk ik. Op zo een klein schermpje zit je constant te scrollen.
Wat ik dan me wel afvraag is hoe sterk dat scherm is. het idee vind ik wel heel fijn vooral voor lezen van ebooks, want dat vreet me toch een batterij energie op de normale manier. :'(
Als je kon switchen tussen een normaal scherm en een e-ink scherm (aan dezelfde zijde) om je batterij langer mee te laten gaan zou het een nuttige toevoeging zijn, nu is het nog een gimmick.
Er is volgens mij zo scherm op de markt geweest onder de naam Pixel QI Deze zaten volgens mij als optie op de NotionInk Adam tablets hierna heb ik er zelf niks meer van gehoord. terwijl het toch wel een mooie technologie was.
Echt super bizar hoe tot october 2012 druk op hun blog bezig waren, in de laatste post
We will be announcing at least a half-dozen new devices with our screens in them in the next sevreal [sic] weeks.
schrijven en daarna niks meer ooit op de site is veranderd.

---

Edit: ondertussen wat onderzoek gedaan, http://goodereader.com/bl...th-chunghwa-picture-tubes dus er is een heel kleine kans dat we nog dat soort technologie vanuit de hoek van Google kunnen verwachten, maar gezien Google niet Pixel QI heeft gekocht betwijfel ik dat...

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 23 juli 2024 06:26]

Ik vind dit persoonlijk niet echt een gimmick, vooral een volwaardige feature. Ideaal i.c.m. apps als Runtastic - even tussendoor checken wat de stats zijn. Vooral omdat je er tijdens het hardlopen niet op zit te wachten om je telefoon te moeten ontgrendelen :)
Auch, daar haal je nog eens een potentieel pijnpunt aan. Je zult waarschijnlijk nog steeds moeten ontgrendelen want het is nog steeds een touchscreen. En een flipcover aan beide zijden is ook onmogelijk...
Mwa, aardig wat sporters (nuance: hardlopers) gebruiken een 'armband' waarin je de telefoon kwijt kan. Nu is het ergonomisch gezien niet héél praktisch om naar je bovenarm te kijken, maar opzich kan dat natuurlijk prima. :)

Voor cases zal het design inderdaad anders moeten zijn, anders heeft het achterste scherm bijzonder weinig nut. Wellicht dat ze zelf met 'eigen' case komen, zoals Nokia dat altijd doet (deed?).
Mbt cases: dat tweede scherm is natuurlijk prima te integreren in een optionele case voor andere telefoons. Koppeling via bluetooth en verdere functionaliteit vergelijkbaar met Smartwatch (meldingen, specifieke controls). Zo hoef je de flipcover niet te openen (front panel beschermd) voor iedere melding en kun je met low power toch altijd de tijd laten zien.

Kortom, 3rd party accessoire makers kunnen dit redelijk snel maken voor andere telefoons. Moeilijkste is een kleine batterij in de cover en het geheel toch compact houden.

Voor Jolla kun je een The Other Half maken met zo'n scherm, directe koppeling en gewoon op de accu van de telefoon.
Waarom? Je kan toch prima aangeven dat de touch van het E-ink schermpje uit staat, en je de commandos voor dat scherm geeft met het hoofdscherm?

Anders is het praktisch nut als een live informatiebordje meteen weg natuurlijk
dat is dus precies waar deze telefoon (gedeeltelijk) voor gemaakt is.
in het filmpje laten ze dit ook zien
Een schermcover aan beide kanten is ook een optie.
Sorry maar ik vind dit echt geen gimmick... Als je deze telefoon koopt dan denk ik wel dat je het tweede scherm serieus gaat gebruiken, in tegenstelling tot een gimmick wat je sporadisch gebruikt.
Waarom wordt hier zo Oeh Aah over gedaan. Hun eerste model is allang op de markt.
De ontwikkeling is niet iets van nu. Het was er al lang. Ik meen zelfs dat tweakers hier over bericht heeft een dikke tijd geleden.

nieuws: Smartphone met lcd en e-inkscherm komt volgende maand uit

En op andere sites ook, maar goed. Niet alleen maar azijn pissen...

Goh, wat leuk een nieuw concept, nog noooooit van gehoord! Top!

|:(

(en zoals vele andere ook doen: op naar de -1)

ps. Hier het oude model: http://yotaphone.com/#/en/
pss. En de hoofdsite, ze hebben nog meer: http://yotadevices.com

Even voor de duidelijkheid, ik vindt het dus ook mooi spul, maar tis nie nei!

Kijk!

https://www.youtube.com/watch?v=VDJUdefVyeE

Is ook leuk! Pure Eink Android toestel

(vele edits)

[Reactie gewijzigd door gubyan op 23 juli 2024 06:26]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @gubyan28 februari 2014 07:35
Klopt helemaal. Het verschil met de oude versie is 1. Het veel scherpere en grotere e-ink scherm 2. Aansprekende en nu nog moderne hardware en 3. Een waterval aan nieuwe toepassingen voor het tweede scherm. Dat alles bij elkaar maakt dat hij veel volwassener is dan de eerste.

Het idee is inderdaad niet nieuw, maar het is voor het eerst dat we een preview plaatsen. Voor wie de nieuwsberichten over de eerste hebben gemist, is het dus nieuw :)
@Arnoudwokke

Hoi Arnoud, is het een idee om eens op zoek te gaan naar exoten in de mobiele industrie?
Zoals https://www.youtube.com/watch?v=VDJUdefVyeE

Dit om de "sleur" van Iphone etc te doorbreken. Yota is een mooi begin, maar er moeten er vast meer zijn.

Vaak gaat het om ecosystemen apps etc en Android (jeugd) versus Iphone (bejaarden) en Blackberry (buitenbeentjes). Gericht op innovatie die niet meer van het zelfde is.

Waar zijn de juweeltjes van de mobiele industrie.

Het zou leuker leesvoer opleveren imo. Waarschijnlijk niet de beste hardware etc , maar toch.

Wie weet, we zien het wel

Groet,

Gubyan
Als je dit voor het eerst leest en ziet dan is het dus wel nieuw voor je. aar kan het publiek niet veel aan doen. Ik vind het ook jammer dat het zo weinig aandacht heeft gekregen want ik wil deze telefoon heel graag en meer aandacht betekent een snellere ontwikkeling. De eerste versie was in mijn ogen nog niet goed genoeg maar hier heb ik wel alle vertrouwen in. Hopelijk gaan de developers er dan ook serieus mee bezig.
Hmm. Ik denk dat dat tweede scherm er effectief voor zorgt dat de accu niet makkelijk kan worden vervangen. Ik zou opteren voor een tweede schermpje aan mijn pols...
Veel telefoons hebben al nietverwisselbare accus, dus dat is niets nieuws.

Ik zie voor dat e-ink scherm veel toepassingen. De BBC nieuws app laadt bijvoorbeeld alle paginas al vooraf. Wat is er lekkerder in de trein dan op je gemak het nieuws lezen? Rustig, goed leesbaar scherm, dat nog eens zeer energiezuinig is en geen WiFi of andere verbinding nodig heeft?
Dat is inderdaad erg handig want best veel onderzoeken hebben al uitgewezen dat het kijken naar LCD schermen ten koste gaat van je ogen.
Eens, ik lees graag electronisch maar niet graag van mijn ipad. Houweffer, ik heb een Samsung Note 1 (16:10 ipv de 16:9 van de opvolgers) en lezen vanaf een Amoled scherm gaat wel prima, zelfs met mijn 50-plus ogen (leeftijd, niet sterkte :) ) vooral als ik de achtergrond zwart zet, wat bij Amoled ook echt zwart is.
Maar toch, een e-ink scherm van dezelfde grootte op de achterkant zou wel handig zijn.
Je verwijst naar 'best veel onderzoeken' nou je naar wat onderzoeken kunnen linken, ik heb het alleen gehoord van ouders.

Ken wel iemand die überhaupt een probleem heeft met het lezen van elektronische schermen, maar met een bepaalde bril is dat ook opgelost (een boek kon wel gerust).
Staring at anything continuously is bad for your eyes, whether it is a CRT, LCD or a newspaper.

A badly set up CRT can flicker, which will give you a headache, but it does not emit anything that is bad for your eyes.

LCDs do produce less EM radiation than CRTs, but since a CRT produces way less radiation than a cell phone or a light bulb that does not mean much.

When you stare at something you blink less and are not varying the muscles that focus your eyes. Over time this leads to tired and strained eyes. So, every few minutes look away from the screen, close your eyes for a few seconds.

The same thing applies to you. If you sit still your muscles tense up in one position. So every hour or so you should get up and move around.

Ik refereer hier naar, het is nooit goed om lang naar iets te kijken maar als je bijvoorbeeld de krant op je mobiel kijkt lijk je bijna nooit weg (ik tenminste) dus dat is slecht voor je ogen.
Maar die quote van je (bron?) heeft dus niets specifiek te maken met LCD vs E-Ink (wat je claimde) want het zelfde lijkt dus op te gaan voor beide type schermen.
Inderdaad, hier nog een ander onderzoek:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22762257/

Blijkbaar was LCD slecht voor je ogen omdat de resolutie zo laag ligt, ik had helaas wat oudere onderzoeken dus dat gaat nu niet meer op.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:26]

iPhones, HTC en nog allerlei andere merken hebben ook geen makkelijk open te maken achterkant. Dit extra scherm lijkt me relatief weinig extra complexiteit toevoegen. Een extra flatcable waar je wat voorzichtig mee moet zijn.
Maar dat zijn op,dit moment ook nog echte gimmicks, dit is ook echt handig.
Zeker een leuk idee, maar nu maar hopen dat het glas aan beide kanten goed krasbestendig is en het toestel stevig is. Je kan een hoesje wel vergeten met deze telefoon natuurlijk, en je zal hem als je hem neerlegt altijd op een van de schermen hebben liggen.
Op zich... zou zo iets kunnen:

http://images.mobilefun.n...ductgalleries/41770/c.jpg

Iets wat alleen om de 'randen' heen zit. Wanneer deze een 'beetje' uitsteekt, rust het op de randen van 't hoesje, niet op het scherm.
Een rubber bumper is nog altijd een optie, waarbij de dikkere randen verhinderen dat het scherm het oppervlak van een tafel of de grond raakt. Verder heb je ook nog veel mensen die zo'n klapper-hoesjes gebruiken. Indien de telefoon populair genoeg is, kunnen er best hoesjes komen met aan weers zijden een klapper. Of een ouderwetse "sok"-stijl hoes werkt ook nog altijd.
Transparante hoesjes kunnen prima lijkt me zo
En dan werkt een touch screen nog steeds? Nee, dan lijkt een bumper zoals hierboven gesuggereerd een betere optie.
Lumia's kunnen met handschoenen bediend worden, dus dat zal best mogelijk zijn denk ik?

Een bumper werkt natuurlijk ook. Ziet er alleen niet zo hip uit natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 06:26]

Eindelijk, vroeg me al af waarom dit er niet eerder was. Veel beter dan een onduidelijke led die af en toe knippert voor notificaties. Ook erg handig om langere accuduur te halen. Zelfs een kleiner e-ink scherm had ook volstaan in principe voor de notificaties. Het zal me verbazen als dit niet overgenomen wordt door meer fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 23 juli 2024 06:26]

Er is al een yotaphone die te koop is. Al een tijdje, jammer dat het nog relatief onbekend is bij het grote publiek: www.yotaphone.com (500e, al is de nieuwe versie veeeeeeel beter).
Inderdaad, nooit van gehoord. Mooi dat het dus bij Tweakers in ieder geval onder de aandacht is gekomen :) Zie je maar weer hoe belangrijk marketing eigenlijk is, en hoe gigantisch veel geld dat kost en bijna niet te doen is voor start-ups. Hopelijk komt er wel een soort van hype op gang, ik kan dit soort 'innovaties' alleen maar aanjuichen.
Wellicht dat ik een verkeerd beeld heb omdat ik de yotaphone al een tijdje volg maar volgens mij hadden ze het best druk bij de conference in Barcelona dus dat klinkt positief. Ook het feit dat er een (grote) russiche provider Yota achter dit bedrijf (Yota Devices) staat geeft me hoop. :)
Imagine, being able to use wallpapers on the back.
That would be so cool ;w;
de kans is groot dat de gallerij ondersteuning heeft om dingen naar de achterkant te delen, zie het filmpje. Dus je kan een plaatje naar de achterkant delen en vervolgens op het scherm andere dingen gaan doen. Dan heb je een wallpaper op je achterkant :)
Nogmaals, bekijk de video of de website www.yotaphone.com en dan zijn dit soort reacties overbodig...
Heel leuk apparaat! Ik denk dat je hier een hoop winst kunt behalen op energiezuinigheid.
Bv Audio controls aan de achterkant, de klok, agenda, mail headers en weet ik veel wat nog meer.
Inderdaad, de mogelijkheden zijn grootst bij dit concept. Aan elke kant een (aanraakgevoelig) scherm biedt ook mogelijkheden bij gamen:
- gebruik van touch laag aan achterkant als input voor voorste scherm (a la moderne controllers)
- player vs player concepten (zeeslagje/ kaartspelletjes) waarbij je de telefoon tussen de spelers moet houden
Arnoud wat heb je toch fraaie nagels :Y)

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 23 juli 2024 06:26]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Fid3lity27 februari 2014 16:15
Speciaal gelakt voor jou ;)
Klinkt echt goed, ik hoop dat er een optie is om alleen het e-ink scherm te gebruiken, waardoor je dat scherm continue aan kan laten staan en zodoende dus de tijd kan zien en eventuele notificaties. Het zou enorm lang kunnen meegaan op één accu. Het concept is in ieder geval bijzonder interessant!
Ik vraag me af hoe veel langer de telefoon dan mee zou gaan. Als je het scherm niet mee telt zijn er nog genoeg andere energie slurpende functies.

Als je telefoon bijvoorbeeld drie uur langer mee kan gaan dan heb je hier vrij weinig aan. Want je moet hem dan alsnog iedere nacht opladen. Toch zijn er wel leuke applicaties te bedenken voor het tweede scherm.

Maar ik zie het nog steeds als een extra gimmick. Maar wel een leuke gimmick :+ Tegen de tijd dat deze Yotaphone #2 uitkomt ben ik bang dat er al leukere alternatieven beschikbaar zijn. Ik ben benieuwd wanneer de eerste uitklapbare of uitrolbare telefoon beschikbaar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.