Door , , 43 reacties

Van alle films die je rond deze tijd in de bioscoop kunt bekijken, zou The Lego Movie weleens de leukste of in elk geval de grappigste kunnen zijn. De film wordt in recensies geroemd om zijn humor en de manier waarop hij de kijker blijft verrassen. In de Verenigde Staten bleek de film ook wat bezoekersaantallen betreft al een groot succes en vermoedelijk zal dat in Europa, waar The Lego Movie vanaf deze week ook is te zien, niet anders zijn.

Bij deze bij voorbaat succesvolle film hoort een game, en bij ervaren gamers zullen de nekharen direct recht overeind staan bij die mededeling. Een game die hoort bij een film, oftewel een 'licentiegame', is vaak reden voor enige scepsis. Games op basis van films zijn zelden erg goed. Hoewel de meest schrikbarende voorbeelden al weer enige tijd geleden zijn uitgekomen, zal het genre 'filmgames' nooit meer helemaal van dat stigma afkomen. Wat dat betreft zullen gamers The Lego Movie Videogame niet direct omarmen.

Gezien het genre is dat dus begrijpelijk, maar wie de andere feiten bekijkt, zal vrij snel van gedachte veranderen. De game werd namelijk ontwikkeld door TT Games, en dat is dezelfde studio die verantwoordelijk was voor veel andere Lego-games. Dat begon bijna tien jaar geleden met Lego Star Wars, en ondertussen passeerden onder meer Indiana Jones, Batman, Harry Potter, Pirates of the Caribbean en The Lord of the Rings de Lego-revue, terwijl de studio nog werkt aan Lego The Hobbit, dat later dit voorjaar in de winkels moet liggen.

Daarmee heeft TT Games dus een duidelijke staat van dienst als het om Lego-games gaat. Dat biedt wat zekerheid, maar tegelijkertijd roept het ook vragen op. Wie de game benadert als een volgende Lego-game, en niet zozeer als de game die hoort bij een film, kan zich bijvoorbeeld afvragen of TT Games nog wel weet te innoveren. Is het maken van Lego-games inmiddels massaproductie voor de studio, of slagen de ontwikkelaars er nog in met originele ideeën te komen?