Door Jelle Stuip

Redacteur

Transformer Book Duet Preview

Native Windows én Android op een i7

12-01-2014 • 08:00

86

Multipage-opmaak

Inleiding

De afgelopen jaren heeft Asus diverse pogingen ondernomen om de grenzen van formfactors en van besturingssystemen op te zoeken. De laptops en desktops die het resultaat daarvan zijn krijgen meestal de 'Transformer'-merknaam mee en draaien in sommige gevallen zowel Windows als Android.

De werking van die systemen is niet altijd even eenvoudig en het komt er dan meestal op neer dat er voor ieder besturingssysteem een aparte set hardware nodig is, of dat Android geëmuleerd wordt met software als BlueStacks, waarbij wat betreft prestaties niet het onderste uit de kan kan worden gehaald.

Dat was Asus blijkbaar ook een doorn in het oog en met de Asus Transformer Book Duet maakt de fabrikant een einde aan die overbodige hardware. Android en Windows draaien allebei native op dezelfde Core i7-processor en het wisselen tussen de besturingssystemen gaat binnen vier seconden. Tijdens de CES kregen we de kans om te kijken of het concept ècht doet wat het belooft.

In de video wordt enkele malen de S0 power state genoemd, terwijl er sprake moet zijn van een lagere power state. Van welke power state de Duet bij het wisselen wel gebruikmaakt kon Asus ons niet precies vertellen.

Transformeren en switchen

Asus bouwde met de Duet een welbekende convertible - of Transformer zoals Asus het zelf graag noemt - met een losse tablet en een toetsenborddock. De 13,3"- tablet klikt in het toetsenbord vast en kan met een druk op de knop in het midden van het toetsenborddock weer losgehaald worden. Een speciale toets op het toetsenbord is verantwoordelijk voor het maken van de switch van Windows 8.1 naar Android 4.2.

Het eerste dat opvalt als je de tablet uit het dock haalt is dat ze allebei goedkoop aanvoelen. De naadjes en randjes zijn niet erg mooi afgewerkt en de plastic behuizing van zowel de tablet als het dock voelt niet erg stevig aan en laat zich een stukje indrukken. De Duet in kwestie was nog geen retail-model, dus hopelijk wordt de afwerking in de uiteindelijke versie nog verbeterd.

Asus Transformer Duet Asus Transformer Duet

Het toetsenborddock levert de Duet drie extra usb-poorten, een ethernet- en een hdmi-aansluiting op. De dock bevat ook een harde schijf die door beide besturingssystemen benaderd kan worden. Een extra accu, die Asus in eerdere Transformer-toetsenborddocks met enige regelmaat inbouwde, is afwezig.

Als we de tablet vervolgens aanzetten wordt Windows gestart. Wie daarna te snel op de 'wisseltoets' drukt om naar Android te gaan krijgt een melding nog even te wachten totdat Windows klaar is met opstarten. Dat gaat vrij vlot en binnen een seconde of twintig kan Android vervolgens starten. Daarbij wordt Windows in een slaapstand gezet, gaat het scherm heel even op zwart en vervolgens verschijnt het door Asus aangepaste bootscherm van Android 4.2.

Asus Transformer Duet Asus Transformer Duet Asus Transformer Duet

Draait Android dan ook een beetje soepel op die x86-hardware? Dat kunnen we alleen maar bevestigen. Ondanks dat Android beter geoptimaliseerd is voor arm-processors, beschikt de i7-cpu over genoeg rauwe processorkracht om het OS zonder moeite aan te sturen. De HD 4200-gpu is eveneens van een andere klasse dan veel smartphone-gpu's en draaide de games die we testten moeiteloos en zonder enige hapering.

Hard- en software

De hardware waarop Windows en Android draaien is geintegreerd in de tablet. Er zullen varianten met Core i3-processors op de markt komen, maar voor ons - en andere media - had Asus natuurlijk het topmodel in de serie uitgestald en dat blijkt een Core i7 4610Y-processor en een full hd-scherm te bevatten. Die processor wordt bijgestaan door 4GB werkgeheugen en er is een 128GB ssd aanwezig. In het toetsenborddock bevindt zich vervolgens een harde schijf van - in dit geval - een terabyte.

Asus Transformer Duet Asus Transformer Duet Asus Transformer Duet

We wilden natuurlijk precies weten hoe het wisselen tussen de besturingssystemen werkte, maar Asus kon ons daarbij niet helpen. Een medewerker vertelde dat Windows bij de switch naar Android in de S0 power state ging, maar gezien het feit dat S0 juist voor de hoogste state staat, lijkt dat verhaal niet te kloppen. Vermoedelijk gaat het dus om hybrid sleep, ofwel S3+S4.

Om die hybride slaapmodus mogelijk te maken wordt het werkgeheugen verdeeld over de beide besturingssystemen. Windows blijkt van de totale 4GB nog maar 2,4GB over te houden. Het is niet duidelijk of er ook een versie van de Duet met meer werkgeheugen zal komen, maar we mogen hopen van wel, want 2,4GB is wel erg beperkt voor Windows.

Asus Transformer Duet Asus Transformer Duet

Ook de partitionering van de ssd valt op. Blijkbaar is de installatie van de twee besturingssystemen iets complexer dan de ruimte op de ssd in tweeën te hakken, want de ssd is in ongeveer 15 partities opgedeeld, waarvan de kleinste 20MB per stuk waren. Vermoedelijk gaat het om extra opstart- herstel- en swappartities die het draaien van beide besturingssytemen mogelijk maken. Hopelijk kunnen we de Transformer Duet binnenkort uitgebreid reviewen om nog wat meer duidelijkheid te krijgen over de werking van de beide besturingssystemen en natuurlijk om de prestaties te staven met benchmarkresultaten.

Voorlopige conclusie

Na een tijdje met de Duet gespeeld te hebben bleef èèn vraag bij ons hangen: wat is het nut van Android en Windows tegelijk op een computer? De eerste netbooks, met Android stammen uit 2009 en draaiden Windows XP en Android 2.x of Android 3.0. Beide besturingssystemen lagen wat functionaliteit betreft mijlenver uit elkaar. Windows XP was écht een desktop- en laptopbesturingssysteem, terwijl Android in eerste instantie voor smartphones werd ontwikkeld. Vijf jaar later is dat verschil afgenomen. Windows 8 is geoptimaliseerd voor touchscreens, er komen steeds meer Windows-apps, en als er geen app beschikbaar is, dan is er meestal ook nog wel een webversie van dezelfde software beschikbaar.

Op een tablet is Android dus niet zonder meer het besturingssysteem van voorkeur en het is dus maar de vraag of je Android vaak zult gebruiken. Gebruikers die voor dat ene Android-appje of die ene game niet naar hun smartphone willen grijpen, of een groter scherm prefereren, zijn met de Duet enorm geholpen, maar het is de vraag of het hebben van meerdere besturingssystemen voor een doorsnee gebruiker voordelen opelevert.

Een ding is in ieder geval wel duidelijk; als je inderdaad Android regelmatig gebruikt op de Duet, dan draait het besturingssysteem als een trein, en bovendien zorgt de manier van switchen ervoor dat je direct verder kan werken als je weer terugwisselt. Daarmee heeft Asus de beide besturingssystemen op de best mogelijke manier gecombineerd; niet herstarten, maar toch native gebruikmaken van de beschikbare hardware.

Tot slot de prijs; die vormt eveneens een sterk punt van deze laptop. De Transformer Duet gaat 600 dollar kosten en inclusief btw zou dat neerkomen op 535 euro. Voor dat geld krijg je een Core i3-processor, 4GB geheugen, een 64GB ssd, een 320GB harde schijf en een schermresolutie van - helaas - 1366x768 pixels. Ondanks de lage resolutie is dat geen verkeerde prijs voor een convertible met ssd en harde schijf, waar ook nog eens Android op draait.

Reacties (86)

86
85
60
7
0
13
Wijzig sortering
De vraag die gesteld wordt is: wat moet je met een dual boot Android en Windows. Tot afgelopen week had ik er ook geen antwoord op, maar inmiddels heb ik wel een situatie gevonden die dit zeer wenselijk maakt.
Onze buitendienstmedewerkers hebben een Windows laptop nodig voor hun standaard werkzaamheden, maar met de toenemende hoeveelheid Apps die door onszelf en concurrenten worden ontwikkeld is er op hetzelfde moment ook de wens naar een tablet (Android of iOS). Deze integratie biedt beiden.
Dat klinkt in eerste instantie inderdaad wel handig maar een nog logischer stap is diezelfde app's nu ook voor W(P)8 te gaan bieden.
Kijkend naar de economische haalbaarheid is dat dus niet logisch. Je moet dan zowel Windows 8 tablets aanschaffen als ook de apps opnieuw ontwikkelen. Een combinatie van Windows een Android is voor deze situatie dus wél interessant.

Ook kan ik me voorstellen dat dit een opmars is naar vergelijkbare tablets, waarbij dan Windows gebruikt kan worden als je overschakelt naar de "werk" modus, en de standaard modus Android is. Je hebt dan een device die altijd snel aan is, en als je meer wil kun je met één druk op de knop omschakelen.
Omschakelen is juist niet handig en logisch. Ik wil dat alles altijd direct beschikbaar is. En m'n Surface Pro start al binnen 3 seconden op wat eigenlijk net zo snel is als m'n Nexus 7.

Met de huidige ontwikkel tools als b.v Qt is het juist zeer eenvoudig om applicaties voor iOS, Android. WP8 en W8 uit te brengen. Waarom gebeurd dat zo weinig. Ontwikkelaars laten zo "markten" liggen waar ze nauwelijks extra tijd en kosten aan hoeven te besteden.
Ik denk dat je jezelf wel moet updaten over wat Win8 kan op tablets. Er is weinig verschil in performance meer.

En de reactie van SpaceDok was precies goed: waarom zoeken naar Android of iOS tablets wanneer hun applicaties ook gewoon op Windows ontwikkeld kunnen worden. Kunnen ze meteen de andere OS'en eruit flikkeren.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2024 19:10]

Ik vindt het toch nog moeilijk om situaties te bedenken waarin consumenten zowel windows als android nodig hebben. De situatie die jij beschrijft is wel heel erg specifiek denk ik.

Ik denk dat het pas juist interessant wordt dat wanneer je overschakelt naar Android dat je je voordeel kunt halen uit een veel lagere power requirement en zo veel langer met je batterij zou kunnen doen (en dat alles terwijl je dezelfde bestanden kunt benaderen).
Een core i7 op android lijkt me nou niet echt uit te blinken in batterijduur.

Ik zou dus toch meer voelen voor 1 HD die wordt aangestuurd door een Core i7 systeem en een Arm systeem. Waarbij de x86 windows verzorgd en de Arm Android. Alleen heb ik echt geen idee of dat mogelijk is.
Met twee cpu systemen en gescheiden intern geheugen zouden ze zelfs gelijktijdig kunnen draaien. Switchen gebeurt enkel van input/output apparatuur. Als je energie wilt besparen kan altijd een van de twee systemen uitgeschakeld worden.
Een core i7 op android lijkt me nou niet echt uit te blinken in batterijduur.
Tuurlijk, maar dat geldt ook voor Windows. Wil je langere accuduur, ga dan voor een Bay Trail tablet. Het hele voordeel van een Core i7 is dat-ie supersnel is, onder Android en onder Windows.
Het is echt interessant als je vanaf beide besturingssystemen dezelfde bestanden kan benaderen. Is dat mogeijk?
Volgens de hands-on van Ars Technica is er een aparte partitie voor het delen van bestanden. Zij concluderen daaruit dat het wél kan, maar niet automatisch. Je zou dus elk bestand dat je in het andere os nodig hebt daarin moeten zetten en kan dus niet vanuit android bijvoorbeeld in je 'mijn documenten'

http://arstechnica.com/ga...e-clunky-dual-os-feature/

edit: gemiste typo

[Reactie gewijzigd door Polbeer91 op 22 juli 2024 19:10]

Dan zou je natuurlijk ook nog je Mijn Documenten mapje naar die partitie kunnen verhuizen. Is even instellen (al zit dat knopje iig in Windows 7 behoorlijk verstopt, maar 't is mogelijk) en daarna gaan in de meeste programma's je bestanden by default naar die gedeelde partitie.

Eigenlijk zou het Asus wel sieren als ze dat out of the box zo doen!
Gewoon met rechtermuis op mijn documenten klikken eigenschapen en dan door naar locatie. kies je partitie en locatie waar:

D:/users/*username*/mijndocumenten.

Zo makkelijk als het maar kan.
En nu wil ik alle gebruikersprofielen verplaatsen dus c:\users naar d:\users ... Is dat ook zo makkelijk?
de gehele usersprofile raad ik ten sterkste af, er zijn thirdparty toold die je er mee helpen echter Adviseerd microsoft dit niet te doen.
Ik adviseer dit ook niet te doen omdat je met omwegen moet werken, windows is van zich zelf al teveel gebouwd met omwegen etc.

Niet doen is mijn tip houd het bij belangrijke folders als mijndoc en downloads afbeeldingen etc.
Als je de gehele C:\users wilt verhuizen kun je het beste een junction point of symbolic link gebruiken. Kan inderdaad wel wat messy worden om op te zetten, maar als het eenmaal staat werkt het prima (en zou 't moeten blijven werken :p)
De versie die zij in handen hebben gehad (kan natuurlijk bij de release anders zijn) had een gedeelde partitie van 4GB. http://cdn.arstechnica.ne...oads/2014/01/IMG_8571.jpg

Is denk niet genoeg ruimte om alles maar in te zetten voor 'als je het ooit nodig hebt in het andere os'. Meer om bewust een bepaald bestandje over te hevelen.

Bovendien denk ik dat het niet heel makkelijk is om dit met herpartitioneren te fixen dat allebij de os'en er weer bij kunnen.
Ik ben sowieso wel benieuwd naar waar ze zo'n berg partities voor nodig hebben. 15 partities! 't zal zeker een complexe aangelegenheid zijn om zo'n dual boot te configureren dan.
en als het knopje er niet is maak je gewoon een symbolic link en verplaats je de my documents naar de andere partitie.

Maar goed dat is iets dat alleen power users echt gebruiken.

Dit zou op android met root ook mogelijk zijn om android mappen te linken op de gedeelde partitie al weet ik niet of je op deze android goed root kan hebben.

[Reactie gewijzigd door qlum op 22 juli 2024 19:10]

Als ik het zo lees kun je met beide besturingssystemen alleen bij de harddisk in de toetsenbord dock.
Waarschijnlijk is het ook mogelijk op de systeem SSD maar dan moet je daar een aparte 3de partitie voor aanmaken die vrij toegankelijk is denk ik, ik denk ook dat het een goed plan was om de besturingssysteem partities ontoegankelijk voor elkaar te maken, als dat zo is.

Zelf zie ik net als de reviewers weinig meerwaarde in de toevoeging van Android, maar kijkend naar de prijs lijkt het er op dat je het er gratis als extratje er bij krijgt, want de prijs is redelijk in lijn met de hardware kosten, al kost het wel wat systeem resources.

En je kan Android altijd later verwijderen als die app(s) die je nu echt nodig hebt ook voor W8/WP8 uitkomt.

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 juli 2024 19:10]

Dus dit is nu de snelste Android apenraat die er is.

Want een Intel Core i7-processor, is natuurlijk wel 100x sneller dan een Snapdragon 800, kan best een leuke Tablet zijn om te hebben, vooral als ze ook in wat kleinere formaten komen.
100x is wat overdreven, ze komen steeds dichter bij elkaar.

http://cpuboss.com/cpus/Q...0-vs-Intel-Core-i7-3632QM

Volgens Geekbench die daar genoemd wordt is de i7 ongeveer 7 keer sneller. Met specifieke benchmarks kan de i7 op sommige vlakken misschien wel factor 100 halen, maar overall valt het best wel mee. Ik meen ook gelezen te hebben dat de Snapdragon 800 op GPU gebied ongeveer 30% haalt t.o.v. een HD4000.
Als ondernemer kan je dit apparaat mooi gebruiken om je prive en zakelijke applicaties mooi te delen. Ik heb met Android genoeg om aan mijn prive behoeftes te voldoen (facebook, twitter, casual games, prive Email, online banking enz.) in de windows omgeving kan je dan alles lekker fris houden en moet je nooit nadenken bij een presentatie of als je gewoon wilt werken. Op de bank met Android en aan het werk met windows. :)

Wat het werkgeheugen betreft, denk dat dit makkelijk te verhelpen is. Hoewel windows 8 inclusief office 365 prima loopt op 2GB Ram.
een i7 met 2gb ram is simpelweg zonde. ik snap niet waarom ze die paar tientjes beknibbelen op 4gb extra wat de windows omgeving in de tablet meteen een stuk krachtiger maakt.
Ik zou dan zeggen: Koop een Win8 tablet en maak 2 useraccounts aan. 1 voor zakelijk en 1 voor prive.

Als ik je apps eisen zo lees, dan heb je aan Win8 meer dan genoeg.
Heb je helemaal gelijk en dan werkt de webbased versie van Facebook veel fijner ook nog. Ik heb alleen maar een mogelijkheid geschetst.
De i7 is misschien een beetje overkill (een waarschijnlijk goedkopere i3 is ook goed). Maar het ziet er uit als een bewuste keuze van asus.
Zoals gesproken word, zou je op beide toegang hebben tot elkaars bestands systeem.

Ik zou me kunnen voorstellen dat als je het onderweg veel gebruikt het android systeem minder power trekt dan het windows systeem, daarin zie ik het dan meer als een systeem dat je mogelijk op zakelijke of studenten basis als een handig gebruiks item zou kunnen zien.
Ik zou het eens om willen draaien, want Tweakers gaat er van uit dat Windows het mainOS is. (daar wordt dan ook wel eerst naar opgestart)

Als ik kijk naar mensen in mijn omgeving, dan wordt met name Word, MP3 speler en Internet gebruikt en dat is tegenwoordig zeer goed te doen met Android. Waarom zouden al deze consumenten nog Windows draaien als het simpelere Android (less is more) dit allemaal kan? Ik zou dan juist zeggen dat ze even switchen naar Windows om daar even een applicatie te gebruiken.
Dan heb je nu dus een tablet die Android draait en voor de occasional applicatie naar Windows kan switchen.
Ik vind tekstverwerken helemaal niet prettig werken op Android. Als het iets meer is dan een simpel tekstje typen met alleen maar basic opmaak (vet, cursief, bullets zonder aanpassingen) dan gaat het wel, maar verder werkt het traag en omslachtig. Iets kopiëren uit het een .xlsx naar een .docx is echt tijdrovend, omdat de office apps op Android niet meerdere bestanden tegelijk open kunnen houden. Daarom heb ik nu twee Office pakketten op de Note 10.1 (Polaris en Quick Office) en moet ik ook twee UI's onthouden.

Windows kan de basic taken ook prima aan (surfen, mp3, videootjes) en biedt naar boven toe veel meer mogelijkheden. Mijn volgende tablet wordt dan ook vrij zeker een Windows tablet. Dat moment komt over een jaar of zo, dus dan is de hardware ook weer een stap voorbij Haswell: nog zuiniger en minstens zo krachtig (en dus veel krachtiger dan Android tablets).

Nadeel van Windows vind ik nog wel dat de app winkel niet fijn werkt (traag). Ook zijn veel apps te simpel met te weinig functionaliteit. De desktop programma's werken dan veel prettiger. Dat weerhoudt me nog van een keuze voor Windows RT (bijv. Dropbox in de app heeft alleen leesmogelijkheid, terwijl het juist in de Desktop perfect en ongemerkt integreert).
Komt nogeens bij dat zelfs LibreOffice lichtjaren voorloopt op de Android Office varianten. Die Android tablets is leuk speelgoed, net als ipads, maar meer dan speelgoed heb ik 't nog niet zien worden. In alle serieuze omgevingen valt de keuze dan ook vaak weer op de klassieke desktop of Windows 8 tablets/laptops. Gewoon omdat je alle vrijheid en alle handigheidjes met een x86 Win8 tablet hebt.
Probeer kingsoft office eens. Helemaal rechts in het lint zit dat knop file tabs, daarmee kan je meerdere bestanden in een keer openen. Kingsoft office is naar mijn mening beter als de andere pakketten die je noemt, ik kan met kingsoft office evenveel als met ms office
Dat zegt vooral veel over jouw eisen aan de software dan over de kwaliteit en de features van de pakketten.
ik zal niet ontkennen dat ik een veel eisende gebruiker ben op het gebied van office pakket. Maar dan blijft er staan dat kingsoft office, bij mijn weten, het enigste pakket is waarbij je meerdere bestanden tegelijkertijd kan openen. Iets wat zeer handig is.

[Reactie gewijzigd door RagingPenguin op 22 juli 2024 19:10]

Ik denk dat het per persoon/situatie verschilt, een hoop is uitwisselbaar of gelijkwaardig als ik het zo mag stellen dan.

Helaas ook dan weer (als je het zo mag zeggen) is windows nog steeds het meest gebruikte OS bij zowel bedrijven als consumenten, daardoor denk ik dat asus bewust gekozen heeft om het dual te doen i.p.v. dus een puur android gebaseerd systeem uit te brengen.

Dit is iig hoe ik er tegenaan kijk of dit een werkelijk mainstream concept word/gaat worden, ik heb geen enkel idee daarover, het zal er ook maar net vanaf hangen in hoeverre men blijft leunen op de standaard OS keuzes zoals windows/ios tegenover android en linux.
dat als je het onderweg veel gebruikt het android systeem minder power trekt dan het windows systeem
Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs, het hangt voor het grootste deel af van hoe goed de powermanagement drivers zijn geschreven.
Ja daar heb je ook volledig gelijk in idd
Ik denk dat niemand die deze convertible koopt, die ook echt een i7 nodig heeft. Ik denk dat het meer een marketingstruc is om er een i7 in te zetten.
Volgens mij is het hele ding een marketingtruuk. Het niet kunnen draaien van verschillende besturingssystemen is een kunstmatige beperking van de hardware wat nu als "feature" weer deels opgeheven en verkocht wordt. Alleen kunnen Asus en vrienden nu blijven bepalen wat wel en niet kan. In feite ben je 2 keer succesvol in e maling genomen als je dit als consument waarde vindt hebben.

[Reactie gewijzigd door blorf op 22 juli 2024 19:10]

Mee eens hoor :). Zoals Jelle al in de video zegt zijn er niet echt programma's die niet in Windows werken, behalve sommige games...
En dan heb ik gelijk de vraag, tot in hoeverre is dat relevant? Buiten de Windows 8 apps en inderdaad ook de web apps, heb je gewoon gigantisch veel games die over de jaren voor Windows zijn gemaakt.
Om voor games over te schakelen naar Android bedoelde ik meer games zoals dead trigger enzo. Ik denk trouwens niet dat je met deze ultrabook zal gaan gamen..
Een spel zoals Dead Trigger is nu juist een goed voorbeeld waarom Android daarvoor totaal niet interessant is, voor Windows zijn er talloze shooters, vele die hier ook zonder problemen op zullen draaien.

Verder zou ik niet weten waarom je niet zou gamen op deze ultrabook hybride tablet/laptop. De Bay Trail tablets kunnen al heel wat oudere games draaien, ook gewoon de games die ze porten naar Android/iOS, maar ook spellen zoals Guild Wars 2 en StarCraft 2 draaien hier gewoon op. Dit systeem zal deze spellen nog beter draaien. Dus ja je kan hier echt wel op gamen.
Ja, je hebt gelijk, en ik ben het ook volkomen met je eens. ... Maar toch denk ik niet dat mensen deze laptop zullen kopen om Battlefield oid mee te spelen.
Klopt, die hebben ook wel echt een dedicated GPU nodig, terwijl de eerder genoemde spellen veel vragen van de CPU en relatief weinig van de GPU.

Zelf wil ik een 8 inch Bay Trail tablet om als 'workstation' mee te nemen naar mijn werk voor nachtdiensten, USB hub en microHDMI naar VGA of DVI en je kan toch best leuk gamen.

Dit zal zonder meer ook een leuk ding zijn voor mensen die hier en daar een spelletje willen spelen en verder gewoon je standaard gebruik.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 22 juli 2024 19:10]

Het zal je verbazen hoe goed je BF4 op dit soort tablets kunt spelen. Een i5 is wel een minimum.

Zoek maar eens op Surface Pro gaming.
Nee, zeker niet altijd. Ik gebruik voor mainstream toepassingen liefst Android. Sommige toepassingen bestaan echter alleen voor Windows (of mac) zoals Solidworks en Garmin Basecamp. Voor de mobiliteit zou ik dus graag een dual systeem hebben. Kans is groot dat ik een duet koop zodra die verkrijgbaar is. En dan gaan de Windows laptop en Android tablet de deur uit.
Ik denk dat velen met mij, graag zouden willen weten of je in plaats van Windows ook Linux zou kunnen draaien en wat daarvan de gevolgen zijn voor beschikbaarheid van de SSD. Iemand een educated guess?
Er draait al een Linux distro op (Android) - als je de terminal mist, die kan je gratis in de Play Store downloaden.
Android mag dan op een Linux kernel draaien, vergelijkbaar met Ubuntu of Windows is het niet, het is geen desktop waarop de grotere softwarepaketten draaien. Feit is dat, met mij, velen niet gecharmeerd zijn van Windows en met bijvoorbeeld Ubuntu een stuk beter uit de voeten kunnen. Vraag is dan in hoeverre er aanpassingen zijn gedaan aan Winodws om het op deze manier dual-boot te laten draaien, en of dat eenvoudig naar een Linux distributie is te vertalen.
Wat het doel van deze hybride is ontgaat mij een beetje. Dit omdat windows 8 een native tablet en desktop omgeving biedt (metro en desktop modus) Hierbij hoef je niet te rebooten en kan je desktop programma's en metro apps door elkaar draaien. Bijv. Muziek op de desktop en tegelijk mailen en browsen in het metro interface.

De combinatie zoals asus hem gemaakt heeft brengt nog een klein risico met zich mee omdat je nu geen gebruik kunt maken van Bitlocker drive encryptie, immers dan kan android niet meer bij de windows bestanden.

Pluspunt is wel de prijs, voor een nieuw product is de prijs scherp gehouden.
Het doel hier is een experiment op de markt te zetten die niet 100% afhankelijk is van Windows.
De laptop bouwers willen hun succes niet meer geheel laten afhangen van het succes van Microsoft.
Een dubbele OS heeft nog steeds dezelfde afhankelijkheid als een single OS. Als ze niet afhankelijk willen zijn, dan moeten ze Windows helemaal ditchen. Of voor de grap eens echt innovatieve producten ontwikkelen.
Een ding is in ieder geval wel duidelijk; als je inderdaad Android regelmatig gebruikt op de Duet, dan draait het besturingssysteem als een trein, en bovendien zorgt de manier van switchen ervoor dat je direct verder kan werken als je weer terugwisselt. Daarmee heeft Asus de beide besturingssystemen op de best mogelijke manier gecombineerd; niet herstarten, maar toch native gebruikmaken van de beschikbare hardware.
Android draait dus als een trein, ondanks dat het niet voor x86 processors is gemaakt.
De hardware waarop Windows en Android draaien is geintegreerd in de tablet. Er zullen varianten met Core i3-processors op de markt komen, maar voor ons - en andere media - had Asus natuurlijk het topmodel in de serie uitgestald en dat blijkt een Core i7 4610Y-processor en een full hd-scherm te bevatten. Die processor wordt bijgestaan door 4GB werkgeheugen en er is een 128GB ssd aanwezig. In het toetsenborddock bevindt zich vervolgens een harde schijf van - in dit geval - een terabyte.
Helaas is deze test geen garantie voor een goed draaiend Android op de uiteindelijke versie van de Duet. De pers kreeg de duurste variant van dit apparaat om mee te spelen, terwijl de instapversie van $600,- (en dus €600,-) een i3 processor krijgt. Hoe draait Android op een processor die beduidend minder kracht heeft dan de getestte i7?
Een i3 processor is anders ook nog veel sneller dan een gemiddelde ARM chip.. Het lijkt mij dat het dus gewoon prima draait.
Het is een totaal verschillende architectuur, dus je kan dit niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Android is geoptimaliseerd voor ARM processors, dus draait daar beter op. Windows precies andersom.

Vandaar dat het in de preview specifiek wordt genoemd dat Android goed draait, omdat dit niet vanzelfsprekend is.
Het is een totaal verschillende architectuur, dus je kan dit niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
De performance wel natuurlijk. Compileer een applicatie voor ARM en voor x86, draai ze en vergelijk de performance.
Android draait dus als een trein, ondanks dat het niet voor x86 processors is gemaakt.
Android is niet architectuur-specifiek, er wordt al jaren een x86 versie parallel ontwikkeld. Er zijn nu al bijna twee jaar x86 telefoons met Android op de markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 19:10]

Asus heeft natuurlijk meerdere Android tablets die op de x86 versie van Android draaien, dus het zou goed kunnen dat deze dat deze ook die versie draait. Goed punt, dat was ik even vergeten.

Met dat 1 op 1 vergelijken doelde ik op de verschillen en dat je voor beide processors apart zou moeten ontwikkelen. Maar als deze dus de Android versie voor x86 draait, is er niks aan de hand. Dat draait op een Atom ook al goed.
Kun je voor 600 dollar geen laptop met i3 processor en een tablet kopen?
Kan, maar dan loop je met twee apparaten rond. Dit is dan misschien wel best of both worlds / one device to rule them all.
Dit zal wel wat meer worden, als je een tablet met een 10.1" scherm wilt, wat op dit moment degene is die het meeste in de buurt komt van wat ASUS hier aanbied, maar als de grootte van het scherm het probleem niet is, zou je een goedkope tablet en i3 laptop kunnen kopen, of de tablet de snelheid van dit ding zal halen ben ik niet zo zeker van, maar tussen het windows deel zal je waarschijnlijk met de aparte laptop betere prestaties kunnen halen omdat je meer dan die 2,4 gb geheugen tot je beschikking hebt.
Tegenwoordig altijd de reactie op elke artikel. Wat is de meerwaarde hiervan.

Dus jullie tweakers zien niets aan meerwaarde van een tablet wat zowel Windows als Android kan draaien dan alleen een tablet wat alleen Windows of Android kan draaien ?

Daarbij is het nog eens mooi bedacht en goed ingevuld. Hele verhalen over encryptie en bluestacks zijn de meeste consumenten niet eens in geïnteresseerd of weten niets eens wat het is.

Net zoals de reacties over de 77 inch TV van LG. Te groot , te duur, etc.

Het is een beurs hoor !!!!
Heel normaal dat je daar een zeer grote TV laat zien om het publiek lekker te maken.

Enfin. Ik vind het wel een mooie oplossing.
Dus jullie tweakers zien niets aan meerwaarde van een tablet wat zowel Windows als Android kan draaien dan alleen een tablet wat alleen Windows of Android kan draaien ?
Zonder grote meerprijs wel, maar ik denk dat de meeste critici zich afvragen waarom een 600 euro tablet dat Windows en Android kan draaien zinniger is dan een Windows laptop van 300 en een Android tablet van 150 euro.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 19:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.