Door Femme Taken

Architect

Minolta Dimage 7i review

Introductie

Een jaar geleden zorgde Minolta met de introductie van de Dimage 7 voor een kleine sensatie in de markt voor digitale camera's. De Dimage 7 was bijzonder vanwege een aantal redenen. Zo was het de eerste consumenten-camera met een 5 megapixel CCD, was de camera uitgerust met een elektronische zoeker (EVF - Electronic Viewfinder) en kon de veelzijdige en hoogwaardige Minolta GT lens op veel waardering rekenen. Minolta had zich tot de zomer van 2001 nauwelijks geprofileerd als fabrikant van digitale camera's en maakte met de introductie van de Dimage 7 in één klap de sprong naar de top van het prosumer segment. Binnen korte tijd kreeg de Dimage 7 een grote schare fans onder amateurfotograferen en hobbyisten. Met name de overeenkomsten van de Dimage 7 met een traditionele analoge reflex camera waren hiervoor de reden. Van alle digitale consumenten camera's kon de Dimage 7 de mogelijkheden van een reflexcamera het beste benaderen.

Nadelige kanten had de camera ook. Vooral het hoge stroomverbruik werd als een groot minpunt beschouwd, met als gevolg dat ervaringen van gebruikers aangepeperd met opmerkingen van mensen die zich op informatie uit derde hand baseerden, al snel resulteerden in wild-west verhalen over een onmogelijk hoog stroomverbruik. Verder konden de traagheid van de auto-focus, het ontbreken van een macro-functie in de groothoek-stand en de op sommige punten toch wat ongepaste budgetlook van de camera als nadelige punten aangemerkt worden.

Op de CeBIT in maart van dit jaar werd de opvolger van de Dimage 7 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. De nieuwe Dimage 7i, waarbij de 'i' staat voor 'improved', kan gezien worden als een upgrade van de D7. Minolta belooft een serie praktische verbeteringen ten opzichte van de Dimage 7, waaronder ook verbeteringen van de bovengenoemde minpunten. Het meest in het oog springend zijn het snellere auto-focus systeem, een restyling van de handgreep, uitbreiding van de macro-functie met een groothoek-stand en toevoeging van ondersteuning voor snelle serie-opnamen. De verschillen zijn opgesomd in de onderstaande tabel:

Dimage 7Dimage 7i
Macro beschikbaar
(kleinbeeld equiv.)