Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

LG Optimus G Pro: smartphone tussen groots en groot

Camera

Het is een slimme truc: de camera-interface van LG is - als een van de weinige - licht met zwarte iconen. Het voordeel is dat de interface buiten veel beter afleesbaar is dan als het omgekeerd zou zijn en dat us een klein pluspuntje. Voor de rest ziet de interface van de camera eruit voor mensen die hem zonder leesbril moeten kunnen gebruiken. De knoppen zijn megagroot, met als uitschieter de knop om de foto te maken, die daadwerkelijk even groot is als de gemiddelde mannenduim.

De opties zijn verder niet bijzonder uitgebreid, maar voldoende. LG heeft een Intelligent Automatische-modus die automatisch de scene probeert te detecteren en instellingen aanpast. Dat werkt wisselend: soms is het heel goed, op andere momenten minder. Time Catch is een functie om veel foto's achter elkaar te maken en de beste te kiezen.

Voor het overige is er niet veel in te stellen: de gebruiker kan spelen met helderheid, iso en witbalans en daar houdt het op. Uiteraard is de Voice Shutter weer aanwezig, waarbij je een foto kan maken door Smile, Cheese, Whiskey of LG te zeggen. Dat lijkt een gimmick, maar als je een selfie wil maken met de camera aan de achterkant, kan het daadwerkelijk van pas komen.

Foto maken
Telefoon / Tabletin seconden, lager is beter
Samsung Galaxy Note II
****
1,79
Apple iPhone 5
****
1,92
Jiayu G4
****
1,93
LG Optimus G
******
2,92
LG Optimus G Pro
******
3,10
Huawei Ascend Mate
*******
3,43

De camera is snel noch langzaam: het opstarten van de camerasoftware en het maken van de foto kost je in totaal iets meer dan drie seconden. Na een eerste foto een tweede of derde maken kost veel minder tijd: hij kan ongeveer drie foto's maken in twee seconde.

De maximale resolutie van foto's is 13MP. De kwaliteit van de plaatjes is zoals je zou verwachten van een 13MP-lens anno 2013. Als het licht heel goed is, dan komen alle details goed naar voren en ziet het er goed uit. Bij minder licht zitten foto's vol met ruis en vallen details weg. De foto's zijn al met al niet slecht, maar zeker ook niet uitstekend.

Foto gemaakt met LG Optimus G Pro Foto gemaakt met LG Optimus G Pro Foto gemaakt met LG Optimus G Pro Foto gemaakt met LG Optimus G Pro Foto gemaakt met LG Optimus G Pro

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite