Door Daniel Kegel

Leadtek GeForce4 Ti4200 review

Inleiding

Leadtek Ti4200 introplaatjeDe GeForce4 serie van nVidia is al weer een tijdje op de markt, maar geheel tegen de gewoonte van nVidia in vindt er een tussentijdse uitbreiding van de familie plaats. De GeForce4 familie bestaat uit twee productlijnen: de GeForce4 Titanium serie - gebaseerd op de NV25 core - en de GeForce4 MX-serie met NV17 chips. De Ti-serie, bestaand uit de Ti4400 en de Ti4600, is bedoeld voor die-hard gamers en levert topprestaties met het daarbijbehorende forse prijskaartje. Voor de lagere marktsegmenten (< € 250,-) heeft nVidia de GeForce4 MX ontwikkeld. Nouja... ontwikkeld... eigenlijk is de MX-serie niet veel meer dan een GeForce2 MX met de geheugencontroller van de GeForce4 Titanium. Door deze simpele opzet kan nVidia de prijs laag houden, maar van compatibiliteit met DirectX 8 is geen sprake, en de prestaties zijn ook niet echt wereldschokkend.

nVidia Logo (graphics^n) Vlak voordat nVidia de GeForce4 Ti en GeForce4 MX aankondigde kwam ATi met de Radeon 8500LE. Dat was een flinke streep door de rekening van nVidia, want de 8500LE zit in ongeveer dezelfde prijsklasse als de GeForce4 MX, maar heeft wel volledige DirectX 8 compatibiliteit en nog betere prestaties ook. De enige manier waarop nVidia dat snel kon counteren was het op de markt brengen van een goedkopere versie van de 'echte' GeForce4, en dat werd de Ti4200. Acal stuurde ons de Leadtek A250TD-LE die voorzien is van deze chip. In deze review wordt bekeken hoe deze nieuweling zich houdt tegenover de bestaande modellen.