Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Dead Space 3: ijzig goed vervolg

06-02-2013 • 13:00

88

Multipage-opmaak

Ouwe meuk

Het is dat uitgever Electronic Arts simpele cijfers aanhoudt om nieuwe delen van Dead Space aan te duiden, anders was Dead Space: A Link to the Past een mooie titel geweest. Of bijvoorbeeld Dead Space: Tien Kleine Negertjes. Het verleden is in ieder geval alom aanwezig in Dead Space 3, en hoofdrolspeler Isaac Clarke verliest in de game de nodige medestanders.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: Pc, PlayStation 3

Die link met het verleden wordt gevormd door de omgeving waarin Dead Space 3 zich afspeelt. Op de ijzige planeet Tau Volantis was ergens in de 21e eeuw een basis gevestigd waar onderzoek werd gedaan naar de Markers, de even mysterieuze als gevaarlijke objecten die zo'n belangrijke rol spelen in de serie. De game begint met een korte proloog waarin je niet met Clarke speelt, maar met een soldaat van de Sovereign Colonies Armed Forces, 200 jaar voordat Clarke ten tonele verschijnt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Een story trailer.

Tau Volantis

Na de korte proloog stap je weer in de vertrouwde schoenen van Isaac Clarke en is het 18 juni 2314. Ook Clarke gaat naar Tau Volantis, omdat de planeet de 'moeder aller Markers' lijkt te zijn, de bron van waaruit alle Markers in het universum worden aangestuurd. Als Clarke de bron weet uit te schakelen, zouden ook de vreselijke gevolgen die zij veroorzaken kunnen worden voorkomen. Het zou betekenen dat er geen Necromorphs meer kunnen ontstaan en dat de mensheid is gered.

Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Op je tocht naar de ijsplaneet krijg je een gemêleerd gezelschap mee. Ook Ellie Langford is van de partij, dat is de dame waarmee je in Dead Space 2 in aanraking kwam. Ze is inmiddels je ex en voordat je Ellie ontmoet, tref je haar huidige vriend - ene Norton - en zijn maatje Carver. Beide zijn soldaat, wat handig is in de strijd tegen de Necromorphs. Verder zijn er nog een zekere Santos, een vrouwelijke wetenschapper die veel weet over de Markers, en Jacob Danik, die je gedurende het spel behoorlijk voor de voeten zal lopen. Danik wil voorkomen dat je de Markers op non-actief zet. Hij is aanhanger van een fanatieke religieuze sekte, de Children of Altman, waarvan de leden denken dat de Markers de mensheid juist gaan redden.

Goed verhaal

Zo ontspint zich rond Clarke een lekker gelaagd verhaal. Je vecht niet alleen tegen de Necromorphs, maar ook tegen Danik en zijn stevig bewapende aanhangers. Daarnaast is er de nodige wrijving binnen het groepje medestanders. Vooral Norton is niet blij met de aandacht die Ellie voor je heeft, wat voor nogal wat spanning zorgt. Bovendien valt je groep langzaam uit elkaar en kom je er steeds meer alleen voor te staan. Het verhaal is daarmee wat aansprekender dan dat uit de voorgaande game. De dialogen zelf zijn niet altijd even goed, maar de plotwendingen zijn verrassend en onderhoudend.

Iets vergelijkbaars geldt voor de omgeving waarin je terechtkomt. Dead Space 2 speelde zich af in de Sprawl, een wat klinisch ruimtestation in een baan om Saturnus-maan Titan. De omgeving was daarmee wat saai, met een aaneenschakeling van gangetjes en kamertjes. Op dit punt heeft ontwikkelaar Visceral Games verbetering aangebracht in de serie. Tau Volantis biedt veel meer afwisseling. Je bent veel buiten, op het ijzige oppervlak van de planeet, en daar kom je af en toe in huiveringwekkende, maar prachtig in beeld gebrachte sneeuwstormen terecht.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Motion capture van Isaac Clarke.

Last van de kou

De kou heeft bovendien gevolgen. Zolang je nog rondloopt in het ruimtepak waarin je aan de game begint - de eerste missies zijn aan bood van ruimteschepen die boven het oppervlak van de planeet zweven - ben je erg vatbaar voor de kou. Omdat de 'hud' van de game nog steeds in het pak van Clarke is verwerkt, zie je op je schouder een thermometer die aangeeft hoe hoog of hoe laag je lichaamstemperatuur is. Eerder in de game zag je op dezelfde plek al weergegeven hoelang je het uit kon houden tijdens een ruimtewandeling.

Na een aantal hoofdstukken verzamel je voldoende materiaal om een pak te maken dat je beschermt tegen de kou en kun je onbezorgd buiten rondlopen. Of beter gezegd: heb je geen last meer van de kou, want Necromorphs en de mannen van Danik hebben dat ook niet, dus veilig is het zelden als je buiten rondloopt. Op het oppervlak van de planeet is er afwisseling genoeg. Van vlaktes waar de wind vrij spel heeft, tot kliffen die tientallen meters loodrecht omhoog rijzen. Die kun je alleen beklimmen op plaatsen waar een apparaat staat waarmee je een grappling hook omhoog kunt schieten. Dan kun je via een kabel omhoog klimmen, tegen de wand op. Daarbij krijg je onderweg uiteraard van alles naar je hoofd, en dat moet je ontwijken.

Duik in het verleden

Uiteraard ben je niet alleen maar buiten. Omdat op Tau Volantis tweehonderd jaar geleden al een basis was gevestigd, tref je overal restanten aan die de tand des tijds behoorlijk goed hebben doorstaan, dankzij de vrieskou. De meeste elektrische en mechanische delen liggen stil, maar zijn nog wel op gang te helpen. Juist de duik in het verleden heeft Dead Space 3 goed gedaan. Het heeft Visceral Games een excuus gegeven om een prettig steampunk-sausje over de game te leggen, die het uiterlijk interessanter maakt dan dat van de voorganger. Bovendien heeft de studio geleerd van Dead Space 2 en zijn de levels in de opvolger veel minder van het kaliber 'gangetje, gangetje'. Visceral heeft de omgeving dit keer juist erg afwisselend gemaakt. Niet alleen met variatie tussen binnen en buiten, maar ook tussen groot en klein, en tussen menselijk en buitenaards.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Launch trailer van Dead Space 3.

Snow Beast

Dat geldt eigenlijk ook voor de actie. Er zijn stukken waarin je moederziel alleen rondloopt en puzzels moet oplossen of een hack-minigame moet spelen, vergelijkbaar met de hack-opdrachten uit Dead Space 2. Je krijgt ook behoorlijk wat bosses op je pad. Of beter gezegd; je ziet dezelfde boss - de Snow Beast - een aantal keer terugkomen, naast torenhoge gevaartes die je eenmalig treft. Daarbij vergeleken zijn de Necromorphs die je tegenkomt wat aan de saaie kant, al worden de verschillende soorten wel op goede momenten geïntroduceerd. Onder de Necromorphs zijn nog steeds exemplaren met scherpe tentakels die je kunt gebruiken als speer, om zo andere tegenstanders te doorklieven. Interessant is de Swarm, die wat weg heeft van de Headcrab uit Half-Life. Je ziet de Swarm over de grond kruipen, op zoek naar een levenloos lichaam. Eenmaal gevonden, zal de Swarm zichzelf als nieuw hoofd op het lichaam schroeven. Als je het lichaam doodt, kan de Swarm weer op zoek naar een nieuwe gastheer. Net zo lang tot je de Swarm zelf weet neer te schieten.

Dat blijft ook het voornaamste kenmerk van de Necromorph, en daarmee van de game; je dient goed op te letten waar je schiet. Het is in Dead Space 3 nog steeds zo dat je tegenstanders in mootjes kunt hakken. Armen, benen en hoofden zijn met een goed gemikt schot van de romp te scheiden. Bij de snellere Necromorphs is het dus zaak eerst op de benen te schieten. Bij Necromorphs als de Slasher - die met de scherpe tentakels - kun je beter eerst op de armen schieten. Dan kun je daarna de scherpe tentakels als wapen inzetten tegen de voortstrompelende voormalige eigenaar. Het is dus zaak om bij elke nieuwe soort uit te vinden welk lichaamsdeel je er het beste als eerste af kunt schieten. Uiteraard zit er opbouw in de moeilijkheidsgraad van de Necromorphs die je tegenkomt. In eerste instantie zijn het gemuteerde mensen, later in het spel tref je steeds meer gemuteerde aliens, die een stuk steviger zijn.

Minder schrikken

Toch zijn het niet de tegenstanders zelf die Dead Space 3 een betere game maken dan zijn voorganger. De grootste verbetering zit hem in de schrikeffecten die ze teweeg brengen. In de voorganger waren die veel te voorspelbaar. Je liep in een gang, er startte een eng muziekje en voila, een paar meter verder dook een Necromorph op. Dat is nu niet meer het geval. De nadruk ligt veel minder op schrikken. Hier dus geen muziekjes die starten om aan te duiden dat er iets engs gaat gebeuren. Tegenstanders duiken gewoon op. Soms onverwacht, maar vaak ook niet. Maar zelfs als je weet dat ze komen, kan een aanval al eng genoeg zijn, omdat Necromorphs gewoon lastig zijn te stuiten. Daar is geen muziekje voor nodig en het is goed dat Visceral niet langer op die manier probeert schrik aan te jagen.

Het arsenaal van Clarke is vergelijkbaar met dat uit de vorige games. Je begint weer gewoon met de standaard Plasma Cutter, als herinnering aan Clarke's verleden als Engineer. Het is ook nog steeds het handigste wapen in je arsenaal, ondanks de diverse mogelijkheden die je er gedurende het spel bij krijgt. Met de Plasma Cutter schiet je stralen af die door lichaamsdelen van tegenstanders snijden, wat erg handig is voor het ontleden van Necromorphs. Je kunt de straal ook weer kantelen, zodat je horizontaal en verticaal kunt snijden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

'The story so far'.

Werkbank

Extra wapens kun je zelf maken. Je kunt onderweg zowel onderdelen als bouwtekeningen vinden en op basis daarvan nieuwe wapens in elkaar sleutelen. Je komt zo nu en dan een werkbank tegen waar je aan je wapens kunt sleutelen. Daar kun je niet alleen nieuwe maken, maar ook bestaande verbeteren. De opzet is vrijwel gelijk aan die uit de voorgaande game. Wat opvalt is dat tot ver in de campagne de Plasma Cutter het handigste wapen is. Het duurt lang voordat je de bouwtekeningen en het materiaal hebt om iets te maken dat beter is of een nuttige aanvulling blijkt. Dat komt ook omdat munitie schaars is, afgezien van de standaardkogels. Je kunt dus exotisch wapentuig maken als een granaatwerper of een wapen dat cirkelzagen afvuurt, maar door gebrek aan munitie is het nut daarvan beperkt.

Op zich geen bezwaar, het hoort een beetje bij Dead Space en het zorgt ervoor dat de game spannend blijft: monsters hebben aardig wat voltreffers nodig voordat ze echt helemaal dood zijn, maar je beschikt maar over weinig munitie. Dat is ook precies waarom de Plasma Cutter zo nuttig is; daar heb je geen kogels voor nodig, maar energie en daar heb je altijd genoeg van. Bovendien is geen wapen zo precies in het ontleden van Necromorphs als de Plasma Cutter. Pas tegen de tijd dat je aan granaatwerpers toe bent, wordt het ook echt handig om ze als alternatief op zak te hebben, vanwege de 'collateral damage' die ze veroorzaken.

Vreemde krachten

Dat je aan de Plasma Cutter meestal genoeg hebt, komt ook door de vreemde krachten die je weer kunt gebruiken. Net als in de voorgaande delen kan Clarke overweg met Stasis en Kinesis. Vooral Stasis is handig tijdens gevechten, en het gebruik ervan is dan ook beperkt. Je kunt maar twee of drie shots achter elkaar afvuren. Je bereikt ermee dat tegenstanders sterk worden vertraagd. Dat is vooral handig als je vecht tegen bosses als de Snow Beast. Hoeveel energie je hebt, is te zien op je pak. Daar zie je ook dat de energie weer langzaam aanvult. Het maakt dat bossfights lang kunnen duren. Je vuurt Stasis en zoveel mogelijk shots af, en als je energie op is, zet je het op een rennen. Je kunt weer aan de slag als je de energiemeter weer op ziet lichten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Clarke boven Tau Volantis.

Kinetisch tillen

Kinesis is van een heel andere orde. Je kunt er voorwerpen mee bewegen, zonder ze aan te raken. Het wordt vooral gebruikt in puzzels. Je kunt er echter ook gebruik van maken tijdens gevechten, bijvoorbeeld door de al besproken tentakels op te pakken en ze in de richting van een tegenstander te gooien. Dat werkt goed tijdens gevechten met de lagere soorten, maar is minder nuttig tijdens bossfights. Vooral omdat er dan niet genoeg materiaal voorhanden is om mee te smijten. Het leukste gebruik van Kinesis is het vangen of oppakken van handgranaten om ze vervolgens te retourneren naar de oorspronkelijke eigenaar.

Visceral heeft in Dead Space 3 het multiplayer-gedeelte laten vervallen. In plaats daarvan heeft de studio een nette co-opmode ingebouwd. Op elk gewenst moment kan een tweede speler instappen, die de rol overneemt van Carver, de rechterhand van je liefdesrivaal Norton. Visceral heeft zijn best gedaan op het co-opgedeelte. Zo heeft Carver een geheel eigen verhaallijn, waarvan je in solo al een beetje meekrijgt, maar in co-op nog veel meer. Bovendien bevat een aantal hoofdstukken aparte uitdagingen die enkel voltooid kunnen worden in co-op. Het gaat daarbij uiteraard om side quests die niet volbracht hoeven worden om verder te komen in de campagne.

Conclusie

Op zich is Dead Space 3 wat de mogelijkheden betreft niet heel anders dan zijn voorganger. Wapens zijn vergelijkbaar, net als het sleutelen eraan, en ook het gebruik van Stasis en Kinesis is vertrouwd. Daar zit de meerwaarde van Dead Space 3 dan ook niet in. Het zijn vooral het betere verhaal en de mooiere en beter ingerichte omgevingen die de show stelen. Het spel is afwisselender dan zijn voorganger en minder voorspelbaar. De Necromorphs zijn nog steeds lastige tegenstanders, die je met goed gemikte schoten in mootjes moet hakken voor ze dood aan je voeten liggen. Daarna kun je hun lichaam nog steeds kapot stampen, wat in veel gevallen munitie of onderdelen oplevert. Het co-opgedeelte is prima en zal hopelijk vaker worden gespeeld dan de multiplayer-modus van de voorganger. Je hebt er in ieder geval minder spelers voor nodig, wat de kans al flink vergroot. Visceral heeft goed geluisterd naar de kritiek op Dead Space 2, wat resulteert in een duidelijk betere opvolger.

Pluspunten:

- Gelaagd verhaal
- Veel beter opbouw levels
- Overtuigende sneeuwstormen

Minpunten:

- Weinig vernieuwing

Eindcijfer: 9

Titel Dead Space 3
Box Dead Space 3
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Visceral Games
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum reeds verschenen
Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3Review Dead Space 3


Laagste prijzen voor: Dead Space 3, Xbox 360

Reacties (88)

88
85
55
8
1
5
Wijzig sortering
Paul maakt het zich wel heel erg gemakkelijk af met deze review. Wapens uitbreiden en met blauwdrukken nieuwe krijgen zat inderdaad in de vorige twee delen. Maar de manier waarop dat in D3 is opgepakt is toch wel radicaal anders en daar had echt wel wat meer aandacht aan gegeven mogen worden.

Een voorbeeld kun je hier zien: YT linkje, actie op 1:30

Sowieso lijken de systemen niet eens op elkaar en doet Paul - in zijn review - net lijken of dat het systeem identiek is. Wat dus helemaal niet zo is. Een gemiste kans maar vooral slordig.

Daarnaast wordt de suggestie gewekt dat je in het spel gebruik kan maken van de hulp van NPC's. Dat is niet zo, je staat er het hele spel alleen voor, je hebt weliswaar wat meer interactie met NPC's in het spel, maar alleen in de co-op modi zul je een medespeler hebben. De ervaring daarin is ook heel anders. D3 blijft nog goed gelijk aan de vorige delen in SP maar in co-op wordt het meer
een shooter - de horror is er dan bijna zo goed als af.

Al met al vond ik de review karig, er word ijverig geschreven maar weinig verteld of (goed) beschreven. Andere reviews op internet geven een betere indruk over het spel en waar de valkuilen echt liggen.

Er wordt daarnaast maar een sub-alinea besteed aan de co-op modi, hetgeen wat voor veel mensen een sterk verkoopargument is. Het is degelijk en goed, maar staat niet vermeldt in de pluspunten.
Er staat dan wel weer aangegeven dat er "weinig" vernieuwend is - maar waarom is dat een probleem? Nergens in de review wordt aangegeven dat dit persé een minpunt is. Bij Hitman: Absolution was dat juist een pluspunt, waarom een minpunt?

Al-met-al een slordig stukje game review.
Om nog maar niet te spreken over de gekke manier van micro-transacties in Dead Space 3 http://www.xbox360achieve...-s-Microtransactions.html dat kon ik zo skimmend niet vinden in de review en dat is toch wel redelijk opmerkelijk (en voor mij een dik minpunten, je betaalt nu eigenlijk voor cheats, ok het hoeft niet maar de makers willen natuurlijk graag dat je betaald, dus scavenging wordt waarschijnlijk moeilijker en saaier dan het zou moeten zijn gameplay technisch gezien.

Een hoop missers dus in deze review. En de verwijzing in het begin naar het boek 'Tien kleine negertjes had ook wel even uitgelegd mogen worden, misschien met een link naar het boek. Ik moest toch flink fronzen en begreep de referentie pas in de reacties hier.
Als het al vast staat dat een spel een absurd hoge score moet krijgen, kan je moeilijk verwachten dat er aandacht besteed wordt aan minputen :)

Het vermelde minpunt van "weinig vernieuwing" is dan volgens mij ook maar rap rap verzonnen om er toch ééntje te hebben om overtuigend over te komen. Er is zelfs heel wat veranderd tov het eerste spel: volledig andere manier van wapens craften, co-op, het verwijderen van de horrorelementen,....

En nee, ik ben niet iemand die roept dat dit een slechte score moet krijgen omdat er minder horror in zit dan de vorige delen, want ook de eerste twee games vond ik niet echt griezelig of supergoed. Maar DS3 is gewoon een vrij generische 3th person shooter, een 9/10 daarvoor is ridicuul.
Er wordt daarnaast maar een sub-alinea besteed aan de co-op modi, hetgeen wat voor veel mensen een sterk verkoopargument is. Het is degelijk en goed, maar staat niet vermeldt in de pluspunten.
Er staat dan wel weer aangegeven dat er "weinig" vernieuwend is - maar waarom is dat een probleem? Nergens in de review wordt aangegeven dat dit persé een minpunt is. Bij Hitman: Absolution was dat juist een pluspunt, waarom een minpunt?
Omdat Hitman juist bij zijn roots moet blijven om goed te zijn. Bij Dead Space zijn ze allang van de roots af (survival-horror), dus verwacht je vernieuwing in het combat systeem, de algemene gameplay etc. etc. Als dat er niet is, dan is dat dus een kleine teleurstelling.
Omdat Hitman juist bij zijn roots moet blijven om goed te zijn. Bij Dead Space zijn ze allang van de roots af (survival-horror), dus verwacht je vernieuwing in het combat systeem, de algemene gameplay etc. etc. Als dat er niet is, dan is dat dus een kleine teleurstelling.
Hoezo allang? Dead Space 2 is nog steeds survival horror net als het eerste deel. Als dat nu veranderd is door EA - en D3 is zeker wel meer gericht op actie - dan is dat al een nieuwe vernieuwing.
Ik sluit mij hierbij aan. Ik ben overigens wel gestopt met lezen na 1½ pagina, omdat er persoonlijk toch al veel details over de verhaallijn naar voren kwam.

-Ellie is je ex ... ook leuk om te weten (not)
-Ellie gaat nu met Norton ... wie is die dude? Je weet nu dus al dat je een aanvaring gaat krijgen met hem

- Je hebt een groep om je heen, maar die valt langzaam aan uit elkaar ... strubbelingen? of gaan ze gewoon dood.

Ik zal nu met een minder goed gevoel aan deze game beginnen.

[Reactie gewijzigd door CuBras op 23 juli 2024 15:42]

Ha, het krijgt een 9 op tweakers.. ik dacht, wedden dat het een 5 krijgt als 'user score' op metacritic?

I wasn't disappointed.

(overigens kan je het niet alleen tweakers aanrekenen - al die keihard gemarkette blockbuster-games krijgen >8 review score op metacritic maar geregeld een <5 als user score. blijkbaar is er iets goed ziek in de game review wereld)
Wat mij het meest stoorde aan deze games was toch hoe Isaac van ingenieur naar space marine is gegaan. In DS2 moest je EarthGov ontwijken, anders werd je binnen enkele seconden aan flarden geschoten. Isaac was immers geen soldaat. In DS3 schiet hij Unitologists en necromorphs neer alsof het niks is.

Alle necromorphs die zijn nu super snel. Waar in de vorige spellen ze niet allemaal zo snel waren. Dit zorgde toch voor wat extra spanning. Nu dat ze allemaal binnen 3 seconden recht voor je smoel staan is de spanning ook wel een beetje weg. Je gebruikt nu Stasis bij elke vijand omdat je anders weinig ruimte heb om te bewegen. Overleven doe je toch wel gezien zowat elke vijand health items laat vallen.

The Swarm is gewoon het hoofd van de Divider die om één of ander reden eruit is gelaten. Verder is de design van de monsters ook achteruit gegaan. Ze zijn allemaal een stuk minder eng. Een goed voorbeeld hiervan is The Hunter. Een Necromorph die onsterfelijk is en er behoorlijk onsmakelijk uitzag in DS2 ziet er in DS3 uit als een wat groter beest met war vreemde tatoeages.

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 23 juli 2024 15:42]

Ik heb nog nooit een Dead Space gespeeld en uit de review wordt het me niet echt helemaal duidelijk wat dit nou voor spel is. Is dit vergelijkbaar met Mass Effect, of is dit meer een pure shooter, of een horror game?
Horror shooter met een erg goed verhaal.
1 van de betere franchises van deze generatie. Samen met Mass Effect, The witcher, Bioshock en Batman
Speel dan wel Dead Space 1 en 2, want als ik de reviews op andere sites lees dan is Dead Space 3 een volkomen ander soort game dan de eerste 2, en daarom eigenlijk een heel slecht spel voor liefhebbers van de eerste 2 delen.

Op Ars Technica (doorgaans toch een serieuze site met goede reviews met diepgang) wordt de game snoeihard afgemaakt omdat het van een unieke horror game met een super creepy atmosfeer is verworden tot 'yet another shooter' met een matig verhaal en vrijwel geen echt angstige momenten meer:

http://arstechnica.com/ga...ecome-my-sweetest-friend/

Ik heb deel 1 gespeeld en die vond ik erg sterk, maar echt alleen maar vanwege de creepy omgevingen en de goed uitgewerkte schrikmomenten enzo. Het verhaal, de graphics en de gameplay zelf waren zo-zo, maar de beklemmende atmosfeer droeg het spel. Dead Space 2 was schijnbaar ook vrij goed, die moet ik nog spelen.

Ik moet zeggen dat ik dus erg verbaasd ben over de super enthousiaste positieve review van Tweakers, want als het echt zo is dat Dead Space 3 in niks meer op de vorige 2 games lijkt, dan kun je net zo goed een andere shooter in Sci-Fi setting gaan spelen, er zijn er genoeg die dat trucje nog veel beter uitvoeren namelijk.
Helemaal mee eens. Ik zou het genre alleen "Survival Horror" willen noemen. Vooral was dit aan de orde in deel 1, in mindere mate in deel 2 van de reeks. Dit lijkt wel zo te zijn bij élke reeks Survival Horrors die er bestaat.
Dead Space wordt meer een shooter dan Survival.
Resident Evil was geweldig, sinds 3 is het een lachertje.
Silent Hill is daarentegen de enige reeks waarbij ik van alle 3 de delen écht survivalen moest en continu bijna in mijn broek scheet.
Dát is precies wat zo'n game moet hebben en daarin falen zo ontzettend veel game series naarmate opvolgers komen. Ik wil bij een survival horror met een pistooltje rondlopen met 4 kogels, en een melee weapon als backup, niet met 12 verschillende wapens met unlimited ammo en tig health potions voor het oprapen.

Dit neemt allemaal niet weg dat ik de game toch wel ga halen :P

edit: offtopic, maar waarom worden al die eerste posts +1 gemod? Niet bepaald relevant of je nu wel of niet gebruik mag maken van een add-blocker. Dit is een game-review.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 23 juli 2024 15:42]

Resident Evil was geweldig, sinds 3 is het een lachertje.
Ik moet zeggen dat ik van RE4 toch ook wel erg veel lol gehad heb hoor, dat was niet echt meer survival horror zoals in de 'klassieke' RE games (waarvan ik overigens alleen die op de GameCube gespeeld heb, weet even niet meer welke het was), maar het was nog steeds een ontzettend goed spel met toch ook wel een goed uitgewerkte horror setting. Ik had hem een tijdje terug voor de 360 gedownload, en was na 10 minuten bijna afgehaakt vanwege de brakke controls en de blokkerige graphics, maar gelukkig ben ik doorgegaan, want als je er eenmaal inzit dan is het echt een geweldig spel.
Ik doel alleen te zeggen dat als ik een game koop met het genre survival horror, ik dit ook verwacht
Ik heb de hele resident evil reeks ook gespeeld en het zijn wel leuke storylines, maar ik vind het gewoon jammer dat het allemaal zo makkelijk word gemaakt. Je raakt nooit de weg kwijt, heb nooit te weinig ammo en als je niet stom bezig bent ga je ook nooit dood. Silent Hill 2, wat een game was dat. Ik sluit nog steeds wel eens mijn ps2 aan om die game te spelen.
Zelfde reden dat ik bv de Nintendo er bij pak om zelda Ocarina of time spelen. Dit soort klassiekers heb je tegenwoordig niet veel meer. Al is Dark Souls wel een van de weinige die niet snel zal gaan vervelen.
Over klassiekers gesproken, ik ga denk ik de snes er bij pakken en eennpotje Lufia 2 doen <3
Silent Hill 2 staat hier ook nog in de kast ja, moet ook nog gespeeld worden. Lang leve de 60 GB fat PS3 :-)
RE4 was imo game of the generation, revolutionair en vooruitlopend op de next gen, beste RE imo, vanaf 5 echter... zo zonde.
Dead Space 1:

" Het verhaal, de graphics en de gameplay zelf waren zo-zo "

Het verhaal, ok, dat is persoonlijk, de presentatie van het verhaal was wel top notch imo.
Graphics, niets mis mee.

De gameplay, ik vond juist dat Dead Space heel slim bepaalde succesformules wist samen te smelten, RE4 bijvoorbeeld, die ik hierboven ook aan haal, daar hebben ze het enorm verslavende element van upgrades van toegepast (en nog veel meer overigens). Interessante manier van het combatten van tegenstanders. Diversiteit van situaties, gewoon goede controls, afwisseling van settings, sidegames, zwaartekracht / space omgevingen en ga zo maar door.

De gameplay vond ik juist enorm verfrissend en vanwege dit feit hoogstaand, knappe feat in deze tijd van enorm aanbod. Daarnaast was het een sleeper hit dat succes kende door mond-op-mond, hoe vaak zie je dat in de gameindustrie?!? Dat gebeurt echt niet alleen vanwege de schrikmomenten, anders was Silent Hill ook wel groter dan dat het was.

[Reactie gewijzigd door alex4allofyou op 23 juli 2024 15:42]

Zeker waar. Silent Hill 2 was daarentegen zeker wél goed ontvangen. Meer dan een miljoen exemplaren verkocht in de eerste maand en zover ik weet uitmuntende reviews gehad. Iets wat niet vaak voor kwam zo'n 12 jaar geleden.
Het is veel meer een shooter dan Mass Effect. De eerste twee games waren daarbij meer horror. Dat is in dit derde deel wat minder.
Kan je dan adviseren op Dead Space (1) tespelen , mateloooooos spanned ook al is het dan gedateerd
Deel 2 daar in tegen is saai , de omgeving en ook het verhaal
Mss dat daarom zo wordt gehamerd op "zijn voorganger ???"
Hoop ook door de afwisseling , ruimteschepen en planeet acties dat het weer als in Nr1
tot de bekende GvD's en 250+ grijze haren spel is
DS-1 had dat hoewel de muziek die stopt je een gevoel gaf om de hoek is het Rammen tijd
En dan tot de conclusie komen dat je door een hangar loopt , niks gebeurt tot je de deur naar de volgende ruimte opent
En ze met z'n vieren achter je uit allerlei openingen kruipen
Een hele dikke horror game! Begin met dead space 1! Heerlijk spel, geweldige sfeer en ziet er (nog steeds) erg netjes uit! Er is een verhaal wat zich opbouwt in deeltje 1 en doorloopt in deel 2. Ik ben dan ook erg benieuwd naar deeltje 3! Heb me KOSTELIJK vermaakt met deel 1 en vooral 2. Als ik de review lees kom ik een aantal punten tegen die op mijn overkomen als kritiek op deeltje 2. Wellicht is het zo niet bedoeld maar ik ben het er ook niet mee eens. Ik vond het gangetje gangetje bv heerlijk! Heb veel avonden zitten spelen met de verlichting uit en surround speakers op standje HARD en dat was heerlijk! Er zaten momenten bij dat ik bijna een schone broek nodig had!

Ik hoop ook dat deze claustrofobische, eenzame sfeer weer doorgetrokken word naar deeltje 3. De filmpjes zijn veelbelovend en grafisch ziet het er weer geweldig uit. Maar ik zie wel erg veel open ruimtes en uitgestrekte vlaktes, iets wat me minder spannend/eng lijkt dat de kleine gangetjes en krappe ruimtes die je in deeltje 1 en 2 tegen kwam.

Ben zoiezo erg benieuwd en zal snel es een exemplaar gaan halen.
eerder horror survival dan shooter imo... je gebruikt wel geweren enzo, maar die zijn zodanig anders dan je dagelijkse machinegeweer in de meeste shooters dat het een gans andere ervaring wordt..

in mijn ogen is de dead space franchise een echte aanrader :) 1 van de beste op de markt.
Werkelijk absurd cijfer. Iedereen op het Internet praat elkaar weer na en de negens vliegen je om de oren. Ik ben in hoofdstuk 13 aanbeland van de 19 en kan me dus een goed oordeel vormen van de game. Ik zit op een punt in de game dat ik denk was dit al maar het einde. Het gaat maar door en is gewoon te repetatief, vooral als je deel 2 al goed hebt gespeeld. Solo is deze game exact DS2 aangevuld met wat tweaks op wapengebied, Verder kwa gevoel etc geen verschil met 2, dat is een compliment maar daarmee absoluut geen 9 waardig. 2 had veel meer variatie in de omgevingen dan 3 heeft. Ook ben ik al veel bakctracking tegengekomen. Sommige delen passeer je wel 3 of 4 keer. Verder word ik ongelooflijk moe van alweer een deur te moeten openen. Nee to me it sounds like playing the same record again. Magere 7, liever een 6 om die reden. 9 is absurd nogmaals. Userscore op Metacritic is dan ook een 5.5 momenteel. Ik vind dat cijfer veel objectiever dan wat de papagaaien op internet ervoor geven.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 23 juli 2024 15:42]

Je verwoordt het zoals ik er ook grootendeels over denk. Maar het grootste probleem met deel 3 vind ik het verhaal. Dat is er zo goed als niet. Daarom had ik rondom hoofdstuk 11 eigenlijk geen zin meer om verder te gaan. Gelukkig kreeg ik zo'n superwapen, ga je een stuk sneller door al dat backtracking, en begint het verhaal nu ook een klein beetje te komen.

Mijn cijfer was tot dan toe een 6, maar uiteindelijk wordt het misschien toch een 7. Moet de co-op nog uitproberen. (Begin me nu wel steeds te ergeren aan steeds weer dezelfde mini-baas.)

Deel 2 had inderdaad meer actie, maar ook constant verhaal. Zonder verhaal blijft alleen diezelfde gameplay over en dan voelt het ineens heel magertjes. In deel 1 en 2 waren Isaac en The Marker nog met elkaar verbonden. Nu liggen ze mijlenver uit elkaar, laat dat nu net datgene wezen wat ik zo interessant vond aan de serie.
Goede toevoeging, was ik zelf vergeten inderdaad. In de review van tweakers staat "goed verhaal". Ik dacht even dat het over een andere game ging....Inderdaad zoals je zegt de relatie The Marker en Isaac zorgde voor spanning in deel 2. Nu is dat he-le-maal weg. Krijgen we een of ander mager love-triangle gebeuren wat niet echt boeit in dit decor. Grote misser denk ik. Ik voel me ook niet verbonden met de andere characters omdat deze geen diepgang krijgen. Ze hadden er net zo goed niet kunnen zijn, Het ontbreken van een goed verhaal zorgt er inderdaad voor dat je je naar het einde moet slepen. deel 2 heb ik verschillende malen herspeeld. Zal met deze niet snel gebeuren.
Het is zeker een leuke game.
Ik heb hem gisteren een uurtje gespeeld en heb me er erg mee vermaakt.
Grafisch is het geen Crysis 3 natuurlijk maar de gameplay is goed.
Hij legt ook totaal geen zware last op de cpu en gpu die supersmooth met een constante 60fps zonder framedrops loopt.
All in all een leuke game :)
Vandaag al iets meer gespeeld? Veel spellen vindt ik het eerste uur ook wel leuk, maar daarna zie je pas echt wat goed gaat en wat minder. Aangezien de meningen verdeeld zijn, vraag ik me af wat jouw mening is na een tijdje spelen
Heb gisteren nog een uurtje gespeeld.
Het is wel een leuke game om de tijd te doden todat Crysis 3 uit is.
Ik denk dat ik er daarna niet veel meer naar zal omkijken.
Kwa waardering krijgt hij van mij een 6½
Zelf deadspace 1 en 2 meerdere malen uitgespeeld en was erg te spreken over deze games (verhaal, horror en atmosfeer).

Vreemd dat tweeakters het verhaal 'goed' noemt, terwijl ik bij veel anderen hoor dat het verhaal één van de grote minpunten (was te verwachten...) is in dit deel. Anyway, ik ga hem spelen en ben benieuwd!
deel 1 was echt horror deel 2 werd meer shooter en nog steeds wel creepy maar minder dan deel 1
en deel 3 dan nog minder creepy??? zou ik echt jammer vinden , ik vond het in deel 2 zo spannend om rond te lopen en alle geluiden aan boord van dat schip maakte het soms echt angstaanjagend .
verhaal vind ik echt geweldig en ik hoop dan ook dat deel3 mooi aansluit en me weer helemaal het spel inzuigt , ik ga hem zeker spelen . ben een groot fan van dit soort spellen .
in deel 2 heb ik nog wel wat gameplay gefilmt en op mijn xfire page gezet maar ik zal jullie er niet mee vermoeien want het geluid is op de een of andere manier niet sync met de beelden en dat is vrij storend :)
Deze serie gaat dezelfde kant als Resident Evil meer actie minder horror, zonde.

[Reactie gewijzigd door Euphanasia op 23 juli 2024 15:42]

Ik vond at ik tot nu toe kon zien van theRadBrad eigenlijk de game niet dermate geweldig. De tegenstanders zijn leuk maar ik werd niet het verhaal ingezogen. De graphics waren wel goed hoor en de tegenstanders wel leuk tot nu toe maar ik leefde niet mee. Het is wat dat betreft wat ik deed ervaren bij Spec Ops the Line, ik speel het karakter maar ervaar het karakter niet. Spec Ops maakte het later goed in het verhaal voor een deel maar als dat bij Dead SPace 3 niet lukt dan vrees ik voor dit spel. Zeker zonder horror element van enig formaat zal het spel sneller middelmatig in de ervaring lijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.