Halo 4 - een nieuw begin?

Goed mikken

Er zijn wel wat nadelen aan de beperkte opties die de game heeft. Dat hij geen aim-assist heeft, is een van de kenmerken van de game geworden. Dat is echter wat anders bij zoiets als quicksave. Die optie is er niet. Er zijn tussentijdse automatische saves, maar zelf kunnen bepalen waar je wilt saven was best welkom geweest. Het kan nu wel, maar alleen wanneer je de game verlaat. Dat is dus omslachtig. Verder is het jammer dat opties zoals de volumeregeling van losse onderdelen niet zijn ingebouwd. We hadden best de muziek wat zachter willen zetten bijvoorbeeld. Niet dat de muziek slecht is. Geenszins zelfs, maar we bepalen graag zelf het volume. En dat de gameplay in de serie bewust eenvoudig wordt gehouden, wil natuurlijk niet zeggen dat dit soort opties hoeft te ontbreken.

Flinke aantallen

Het maakt dat Halo 4, net als de games in de eerste trilogie, spannend is om te spelen. Je vijanden komen doorgaans in flinke aantallen en je hebt weinig middelen en weinig mogelijkheden. Met rennen kom je niet ver, de mogelijkheid om dekking te zoeken is beperkt, net als je munitievoorraad en het aantal wapens dat je bij je hebt. Dat is wat de eerste delen van de serie zo goed maakten en precies die spanning is hier weer volop aanwezig. Dat komt ook doordat 343 Industries de aanvallen gevarieerd houdt. Naarmate de campagne vordert, krijg je met steeds meer uiteenlopende typen tegenstanders te maken. Tegen het einde gooien de Forerunner alles in de strijd en word je tegelijkertijd belaagd door zwakkere Covenant die zich als ware zelfmoordterroristen op je storten. Op de achtergrond schuifelen dan de sterkere Covenant en Forerunner op je af, die je liefst van afstand bestoken. Bovendien zweven er troepen door de lucht die niet alleen lastig zijn te raken, maar die ook nieuwe eenheden kunnen spawnen.

Aankondigingstrailer.

Wat dat betreft is het maar goed dat de zichzelf herstellende health bar van Master Chief weer terug is. Hier dus geen health packs zoals in Halo: Reach. Je moet het hebben van je pantser. Dat neemt af als het kogels opvangt, maar herstelt ook weer als je enige tijd buiten schot weet te blijven. Daarnaast zijn er wel vergelijkbare power-ups als in Reach. Daar kun je er steeds één van bij je dragen en gebruiken. Ze zijn echter niet zo krachtig als in Reach. Zo kun je een jetpack oppikken, een schild, een hologram, een zwevende turret en de optie om wat harder en verder te sprinten. Het mooie van de power-ups is dat ze geen afbreuk doen aan de gouden driehoek van Bungie en 343. Daarvoor zijn ze namelijk niet krachtig genoeg. Je kunt er niet lang gebruik van maken, terwijl de cooldown juist vrij lang is. De power-ups zijn dus leuk, maar niet beslissend in de strijd. Dat is alleen maar goed.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3