Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

E3: Star Wars 1313

Verdieping 1313 op Coruscant

Hoe lang is het eigenlijk geleden dat we een écht goed Star Wars-spel hebben gezien? Star Wars: The Force Unleashed was aardig, en The Old Republic is weliswaar een Star Wars-game, maar vooral een mmorpg, en daarom lastig te vergelijken met voorgaande games. De hoogtijdagen van Jedi Knight en Knights of the Old Republic laten zich lastig evenaren, zo blijkt keer op keer als LucasArts weer een nieuw spel in de franchise op de markt brengt.


Al die games hebben, op Battlefront en de vliegspellen na, met elkaar gemeen dat de Jedi en Sith centraal staan in de games. Soms had je vrijheid in welk van de twee kanten je koos, maar uiteindelijk draaide het altijd om lightsabers en het gebruiken van de Force. Tijd om het eens helemaal anders te doen, moet LucasArts hebben gedacht. En dus was daar ruim een week geleden ineens de aankondiging van Star Wars 1313, een geheel nieuw spel dat belooft een heel ander spel te worden dan de meeste games die tot nu toe zijn verschenen in de franchise.

Vijfduizend lagen

Star Wars 1313 draait om premiejagers en om de lagere regionen van de planeet Coruscant. De planeet zelf is bekend: het is waar de Jedi Council en de bestuurlijke organen van de Republiek zitten. Coruscant is echter meer dan de bekende oppervlakte. Onder het oppervlak telt de planeet meer dan vijfduizend lagen, en 1313 refereert aan niveau 1313. De Force en diegenen die ermee om kunnen gaan, spelen daar geen rol. Dit is het domein van criminele organisaties, smokkelaars en premiejagers.

Hoe de speler daar precies in past is nog niet helemaal duidelijk. Hoewel LucasArts tijdens een presentatie de we op de E3 kregen wel meldde dat de speler een premiejager zal zijn, werden verdere details nog niet gegeven. De demonstratie van het spel was dan ook speciaal voor de E3 ontwikkeld, met hoofdpersonages waarvan nog niet zeker is of ze überhaupt in het spel zullen zitten.

Verbluffend mooi

Voordat we echter gameplay te zien kregen vertelde LucasArts eerst iets meer over het ontwikkelproces achter het spel, dat overigens nog in de preproductionele fase zit. Volgens de makers werken de diverse divisies van Lucas erg goed samen. Voor Star Wars 1313 zijn de meest getalenteerde mensen van onder meer moederbedrijf Lucasfilm en dochterondernemingen Skywalker Sound en Industrial Light & Magic samengebracht. LucasArts stelt dat die samenwerking nu al, vroeg in de ontwikkeling dus, heeft geleid tot enkele verbluffende resultaten.

Nieuwe capturing techniek

Een van de tools die essentieel is voor het in aanbouw zijnde succes van Star Wars 1313 is wat LucasArts omschrijft als 'performance capturing'. In basis werkt het hetzelfde als de motion capturing-technieken de wel al kennen, maar het gaat een stuk verder dan dat. Het grootste verschil zit in de techniek die gebruikt wordt om gezichtstrekjes van acteurs vast te leggen. Met tientallen kleine rondjes getekend op de gezichten van de acteurs als indicatiepunten voor de software, wordt het complete acteerwerk van de acteur vastgelegd en naar het spel vertaald.

De gedachte hierachter is dat LucasArts niet tevreden is met het niveau van expressie tot in hedendaagse games getoond wordt in gezichten. "Als je een vriend of een familielid spreekt, zie je binnen een seconde of er iets aan de hand is, of ze ergens mee zitten of dat ze zich juist heel goed voelen", legt een ontwikkelaar uit tijdens de presentatie. De gezichtsanimatie in Star Wars 1313 moet dus op het niveau komen dat je een dergelijke inschatting direct kunt maken.

Prachtige gezichten

Tijd om te bekijken waar dat allemaal in-game toe leidt. In de demo zien we een tussenscène waarin twee smokkelaars annex premiejagers aankomen op Coruscant en met een schip de daling inzetten naar de lagere niveaus van de planeet. Een blik op de gezichten en animatie van de personages leidt, ondanks het zojuist gehoorde voortraject, tot verbazing. Dachten we dat de gezichten in Beyond: Two Souls er al goed uit zagen: dit is nóg een stapje omhoog.

Het meest illustratieve onderdeel van de grafische pracht en praal volgt kort daarna. Bij het einde van de cutscene schakelt het spel over naar gameplay, en normaal gaat dat dan gepaard met een klein stapje terug in de kwaliteit van de beelden. In Star Wars 1313 draait de camera echter simpelweg om het speelbare personage heen, naar een third-person view, en dan neemt de speler de controle over. De beelden van het filmpje en de gameplaybeelden verschillen niet.

Uncharted-achtig?

De andere insteek dan het standaard Jedi-lightsaberwerk zorgt ook dat het spel inhoudelijk anders is dan wat je gewend bent van Star Wars-games. Premiejagers kunnen de Force niet gebruiken, wat alleen al voor het navigeren in het spel grote gevolgen heeft. Dat blijkt aanvankelijk nog niet echt. In eerste instantie raken de twee hoofdpersonen betrokken bij een vuurgevecht, als hun schip wordt aangevallen door een ander schip. De heren transporteren namelijk een gevaarlijk monster en dat is voor veel dubieuze lieden op niveau 1313 zeer interessante cargo.

Vuurgevechten

De soepele animaties en mooie vuureffecten trekken weliswaar de aandacht, maar wat de gameplay betreft valt hier nog weinig op, of het moet zijn dat Star Wars 1313 beschikt over een cover-systeem en dat zou een indicatie kunnen zijn dat het spel ons de nodige vuurgevechten zal voorschotelen. Daarbij zullen in elk geval droids en menselijke tegenstanders voorbij komen, zoals dat eigenlijk gebruikelijk is in Star Wars.

Echt opvallend werd de gameplay pas toen beide schepen op elkaar geklapt waren en de hoofdpersonages van het ene naar het andere schip sprongen. Daarbij kwam één van beiden op een vrij ongemakkelijke manier aan de buitenkant van een schip te hangen, en dus lag daar wat klimwerk in het verschiet. Op dat moment ging Star Wars 1313 ineens een beetje op een game als Uncharted lijken. Het was natuurlijk maar een voorbeeld, maar het geeft wel aan dat Star Wars-fans voor 1313 een beetje in een andere richting moeten denken dan wat je tot nu toe in Star Wars-games zag.

Next-gen?

Laat wat dat betreft vooral ook duidelijk zijn dat er nog veel onbekend is over Star Wars 1313. We weten zelfs nog niet voor welke platforms de game zal verschijnen. De demonstratie die wij zagen draaide op een pc en het we kunnen ons bijna niet voorstellen dat de huidige generatie consoles dit aankunnen, maar aan de andere kant: de game wordt gemaakt met Unreal Engine 3, niet de gloednieuwe Unreal Engine 4. Zou het dan toch...?

Voorlopige Conclusie

Star Wars 1313 is misschien wel het mooiste spel dat we op de E3 hebben gezien - ondanks dat we nu alleen nog maar een voorvertoning hebben gezien van hoe het spel er uit moet gaan zien en zonder dat duidelijk is of de scène die we zagen daadwerkelijk onderdeel van het spel zal zijn. Jammer dat het vermoedelijk tot eind 2013 of misschien zelfs begin 2014 zal duren alvorens we zelf mogen afdalen naar niveau 1313.

Een wat andere aanpak dan gebruikelijk in een Star Wars-game in combinatie met nieuwe technieken die zorgen voor uitzonderlijk grafisch vertoon, maken van Star Wars 1313, zelfs in deze vroege fase, een game om goed in de gaten te houden .

Titel Star Wars 1313
Platform PC, verder onbekend
Ontwikkelaar LucasArts
Uitgever LucasArts
Releasedatum Onbekend

Reacties (39)

Wijzig sortering
"Al die games hebben, op Battlefront en de vliegspellen na, met elkaar gemeen dat de Jedi en Sith centraal staan in de games."

Technisch gezien niet helemaal waar. Empire at War en Republic Commando zijn bijv. ook uitzonderingen. (Hoop nog steeds op RC deel 2, dat was een zeer leuk spel).

Maar het is waar dat er een grote nadruk ligt op Sith en Jedi; wat jammer is aangezien het Star Wars universum zich uitstekend leent voor een breed spectrum aan spellen.
Ik vind het ook opvallen dat het eigenlijk zo lang geduurt heeft voordat een spel van dit type uitkomt. Nonetheless kijk ik er wel redelijk naar uit, het concept is goed, graphics zien er uitstekend uit en als ze een beetje een goed verhaal er in stoppen kan dit best wat worden.
Ben benieuwd of dit spel over Boba Fett gaat, die gebruikt als alias CT-1313.
1313 refereert aan Level 1313 op Coruscant, dus dat maakt de link met Boba Fett minder vanzelfsprekend als het lijkt. Maar het kán natuurlijk alsnog wel.
Ik dacht dat star wars 1313 voor het 1313ste star wars game stond. Snap niet waarom er zo ontzettend veel games moeten komen van deze melk koe. Begrijp me niet verkeerd. Vind de eerste paar star wars erg goed. Maar er zijn nu al 3 films teveel gemaakt. Hoeveel games kan je teveel maken. Als je interviews hoort http://www.youtube.com/wa...RLQ9pBjlI&feature=related van de makers snap ik het nog veel minder.

Voor de rest ziet de game er wel aardig uit maar snap niet waarom het star wars game zou moeten zijn.
Aan het imago van (alleen maar) Star-Wars game producent heeft Lucasarts al wat aangedaan.

Het duurde tot 1993 eer LucasArts zelf een spelserie uitbracht gebaseerd op de Star Wars-franchise: X-Wing. Eerdere spellen uit de franchise werden onder licentie gemaakt en uitgebracht door andere bedrijven. De opvolger, Rebel Assault was een killerapplicatie. Het aantal beschikbare spellen uit de franchise werd zo groot, dat het leek alsof het bedrijf niets anders meer produceerde. Hierdoor kreeg het imago van het bedrijf enkele deuken en begon men de spellen te aanzien als van minderwaardige kwaliteit. Daarom besliste het bedrijf in 2002 dat meer dan 50 procent van hun spellen niet meer gebaseerd mocht zijn op de Star Wars-franchise.
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/LucasArts
Ik dacht dat star wars 1313 voor het 1313ste star wars game stond. Snap niet waarom er zo ontzettend veel games moeten komen van deze melk koe.
Ik kan zo wat punten noemen:

- Naamsbekendheid
- Het verhaal leent zich erg goed voor games (puur goed tegen puur kwaad)
- Het verhaal is solide en biedt veel aanknopingspunten voor nieuwe titels. Dit komt vooral door het uitgebreide universum en de lange periode die in het verhaal wordt behandeld.

Ik ben het met je eens dat de games vaak van matige kwaliteit zijn, maar dat ligt niet aan de Star Wars licensie zelf.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie niets in deze game dat zó mooi is dat het voor mijn gevoel niet op de huidige consoles kan. Ik heb verder geen beelden gezien, maar ik vind het bijvoorbeeld niet veel mooier dan Mass Effect 3.
Dan moet je iets aan je ogen doen.

http://www.youtube.com/watch?v=BQyGu4EqZsU

Niet is pre-rendered. Het is allemaal real-time en dat maakt het zo goed.
zo bijzonder is het niet hoor. Misschien voor de 360, maar uncharted ziet al zo uit op de console en hoe sommige pc games er nu uitzien, is dit gewoon netjes en draait het 100% al prima op de pc
Klinkt erg goed. :) Helaas geen voorbeelden van de verbluffend mooie gezichten bijgevoegd.

Even vergeten en me dan over anderhalf jaar laten verassen. :p
Veel 3rd person games op E3 leken op Uncharted. Op NeoGAF hebben ze het dan ook over de Unchartedization van moderne games. Splinter Cell, Tomb Raider, Resident Evil 6, Star Wars 1313... games die inspiratie halen van de UC reeks.

Niet dat het een slecht ding is, maar het zou beter geweest zijn als Splinter Cell echt terug stealth was, en Resident Evil survival horror. :)
Ik vind eigenlijk dat Tomb Raider niet tussen dat rijtje thuis hoort omdat uncharted gewoon een regelrechte ripoff is van Tomb Raider...

Dus wat je eigenlijk beter kunt zeggen is dat veel games lijken op Tomb Raider :P
Die ingame gezichten in het filmpje op de eerste pagina hebben inderdaad overtuigende gelaatsuitdrukkingen, wow. Als ze dat combineren met een goed verhaal zodat je als speler erin gezogen wordt dan beloofd het wat. Deed me verder enigszins denken aan Mass Effect 2 (heb 3 nog niet gespeeld) en dat is niet verkeerd.

Ander pluspunt: heb in het hele filmpje niet één keer een gerecycled muziekfragment uit de films gehoord. Begrijp me goed, John Williams schrijft epische muziek, maar man o man als er ergens 'overdaad schaadt' op van toepassing is dan is het wel hoe eindeloos vaak de muziek uit de films in alle Star Wars games wordt gepropt. Hoop dat ze deze keer wat voor het spel zelf schrijven. Zo te zien verdiend het dat ook.
Ik zit eigenlijk al heel lang te wachten op een Mass Effect-achtig RPG in het Star Wars universum. Niet alleen maar schieten, maar ook ontdekken en dialogen. Als daarbij de emoties komen door middel van goede gezichtsuitdrukkingen... Ben benieuwd!
Star Wars: Knights of the old Republic, dat je daar nooit van gehoord hebt, dat is HET spel waardoor Bioware bekend is geworden en is nog een van de allerbeste star wars games
KotOR is toch niet helemaal hetzelfde. Mass Effect is een echt een 3th person shooter met RPG elementen, waar KotOR een echte RPG is. Ze spelen ook heel anders.
Dat zou super zijn een Mass Effect achtige Star Wars game.
Mee eens, niet dat ik uitgekeken ben op jedi/sith, integendeel.

Het is even een andere insteek, maar rondrennen als bountyhunter op Corucent lijkt me te gek. :)
Het word weer tijd voor een fatsoenlijke Star Wars game.

Een battlefront III zou ook welkom zijn.
Dat is erg jammer.

Hopelijk pakken ze die serie in de toekomst weer op.
hoop dat de gameplay niet ala uncharted wordt met constante cover zoeken.

Verwacht toch echt de rocket op de rug , de jetpack en zeker dubbel pistol zoals jango.
ook dikke flametrower in me rechter wrist..

constante actie.
Ziet er goed uit, heb ik er overheen gelezen of weten we ook in welke tijd setting dit zich moet afspelen ? wat ik begrijp uit de beelden zou dit zich voor ep 1 moeten afspelen.
Ben blijkbaar ook niet star wars fan genoeg om te weten dan de planeet zoveel verdiepingen had.

Maar kan niet wachten, het ziet er goed uit, ben groot fan van de starwars setting, het is groot genoeg om niet alleen maar jedi te spelen en zat variatie mogelijkheden.

Moet wel weer mijn teleurstelling naar de Video uitspreken, komt misschien zeurig over, maar wederom een beetje voorbereiding mag wel, zeker met de woord keuzes die gemaakt worden. Waar ze naar beneden vliegen is een schacht, dat is de correcte term. Vind het heel leuk dat jullie video's maken, heeft een enorme toevoeging maar zorg in ieder geval dat je voorbereid bent.
De planeet heet Coruscant. Ik kan ook nergens lezen in welke tijd dit zich afspeelt, maar het zou net zo goed in de ep IV, V of VI zijn.

Ik denk dat het nog anderhalf à 2 jaar gaat duren voordat deze game uitkomt. :'( Maar deze graphics zijn masterlijk! Ik vind het zelf niet erg om de jedi uit te hangen, maar variatie is ook leuk! Ik hoopte voordat ik dit wist op TFU III, toch Battlefront III of een nieuwe XWing, maar nu ik dit gezien heb weet ik zeker dat ik deze game ook leuk ga vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True