Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Het Canadese Digital Extremes helpt al sinds de oprichting in 1993 mee aan games van anderen. Zo is de studio vooral bekend voor de hulp die het Epic bood bij de diverse Unreal-games. Daarna werkte het mee aan de beide BioShocks. Het laatste wapenfeit van de Canadezen is het multiplayer-gedeelte van THQ's Homefront. Zo af en toe weet de studio echter ook nog een eigen project binnen te slepen. Zo was het in 2008 verantwoordelijk voor Dark Sector.

Heel in de verte is daarin al enige gelijkenis te zien met het nieuwste project van de studio: The Darkness II. Digital Extremes neemt daarmee het stokje over van het Zweedse Starbreeze, dat halverwege 2007 het origineel afleverde. Ondanks de nieuwe ontwikkelaar is in The Darkness II veel hetzelfde gebleven. Je bent nog steeds Jackie Estacado en je hebt nog steeds duistere krachten, al heb je daar de laatste tijd geen gebruik van hoeven maken. Je duistere krachten maakten wel dat je de topspot kon veroveren binnen de Estacado-maffiafamilie.

Vrijwillig afstaan

Je krachten trekken echter ook de aandacht, wat maakt dat je in de singleplayer-campagne op de hielen gezeten wordt door ene Victor Valente, die gebruik wil maken van The Darkness. Helaas voor Valente kun je de krachten niet stelen. Jackie zal ze vrijwillig moeten afstaan en ondanks dat het geen pretje is om The Darkness te bezitten is hij niet van plan om zijn superpowers in te leveren. Over de inhoud van de campagne is verder eigenlijk nog weinig bekend. De Darklings zijn terug, dat willen de makers wel loslaten, maar verder vertellen ze eigenlijk bitter weinig. Wat opvalt aan de eerste beelden is dat Digital Extremes de stijl wat heeft aangepast. Die is nu duidelijk meer geënt op de strips die ten grondslag liggen aan beide games.

Vendettas voegt coop toe aan The Darkness II

Waar uitgever 2K Games nog weinig los wil laten over de campagne, wil het wel wereldkundig maken dat The Darkness II in multiplayer kan worden gespeeld. Sterker nog; we konden de eerste potjes spelen bij 2K Games op kantoor. In co-op welteverstaan, want daar legt 2K Games de nadruk op. Om de maffia-achtergrond van Jackie te benadrukken staat het multiplayergedeelte van The Darkness II te boek als Vendettas.

Vier nieuwelingen

Om nog duidelijker te maken dat er een link is tussen campagne en multiplayer, heeft Digital Extremes voor co-op twee gamemodes verzonnen die teruggrijpen op het verhaal. Campaign is een serie missies met een eigen, doorlopend verhaal. Of eigenlijk vier doorlopende verhalen, want er zijn vier nieuwe personages die in Campaign centraal staan en die hebben elk hun eigen mini-campagne in co-op. Elk van die campagnes duurt minimaal twee uur. Jackie Estacado speelt daarin geen rol, maar The Darkness wel.

Zie The Brotherhood in The Darkness II

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True