Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

HTC Sensation - snelle vooruitgang

12-04-2011 • 22:30

126

Singlepage-opmaak

Tot slot

Menig HTC-fan zal na het Mobile World Congress in februari teleurgesteld zijn geweest. Terwijl fabrikanten als Samsung en LG nieuwe telefoons aankondigden voorzien van moderne dualcore-processors, kwam HTC niet verder dan opgepoetste versies van zijn huidige modellen.

Dat was een bewuste keuze, blijkt nu. De Sensation had op MWC getoond kunnen worden, maar HTC zag er niets in om de spotlight te delen met de nieuwe high-end telefoons van de concurrentie. Daarom besloot het bedrijf de Sensation twee maanden later te lanceren.

Tijdens onze korte hands-on hebben we het toestel natuurlijk niet uitvoerig kunnen testen, maar de eerste indruk is zeker positief. Op hardwaregebied doet HTC met een dualcore-soc en qhd-scherm weer vooraan mee, en de nieuwe versie van Sense weet Android op verschillende vlakken aan te vullen. Als de huidige versie van Sense vergeleken wordt met een standaard Android 2.3.3-installatie valt pas echt op hoever HTC de laatste jaren is gekomen op softwaregebied.

Op designgebied is de Sensation duidelijk een doorontwikkeling van eerder modellen. Het toestel vertoont veel overeenkomsten met de Desire S, maar ligt ondanks het flink grotere scherm toch erg fijn in de hand.

Of zaken als de belkwaliteit, accuduur, camerakwaliteit en video-output ook allemaal van hoog niveau zijn, zal in de toekomst nog moeten blijken als we het toestel uitgebreid reviewen. Maar tot dusver lijkt HTC met de Sensation een geduchte tegenstander in handen te hebben voor concurrenten als de LG Optimus Speed 2X, Motorola Atrix 4G en de Samsung Galaxy S II.

HTC Sensation

Reacties (126)

126
126
53
1
0
29
Wijzig sortering
Er wordt in het artikel gesproken over een Mobile High Definition Link. Dit is een gecombineerde USB en HDMI poort. Begrijp ik het goed, betekent dit, dat als je het toestel op je flatscreen (o.i.d.) aansluit om een film af te spelen, hij niet opgeladen kan worden en je batterij dus snel leegloopt?
Het MHL-kabeltje bij de SGS2 heeft een extra opening voor de oplader waardoor de telefoon nog steeds van stroom word voorzien.

De eerste MHL-tv's komen eraan en dan heb je de extra lader niet meer nodig, want het oplader gebeurt dan via de hdmi-poort. :)
Ik Blijf het jammer vinden dat er geen AMOLED op zit, ik heb de Desire HD vaak kunnen vergelijken met mijn Desire AMOLED, en als je AMOLED gewent bent, is het gewoon niet aangenaam, maar dat is mijn mening.

De concurrentie blijft wel lekker aan de weg timmeren, zoals Samsung met hun verbeterde SAMOLED schermen.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 24 juli 2024 05:50]

De Desire HD heeft ook niet echt een goed scherm. Dat is namelijk een gewoon LCD-scherm, en heeft dus niet zulke goede kijkhoeken en matig contrast.
Ik heb zelf de Desire met LCD-scherm, en wil juist absoluut geen PenTile AMOLED-scherm omdat de kleurechtheid daar ver te zoeken is.
Wat dat betreft ben ik dus blij dat de Sensation een goed LCD-scherm heeft, want dan zijn de kleuren tenminste natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 24 juli 2024 05:50]

SAMOLED+ heeft geen pentile meer en de kleurenechtheid is nu veel beter. Ik ben nog steeds van mening dat geen enkele LCD-scherm nog maar een beetje in de buurt komt van SAMOLED+.
Daar ben ik het ook wel mee eens bij dezelfde resolutie. Daarom vind ik het erg jammer dat de Galaxy SII geen hogere resolutie heeft. Ik ga dan toch liever voor de qhd resolutie...
Anoniem: 335189 @Bert200013 april 2011 00:16
Helemaal met je eens. Ik heb wel eens de desire (amoled) naast de desire Z (LCD) gehouden. Dan wil je echt geen normaal LCD scherm meer op je telefoon zien. Als dit SLCD scherm echt zo mooi is ben ik toch verkocht!
Vreemd ik wil juist echt GEEN amoled op mijn telefoon. Geef mij maar gewoon (S)LCD (ben niet zo'n purist als de meeste hier)
Vind ik ook jammer. Ik heb beide Desires gehad. AMOLED en SLCD. En wat voorstanders van SLCD ook allemaal roepen. Als je het echte zwart gewend bent en je kijkt naar zo'n goor SLCD scherm waar zwart gewoon een blauwige tint heeft dan wil je bijna janken zo lelijk.

Ik zeg er gelijk even bij dat ik er zo over denk en dat anderen het niet met mij eens hoeven te zijn. In ieder geval wel zwaar teleurgesteld dat htc het op die goedkope SLCD schermen houdt. Waren de AMOLED productiekosten maar goedkoop dan hadden we niet te maken met de budgetschermergernis. (budget is overigens geen bespreekpunt. Dat is gewoon zo )
Op het eerste gezicht, en zeker qua specificaties, is het een veelbelovend toestel.

Ik ben benieuwd hoe snel de Sensation op de Nederlandse markt zal komen. Gezien de Samsung Galaxy S II ergens in mei waarschijnlijk op de Nederlandse markt zal arriveren, verwacht ik dat HTC ook niet lang meer zal wachten.

[Reactie gewijzigd door AdnanKananda op 24 juli 2024 05:50]

Hij staat op de planning voor 1 juni in Nederland :)
Op het eerste gezicht, en zeker qua specificaties, is het een veelbelovend toestel.

Ik ben benieuwd hoe snel de Sensation op de Nederlandse markt zal komen. Gezien de Samsung Galaxy S II ergens in mei waarschijnlijk op de Nederlandse markt zal arriveren, verwacht ik dat HTC ook niet lang meer zal wachten.
Om eerlijk te zijn net als de HTC Desire S weer veel van hetzelfde.

Niets nieuws., niets spannends. weer de zoveelste telg in Android phone land.
Ik snap niet dat anderen ook niet ééns android moe worden...

Het is niet slecht.
Maar al die Android phones lijken op elkaar.
Geen één die zich echt onderscheid.
En dat is jammer imho.
Had heel mooi geweest als er een paar waren geweest die echt anders waren. Vroeger was dat wel zo.

Nota bene 2 jaar geleden.
Toen hadden we de HD2, de Hero en nog een paar.
Dat waren gewoon stuk voor stuk andere toestellen. En kon je nemen wat bij je past.

Tis nu, wil je de telefoon met of zonder streepje op de achterkant? :/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 372775 op 24 juli 2024 05:50]

volgens mij valt dat best wel mee. als je het over android hebt heb je het over alle toestellen en ik kan je garanderen dat er echt wel een groot verschil is tussen stock android, sense, moto blur, touchwiz, dat lg ding en dat sony ericsson ding. Waar je bij stock gewoon eingelijk niks er bij krijgt heb je in sense echt een volledige ervaring van htc.

het zelfde geld natuurlijk voor vormgeving. vooral bij motorola zijn er veel afwijkende modelen geweest voor mensen die wat spannends willen. kijk maar naar de flipout of de backflip. Dat zijn modellen die je niet vaak ziet.

Soms moet je even verder kijken dan je neus lang is. (of die van htc want het lijkt er op dat je android gelijk stelt aan htc)
Wat loop jij te blaten zeg?

Waarom zouden we Android moe moeten worden met bijvoorbeeld de SE Experia Play, HTC Desire Z (toetsenbord), de aangekondigde LG Optimus 3D, Samsung die verbeterde SAMOLED+ schermen heeft aangekondigd, etc., etc.

Wil je een klein toestel, dan zijn er de SE X10 mini's. En de HTC ChaCha is wel een heel apart Android toestel.

De vlaggenschepen zijn allemaal wel redelijk gelijk, maar dat komt naar mijn idee omdat die op dit moment zo plat mogelijk moeten zijn. Maar buiten de vlaggenschepen is er keus zat qua behuizing.
In alle eerlijkheid, de Desire S is ook niks anders dan een refresh om de outdated Desire in leven te houden.

De Desire verkocht als een beest, dus die heeft bestaansrecht, en de Desire S is niks anders dan een refresh om dingen zoals software en accuduur en zo naar de laatste generatie te trekken zoals in de DesireHD en DesireZ.

Hetzelfde dat er nu een Wildfire S uitkomt om de oude Wildfire te vervangen, en dat soms de Legend als de vervanger voor de Hero werd gezien.

Soms zijn de specs behoorlijk anders (zoals Wildfire -> Wildfire S), soms ook niet (Desire -> DesireS).

Als ik puur naar HTC kijk snap ik het wel. Ze hebben populaire producten dus die houden ze up2date zodat ze blijven verkopen, en daarbij moeten ze op z'n minst 1 toestel hebben dat meedoet met de laatste (overpowered) technieken. Ik denk dat ze meer verkoopcijfers van de Desire S / Desire HD / Wildfire S verwachten dan van de Sensation of Evo3D. Maar ja, als je serieus genomen wil worden moet je een dualcore-smartphone hebben en moet je een 3D-smartphone hebben..
Ik neem aan dat je het alleen over het uiterlijk hebt?

De hardware en software is namelijk al tijden niet zo vernieuwend geweest.
Ik weet niet wat jij bijsterwekkend vernieuwend aan deze vind. Android 2.3 is al op tig toestellen te vinden en nieuwe features van de lockscreen zijn gewoon een implementatie van widgetlocket (een betaalde app in de market) die al tijden bestaat. En media streaming kan ook al best lang via betaalde apps. Al dan niet precies zoals hier maar deze dienst lijkt ook nog ver van af als je de review mag geloven dus de vernieuwing is niet echt groot hier.

Groot pluspunt wat ik in deze zie is de qHD resolutie. Het is echt jammer dat Samsung dat niet heeft weten te realiseren voor zijn SGSII.
Het scherm zal namelijk wel weer minder zijn dat de sAMO+ op alle vlakken buiten de resolutie om.
En de GPU. Tja dat wordt nog eens kijken. Die van de Tegra 2 lijkt iig behoorlijk minder te presteren dan die van Samsung (De iPad 2 presteerd veel beter in de OpenGL bench dan de Xoom). Het wordt interessant te zien of hij meer bij de tegra of bij de exynos in de buurt komt.
vind dat een beetje raar eigenlijk, zou dezelfde vergelijking zijn als:
jeetje wat zijn al die windows PC`s toch hetzelfde, dit komt omdat het een OS is wat iedereen gebruikt, waardoor het enige waar een fabriekant zich kan onderscheiden van de rest op hardware gebied is. en dat doet deze telefoon zeker.

OT: vind dit een zeer mooie telefoon, vraag me wel af waneer deze in de winkel licht, en hoop dus vooral niet dat ie te laat komt tegenover zijn rivaal de galaxy S 2 en dergelijke.
Licht dat aan mij of... de skin was al vol met kleuren maar dit is net disneyland.
Niks tegen htc trouwens.
HTC heeft wel vaker kleurrijke achtergrondjes als default skin gehad.
Mocht het je niet aanstaan dan is een skin natuurlijk gemakkelijk veranderd.
Anoniem: 394709 @SWINX13 april 2011 20:54
skin hoefd nog eens niet. andere scene de standaart is met van die bewegende bollen maar je hebt ook een hele hoop andere achtergronden ( en scenes als je de nav balk niet mooivind) of ander seen launcher kan ook nog.
Eerlijk vind ik het design meer op een Desire HD lijken dan op een Desire S
Met zo'n achterkant? Dat is gewoon een kopie van de Desire S.
(En oo, wat is dat een mooi design! :o )

*Torrentus hoopt op een prijs die meevalt (vanwege duurdere 3D-model), en lancering half mei.
Toch vind ik de legend, waarvan de body van de Desire S maar ook van dit toestel is afgeleid, nog steeds mooier qua design. Die zilveren unibody was echt stoer en ik vind de plastic/rubberen delen op dit toestel wat aan de grote kant.

De specificaties zijn natuurlijk om te kwijlen. Dit gaat onder de tweakers ongetwijfeld een verkoopsucces worden.
De specificaties zijn natuurlijk om te kwijlen.
De GPU lijkt dik in orde, wat CPU betreft heb je misschien gelijk, de praktijk zal dat moeten leren. Maar 768MB ram voor een high-end toestel vind ik een beetje weinig gezien wat de concurrentie biedt (Motorola Atrix, Samsung Galaxy S bieden beide 1 GB ram, de LG 2X speed vind ik op dat vlak ook teleurstellend). Niet dat het weinig geheugen is (ik kan ook prima toe met de 512MB op mijn apparaatje) maar t is gewoon een beetje jammer in vergelijking met de concurrentie.

De grootste ergernis van de Sensation zal echter ongetwijfeld de lage hoeveelheid ROM geheugen zijn: 1GB, waarvan maar de helft beschikbaar is voor de gebruiker. Dat is ook 1 van de 2 zere puntjes van mijn huidige Desire (de andere is t brakke multitouch scherm dat de Nexus One ook heeft), die het in totaal met 512MB moet stellen (waar dus ook nog een deel van wordt afgesnoept door Sense). Ik moest, totdat ik CM7 installeerde, telkens apps verwijderen om anderen te kunnen installeren, en met de Google apps die, afhankelijk van welke app t is, per stuk makkelijk 7+MB vreten, en flash die in z'n eentje al 12MB vreet, zit je voordat je t doorhebt aan je maximum.
Mee eens, dit is zeker vreemd aangezien de Desire HD wel 1,5 GB geheugen heeft (iets minder dan 768MB vrij voor de gebruiker)
Bij Android ligt dat echter anders. Het op scherm toveren van de interface is een grafische aangelegenheid die bij veel platformen daarom door de gpu wordt gedaan. Bij Android moet de cpu dat doen. Een krachtigere cpu betekent daarom op Android gelijk een vloeiendere firmware, als de overige omstandigheden gelijk blijven.
Toch wilde ik even inhoudelijk reageren op de review. Het is een nette review MAAR het voordeel van een dualcore vind ik toch wel een beetje raar. Het klopt geheel wat in de review staat maar het slaat nergens op dat je speciaal een sneller CPU nodig hebt om een vloeiend interface te hebben. Android kan met gemak een super vloeiende ervaring bieden wanneer het draait op een 8Mhz (edit: 800Mhz :P) proc. Dat de fabrikanten dit verpesten door bloatware en slecht geoptimaliseerde software mee leveren kan je Android niet kwalijk nemen IMO

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 juli 2024 05:50]

Het zit em in het feit dat Android voor de interface geen gebruik maakt van de GPU. Als Android dit wel had gedaan, was de interface vele malen soepeler/snappy geweest.
Persoonlijk zou het toevoegen van de GPU aan de interface een grotere upgrade zijn dan een dual core. (ik draai verder geen zware toepassingen op mn telefoon)
No Shit Sherlock ;) zoals ik al zeg kan dat geen redenatie zijn waarom een snelle CPU nodig is. Zoals ik al zeg is Android net zo snel als iOS en WP7 wanneer je het geoptimaliseerd draait (zoals iOS en WP7 al zijn). Dit is al goed mogelijk vanaf 800Mhz dus daar heb je helemaal geen dualcore voor nodig. Als voorbeeld is mijn HTC Desire HD (stock android 2.3.3) soepeler in het scrollen van lange lijsten dan bijv mijn iPAD en de rest van het OS is gewoon exact net zo soepel als iOS op een iPAD of Iphone 4. De fabrikanten moeten gewoon iets meer optimaliseren want het slaat nergens op dat mijn Desire HD (qua gevoel in het dagelijks gebruik) 2 x zo snel is als de stock Desire HD.

Natuurlijk is het toevoegen van GPU ondersteuning bij het opmaken van de UI een voordeel maar dat neemt niks weg van het feit dat soepelheid makkelijk mogelijk is zonder deze toevoeging...

Ze gaan een beetje richting het PC model... Te snelle hardware zodat de software snel geproduceerd kan worden zonder echte optimalisatie en dat vind ik een zeer kwalijke zaak!
Hoe komt het toch dat iedereen de vergelijking trekt met de SGS etc. Die toestellen zijn van een heel andere categorie als de htc's.

Ik heb nu al twee SGS gezien en die halen het nooit bij de bouwkwaliteit van de HTC telefoons met unibody. Ik heb liever 256mb ram minder dan zon crappy plastic behuizing.

Dan hebben we het nog niet eens over de software gehad waarin htc in mijn opzicht toch ook wel mijlenver voorloopt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 286529 op 24 juli 2024 05:50]

je bedoeld de lage hoeveelheid Flash geheugen..
ROM is het in iedergeval niet,, want het is niet Read Only

Maar goed in telefoon land wordt er zo vaak heel verwarrend gesproken over de diverse soorten geheugen.
Als ik zie staan

HTC Sensation heeft 1GB geheugen

Dan is dat voor mij synoniem aan werk geheugen
maar voor vele schijnt dat niet zo te zijn..

Maar goed dan heeft mijn laptop ook maar 240GB geheugen..
klinkt wel lekker.
EEPROM is ook ROM toch :P?
Anoniem: 145867 @SquareOne12 april 2011 23:04
Zou wat zijn.. Een 4,3 inch smartphone gebaseerd op de oude HTC legend met een qHD scherm. Smul! Dat ziet er dan zeker wel mooier uit dan dit :)
*Torrentus kan op 1 juni 599 eurootjes neerleggen voor de Sensation :) *
Anoniem: 394709 @p0st13 april 2011 20:57
599 advies prijs. dat is nu. over een maandje kan dat al wat minder zijn. dan nog de prijs in de winkel die vaak onder advies prijs licht, nu kopen met mooi abbotje. dan betaalt hij bijvoorbeeld 38 eurootjes per maand en mag ie nog een eurrootje of 70 neerleggen voor telefoon. dan betaalt torrentus geen eurootje of 599 op 1 juni of half mei
Wie kijkt naar de snelheid van huidige Windows Phone 7-toestellen, Symbians of zelfs oude iPhones weet dat de kracht van de cpu helemaal niet zo belangrijk is als je een snelle smartphone wil maken.
Wat een vreemde uitspraak. Ook iphones hebben alle baat bij een snelle processor. De eerste en 2de generatie iphones zijn helemaal niet snel meer, net omdat ze een trage processor hebben. Het bestaan van een 3g S model wil ook zeggen dat de gewone 3g traag was.
Klopt en de opvolger krijgt wss een dualcore, zeer nutteloos als ik tweakers moet geloven (maar dat doe ik gelukkig niet)...
die is overgeklokt naar 1,5GHz voor de release, simpelweg om een hogere kloksnelheid dan de concurrentie te kunnen melden - ondanks dat het geen dualcore-processor is
Ook dat is niks meer dan een door de schrijver gemaakte aanname. Of heeft HTC dat officieel bekend gemaakt?
Een groot voordeel ten opzichte van de Nvidia Tegra2, die te vinden is in de al uitgebrachte LG Optimus 2X Speed, is volgens Qualcomm dat hun chips een enkele kern compleet uit kunnen schakelen om stroom te besparen, terwijl bij de Tegra2 altijd beide kernen actief zijn.
Hoewel ik tot voor kort hetzelfde dacht is me door andere tweakers verteld (met bron) dat de Tegra 2 wel degelijk cores onafhankelijk van elkaar kan deactieveren, echter kunnen ze niet beide op andere mhz lopen dus de ene op 1Ghz de ander op 300mhz bijv...

Bron:
http://www.nvidia.com/con...Mobile-Devices_Ver1.2.pdf
For low intensity workloads that only require the processing power of a single core, the
other core can be turned off, reducing power consumption to almost the same level as
that of a single core CPU.
Bron van de bron:
PatrickvL in 'nieuws: Qualcomm: nieuwe HTC-smartphone krijgt 1,2GHz-dualcore-soc'

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 05:50]

Ook dat is niks meer dan een door de schrijver gemaakte aanname. Of heeft HTC dat officieel bekend gemaakt?
Heeft HTC niet officieel bekendgemaakt. Dat betekent echter niet dat het niet officieus gezegd is ;)
Hoewel ik tot voor kort hetzelfde dacht is me door andere tweakers verteld (met bron) dat de Tegra 2 wel degelijk cores onafhankelijk van elkaar kan deactieveren, echter kunnen ze niet beide op andere mhz lopen dus de ene op 1Ghz de ander op 300mhz bijv...
Verrek, je hebt gelijk: had dat verhaal van Nvidia wel gelezen (zelfs uit geciteerd in eerdere verhalen) maar hier overheen gezien. Inmiddels aangepast, dank voor de aanvulling :)
Deze dualcore is bij Qualcomm verkrijgbaar in 1,2 en 1,5 Ghz.
het is een 'activation ring', die verplaatst kan worden naar het midden van het scherm om de telefoon te ontgrendelen.
Dat klinkt nou niet meteen handig. Apps kunnen starten direct vanaf het lockscherm lijkt me wel prima, maar hoe werkt die ring dan precies? Gewoon in 1 schuifbeweging naar boven/beneden? Of moet je die ring precies in het midden gaan mikken?
Voor de rest ziet het er wel weer als een prima toestel uit! :)
Op de handson van engadget wordt het uitgevoerd en het ziet er erg gemakkelijk en goed uit!
Ziet er prima uit allemaal....lijkt het.
Maar inderdaad met een dergelijk klein werkgeheugen is het echt niet de moeite waard om aan te schaffen.
Ik heb nu de Desire (verder prima apparaat) en loop constant tegen geheugengebrek aan.
Er zijn nog tig applicaties die niet op de sd card te zetten zijn.
Waarom is het trouwens zo moeilijk om er 4 of 8GB in te gooien? snap het niet.
Samsung Galaxy heeft volgens mij 8GB en dat is een apparaat wat al lang op de markt is.
HTC begrijpt het niet helemaal krijg ik de indruk.
Dus maar wachten op het volgende apparaat van Samsung ofzo....
Geheugen is 2 keer zo veel als op de oude Desire. Ik heb op geroote Desire 1 GB ruimte voor apps, ik krijg amper 250 mb vol. En dan heb je ook nog eens app2sd...
Ik had me nog zo voorgenomen deze zomer geen nieuwe telefoon aan te schaffen. Met al het dual-core geweld dit moment begin ik toch sterk te twijfelen.
Als je kijkt naar dit toestel i.c.m. Sense 3.0 heb je toch werkelijk waar een schitterend toestel! HTC weet zich nog altijd goed te onderscheiden door de Sense interface.
Ik hou dit toestel in ieder geval nog even in de gaten.
Anoniem: 145867 12 april 2011 22:41
Ik vind Sense toch het mooiste UI over Android heen. Volgens mij is het dezelfde UI als de HTC flyer. Wat meer transparantie en 3D effectjes zoals die ook in LauncherPro zit etc.

Ik vind het een leuk product. Maar wordt er helaas niet zo warm van als je dit naast de Galaxy S2 zet.
Kwaliteit camera zal wel typisch HTC zijn net zoals het kwaliteit van de schermen en externe speakers etc. Maar we zullen zien... Ik vind hem te rond. Maar dat is puur smaak! Er zijn vast vele mensen die hem prachtig zullen vinden.
Toch vraag ik me af in hoeverre het nuttig is om nu al voor een dual core processor in een telefoon te gaan en niet voor een goedkopere en in de praktijk misschien net zo snelle single core processor in een telefoon. De kans is aanwezig dat tegen de tijd dat de applicaties voor android echt toegespitst zijn op multi core gebruik dat we 1 of misschien zelfs meerdere generaties verder zijn waardoor het op dit moment nutteloos is om je geld uit te geven aan een dual core systeem wat in de praktijk niet veel oplevert.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.