HTC Sensation Zwart Review

mafiatounes 23 februari 2012, laatste update op 23 februari 2012, 4.293 views

HTC Sensation Zwart

Pluspunten

• Design + Solide
  • Accuduur
  • Sense 3.0

Minpunten

• Voelt niet zo snel aan als de SGS II
  • Sommige Apps & Games zijn nog niet geoptimaliseerd

De HTC Sensation

Review bijgewerkt + foto's toegevoegd op 23/02/12

Introductie:

Ik gebruik momenteel beide Samsung Galaxy S II & de Sensation en heb hiervoor de Nokia N8,Desire HD & de iPhone 4 gebruikt, ik zal de HTC Sensation tegen een of meerdere van deze toestellen vergelijken in deze review.

Design en bouwkwaliteit:

Het toestel zelf is bijna volledig uit aluminium gebouwd met een unibody configuratie anders dan normaal als je de achtercover verwijdert heb je het frame met scherm in je hand dit lijkt raar maar je went eraan, Het toestel voelt heel solide aan en kraakt niet, dezelfde ervaring had ik met de Desire HD.

Het SLCD scherm:

Het 4.3 inch scherm ziet er goed uit met een QHD resolutie kom je zeker niets tekort, ik had eerst twijfels maar als je naar dit scherm kijkt is het echt scherp en de kleuren zijn realistisch! Ik ben zelf gewend geraakt aan het Super Amoled Plus scherm van mijn SGS II waar zwart echt zwart is en de kleuren wat meer gesatureerd zijn.

CPU/GPU:

De Sensation beschikt over een Qualcomm MSM 8260 1.2 Ghz dual core CPU en een Adreno 220 GPU, ik ben over deze combinatie niet zo heel tevreden weet niet of het soft/hardware gerelateerd is maar de Sensation voelt zelfs iets trager aan dan de Desire HD, mijn SGS II is dan ook vele malen sneller in real life!

Camera:

De 8MP camera is zeer snel en heeft veel instellingen het uiteindelijke resultaat is van goede (voor een Android mobiel) kwaliteit.
De video camera kan tot 1080P opnamemen dit bij 30 fps! Ik gebruik de 720P mode daar heb je een betere kwaliteit/opslagruimte verhouding.

User interface:

Sense 3.0 is heel mooi gemaakt je hebt een carrousel waarmee je van homescreen naar homescreen swiped dit is grafisch een hoogstandje en vergt naar m’n gevoel veel van de CPU/GPU, het lockscreen vindt ik ook heel functioneel en mooi veel beter dan dat van de SGS II.

Connectiviteit:

De Sensation beschikt over veel connectie mogelijkheden zoals Bluetooth 3.0, Wifi B/G/N, Wifi tethering, DLNA, USB-OTG, Micro-USB + MHL HDMI via Micro-usb.

GPS:

De GPS in de Sensation werkt heel goed ik heb een snelle fix met Google Maps (met a-gps) en ook met Sygic Aura 11.02 (zonder internet) deze laatste werkt heel goed en ziet er grafisch fenomenaal uit echt een aanrader dus.

Batterij:

Ik ben enorm verast door de batterij (1520 mah), eerdere android ervaringen waren veel minder (HTC Legend, Desire HD), Ik kan met heavy use 30 uur verder, als ik met medium use het toestel gebruik haal ik de 2 tot 2.5 dagen gebruik wat heel goed te noemen is met een 4.3 inch scherm, dual core cpu enz.

In de doos:

De Sensation komt in een hele kleine doos. In de verpakking zijn de volgende te vinden:

- Telefoon
- 1520 mah accu
- Lader
- usb kabel
- inear oordoppen
- garantie en handleiding

Conclusie:

Ik ben heel tevreden met dit toestel na alle ervaringen met gsm toestellen dat ik heb gehad, en zoals hierboven vermeld werkt bijna alles zoals het hoort op het toestel er zitten wel nog wat kleine bugs in het toestel die hopelijk komt HTC snel met een update die de bootloader unlockt en het toestel sneller maakt. Ik raad dit toestel echt aan iedereen aan die van Games, Muziek, Navigatie en van tweaken houdt en een zo volledig mogelijk toestel wilt.

Heb jij ook een HTC Sensation Zwart?

Reviews door de redactie

Deze is heel goed en zou ICS zeker krijgen volgens HTC, Samsung daar had ik ook slechte ervaringen mee maar ik kan je zeggen dat bv een Samsung Galaxy S II ook een goede keuze zal zijn deze zal Samsung namelijk ook updaten naar ICS en is naar mijn gevoel sneller dan de Sensation (XE). Als je zekerheid wilt dat de maker jouw toestel gedurende ongeveer 1.5 a 2 jaar update dan kan je het beste een Galaxy Nexus nemen..
"de Sensation voelt zelfs iets trager aan dan de Desire HD"

Ik heb hetzelfde gevoel. Sinds een week heb ik een Sensation en hiervoor de Desire HD. Sense 3 lijkt erg veel van de hardware te vragen. Ook sommige spellen (o.a. drag race, gun bros en fruit slice) draaien zichtbaar stotterig. Bij drag race is te zien hoe de auto's opgebouwd grafisch worden, door deze vertraging. Iets waar mijn Desire HD geen last van had.

Het valt me op dat de Sensation minder RAM vrijhoud dan de Desire HD. Beide telefoons gaan duidelijk merkbaar langzamer werken rond de 100MB of minder vrije ruimte. Die 100MB grens tik ik met de Sensation veel sneller en vaker aan dan met de Desire HD.

Ook ik ben een heavy user, mede doordat ik ook alle zakelijke telefoontjes en email ontvang op mijn telefoon, en de batterijduur van de Sensation is echt beter dan die van de Desire HD. Mijn HD moest iedere avond aan de lader, waar de Sensation om de dag geladen moet worden.
Ik heb mijn Desire HD nu 1.5 maand maar ik herken ook het het grafisch opbouwen van de auto's in Drag race. Ik draai de laatste officiŽle rom.

Edit:

Ik heb vandaag ook mijn HTC Sensation binnen gekregen en heb ze met elkaar vergeleken. Het scherm is een paar mm smaller dan de DHD en de geluidskwaliteit een stukje beter. Deze vond ik altijd op de DHD een beetje storend.. Verder vind ik de Sensation stukke sneller reageren in mijn mening. Dit is goed te merken als je ze allebei tegelijkertijd opstart. Je kunt dan zien dat de DHD een tijdje schokkerig is en even wat tijd nodig heeft waar de Sensation hierin een stuk sneller en responsiever is.

[Reactie gewijzigd door jellever op 30 juli 2011 14:35]

Mijn vriendin heeft een HTC Desire HD met laatste officiele rom.
Een goeie vriend van me heeft een Sensation XE.

Met het aanzetten van beide apparaten, is de Desire HD toch verreweg het soepelste, terwijl mijn vriendin een hele load aan apps (vooral spelletjes) geinstalleerd heeft staan, weer+twitter+facebook+whatsapp staan de hele dag aan etc en toch blijft de Desire HD 9 van de 10 keer soepeler werken en aanvoelen dan de Sensation XE.

Ik kan de ervaring van "de Sensation voelt zelfs iets trager aan dan de Desire HD" dus delen.
Kort maar krachtig!
" Ik kan met heavy use 30 uur verder, als ik met medium use het toestel gebruik haal ik de 2 tot 2.5 dagen"

Kan je misschien uitleggen hoe je dit doet? Ik haal met medium gebruik (paar keer whatsapp, beetje 3G internet, kwartier muziek) nog niet eens een half etmaal.

Wat heb je allemaal gedaan om de accuduur te rekken tot 2.5 dagen?
Dit is echt toestel afhankelijk en wordt grotendeels door je apps beÔnvloedt, kijk ff bij facebook, twitter, email ook het weer enz daar kan je de synchronisatie intervals veranderen.. Ze worden ververst om de door jou bepaalde tijd deze verbruiken enorm veel, verder heb je het scherm dat je op automatische helderheid kan instellen.

Wat ik ook doe is mijn toestel rebooten na elke oplaad beurt om te voorkomen dat er teveel op de achtergrond draait en verbruikt, verder gebruik ik geen juice defender of andere apps die claimen het verbruik te drukken.

Probeer de genoemde stappen eens uit en laat eens weten of je verbetering opmerkt.
Hoe is de accuduur in vergelijking tot de Samsung galaxy II?
Ik ben in de markt voor een ANdroid toestel. Wil dat ie Andorid 4 gaat draaien. Hoeft niet laatste model te zijn maar max zo'n 400,= Erui's Is Deze dan een goede keuze? Moet eigenlijk 2 jaar mee kunnen.

Had de Samsing Galaxy i7500 maar die heeft Samsung nooit geupdate verder dan 1.6. Dus nooit meer een Samsung is mijn motto (alhoewel ik nu wel ff een i5500 heb als overbrugging),
Dank,

Die Nexus is mij te duur. Moet gezien de crisis een beetje rekening houden met de centjes.
Ik wilde eigenlijk eens een HTC, goed merk. Maar had al gelezen dat die S II iets responsiever (is dat een woord?) was.

Anyway, heb nog een maand dus misschien dat de prijzen e.d. dan anders liggen.
Als je niet gaat rooten dus met totaal standaard toestellen gaat werken is de SII zeker sneller in alle taken, enkel is de Sensation visueel (Htc Sense 3.0) veel mooier en completer vind ik, de SII heeft een heel simpele werking en is visueel minder aantrekkelijk. Kleine raad als je niet weet welk toestel te kiezen, lees reviews en ga ook even naar een winkel zoals Coolblue dan kan je ze uittesten en zelf bepalen welke het beste voor jou is..
Ik moet wel zeggen dat met de laatste updates, de Htc sensation zoveel trager niet meer voelt ivg de S2.