Door Jan Laros

Freelance redacteur

SAP omarmt tablet als zakelijke tool

07-03-2011 • 09:00

148

Multipage-opmaak

Introductie

Begin 2010 zorgde de aankondiging van de iPad voor gemengde reacties bij de consument. Sommigen voorzagen dat het geesteskind van Steve Jobs voor een revolutie zou zorgen, terwijl anderen de kat eerst maar eens uit de appelboom keken. We weten inmiddels hoe het is gegaan. Apple bracht het apparaat in diverse uitvoeringen op de markt en inmiddels zouden er alleen al in Nederland meer dan 100.000 exemplaren - mogelijk zelfs een kwart miljoen stuks - over de toonbank zijn gegaan. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 15 miljoen over de toonbank gegaan: dat de iPad Apple geen windeieren heeft gelegd, is duidelijk.

iPadDe iPad heeft bovendien een ware tabletoorlog ontketend. Er verschijnen in rap tempo nieuwe tablets met verschillende besturingssystemen. Zo zijn de Android-tablets al niet meer te tellen en heeft RIM met zijn PlayBook een eigen tablet op de markt gebracht. Opvallend is daarbij dat alle toepassingen, van social media tot games, van films bekijken tot het maken van fotoalbums, gericht lijken te zijn op gebruik door consumenten.

Zakelijke toepassingen voor tablets lijken nog een ondergeschoven kindje te zijn. Waar de mobiele telefoon in eerste instantie opbloeide in de zakenwereld en pas later de overstap naar de consumentenmarkt maakte, hebben tablets de zakelijke markt nog bepaald niet veroverd. Bedrijven lijken zoekende naar nuttige toepassingen waarmee ze de investeringen kunnen verantwoorden. Er duiken wel steeds vaker sales managers met een iPad onder de arm op, maar het is nog niet altijd duidelijk wat een tablet aan het werk van deze mensen kan toevoegen.

SAP-cio Oliver Bussmann

Softwaregigant SAP heeft zichzelf een voortrekkersrol aangemeten als het gaat om zakelijke mobiliteit, en meer in het bijzonder de toepassing van tablets. Tweakers.net kreeg de kans om SAP's chief information officer Oliver Bussmann hierover aan de tand te voelen. Bussmann is inmiddels anderhalf jaar cio en heeft in die tijd al een vijfde van de 12.500 werknemers onder zijn hoede van een iPad voorzien. Wij vroegen hem onder andere wat de reden voor de relatief vroege uitrol was, hoe dat in zijn werk ging en hoe de toekomst op het gebied van enterprise mobility er volgens hem uitziet.

De uitrol van iPads binnen SAP

Omdat zakelijke toepassingen voor de iPad niet direct voorhanden waren, keken veel bedrijven eerst de kat uit de boom. Ze zagen het niet zitten om te investeren zodat werknemers en klanten met de handheld films konden bekijken of Twitter-berichten konden versturen.

SAP zag echter wel mogelijkheden. "Onze ontwikkelaars waren laaiend enthousiast na de aankondiging van de Apple iPad", vertelt Bussmann. "We hadden het gevoel dat het enthousiasme bij consumenten binnen afzienbare tijd naar de zakelijke wereld zou overslaan; we wilden zorgen dat onze ontwikkelorganisatie voorbereid was op snelle ontwikkelingen." Het was daarbij zaak om de concrete vraag naar toepassingen van tablets en vergelijkbare mobiele apparaten vóór te zijn.

* Duizend iPads

Over de start van het project vertelt Bussmann: "Toen we zagen hoe enthousiast onze ontwikkelafdeling was, hebben we direct een samenwerkingsverband met Apple opgezet en zijn we gaan kijken hoe we de voorbereidingen voor de iPad binnen SAP konden starten. Als doel werd gesteld om in mei 2010 klaar te zijn met de voorbereiding en een eerste uitrol van duizend exemplaren binnen onze ontwikkelorganisatie te kunnen doen. Die doelstelling hebben we gehaald en in mei was alles gereed om de iPad te gebruiken."

Na deze eerste stap was het alleen mogelijk om via Citrix de gebruikelijke desktopapplicaties op de tablet te gebruiken. Omdat er nu echter een infrastructuur lag, kon de aandacht worden verlegd naar de bouw van native applicaties. De aandacht werd in deze fase gericht op nuttige toepassingen: zo werden eenvoudige salesrapportages beschikbaar gemaakt. Na verloop van tijd kregen die gezelschap van steeds complexere rapporten en dashboards.

Device management

Een belangrijke factor bij de uitrol van de iPad was de introductie van het Sybase Unwired Platform. Dit platform ondersteunt ontwikkelaars in het bouwen van mobiele applicaties en vereenvoudigt het raadplegen van backend-systemen. SAP nam Sybase in mei 2010 over voor een bedrag van 5,8 miljard dollar. Het doel was toen om SAP-applicaties en -producten makkelijker en beter op mobiele apparatuur beschikbaar te maken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De overname van Sybase past in de mobiele strategie van SAP. Om die succesvol te laten zijn, moet volgens Bussmann goed worden nagedacht over de verschillende pijlers van die strategie omdat ze allemaal een even belangrijke rol spelen. Een van die pijlers is device management: het centraal beheren van hardware.

* AfariaSybase

Het interview met Bussmann vond plaats tijdens de CES in Las Vegas. Daar werden ruim zeventig nieuwe tablets aangekondigd. SAP wil daarop inspelen en Bussmann benadrukte dan ook het belang van goed device management. Op die manier kun je voorbereid zijn op het gebruik van verschillende merken tablets, met verschillende besturingssystemen.

Bussmann: "We zijn stevig gaan investeren in het implementeren van het Sybase-systeem Afaria. Hiermee ondersteunen en beheren we de gehele lifecycle van diverse mobiele apparaten. Op Apple en Android gebaseerde apparaten hebben, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BlackBerry, standaard geen centrale device management-tool. De belangrijkste drijfveer voor de implementatie van centraal apparaatbeheer is natuurlijk veiligheid: we wilden centraal kunnen beheren wie toegang tot welke applicaties en business areas krijgt.

Daarnaast richtten we scenario’s in voor het geval er apparaten zoekraakten of gestolen werden, zodat we data veilig konden stellen en apparaten op afstand konden leegmaken. Met Afaria hebben we de mogelijkheid om zulke taken platformonafhankelijk uit te voeren. Overigens wordt Afaria ook al gebruikt door een grote Amerikaanse telco, maar ik weet niet of ik die naam al mag noemen. Zij beheren in ieder geval meer dan vijftigduizend mobiele apparaten met Afaria."

Applicaties zijn cruciaal

Met de mobiele infrastructuur op de rit werd het tijd om na te denken over de applicaties. Bussmann benadrukt dat het voor SAP van groot belang is dat de ontwikkelde applicaties device agnostic zijn: ze moeten op alle gangbare tablets kunnen draaien, ongeacht het gebruikte besturingssysteem. Binnen SAP is het Sybase Unwired Platform bestempeld als leading, omdat daarmee de keuze voor mobiele hardware onafhankelijk kan worden gemaakt van de backend-systemen waar de data op wordt opgeslagen. Dit maakt het voor bedrijven ook makkelijker om hardware in gebruik te nemen.

* Mobiele apps

Twee andere belangrijke pijlers van de mobiele strategie van SAP zijn application management en de application roadmap. Zoals gezegd heeft SAP er voor gekozen om in de beginfase eenvoudige applicaties voor een relatief kleine gebruikersgroep beschikbaar te maken. Naarmate er meer ervaring werd opgedaan met het gebruik en de ontwikkeling, werden complexere oplossingen gebouwd.

Daarnaast werd de strategie voor een belangrijk deel bepaald door een taak die vaak onderschat wordt: softwarebeheer. Duizend iPad-gebruikers stellen andere eisen dan desktopgebruikers. Bovendien zijn de applicaties zijn van een geheel andere aard, zowel in het gebruik als in het beheer.

App StoreOok het ontwikkelen van mobiele applicaties is een andere tak van sport dan normale softwareontwikkeling, aldus Bussmann: "Mobiele softwaretoepassingen laten zich niet hetzelfde beheren of implementeren als de gebruikelijke zakelijke software. Je hebt bijvoorbeeld te maken met de validatie door Apple in de App Store. Ook de doorlooptijd is doorgaans veel korter. Het inrichten en implementeren van een mobiele applicatie is vaak een kwestie van slechts weken, in plaats van maanden."

* Enthousiaste gebruikers

De keuzes van SAP lijken hun vruchten af te werpen. De implementatiepartners zijn - in ieder geval in Nederland - druk bezig met de mobiele toepassingen van SAP. Ook de eigen gebruiksgroep is tevreden en Bussmann zelf is misschien wel de meest enthousiaste van allemaal: "Ik kan bevestigen dat het een fantastische ontwikkeling is. Als je me zou vragen of ik in mijn dagelijkse werk nog zonder mijn iPad zou kunnen, zou ik 'nee' antwoorden. De snelle toegang tot managementinformatie, de toegang tot onze collaboration tool StreamWorks, het volgen van business- en it-nieuws op het internet en de integratie met sociale media als Twitter en Facebook maken het een onmisbaar apparaat voor mijn dagelijkse werkzaamheden."

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Afsluiting en ontwikkelingen

Inmiddels heeft SAP ruim 2500 iPads in bedrijf genomen en kunnen de klanten aan de slag met het mobiele ontwikkelplatform. De grote vraag is uiteraard hoe de toekomst van de tablet er nu uitziet. Zal de tablet de laptop bijvoorbeeld verdringen als belangrijkste tool van een reizende zakenman?

Bussmann betwijfelt dat: "De iPad heeft voor mij een enorme toename in productiviteit betekend. Vooral bij het verzamelen en delen van informatie is de iPad ongekend effectief. Voor het invoeren van grote hoeveelheden data is de iPad minder geschikt. Als je bijvoorbeeld op reis bent en je hebt de definitieve versie van een presentatie op je iPad staan, dan kun je er prima mee uit de voeten. Moet je de presentatie echter nog verder uitwerken, of moet je data in een complexe Excel-sheet bewerken, dan is de iPad niet het ideale apparaat en grijp je al snel weer naar de laptop. Ik voorzie op korte termijn geen daling van het aantal laptops binnen bedrijven, ook niet als ze de iPad of andere tablets introduceren."

* Toekomstmuziek

SAP heeft zijn eigen omgeving en gebruikerspopulatie gebruikt als proof of concept om voorbereid te zijn op de vraag van zijn klanten. Daarbij is een gefaseerde aanpak gehanteerd en op basis van het eigen framework kunnen steeds meer en steeds complexere oplossingen worden gerealiseerd.

Voor de toekomst heeft SAP nog extra een troef in handen, waarmee het bedrijf het gebruik van mobiele apparaten een flinke zet wil geven: de op in-memory-technologie gebaseerde analysesoftware HANA. Ook hiervoor heeft SAP zichzelf als proeftuin gebruikt. Het bedrijf heeft zijn complete crm-database gemigreerd naar een HANA-oplossing. Hiervoor zijn servers van HP en IBM gebruikt met een intern geheugen van twee tot vier terabyte. Omdat de complete database, inclusief data op regelniveau, in het interne geheugen wordt geladen, kan de data in realtime benaderd worden.

Bussmann meent dat dit ongekende mogelijkheden biedt voor mobiele apparaten, die hiermee razendsnel van op maat gesneden informatie kunnen worden voorzien. "Het gebruik van tablets binnen bedrijven zal toenemen na de introductie van de in-memory-technologie van SAP. Daardoor zijn rapportages op basis van die data veel sneller toegankelijker op clients. Dat betekent een nog lagere drempel voor mobiele toepassingen op het gebied van rapportage en business intelligence."

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Reacties (143)

143
127
66
3
0
25
Wijzig sortering
"Omdat de complete database, inclusief data op regelniveau, in het interne geheugen wordt geladen, kan de data in realtime benaderd worden."

Waarom staat het er alsof dat de heilige graal is? zoiets is interessant voor warehouse management, waar mobiele invoer apparaten ook nog nut hebben. Maar de Verkoop of Inkoop afdeling zie ik niet mobiel worden, ja, mobiel met de laptop, de orde van grootte van data die zij manipuleren is toch veel te groot om daar met een Tablet in de weer te gaan?

Natuurlijk groeit het, maar ik vraag me af hoe sexy real time is. Dat was SAP in feite toch al?
Vaak worden rapporten uit een Business Intelligence oplossing getrokken (bijvoorbeeld SAP BW of Micorosft BI). Er wordt met een bepaald interval (bijvoorbeeld iedere nacht) transactionele data (van bijvoorbeeld een CRM-systeem) naar het BI-systeem geladen. Met HANA wordt alles direct in het interne geheugen opgeslagen en kun je dus in realtime rapporten met data vullen.
Maar dat laden heeft ook te maken met server load, als ik me niet vergis. Die server load is in de nacht veel minder van belang. Twee tot vier terabyte intern geheugen is dan misschien ook nu nog geen 'echte' oplossing, want wat kun je met met vier terabyte intern geheugen niet laden? weinig. Dat is dan misschien niet zo zeer een oplossing als wel een workaround, ipv op de harde schijf in het intern geheugen.

Maar goed. Je hebt gelijk natuurlijk. Blijf ik erbij dat je wel errug dynamisch moet zijn als je om 9 uur sochtends niet een meeting in kan schieten met de de data van 23:15 van de dag ervoor.

Ok, ik snap de sexy kant nu een beetje beter. Ik weet ook niet veel van HANA, misschien even inlezen.
Er bestaat wel een mogelijkheid om realtime data in de kubussen te laden.
Alleen ik vind dat SAP BW een erg technisch verhaal is.
We moeten maar afvragen of HANA de heilige graal is of wederom een duur/technisch speeltje van SAP waar je tijdens de implementatie de gebreken pas ontdekt.
Ik ga niet in op hoe sexy real-time is, want dat is het gewoon.

Maar voor Inkoop en Verkoop zoals je het zegt zijn er 2 belangrijke zaken: Volledigheid van Debiteuren/Crediteuren (in de boeken dan) en inkoop/verkoopmoment. Als er via zo'n tablet meteen op het moment wordt geboekt op basis van de op dat moment zijnde gegevens over voorraad, winstgevendheid etc en dat meteen goed wordt geboekt loopt het management niet achter de feiten aan (dit leid nogal eens tot problemen in de praktijk) en belangrijker; een organisatie kan daadwerkelijk met gegevens die real time tot op de inkoop/verkoop 'vloer' worden gepusht de juist beslissingen maken :)
Ja, laat mij dan even advocaat van de duivel spelen. Wil je wel pushen voor een beslissing? Magazijn voorraden aanvullen daargelaten. Dat wil je natuurlijk zo strak mogelijk doen, snap ik. Maar welke Manager kan beslissingen nemen 'omdat de data er eerder is'? Is het niet zo dat je echte besluiten neemt in overleg? Met een uitgedraaid rapportje? Niet dat de Managers daar in die meeting zitten te kijken naar een Ipad met elke seconde veranderende data. Dat lijkt me niet.

Dus inderdaad blijf ik me afvragen: Hoe real time wil je het hebben?
Nou bijvoorbeeld olie is een goed voorbeeld omdat het zo'n enorm onderdeel is van de economie wat ook nog eens snel veranderde prijzen heeft. Stel je staat ergens bij een raffinaderij als verkoper en die inkoper wil graag extra olie om de productie op te schroeven (als de benzine duurder verkocht kan worden bijv) en die denkt dat de prijs voor 10.000 vaten $105 per barrel is maar jij 'net' realtime ziet dat je productiekosten van $75 naar $70 zijn gegaan en jij om die reden $5 onder de concurrentie gaat zitten die het niet real time heeft.

Ik weet het vergezocht voorbeeld, maar dat hebben grote corporaties in hun hoofd met real time. Vergeet niet dat een SAP licentie voor 4 ton over de toonbank gaat (dacht ik, weet niet precieze getal) en dat je er dan nog een paar miljoen aan kunt verspijkeren om het goed te integreren, dus de use cases gaan niet over de groenteboer op de hoek ;-)
Wat ik mis in dit artikel hoe ik deze software dan moet zien. Het enige wat ik hoor zijn veelbelovende marketing kreten zoals realtime statistieken en blablablalba. Maar is er een voorbeeld van de software? screenshots of een filmpje
De tablet geeft vooral uiteraard de huidige mobiele werkers een enorme vrijheid in hun manier van werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende scenario's:

- arts aan het bed van een patient, heeft alle actuele patient informatie in zijn handen, in een handzamer formaat dan een papieren dossier dat uit het dossier karretje dat de assistent achter hem aanduwt wordt aangegeven...
- account manager bij een klant kan direct de nieuwste producten laten zien, terwijl ze samen door de winkel lopen (of een order invullen, produkt informatie raadplegen, voorraad in zijn eigen distributie centrum bekijken of .... ga zo maar door)
- inspecteur in het veld, kan terwijl hij een (kapot) object inspecteert direkt informatie over het object inzien, een notitie maken en eventueel een service order aanmaken
- iemand in de thuiszorg, krijgt een nieuwe patient, hoeft niet eerst alles thuis uit te printen of een dossier op te halen, maar kan onderweg alle informatie binnenkrijgen en raadplegen/wijzigen terwijl ze bij de patient zijn

Bovenstaande scenario's beschrijven m.i. de belangrijkste gebruikersgroepen voor tablets, namelijk diegenen die voornamelijk informatie raadplegen, daarnaast simpele administratieve taken digitaal willen kunnen uitvoeren en die met een apparaat in hun hand hun taken willen kunnen uitvoeren. (hier valt dus bijvoorbeeld ook een manager met het raadplegen van allerhande rapportages in bijv. een meeting onder)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 10:21]

Om even in te haken op je eerste scenario:
- dit wordt bij ons sinds kort op een mobiele pc gedaan, kan gewoon mee de patiëntenkamer op inderdaad. Hangt ook aan een product van SAP overigens. Klinkt goed als ik alle nuttige zaken direct bij de hand heb, maar de praktijk leert toch echt dat je in verschillende schermen moet rapporteren, je lab-uitslagen moet bekijken, je aanvragen voor lab/beeldvorming etc. moet doen, en ga zo maar door. Dat is op een "gewone" pc al vreselijk, laat staan op een ondermaats en underpowered ding.

Ik moet er niet aan denken dat ons ziekenhuis op die iPads zou overstappen. Al die programmatuur draait al veel te traag op gewone pc's die bedraad aan het netwerk hangen, zelfs 2 jaar na de implementatie nog. En dan vrolijk op dat scherm typen terwijl veel van de artsen en verpleegkundigen van de "oudere garde" om het maar netjes uit te drukken met twee vingers over een toetsenbord zwerven...

Dit alles nog afgezien van het feit dat ik het ding zelf gehyped en maar matig functioneel vind en hem zeker niet opgedrongen zou willen krijgen ;).
Kijk, elke business case is natuurlijk anders, maar als ik jou hoor zeggen: "maar de praktijk leert toch echt dat je in verschillende schermen moet rapporteren, je lab-uitslagen moet bekijken, je aanvragen voor lab/beeldvorming etc. moet doen, en ga zo maar door" heb ik het idee dat je in ieder geval niet over een geintegreerde oplossing praat.

Hier ligt juist 1 van de krachten van het Sybase Unwired Platform, namelijk de integratie van verschillende back-end systemen naar 1 user interface op een mobiel apparaat. Mocht een tablet (je hoort mij niet een bepaalde tablet pushen) niet geschikt zijn, of een bepaald back-end systeem niet geschikt voor integratie zijn, kun je natuurlijk uitwijken naar een laptop met een mobile besturingssysteem, maar integratie in de user interface is key.

Heel belangrijk bij het mobiel maken van je proces is dat je op een andere manier naar je proces gaat kijken en dit afstemt op daadwerkelijk mobiel werken. Sowieso vind ik dat je voor elke proces optimalisatie voornamelijk de gebruikers centraal moet stellen. Als die grotendeels bestaat uit een groep die voornamelijk met 2 vingers typt, dan moet juist een eenvoudige user interface als van de iPad (of willekeurige andere tablet... ;-)), hen aanspreken. (gewoon lekker een groot icoontje met je vinger aantikken die je brengt naar waar je wilt wezen...) En als die uit meerdere verschillende groepen bestaat, moet je dus eigenlijk gaan nadenken over een geschikte UI/device per groep.

Ongeacht dat ik jullie proces niet ken, kan ik mij voorstellen dat ze, om tot jullie huidige "mobiele" oplossing te komen, dit project ruim 4 jaar geleden zijn gestart, als dit ca 2 jaar geleden is opgeleverd. Uiteraard zijn er vandaag de dag dan weer veel meer nieuwe mogelijkheden, die jullie huidige oplossing in een ander daglicht zet.

Er is met de SUP oplossing heel veel mogelijk binnen de Enterprise, echter hangen bijna alle te bedenken oplossingen af van een bestaand landschap en beschikbaar budget. En dat is net zo jammer, als dat het begrijpelijk is.
Ik geef je groot gelijk dat heel veel problemen op te lossen danwel te voorkomen zijn door het afstemmen van de user interface. Als ik dan echter bedenk dat elke keer wanneer gevraagd wordt om bijvoorbeeld binnen onze SAP omgeving:
1 - de icoontjes ("klinische order" bijv.) standaard op dezelfde plaats te hebben en niet de ene keer helemaal links en de andere keer halverwege.
2 - alleen de nodige icoontjes te laten zien (het zijn er pakweg 20 in welke functie je op dat moment ook zit, hiervan zijn er wellicht 4 (vaak) nodig).
3 - de icoontjes een logische naam te geven...etc.
dit allemaal niet te doen blijkt te zijn dan zie ik het niet gebeuren dat ze het wel geschikt krijgen voor een tablet/iPad. Waar je inderdaad maar een paar icoontjes wilt hebben, aangezien je er anders geen ruimte voor hebt.

Of het probleem bij onze ICT ligt, danwel bij de aftercare van SAP, danwel bij een andere groep die ik niet kan overzien weet ik uiteraard niet. Daarvoor weet ik te weinig. Wat ik wel weet is wat de gebruikerservaring is...
Dit is 1 van de meest gehoorde klachten over SAP (en is dan ook de reden dat ik mijn eigen bedrijf gestart ben, die zich juist hierop richt... ;-)). Het is verreweg het meest uitgebreide ERP pakket voor bedrijven, maar dat betekent ook concessies op andere gebieden. Overigens beseffen ze dit zelf ook en merk je nu aan alles waarmee ze bezig zijn, dat ze hier verandering in willen. Voor hen is de overname van Sybase dus ook juist op UI gebied een hele sterke keuze. Sybase maakt het mogelijk om de sterke proces backend van SAP te ontsluiten via oa op de gebruikers gerichte mobiele interfaces.

Overigens rekent SAP vooral op haar partners voor het ontwikkelen van mobiele applicaties en is niet te verwachten dat zij hun hele backend om gaan bouwen naar mobiele apps, juist vanwege de verschillende soorten gebruikers. Ze zullen wel een aantal belangrijke en voordehand liggende apps bouwen, zoals het CRM scenario, maar hun strategie is meer om het backend systeem te zijn, waarop apps van partners draaien. (zeg maar de iPad met de app store onder de ERP systemen)
Goed punt. Er is van het overgenomen Sybase een standaard applicatie beschikbaar voor iPhone en iPad, waarmee je je SAP CRM-systeem kunt benaderen:

http://itunes.apple.com/u...workflow/id359227073?mt=8
Leuk artikel. Ik vind het interessant om te lezen hoe SAP de tablet in zijn infrastructuur opneemt. Ik vraag mij wel af waarom er nu voor de iPad wordt gekozen en niet voor een tablet pc (voor de goede orde met Windows) zoals we die al een kleine 10 jaar kennen? Hier kan toch ook een touch-vriendeijke versie van de software voor worden geschreven zoals ze dit nu voor de iPad doen? Daarnaast biedt het dezelfde management mogelijkheden als elke andere pc. Plus dat je bij het terugkantelen van het scherm wel een toetsenbord ter beschikking hebt. Dit is absoluut niet als flame bedoeld, ookal vermoed ik dat sommigen dit zo zullen opvatten. Ik ben oprecht geinteresserd in waarom men tot deze keuze is gekomen en niet voor een oplossing heeft gekozen die niet perse vereist dat de software opnieuw geschreven moet worden.
Ik vraag mij wel af waarom er nu voor de iPad wordt gekozen en niet voor een tablet pc (voor de goede orde met Windows) zoals we die al een kleine 10 jaar kennen?
[..]
Ik ben oprecht geinteresserd in waarom men tot deze keuze is gekomen en niet voor een oplossing heeft gekozen die niet perse vereist dat de software opnieuw geschreven moet worden.
De adoptatie van Apple in het bedrijfsleven neemt sowieso een toevlucht sinds de iPad en de iPhone. Onlangs is ook Deutsche Bank helemaal overgestapt van BES / Blackberry's naar iPhones.

In mijn ogen is deze verschuiving grotendeels te danken aan de stabilteit en eenvoud van iOS, plus de lange support van Apple.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 24 juli 2024 10:21]

Leuk artikel. Ik vind het interessant om te lezen hoe SAP de tablet in zijn infrastructuur opneemt. Ik vraag mij wel af waarom er nu voor de iPad wordt gekozen en niet voor een tablet pc (voor de goede orde met Windows) zoals we die al een kleine 10 jaar kennen?
Omdat die dingen in die 10 jaar nog niet populair zijn geworden om de simpele reden dat het OS niet doet wat het moet doen op een tablet. En SAP ontwikkelt uberhaupt from scratch dus wat maakt het platform dan nog uit, zolang het maar goed werkt.

Nogal logisch dat SAP vorig jaar voor de iPad heeft gekozen als eerste werkbare tablet in de markt. Ze zijn dus ook voor Android bezig waar dit jaar het e.e.a. voor uitkomt.

Verder leuk artikel. Belicht andere toepassingsmogelijkheden voor tablets dan entertainment alleen. Ik zie de tablet over enkele jaren laptops wel overbodig maken omdat ze steeds geavanceerder, sneller, lichter en dunner zullen worden. Zie de film Avatar.
En SAP ontwikkelt uberhaupt from scratch dus wat maakt het platform dan nog uit, zolang het maar goed werkt.
Het platform maakt in dit geval zeker wel uit, aangezien je niet zomaar applicaties mag installeren op je apparaat, niet zonder goedkeuring van de leverancier van het apparaat (Apple) of zonder het te jailbreaken.

(is een aanname overigens: ik weet niet of Apple de iPad 'openzet' voor enterprise gebruik, dwz installatie van applicaties buiten de app store om)
Zie het bericht van JanvdVeer hierboven ; die wel de moeite heeft gedaan om even te zoeken.
Hoezo weredwijde verkopen in nevelen gehuld, steve jobs heeft tijdens de laatste presentatie zelf aangegeven dat er 15 miljoen van waren verkocht t/m december.
Het artikel was klaar voordat de iPad 2 werd aangekondigd en die aantallen bevestigd werden. Foutje dus dat net is gefixed.
En alles wat steve jobs zegt klopt.
En alles wat steve jobs zegt klopt.
Sales figures kunnen/mogen ze niet over liegen, dan hebben ze direct oneindig veel rechtzaken aan hun broek van aandeelhouders en federale toezichthouders.
Niet zo bijdehand reaverz, kun je er niet tegen jongen?? Jobs mag daar niet over liegen... Erg hè dat miljoenen gek zijn op Apple producten... Get a life zeg
Ik dacht dat Cisco al een heel eind verder was met een tablet voor de zakelijke markt:
http://www.cisco.com/en/U...ata_sheet_c78-609507.html
Qua specs, maar niet qua applicatie of ontwikkelomgeving. En Apple begrijpt blijkbaar meer dan de anderen dat het niet altijd de specs zijn die iets gebruiksklaar maken.

Zelf gebruik ik mijn iPad sinds vorige zomer zakelijk. Niet om documenten te schrijven, maar wel om in plaats van een logge laptop enkel een ipadje in een meeting mee te nemen zodat ik daar notitities kan maken en aan mijn mails kan. Mails die op de bedrijfs-Exchange-server staan. En ook erg eenvoudig om ad-hoc te openen en iets op te zoeken, in plaats van een laptop op iemands bureau te zetten, te wachten tot ie uit slaapstand komt, tot ie verbinding heeft met wifi en dan in Outlook gaan zoeken voor de informatie.
WebEx draait vanaf iPhone
Er is een third party tooltje waarmee je Cisco Blade servers kan beheren.
Anyconnect SSL VPN client draait vanaf iPhone / iPad.
Cisco Mobile is een Softphone die ook beschikbaar is voor iPhone.
En Jabber komt ook beschikbaar voor Android / iPhone / iPad.

De Cius tablet van Cisco is wat vertraagd. Deze tablet draait Android. Na verloop van tijd denk ik dat Cisco met meer applicaties gaat uitkomen voor Android. (Applicaties die vooral gericht zijn op communicatie, webconferencing en video.)

De Cius heeft een IP Phone in de hardware. Daarnaast kan het 720p video aan en is het een video end-point. Je kan de Cius ook in z'n docking station plaatsen. Het is dan een high-end IP Video Phone geworden, compleet met telefoon handset.

In het docking station zit ook een HDMI connector en USB ports voor muis en keyboard. De Cius is dan een thin client voor een Virtual Desktop. (Die dan draait op Cisco blade servers in het datacenter.)

Verder heeft de ASA firewall / VPN platform en de IronPort Websecurity appliance nu een integratie. Op mobiele devices (zoals iPhone / iPad) kan je de Anyconnect SSL VPN client draaien. Deze kan je zo configureren dat het always-on is en niet is te de-installeren. Als het verkeer naar het mobiele device wordt afgevangen door de ASA en geinspecteerd door de Websecurity appliance. (URL filtering, AV filtering, gedeeltelijk blokkeren van Social media, zoals de IM binnen Facebook disablelen, Google Safe Search afdwingen, etc. ) Niet specifiek iPhone, maar wel gericht op mobiele devices die de cloud gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Bl@ckbird op 24 juli 2024 10:21]

Mooi stukje om te lezen. Wordt er eindelijk eens ingegaan op iets anders dan de gadget-factor van een apparaat.
Mooi stukje om te lezen. Wordt er eindelijk eens ingegaan op iets anders dan de gadget-factor van een apparaat.
Ben er helemaal niet blij mee., je moet het maar zo zien dat Apple net als MS een paar jaar geleden even is teruggefloten moet worden.

Apple is enorm closed source., batterijen die niet verwisselbaar kunnen worden. En oplossingen die de schoonheidsprijs niet verdienen.

Toch verkoopt het enorm goed. Maar puur om het merk en populair factor van bijna elk product waar i voor staat. iPod, iPad, iPhone...

Al deze producten zijn enorm gesloten en je moet en zal er gelijk itunes bij moeten installeren om het te gebruiken.

Iets wat MS niet mocht met IE., mag Apple dus wel.
Maar nu dit bedrijf Apple dus omarmd wordt de maatschappij weer een stukje afhankelijker gemaakt van Apple als zijnde geintergreerd in de bedrijven.
Itunes is niet interessant voor SAP. Misschien flauw, maar er zal vast vanuit Apple met SAP worden gekeken naar een leuke oplossing. Zoiets moet groeien en zoiets moet je de kans geven. Als SAP voor Android gekozen had, dan was de tendens natuurlijk dat Google nu ook je administratie gaat doen? Een beetje flauw.

En je moet ook niet willen zeggen dat Microsoft meteen werd terug gefloten, het heeft een tijdje geduurd, en met de tijd die het gegeven was heeft Microsoft zichzelf goed in the picture gespeeld. Nu is de beurt aan Apple?

en trouwens, Dat ze voor de Ipad kiezen is natuurlijk gewoon omdat SAP ook moet inspringen, Apple is hot. Er word in het artikel ook aangehaald dat andere platformen ook interessant zijn. De Ipad geniet nu bekendheid. Je gaat niet als SAP verkondigen dat je met Chinese namaak de markt gaat veroveren. Dat klinkt veel minder mooi.
en trouwens, Dat ze voor de Ipad kiezen is natuurlijk gewoon omdat SAP ook moet inspringen, Apple is hot.
Dat niet alleen, maar ook omdat er gedurende een jaar (!) gewoon geen tot zeer weinig concurrentie was, zowel qua hardware als software. Windows (7) is gewoon geen tablet OS, en Android was tot versie 3.0 niet gemaakt voor tablets.

Als je overigens het artikel goed leest hebben ze het zodanig gemaakt dat het niet iPad-specifiek is, iets dat ik overigens ook bij ons iphone - ipad-geobsedeerde bedrijf probeer te bewerkstelligen. Het is qua potentiele marktpenetratie niet goed om alleen voor de iPhone zooi te ontwikkelen (zeker niet het hogere marktaandeel dat Android tegenwoordig heeft), en qua kosten niet goed om voor elk platform aparte applicaties te gaan bouwen.
[...]

Ben er helemaal niet blij mee., je moet het maar zo zien dat Apple net als MS een paar jaar geleden even is teruggefloten moet worden.

Apple is enorm closed source., batterijen die niet verwisselbaar kunnen worden. En oplossingen die de schoonheidsprijs niet verdienen.
Wat een flut reactie :) Apple doet veel aan en gebruikt veel open source en verwisselen een batterij gratis voor je (op de kosten van de batterij na dan natuurlijk)! Informeer je je even SVP.

En Apple wil dat je iTunes gebruikt om hun apparaten mee te kunnen syncen en van updates te kunnen voorzien. Microsoft daarentegen heeft als doelstelling om je zoveel mogelijk van hun applicaties verplicht te laten gebruiken om de concurrentie dwars te zitten. Koop je een PC heb je geen andere keuze dan Linux of Windows, niemand die je verplicht een Mac te kopen en je deel te laten nemen aan het Apple eco-systeem.

Het zou voor bedrijven alleen maar beter zijn om meer met Apple producten te werken omdat ze een zeer goede ROI-waarde hebben en het zou computers en het internet ook een stuk veiliger maken aangezien 99% van de vele miljarden spam emails, virussen en trojans van het toch wel brakke Windows platform afkomstig zijn.
Apples en peren.

Microsoft misbruikte aanmerkelijke marktmacht om IE te pushen, waardoor concurrerende browsers niet meer aan bod kwamen.

Apple levert een synchronisatieprogramma voor iDevices waar concurrenten verder helemaal geen last van hebben. Ze hebben ook geen aanmerkelijke marktmacht, tenzij je "synchronisatieprogramma's voor iDevices" een markt wil noemen.
Appels en Peren zeg je... Ik verbaas me er anders over dat er een browser mag meegeleverd worden met de iPad en de iMac, zeker omdat Apple Html5 (een onvolwassen standaard) boven Flash verkiest... Is dat geen pushen? Over de App Store en iTunes die standaard op mijn Mac staan zullen we het maar helemaal niet hebben.

Ik vind het een goede zaak dat MS keuze moet bieden want IE is een draak van een browser, maar ik vind wel dat de regels die voor MS gelden ook voor Apple zouden moeten gelden...
Toch verkoopt het enorm goed. Maar puur om het merk en populair factor van bijna elk product waar i voor staat. iPod, iPad, iPhone...
iPoep zal niet verkopen, kan ik je nu wel zeggen. Apples zijn populair omdat het gewoon goede producten zijn, kwalitatief dik in orde, en waarbij veel tijd effectief besteed is aan de gebruikersinteractie. De concurrentie blijft daar gewoon in achter, in mijn ervaring.
Al deze producten zijn enorm gesloten en je moet en zal er gelijk itunes bij moeten installeren om het te gebruiken.

Iets wat MS niet mocht met IE., mag Apple dus wel.
Q_Q ik moet Windows installeren om Internet Explorer te gebruiken.

Dat Apple hier nu nog mee weg komt is puur omdat er nog geen rechtszaak tegen gespannen is door bijv. een regering of concurrent. Ook heeft Apple dit ondertussen deels tegengegaan door ook alternatieve browsers toe te staan in hun apparaten.
Je hebt wel gelijk. Het merkje doet het hem in dit geval. De iPad is geen wonderproduct.

Maar het merk erop doet wonderen. En de helft van de wereld koopt het.
Nodig of niet :-(

En dat is gewoon jammer dat producten tegenwoordig gekocht worden om het hip factor. En niet meer om de is het nodig reden. Kan ik er meer mee dan de producten die ik heb.

En niet. het lijkt me handig. Kan ik makkelijk op bed internetten. Kan ik nu zelfs op de bank internetten zonder laptop.
We waren heel gelukkig zonder. En zijn niet gelukkiger met...
Moeten we gelukkiger worden van gadgets dan? Enige waarom ik het koop is omdat ik het leuk vind en het nuttig kan gebruiken, daar is niets hips of aparts aan, zuiver practisch. Maar blijkbaar zorgt een Appeltje ergens op dat practisch niet in het woordenboek voor kan komen.
Zeer interessant artikel.
Niet alleen kijkende naar IPad die er in vernoemd wordt maar over de gehele lijn van mobiliteit. Dat SAP de IPad gebruikt als leading binnen het bedrijf is de keus van SAP. Desondanks kijken ze wel naar andere mobiele platformen om zo toch een zeer brede uitrol te maken en te hebben. Ze geven zelf al duidelijk aan dat Ipad (apple) niet alleen heerser is op mobiel platform gebied.
Ik werk al een tijd lang met Sybase Unwired Platform en is inderdaad een krachtig platform. Het biedt exact de dingen (veiligheid/sync etc) die komen kijken bij een enterprise applicatie. SAP & SUP worden veel in 1 woord genoemd, maar SUP kan ook prima gebruikt worden voor andere oplossingen.

Wat betreft iPad: dit apparaat heeft de hele markt veranderd. Een tablet PC is in veel
gevallen nog steeds te lomp. een iPad stelt je in staat om nog sneller informatie tot je te nemen en in lichte mate ook in te voeren. wat je soms met een iPad in 1 minuut kan, kost je met een laptop/tabletPC al snel 5-10 minuten. Tevens biedt het de medewerker gelijk een fun factor, waardoor het eerder geaccepteerd is/wordt.
De funfactor is erg persoonlijk hoor... Ik heb collega's die weglopen met zo'n ding en er zelf apps voor ontwikkelen. Ik moet er daarentegen niets van hebben aangezien ik weinig meerwaarde zie t.o.v. mijn smartphone, en de iPad (en andere tablets) teveel functionaliteiten vind missen om een vervanger te zijn voor een pc/laptop.
Maar wat met al de software naast SAP die bvb gegevens uit SAP haalt voor rapportages. Die worden niet herschreven naar iOS lijkt me, aangezien ze niet van SAP zelf zijn.
Verder is dit wel interessant , maar ik vraag me af wat de functionaleit gaat zijn tov die op een pc.
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de tablet een overhyped product is. En ja, de iPad nog het meest van allemaal omdat het een Apple is, maar tablets in het algemeen zijn voor een overgroot deel van de kopers gewoon een hebbeding. Mensen met een PC, een laptop en een smartphone kopen zo'n ding om een zogenaamd gat op te vullen. Net als een mini-vaatwassertje kopen voor op het aanrecht, waar alle kopjes en bestek in kan terwijl je iets verderop een gewone vaatwasser hebt. Je kunt het met veel argumenten proberen te rechtvaardigen, maar als je goed nadenkt totaal overbodig.

Voor de zakelijke markt vind ik het echter een totaal ander verhaal.
Tablets zijn al vele jaren een graag geziene 'gadget' bij veel bedrijven, net als PDA's. Apple's iPad en de reeds uitgebrachte Android-tablets zijn dan ook bij lange na niet nieuw of revolutionair (eerder slechts een doorontwikkeling van een tig jaar oud principe), maar ze zijn wél volwassen genoeg om perfect te integreren in veel bedrijfsvormen, waaronder de financiële sector en de retail. SAP springt daar duidelijk handig op in; als zij er voor kunnen zorgen dat je gehele back-office kan draaien op een tiental van deze kleine tablets (naast conventionele servers e.d.), kan dat een gigantische lap geld in het laatje brengen.

Nu Apple en Google prachtige oplossingen (kunnen) bieden als platform zijnde, ben ik benieuwd of Microsoft hier op tijd in zal springen. Want eerlijk is eerlijk, het zou echt ideaal zijn om een fatsoenlijk tablet met (een variant op) WP7 te hebben die je zonder al te veel geharrewar aan je bestaande (deels) MS-based back-office kunt koppelen. Of met een iPad, PoV Mobii, Galaxy Tab, whatever.

Eens kijken waar dit ons over 5 jaar brengt en wie dan de grote spelers zullen zijn! :)

**edit: Ik zal tweakers nooit begrijpen. Hoe is bovenstaand verhaal nu weer "offtopic/Irrelevant"? Omda ik het nut van tablets in privé-sfeer niet zie? Of omdat geen loftrompet steek over Apple? ZIelig hoor.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 24 juli 2024 10:21]

De integratie van SAP en Microsoft is een hot item en dat beseffen beide partijen maar al te goed. Lees je maar eens in op het gebied van Duet: http://www.duet.com/. Ze starten met de integratie van SAP en SharePoint, maar dat zal alleen maar meer worden.

Ik persoonlijk ben trouwens erg gecharmeerd van tablets voor privé gebruik. Ik lig vaak genoeg op de bank of in bed nog even de laatste stand van zaken door te lezen op mijn iPad. Zowel zakelijke content als privé aangelegenheden. Ik gebruik (nog) geen dedicated zakelijke apps, maar ik heb er (net als jij) alle vertrouwen in dat zakelijk gebruik van tablets een schot in de roos zal blijken. En niet alleen voor de aanbieders, maar ook zeker voor de partijen die het in gebruik gaan nemen.
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de tablet een overhyped product is.
Natuurlijk zijn ze dat.
Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal lucht is en we straks massaal de tablets stof laten vergaren.
De hype zal overwaaien en dan zal naar voren komen hoe functioneel een tablet echt is, met name de zakelijke markt zal dit laten zien.

Ik ben van mening dat een tablet wel degelijk meerwaarde heeft te bieden.
Genoeg zakelijke gebruikers te bedenken die een tablet beter zouden kunnen gebruiken dan een PC of laptop.
En, nee niet de journalist die enorme lappen tekst moet schrijven of de poweruser die een veelvoud aan functies nodig heeft en een krachtige PC.
Maar denk aan al die mensen in het bedrijfsleven die simpele applicaties gebruiken en mobiel moeten zijn. Bij die mensen is al snel een tablet een optie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.