Bekijk alle uitvoeringen

Apple iPad Wi-Fi 64GB Zwart Review

CZero 12 november 2010, laatste update op 12 november 2010, 3.359 views

Apple iPad Wi-Fi 64GB Zwart

Pluspunten

• Snel te gebruiken, geen starttijd, makkelijk in gebruik. Lange accu, geen herrie en warmte.

Minpunten

• Af en toe wil je hem toch wat meer als laptop gebruiken, maar de invoermogelijkheden zijn gewoon minder.

Ondertussen heb ik nu een tijdje mijn Ipad. Ik heb hem nu een tijdje onder de arm (sinds de†officiŽle†NL release) en vind dus dat ik hem ondertussen voldoende gebruikt heb om een opinie gevormd te hebben :D. Tijd voor een review dus! Wat vind ik ervan en raad ik hem iedereen aan?

De Ipad is voor mij ook meteen de eerste keer dat ik een Apple product in huis haal. En, vooral dat is bijzonder wennen geweest voor me. Het hele Apple Ideaal, de cult eromheen en de manier waarop je geforceerd wordt te denken.

Het begon met de releasedag, waarbij ik me echt voorgenomen had de Ipad al te bezitten voor ik naar ;campzone zou gaan. Dus, om 7:00 uur 's morgens in de rij, een LANGE rij om de Ipad als eerste te kunnen kopen. Toen ;herman me sms'te om te vragen hoe het ging en of ik dacht dat het ging lukken, trok ik dus mijn Nokia N900 uit de broekzak. Een golf van verontwaardiging ging door het publiek! Een NOKIA! Dat kan toch niet? Wat doet die jongen zo ver vooraan in de rij?

Dat leverde direct een erg lastig gevoel op in de wachtrij: blijkbaar is het een zonde om niet volledig overgestapt te zijn op Apple? Toen ik uitlegde waarom ik mijn N900 fijner vond dan een IPhone had dat niet het gewenste effect op het begripgehalte...

Itunes frustraties
In de winkel overhandigde de Apple-verkoper me mijn IPad met gepastte trots: "Hij zit vol met stroom meneer, u kunt hem direct gebruiken." Vertwijfeld dacht ik na of ik hem hier extra moest bedanken... Ik had hem net 900 euro gegeven, dus was ik zo erkentelijk voor die stroom? Mjah, was in ieder geval mooi meegenomen, ik kan inderdaad direct aan de gang. In mijn auto aangekomen heb ik hem dus inderdaad al uitgepakt en aangezet om eens te kijken voor ik naar huis reed. Er verscheen een computer met kabel icoon en er werd me medegedeeld dat ik hem thuis eerst aan de pc moest activeren. Jammer, snel naar huis dus!

Thuisgekomen prik ik de Ipad direct in mijn pc en op mijn scherm verschijnt ITunes met de mededeling "Uw itunes is te oud om dit apparaat te ondersteunen, wilt u itunes downloaden en upgraden?"
GRRRRR. Ik besluit natuurlijk ja te klikken en te upgraden. Na een frustrerend grote download start dan eindelijk de itunes upgrade. Alhoewel het lang duurt gaat alles aardig goed. Dan start de nieuwe itunes op met de mededeling dat hij al mijn muziek opnieuw gaat scannen omdat er nieuwe functionaliteiten aan itunes zijn toegevoegd. Dit is geen keuze maar een mededeling en mijn disken gaan flink aan het pruttelen. 45 minuten later krijg ik de mededeling dat het gelukt is. RAAAh! Hij vind mijn IPad en vraagt of ik deze wil activeren. Een seconde later is dit gebeurd. Mijn IPad heeft ondertussen nog maar 80% batterij :S.

Ik zou na een paar maanden gebruik dan ook nog boekdelen kunnen vullen over mijn pleziertjes met ITunes en Apple. Ga ik niet doen, ik wilde het eigenlijk bij mijn IPad houden. Helaas echter is ITunes en dit soort problematieken wel een terugkerende frustratie.

De Ipad

Ik verwachtte een ding waarop ik af en toe een documentje zou kunnen bewerken en waar ik tussendoor mee op internet zou kunnen. De reden dat ik de Ipad kocht was dat ik graag alle papieren bij de hand heb wanneer ik in gesprek of vergadering zit, maar dan wel zonder gonzende grote laptop voor me, wat ik altijd erg asociaal vind overkomen. De hoeveelheid papier die ik rondschuif in combinatie met mijn handschrift maken dat ik hier echt een oplossing voor wilde. Ik had hier eerst de Irex voor. Het heeft me goed bevallen, maar dit was toch wel een geheel nieuwe generatie om mijn wens in te vullen. Je kon er papieren op zetten en op schrijven. Deze moest je daarna dan wel zelf nog met de hand verwerken. Met de Ipad (in combinatie met Dropbox en Documents to Go) zou deze noodzaak in het geheel moeten vervallen. Dit is in het geheel gelukt, maar het ging verder.
Ipad vult een plaatsje op dat ik nog niet gemist had
Iedere avond zit ik wel op de bank, even nog wat kijken of dat soort dingen. De Ipad valt zo'n beetje weg tussen de kussens van de bank. Als je hem daar tussenuit plukt is hij gewoon meteen aan. Geen boot-tijd, applicaties laden eigenlijk instant. Heerlijk! Meteen je mail checken, een suf spelletje spelen of wat je maar wil. Hiermee heeft Apple wat mij betreft eindelijk begrepen wat ik wil hebben. Of het nu een netbook, een telefoon of een tablet is, ik wil een mobiel os dat direct werkt. Hij hoeft geen Office te kunnen draaien, geen zware applicaties of dat soort dingen. Een remote desktop connectie of een browser is in 90% van de gevallen eigenlijk wel genoeg. Zelfs daar moet ik toegeven dat Apple er even flink overheen gaat! Want eigenlijk heb ik heel weinig reden om iets anders te gebruiken of Remote desktop op te starten. Met Documents-To-Go, Dropbox, Twitter, een goede reader (google reader client) en messengers heb ik eigenlijk niet veel meer nodig tot mijn verbazing.

Mjah, soms wel, maar dat zijn sowieso eigenlijk de momenten dat ik naar boven vertrek en achter een dikke pc ga zitten werken of gamen. Mijn laptop gebruik ik maar weinig meer.

Gebruiksgemak
Daar blinkt het geheel dan ook wel bijzonder in uit. Alles werkt, meteen. Geen moeilijke dingen, geen google om te zien wat er mis gaat. Soms frustreert het: dingen die niet zo configureerbaar zijn als je zou willen, het gemis aan flash en andere zaken. Maar dan besef je je weer hoe gemakkelijk en prettig het allemaal domweg is. De trade-off voor al die zaken is meer dan de prijs waard.

Gemak van de Store
De appstore is overzichtelijk en betrekkelijk snel. Dingen zijn erg vaak bijzonder goed betaalbaar. Vaak mis ik wel de demo mogelijkheden. Even van te voren zien of je het echt wil hebben. De betere apps hebben echter wel altijd duidelijke screenshots die weinig aan de verbeelding over laten. De leukste vinding vind ik nog wel de Hitlijsten. Hierin zie je in de linker kolom de populairste betaalde apps en in de rechterkolom de gratis apps. Dit zorgt telkens wel voor vernieuwende leuke suggesties, waarbij helaas het aanschaf gehalte soms wat hoog is bij me. Gezien dit bedrag over het algemeen onder de §5 ligt is dit overigens ook niet echt wereldschokkend...

Innovatief
Vreemd genoeg moet ik zeggen dat het wel zo lijkt te zijn dat er heel erg veel innovatieve apps voor uit komen. Ik denk niet dat dit aan Apple ligt. Misschien omdat zoveel mensen de hardware hebben, of omdat het makkelijk is, of omdat de bediening tot de verbeelding spreekt, maar zelden heb ik zoveel innovatie bij elkaar gezien. Toch is dit afkomstig van de designers zelf. Apple heeft dit absoluut mee, het is af en toe gewoon verrassend wat je nu weer voor je neus hebt!

Dankzij deze store betaal ik nu voortaan met SMS, heb ik een fijne rabo mobiel app, had ik erg snel flipboard gevonden en vele andere leuke apps. Ik ga overigens niet op apps in, aangezien software reviewen nu niet echt is waar ik dit artikel voor schrijf.

Laptop vervanging?
Nee, absoluut niet! Alhoewel 10 vinger typen nog redelijk gaat ook met de onscreen keyboard, is het gewoon geen data-entry ding. Begrijp dat en weet het op voorhand. Dingen invullen, adressen typen etc. gaat allemaal prima en snel. Maar echt typen? Doe normaal! Dat doe je gewoon op een keyboard. Sorry, maar had je anders verwacht?

Overigens heb ik deze brug een eind gesleten met de aanschaf van een Ipad-Folio van Gearzap. Deze leren hoes beschermd je Ipad mooi, veranderd hem bijna in een mapje waardoor je er niet zo opvallend mee rond loopt en hij veranderd je Ipad nagenoeg in een Netbook. Nog steeds niet ideaal, maar zeer acceptabel om stukjes en bewerkingen mee te doen!

Resterende frustraties
Toch verwacht ik wel nog heel veel van de komende update: IOS 4. Welke versie precies interesseert me verder ook niet. Het voegt voor mij wel een oplossing voor veel extreme frustraties toe, waar ik nu dan ook gematigd bij blijf: ik weet dat er een oplossing aankomt, dat maakt me wel tolerant.

Met name het gebrek aan folders/mappen is hoogst irritant! Schermen vol met apps, die slecht in te delen zijn. Wat zal ik gelukkig zijn als er folders gebruikt kunnen worden. Die zullen alles veel overzichtelijker maken!

Multitasking: Echte multitasking hoef ik niet. Heb de onderbouwende artikelen van Apple gelezen: ik begrijp wat ze bedoelen en vind het prima hoe ze hem in gaan vullen. Maar de pushtechniek die nu moet zorgen dat Skype en de messenger op de achtergrond actief blijven vind ik werkelijk niet afdoende en betrouwbaar. Ik wacht dus echt met smart op de update van IOS 4!

En ja, het blijft zonder dat er geen camera op zit..

Ik vind de Ipad eigenlijk te duur. Dat is een vreemde conclusie, omdat ik gewoon nog geen goede alternatieven gezien heb. Wel verwacht ik dat we daar in een jaar wel minimaal 3 mogen verwachten. Deze zullen wellicht heel wat meer betaalbaar zijn.

Toch ben ik al een heel eind teruggekomen op de prijs. Het is bij verreweg mijn meest gebruikte gadget ooit. Hij vult een onverwachte plaats in huis en op werk (naast mijn scherm) en is zo snel waar ik hem hebben wil. Het brengt erg veel plezier en er zitten bijzonder veel leuke dingen op. Dus als je over die flinke drempel bent... is het toch wel erg de moeite.

Irritant vind ik dat je veel niet mag, dat er weinig instelbaar is en dat er bijvoorbeeld geen toegang is tot een file-system. Toch lijkt de trade-off van snelheid en gebruiksgemak zeer in het voordeel van de Ipad te eindigen.

Het design, ja vul die zelf maar in. Slick en goed. Vette vingers op je scherm? Aangezien het glas is veeg je het zo schoon, met welke stof je ook bij de hand hebt. Hij is gewoon mooi, slick en licht.

De grootte is ideaal. Het scherm is een stuk groter als die van een telefoon. Dit moet imo ook. Ik snap de 7" tablets niet die eraan komen. Ik wil geen telefoon achtige grote. Het past niet in mijn zak en toch zit ik met geen screen-estate? Dat heeft de Ipad beter voor elkaar. Groter mag! Zeker met mijn hoes is het een klein mapje. Prima vervoerbaar. Waarom zou je kleiner gaan?

Ik denk dat het mijn beste aankoop ooit is. Maar het gaat gewoon te ver voor zomaar een speeltje. Ik geniet van het overal online, het meteen kunnen werken, het bewerken van mijn documenten onderweg en de snelheid van de browser etc.

Wat mij betreft een aanrader voor mensen die de functionaliteit kunnen gebruiken!

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi 64GB Zwart?

Ik heb zelf ook de Ipad 64GB echt een prettig apparaat!
Nog even een tip voor de mensen die een wifi versie hebben gekocht en misschien toch nog 3g onderweg willen gebruiken.

Zoek naar de zogenaamde MI-FI apparaatjes: (of van andere merken natuurlijk)
V&A aangeboden: Huawei E585 - MIFI router
Heb zelf gisteren de 4.2 Goldstatus versie geÔnstalleerd, maar gezien je verhaal denk ik dat dat voor jou zometeen bij de release ook een hoop frustratie nog gaat wegnemen... Het indelen in mappen is een grote vooruitgang, enige jammer is vind ik is dat het draadloos printen beperkt gebleven is. Ook gamecenter is een mooie toevoeging op de iPad, mulitplayer gamen als je een dood momentje in een wachtkamer hebt. http://twitpic.com/35xx7j
Is hij vandaag uitgekomen?
Ik heb er ook eentje (nouja, m'n vriendin ;)) en afgezien van de, inderdaad, hele Apple cult (alles moeten doen via iTunes, films/series eerst moeten converteren naar mp4 in plaats van fatsoenlijke avi/mkv ondersteuning) werkt het apparaat feilloos en wordt het ook hier elke dag gebruikt. Wij hebben dan wel de 16GB versie, 500 euro is wel even genoeg geld voor een gadget ;)
je hoeft je films niet meer te converteren naar mp4, er is sinds kort de VLC player app, via je itunes kan je hier verschillende formaten avi,mpeg enz inladen en speelt via de app gewoon af op je iphone/ipad. werkt geweldig en scheelt een hoop tijd.
Ik heb een 3G versie met onbeperkt internet via KPN van de zaak.
Werkt echt ideaal, ik kan overal dingen opzoeken en notities maken, je moet er inderdaad geen lappen tekst op typen maar het is wel een erg fijn apparaat, de accuduur is ook geweldig.
En de spelletjes zijn ook erg leuk, vooral Angry Birds en Pinball HD.
VLC is nu ook uit voor de iPad, ideaal voor filmpjes, nadeel is wel dat je ze er via iTunes op moet zetten.
Prima review. Heb zelf de 32gb wifi versie en kom eigenlijk tot dezelfde conclusie.

Persoonlijk vind ik het apparaat niet te duur. Concurrenten komen namelijk met een vergelijkbare prijs, waarbij je als voordeel van Apple hebt, dat deze waardevaster is t.o.v. andere merken.

[Reactie gewijzigd door Lekkerbek312 op 12 november 2010 10:32]

Ondanks dat op Windows iTunes niet goed draait vind ik het wel een voordeel dat alles centraal via iTunes geregeld wordt. iTunes heeft een goede UI en alles wat ook maar een beetje met de iPad (of andere iOS producten) te maken heeft wordt gedaan in iTunes.

Het is niet voor niks dat zowel Android en Windows ook een App Store willen gaan ontwikkelen, omdat het juist zo goed werkt.
Ik twijfel nog steeds. Ben altijd anti Apple geweest, maar als ik dit allemaal zo zie ......
Twijfel, twijfel, twijfel
wacht tot de android tablets (zoals de Archos 101 IT, Notion Ink Adam) er zijn, vergelijk ze dan eens en kies dan iets wat je wil.

zie: Archos 70 / 101 internet tablets && http://www.youtube.com/wa...Q&feature=player_embedded
Ik kan de review alleen maar beamen (niet Star Trek gerelateerd).
Heerlijk en vreselijk gemakkelijk ding. Instant online, voor alles is een app.
Gebruikstijd van de batterij is geweldig (bij andere pad's is dat nog afwachten)
De dingen waar je over kan struikelen zijn de beperkingen die apple oplegt (geen filesysteem als je dat zo graag wilt e.d.) en de prijs.
Verder zou ik zeggen, gewoon doen, je krijgt er geen spijt van (ondanks de prijs :))
Fijne review en eigenlijk heb je mijn gedachten verwoord.
Ik heb zelf de 16GB dus de prijs is bij minder zwaar aspect.
Moest je kunnen drag en droppen op je ipad was ik meteen verkocht. Ziet er een net strak ding uit maar itunes gebruiken zit er voor mij niet in. Dan toch nog maar even wachten op de alternatieven.
Mooie review verder!
Fijne review om te lezen en geeft ook goed mijn gedachten weer over de Ipad.