Door Joost Schellevis

Redacteur

Split/Second: Velocity

03-06-2010 • 09:00

63

Multipage-opmaak

Inleiding

Split/Second: Velocity, afkomstig van het Engelse Black Rock Studio, is geen doorsnee racegame. Het spel draait voor een belangrijk deel om explosies - en dan met name om het gebruik van explosies om je tegenstanders dwars te zitten. Tweakers.net was benieuwd of het spel meer heeft te bieden dan enkel explosief geweld.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

De explosieve arcade-racegame Split/Second: Velocity - voorheen gewoon bekend als 'Split/Second' - is opgezet als een fictieve reality tv-show waarin spelers tegen elkaar racen in een speciaal daartoe gebouwde stad. In twaalf 'afleveringen', die elk bestaan uit zes race-events, neem je het op tegen zeven tegenspelers. De fictieve stad is niet alleen het decor van Split/Second maar ook onderdeel van de gameplay, want je kunt de omgeving gebruiken om je tegenspelers dwars te zitten. Daarbij speelt de 'powerbar' een belangrijke rol. Deze energiebalk vul je door bijvoorbeeld te driften en te slipstreamen, waarbij je achter tegenstanders rijdt.

Is je balk tot een zeker punt gevuld, dan kun je een powerplay inzetten. Er valt dan bijvoorbeeld een vuurtoren op de baan of er stort een tankstation in elkaar - hopelijk bovenop je tegenstander. Is de powerbar volledig gevuld, dan kun je een super powerplay inzetten. Een super powerplay zorgt ervoor dat een deel van de route verandert. Er landt bijvoorbeeld een vliegtuig op de baan of er ramt een schip tegen een kade, waarna je een nieuwe route zult moeten zoeken.

Split/Second: Velocity

Hollywood-blockbuster

De makers wilden het spel vormgeven als een Hollywood-blockbuster, inclusief de bijbehorende over-the-top-explosies. Het spel moest zo overweldigend mogelijk overkomen. Daar zijn ze uitstekend in geslaagd: de explosies zijn een lust voor het oog, evenals de schaduw- en lichteffecten. Het is een erg indrukwekkend gezicht als op jouw commando een tegenstander onder een kernreactor wordt bedolven. De vele effecten hebben wel tot gevolg dat het spel op slechts 30 in plaats van 60 frames per second loopt.

Split/Second: Velocity

Split/Second bevat elf circuits, die zijn uitgerold op een aantal locaties in de stad, zoals de binnenstad, de haven en het vliegveld. De levels zijn soms wel wat aan de eentonige kant, doordat de designers wat al te enthousiast zijn geweest met het gebruik van de kleuren geel en oranje. De hud verdient een speciale vermelding, want die is erg prettig vormgegeven. Informatie over je powerbar, het aantal laps en je positie is gecentreerd op de achterkant van je voertuig. Dat oogt erg rustig.

* Kleinere samples

Volgens de makers is er ook veel aandacht besteed aan het geluid van de voertuigen, die overigens niet zijn gelicenseerd - en dus fictief - zijn. Dat geluid zou in veel kleinere samples dan gebruikelijk zijn gehakt, waardoor het motorgeluid een stuk realistischer moet klinken. Het is goed dat de studio ook tijd in dit soort zaken steekt, maar het resultaat viel ons niet echt op. De soundtrack van Split/Second is prettig en up-tempo, maar hij haalt het niet bij die van Split/Seconds grootste concurrent, Blur. Over die arcade-racer met power-ups lees je spoedig meer op Tweakers.net.

Split/Second: Velocity

Een nieuwe liefde

De powerplays in Split/Second zijn in grafisch opzicht fantastisch uitgevoerd. Ze zijn niet effectiever dan de schilden uit Mario Kart, maar het ziet er zeer indrukwekkend uit als een tegenstander op jouw commando onder een kernreactor wordt bedolven. Althans: aanvankelijk. Het is net als met een nieuwe liefde: de eerste tijd zit je met je hoofd in de wolken en zie je alleen maar hoe geweldig en fantastisch alles is, maar na een tijdje begin je de negatieve kanten van je wederhelft in te zien, en gaat je liefje wellicht zelfs vervelen.

Zo is het ook met Split/Second. De eerste keer staar je met open mond naar je beeldscherm als er een vliegtuig vlak voor je neus op de baan crasht. Als dat voor de zoveelste keer gebeurt, merk je dat crashende vliegtuig of die instortende kerncentrale echter nauwelijks meer op. Vanaf dan wordt duidelijk dat het mooiste meisje uit de klas niet zoveel heeft om over te praten: onder de geweldige graphics van Split/Second schuilt weinig diepgang, en de game wordt na enige tijd een beetje repetitief van aard.

Het spel leunt volledig op de powerplays en dat is wat karig. Volgens de makers kunnen spelers de powerplays 'strategisch inzetten'. Dat valt echter tegen, dankzij de manier waarop de powerplays zijn opgezet. Ze zijn namelijk gescript en je bent overgeleverd aan het leveldesign. Je kunt een powerplay alleen uitvoeren als een andere speler in jouw blikveld is en als hij of zij ergens rijdt waar je een powerplay kunt triggeren.

Split/Second: Velocity

Ook zijn de mogelijkheden van de powerbar erg beperkt. Je kunt de powerbar gebruiken om shortcuts te activeren, maar verder kun je weinig met een goed gevulde bar. De super powerplays bieden weinig meerwaarde. Ze zien er prachtig uit, maar ze zijn vaak net zo effectief als een doorsnee powerplay.

Op dat punt verliest Split/Second het van Blur. Blur biedt veel meer mogelijkheden om tegenstander dwars te zitten met powerups. Daarnaast is Split/Second niet al te moeilijk. Je zult zonder veel moeite door de twaalf levels komen.

* Air Strike

Split/Second kan met maximaal acht personen tegelijk worden gespeeld, zowel on- als offline. Het spel heeft zes spelmodi aan boord. Naast de 'normale' race-modus is er bijvoorbeeld de Air Strike-modus, waarbij je raketaanvallen van een helikopter moet zien te ontwijken. Een variant hierop is de Air Revenge-modus, waarbij je je powerbar kunt inzetten om tegenaanvallen uit te voeren op diezelfde helikopter. Het spannendst vonden wij de Elimination-modus. In deze modus wordt na één minuut om de twintig seconden de auto die het laatste staat, uitgeschakeld, tot er één speler overblijft. Je kunt je daarbij weinig fouten permitteren. Rijd je eenmaal op de laatste positie dan heb je meestal weinig tijd om dit te herstellen.

Verder is er een Time Trail-optie, in de vorm van de Detonator-modus waarbij alle powerplays in het level automatisch afgaan. De Survival-mode komt het minst uit de verf. In deze modus is het je opdracht om vrachtwagens in te halen, waarbij je bij elke inhaalmanoeuvre extra tijd wint. Ben je door je tijd heen, dan treedt sudden death in werking. Uit de vrachtwagens worden blauwe en rode tonnen op de weg gedumpt. De blauwe vertragen je voertuig, de rode 'wrecken' hem. Deze spelmodus is echter wat aan de saaie en eentonige kant, ondanks de vele explosies die ervoor zorgen dat je de blauwe en - vooral - de rode vaten soms nauwelijks kunt zien en dus niet kunt ontwijken. Overigens ontbreekt, jammer genoeg, de mogelijkheid om een gewone race zonder powerplays te rijden.

Multiplayer

In de multiplayermodus van Split/Second kun je zowel online als in split-screen aan de slag met de Race-, Survival- en Elimination-speloptie. Het is jammer dat de Air Strike-modus niet met meerdere personen kan worden gespeeld. De Survival-modus is online leuker om te spelen, vooral omdat je tegenstanders vaak hun best doen om je dwars te zitten. In de singleplayer-modus gebeurt dat minder.

Split/Second: Velocity

Online kun je, net als offline, met maximaal acht mensen racen. Je kunt online alleen de auto's gebruiken die je hebt verdiend in de carreer-modus, waardoor je, voordat je je aan de multiplayer-optie waagt, beter eerst aan de slag kunt met de singleplayer. De splitscreen-modus kan alleen door twee spelers tegelijk worden gespeeld. De makers stellen dat ze voor een splitscreen-modus met maximaal vier spelers teveel concessies aan de graphics moeten doen.

* Zwoegen... of niet

Wat ons overigens stoort is de 'unlock'-dlc. Voor vijf euro koop je een dlc-pack waarmee je alle voertuigen en levels direct beschikbaar maakt. Normaal zou je daarvoor eerst de gehele carrièremodus moeten doorlopen. Dat klinkt leuk, maar het is in feite erg oneerlijk, omdat je online alleen kunt spelen met voertuigen die je hebt unlocked in de singleplayer-modus. Luie gamers krijgen daarmee de beschikking over dezelfde auto's als waar anderen uren voor hebben moeten zwoegen.

Het is ook jammer dat er maar drie spelmodi online speelbaar zijn, want dat beperkt de replaywaarde. Wel zijn de online-multiplayer-wedstrijden erg leuk om te spelen. De intensiteit is in een race met menselijke tegenstanders een fractie groter dan als je het tegen computertegenstanders moet opnemen.

Split/Second: Velocity

Conclusie

Split/Second is het mooiste meisje van de klas, met een perfect uiterlijk, goede geluidseffecten en een betoverende uitstraling. De powerplays zijn in grafisch opzicht fantastisch uitgewerkt en een lust voor het oog. Maar onder dat mooie uiterlijk schuilt een weinig diepgaande racegame. De mogelijkheden van de powerplays zijn beperkt. Bovendien lijken ze vooral in de game te zitten om voor een explosieve ervaring te zorgen, en niet omdat ze zo goed van pas komen tijdens het racen. Kort gezegd: Split/Second is een meer dan vermakelijke racegame die je gerust een uur of tien bezig zal houden, vooral dankzij de Hollywood-blockbuster-achtige ervaring die het spel biedt. De kans is echter groot dat je er na die tijd op uit bent gekeken.

Pluspunten

+ Fantastische graphics
+ Explosies
+ Air Strike-modus

Minpunten

- Repetitief
- Weinig mogelijkheden powerplays
- Beperkte multiplayer-opties
- Niet moeilijk

Cijfer: 7,5

Titel Split/Second: Velocity Split/Second: Velocity
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Black Rock Studio
Uitgever Disney Interactive Studios
Releasedatum Inmiddels verschenen
Split/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: Velocity
Split/SecondSplit/SecondSplit/SecondSplit/SecondSplit/SecondSplit/Second

Reacties (63)

63
63
30
3
0
23
Wijzig sortering
Ik ben het op sommige punten niet eens met de review.

Te makkelijk: Dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Als je overal eerste wil worden dan is het niet echt makkelijk. Vooral de detonator races zijn dan erg moeilijk omdat je echt een bijna perfecte lap moet rijden om het te halen.

De level 2 powerplays en routechanges zijn zeer zeker beter dan de level 1 varianten. Met sommige routechanges is het zelfs mogelijk om alle 7 andere racers voor je in een keer te wrecken als je het op een goed moment doet.

Na een tijdje word het inderdaad een beetje repetitief, maar het blijft (vind ik) wel leuk om te doen. Vooral multiplayer.

Strategische powerplays zijn ook zeker mogelijk, vooral omdat sommige pas beschikbaar worden na dat je een andere geactiveerd hebt. Vooral als je weet waar je veel tegenstanders kunt pakken loont het om wat te sparen en zo nog als nog op het laatste moment eerste te worden.

Persoonlijk vind ik Split/Second ook leuker als blur omdat het gewoon een stuk spectaculairder is en een stuk kleurrijker.

Blur vond ik ook wat beperkt in je mogelijkheden en het is eigenlijk gewoon Mario Kart maar dan zonder Mario en een licentie voor de auto's, Split/Second probeert weer eens wat nieuws.
Anoniem: 308166 @LOTG3 juni 2010 11:08
Helemaal eens. Ik heb een beetje 't idee dat de reviewer split/second niet meer dan een uur heeft gespeeld eerlijk gezegt XD
Helemaal eens. Ik heb een beetje 't idee dat de reviewer split/second niet meer dan een uur heeft gespeeld eerlijk gezegt XD
Maak daar eerder maar 20 uur van :P
Ben het niet eens met deze review, kijk anders even op mijn got topic :+ .

Wat de review uit het oog verliest;

1) de strategy begint bij de keuze van de auto; balanced drifter, low acceleratie hoge top truck of een agile hypercar (die sturen ook echt sneller)
2) de strategy houd ook in weten wanneer waar je wel en niet moet rijden (voorkomt dat je zelf gewrecked wordt) en wanneer je nu wel of niet de shortcut gebruikt
3) een ander deel van de strategy is nagaan hoeveel powerplay je tegenstander nog heeft zodat je niet ineens onder een rode powerplay terecht komt.
4) behalve ontwijken van powerplays is het later in de game en online belangrijk dat je weet hoe racen werkt; je kunt wel via de muur ketsen maar je gaat gegarandeerd niet winnen op die manier, je zult goed moeten insturen in elke bocht om geen snelheid te verliezen.

Mbt afkopen van wagens, het spel is niet makkelijk, in ieder geval niet op de pc. Er zijn 72 races en gemiddeld ben je toch wel 2 keer bezig met een race wat dus 144 races oplevert a 4 minuten. Later in de game (ongeveer na season 5/6) vormen met name de elite races een grote uitdaging aangezien deze wagens voor jouzelf pas aan het eind van het spel worden unlocked. Ongeveer 10 uur gameplay voor iemand die gewend is aan games als grid. Let ook even op dat voor de beste wagen je alle elite races 1e moet halen.

Tot slot is het uniek dat met bots online gespeeld kan worden, dit kom je niet vaak tegen

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 11:58]

Is er een 4-player offline split-screen modus beschikbaar?

Zo ja, dan twijfel ik nog
Zo nee, dan wordt het sowieso blur :P
Is er een 4-player offline split-screen modus beschikbaar?

Zo ja, dan twijfel ik nog
Zo nee, dan wordt het sowieso blur
Split/Second heeft 2-player-splitscreen, Blur heeft 4-player-splitscreen.
En daarmee is Blur weer 1 van de eerste games sinds tijden die het echte Console gevoel weer terug brengt. Lekker met z'n 4en op de bank achter de Xdoos/PS hangen.

Uiteraard ga ik nog wel even de demo proberen van SS.
Anoniem: 321864 3 juni 2010 09:09
Mmm, Ik heb zo me twijfels want, ik dacht echt dat Split/second beter zou zijn dan Blur, maar als ik deze review zo lees, en de aktie bekijk, verander ik heel snel van mening.
Goede review trouwens :)
Heb beiden Blur en Split Second, persoonlijk vind ik Split Second de beste van de 2. Blur heeft dan wel meer mogelijkheden en is ook veel diepgaander maar Blur is een game die ik even lang zal spelen als de gehele Split Second carriere. Het heeft me veel moeite gekost om in de sfeer van Blur geraken en dat spel daadwerkelijk te spelen. Met Split Second was ik direct vertrokken, puur fun van begin tot einde.
Ben ik het met je eens. Ik heb ook beide spellen. Split/Second is meer fun, Blur is iets serieuzer. Ik heb gisteren met een echte flatout fan samen vrij lang Blur online gespeeld, binnenkort is split/second aan de beurt en ik weet zeker dat we minstens zoveel fun hebben.

@Tweakers reviewer: De moeilijkheid gaat omhoog, geloof me XD
Ik vind het ook dat je van dit spel ECHT niet kan zeggen dat het simpel is.

Naarmate je de latere episodes nadert MOET je echt je powerplays beginnen timen en goed inschatten of je eindigt hopeloos achteraan.
QFT. In het begin is het echt ontzettend makkelijk, maar de laatste 2/3 episodes zijn toch vrij lastig. Als je dan zomaar je powerplays lukraak activeert gaat het je echt niet lukken!

Ik vind Blur overigens de betere van de 2. Ik vind Split/Second een beetje...tja...ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet vinden :P Eigenlijk is het een beetje "afgeracheld" spel. Soms rijd je tegen de zijkant aan, en schiet je vervolgens 5 meter over de track naar de andere kant van de baan, terwijl je nergens tegenaan gereden bent.

Blur vind ik fantastich, doordat het gewoonweg 1 grote chaos is. Met 20 man online is egt lachen gieren brullen :P.

Begrijp me niet verkeerd: met zowel Blur als Split/Second heb ik me echt goed vermaakt, maar voor mij is Blur toch beter dan Split/Second :)
Mee eens... blur lijkt meer op een aftreksel van NFS underground/most wanted gecombineerd met mario kart powerups. Het is wel grappig maar niet origineel. Split second is echt iets nieuws... je blaast debaan op en als je een fractie te vroeg/te laat bent dan heb je er helemaal niks aan (hence split second).
Anoniem: 308166 @sdk19853 juni 2010 13:19
Haha, bijna de vergelijking die ik pas maakte: NFS underground gecombineerd met de powerups van mario kart en de online mode van Modern Warfare 2
Wel tof dat ze de headsup display 'achter' de auto hebben geplaatst. Zullen we in de toekomst vaker terug zien.
Dat is inderdaad een mooie optie, zo hou je het scherm netjes schoon!

Ik heb zelf Blur gekocht ipv deze game, dus kan er geen oordeel over vellen afgezien dat de graphics van SS wel erg mooi zijn.

Blur daarentegen is een prachtige game met veel mogelijkheden. Ik zie het als een volwassen mariokart, en dat is een pluspunt ;-)
Voor mij is dat op dit moment nog juist een minpunt. Een realistische wereld maar wel met mariokart wapens... Ik had ook graag een iets meer scifi wereld gezien. Ik houd wel van overdrijving van de wereld, maar het moet dan op meerdere punten ingevoerd worden. Het is een beetje als de Garfield film, enkel de 3D kat is niet overtuigend genoeg.
Alleen kun je dan dus blijkbaar alleen met floating cam achter de wagen spelen? Zal misschien gewenning zijn maar ik speel liever met een hoodcam, dat speelt veel meer alsof je zelf in de auto zit ipv dat je een radiografisch bestuurbare auto onder controle probeert te houden...
Die Unlock-DLC lijkt mij juist veel eerlijker dan veel andere DLC's. In plaats van dat je nu iets krijgt dat andere spelers niet kunnen krijgen zonder er geld aan te besteden, krijg je nu gewoon iets eerder wat een ander ook (naar jullie zeggen vrij eenvoudig) kan krijgen door het spel uit te spelen.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het is toch puur de keuze van de gamer, of hij het spel singeplayer wil spelen om zijn autos te unlocken, of hij speelt liever alleen online en koopt dus de unlock dlc.. Sounds fair to me, geen nadelen voor players die geen geld over hebben voor deze dlc dus =).
Voor een komende LAN (8 personen ong.) zoeken we nog een lekker bots race spel. Speelbaarheid maakt het spel uiteindelijk. Die airstrikes lijken me wel gaaf, maar het gaat om de funfactor. Mij lijkt Blur ook wel aardig.

Denkt iemand deze game op een LAN te gaan spelen?

Wij komen namelijk al jaren toch weer terug bij Midtown Madness.
Heel simpel:
Ja

Iets meer:
Elkaar van de baan af knallen met een goed getimde explosie, of juist voor 1 persoon gaan omdat je die gewoon niet mag, gaat gegarandeerd de leukste en de pijnlijkste (ook fysiek) momenten opleveren.
Anoniem: 263441 3 juni 2010 09:25
uitstekende review

ik ben niet echt een racegamer, maar moet zeggen dat vooral de multiplayer mij en mn vrienden al heel wat uurtjes spelplezier heeft opgeleverd. Vooral de momenten waarop je op de laatste seconden nog je maat verslaat zijn geniaal!
Voor de rest weinig herspeelbaar, maar voor korte sessies geweldige game..
Zelf vind ik split second leuker om te spelen dan BLUR dat zal grote deels zijn omdat het zo verdomd makelijk is. BLUR heeft veel meer diepgaan het is een verijdelde Mario kart. Allebei geweldig games
Ik heb hem al uitgespeeld

Idd word het een beetje herhaling na herhaling als je de single player doet, maar multiplayer is echt vet hoor :P

Wat ik wel jammer vind is dat de meeste auto's vrijwel geen grip hebben, ofwel: continu driften. Misschien geeft dat net juist het vette film effect, maar het is totaal niet handig :/
Alleen de allerlaatste auto heeft goede grip en is niet normaal snel :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.