Door , , 83 reacties

Al een paar jaar wordt geroepen en geschreven dat 'het jaar van de PlayStation 3' eraan komt. Terwijl de Xbox 360 al eerder kon rekenen op een sloot uitstekende first-party games moesten PS3-gamers wat langer wachten. Met Killzone 2 en Metal Gear Solid IV arriveerden vorig jaar twee zwaargewichten en met Heavy Rain in de schappen is ook 2010 uitstekend begonnen voor Sony Computer Entertainment. Koud een maand na de release van Heavy Rain stond de volgende potentiele topgame van de uitgever al in de startblokken. Met God of War III maakt 'God van de oorlog' Kratos zijn debuut op de PlayStation 3 en dat kan, gezien het grafische karakter van de vorige twee games, alleen maar goed nieuws betekenen. Behalve dan voor de Goden...

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Let op: op de eerste pagina behandelen we enkele elementen uit de verhaallijn, waarbij onder meer de namen worden genoemd van Goden en andere personages die je zult tegenkomen of bevechten in dit spel, zonder overigens details rond het plot te vermelden. Weet je liever niets over de verhalende elementen, ga dan direct verder naar pagina twee.

God of War III

God of War III is in ieder opzicht een opvolger van zijn voorganger. Waar we deel twee verlieten terwijl er een oorlog tussen de titanen en de Goden van de Olympus op handen was, knalt deel drie er meteen in met actie van letterlijk hoog niveau. Gaia, met op haar rug de bloeddorstige Kratos, beklimt de berg Olympus. Het doelwit is de oppergod, de God van de donder, oftewel: Zeus. Het bondgenootschap tussen de titaan en Kratos lijkt in de opening van het spel erg sterk, maar al snel blijken woorden van de gevallen Godin Athene, die Kratos in God of War II meegaf dat titanen niet zijn te vertrouwen, profetisch. Kratos wordt, zoals wel vaker trouwens, teruggesmeten naar het rijk van Hades, om eens temeer te ontsnappen aan de greep van de God van de onderwereld en vervolgens zijn krachten en wapens opnieuw te verzamelen. Het moet toch frustrerend zijn om dat steeds te moeten herhalen!

*Opnieuw beginnen

Toegegeven: het zou wat raar zijn geweest om de krachten die Kratos in het begin heeft, gedurende het hele spel vast te houden. Je mag van iemand die ogenschijnlijk weinig moeite lijkt te hebben met Poseidon, de God van de zee, verwachten dat hij met de rest van het gepeupel ook snel afrekent. Dat neemt niet weg dat het gevecht tussen Poseidon en Gaia, met Kratos als troefkaart, het spel een spectaculaire opening oplevert. De eerste confrontatie met Zeus eindigt voor Kratos echter in een nederlaag. Terwijl boven de titanen en Goden doorvechten, moet Kratos opnieuw een weg naar het land der levenden zien te vinden.

Op zijn weg van de onderwereld naar de top van de Olympus komt Kratos, net als in de vorige games, legio bekende figuren uit de Griekse mythologie tegen. Zo vormen de Goden Helios, Hermes en Hades lastige obstakels en bovendien moet Kratos afrekenen met een aantal titanen. Daarbij duiken minder goddelijke, maar eveneens bekende namen op. Denk aan de ijzersterke Hercules, de briljante 'ingenieur' Daedalus en het mysterieuze meisje Pandora, dat iets met doosjes heeft te maken.