×

Greed Corp

Door , 4 reacties

Zeshoekig

Het is dan misschien 'slechts' een download-game, Greed Corp is een ambitieus project en, als het aan het Amsterdamse W! Games ligt, het begin van een hele serie games die zich allemaal afspelen in het zelfverzonnen Mistbound-universum.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc (verschijnt later)

W! Games is niet de bekendste ontwikkelaars, maar je kent de Amsterdammers wellicht van hun eerste spel, My Horse And Me, een Wii-game die in 2007 door Atari op de markt werd gebracht. Het bedrijf heette toen nog Woedend! Games. Sindsdien is er veel veranderd. De studio is gegroeid van vijf naar veertig man. De heren hadden geen zin om weer een paardrij-game te maken, ondanks het verzoek van Atari, en besloten op de zelfstandige tour te gaan met een game voor Xbox Live Arcade en het PlayStation Network, die in eigen beheer uitgegeven kan worden.

* Mistbound

Greed Corp is een spel waarin de jacht op grondstoffen centraal staat, net als in de meeste strategische games. Die jacht heeft hier echter een verwoestend effect, want zodra een deel van de wereld is leeggeroofd, stort het in. Mistbound is in Greed Corp een zwevend speelveld dat is opgedeeld is zeshoekige vlakken, net als een bordspel. Als er grondstoffen aan zo'n zeshoekig vlak onttrokken worden, verzakt de grond. Als je vaker grondstoffen aan het vlak onttrekt, stort het in en verdwijnt het uit het spel, waardoor er een gat in het speelveld ontstaat. Al spelende verdwijnt het speelveld dus langzaam onder je voeten. Heel veel variatie in hoogte is er daarbij niet en na maximaal vier keer delfstoffen winnen, is een tegel verdwenen. Bovendien is het speelveld bij de start van het spel al enigszins golvend, wat wil zeggen dat sommige tegels nog maar één of twee keer leeggetrokken kunnen worden. Als op een tegel nog maar één keer gedolven kan worden, is dat duidelijk zichtbaar aan de barsten in het oppervlak.

* Dalend land

Er is daarbij een belangrijk strategisch effect, want als je grondstoffen aan een tegel onttrekt, win je die ook van alle aangrenzende tegels, die daarmee dus ook een niveau dalen. Dat geldt ook voor aangrenzende tegels die in handen zijn van de vijand, die je zo dus kan laten instorten zonder dat diezelfde vijand daar invloed op heeft. Dat is natuurlijk helemaal mooi als er nog vijandelijke legereenheden op de tegel staan!

*