Door , , 2 reacties

Het verhaal achter de game The Crystal Bearers laat zich prima vergelijken met dat van het ruimteschip Event Horizon. In de gelijknamige scifi-horrorfilm verdwijnt dit schip van het ene op het andere moment, om vervolgens zeven jaar later uit het niets weer op te duiken, met allerlei gruwelen aan boord. Wat dat laatste betreft valt de schade in geval van The Crystal Bearers wel mee, maar of we blij mogen zijn met de gruwelijk vertraagde game valt nog maar te bezien. Voor een game die vijf jaar in productie is geweest, doet alles namelijk nogal onaf aan.

The Crystal Bearers is het vervolg op de Gamecube-game The Crystal Chronicles en speelt zich maar liefst duizend jaar na zijn voorganger af. Er is in de tijd tussen beide avonturen erg veel gebeurd en op een aantal sleutelelementen na verschillen de games opmerkelijk veel van elkaar. Met name de setting, de sfeer en de gameplay zijn anders. Het verhaal sluit gelukkig wel aan en vertelt van een soort 'gouden eeuw' na een verwoestende oorlog tussen de vier stammen uit de eerste game. Deze oorlog betekende het einde van de Yuke-clan en plaatste de Lilty-clan in een allesoverheersende positie, met alle gevolgen van dien. Gebruik van magie is inmiddels streng verboden en iedereen gelooft in de sterk ontwikkelde technologie. Er zijn nog wel personen die magie beoefenen, maar deze worden gezien als verschoppelingen die het best gemeden kunnen worden. Deze paria's zijn de Crystal Bearers en in deze game volgen we de avonturen van een van hen: Layle.

Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers

* The Force Unleashed

Hoewel de vertelling lang niet altijd even krachtig is, is het verhaal van Crystal Bearers beslist een van de sterkere punten van de game. Wel moet gezegd worden dat het moeilijk is om positief te zijn over hoofdpersoon Layle, die een nogal oppervlakkig karakter heeft en daardoor de nodige overtuigingskracht mist. Wel overtuigend zijn de speciale krachten waarover hij beschikt, en die uiteraard direct betrekking hebben op de gameplay. Layle kan namelijk van grote afstand voorwerpen oppakken en naar zich toe trekken of juist heel hard weggooien. De controle over deze handelingen is veel te los geïmplementeerd, maar goed genoeg om een vermakelijk battle-systeem neer te zetten. Uiteraard wordt ook de rest van de game bestuurd met WiiMote en Nunchuk, wat veel van de bekende Wii-gameplay meebrengt.