Door , , 31 reacties

Nintendo is er voor de verandering eens snel bij met The Legend of Zelda: Spirit Tracks. Het spel verschijnt zo'n twee jaar na The Legend of Zelda: Phantom Hourglass en Nintendo heeft wel eens langer over een game gedaan. Voor Nintendo-maatstaven lijkt Spirit Tracks echter ook opvallend veel op zijn voorganger, zowel uiterlijk als in de manier van spelen.

Getest op: Nintendo DS (exclusieve titel)

Misschien is dat de reden Nintendo her en der aanwijzingen heeft opgenomen dat het verhaal uit Spirit Tracks als een vervolg op Phantom Hourglass kan worden gezien. Het verhaal zou dan een aantal generaties na die voorganger spelen, maar desondanks speel je weer gewoon met de eeuwig jonge Link en de al even jeugdige Princess Zelda. Die laatste zetelt ook weer in een Hyrule Castle. Ze gaat voor het eerst met Link mee op avontuur - althans, haar geest gaat mee. Haar lichaam wordt namelijk al snel gestolen door de kwade genius van het spel, die het nodig heeft als behuizing voor zijn eigen geest. Maar hoewel Zelda voor het grootste deel van het spel alleen geestelijk aanwezig is, zijn er delen van het spel waarin ze je kan helpen. Zo kan ze op haar beurt het lichaam van een gepantserde Phantom overnemen. Als dat lukt, kun jij die besturen, en dat komt uiteraard van pas in puzzels: zo kan je Link en Zelda gescheiden van elkaar handelingen laten verrichten, of de Phantom van Zelda gebruiken voor een afleidingsmanoevre of zelfs als vervoermiddel. Nintendo is nog steeds meester in het verzinnen van toepassingen voor een dergelijk simpel gegeven.

*Potten breken

Dat Zelda met je mee op avontuur gaat is dan misschien nieuw, verder vertoont Spirit Tracks dus opvallend veel gelijkenissen met zijn voorganger. Grafisch zijn er geen verschillen, de engine waarop het spel draait is hetzelfde en de stijl is ook gelijk gebleven. Link ziet er uiteraard hetzelfde uit, en ook veel van de attributen in het spel zijn herkenbaar: de blauwe potten die je kapot gooit om je health op te krikken, de vele deuren waar je sleutels voor moet vinden, de ronde rotsblokken die je naar je tegenstanders kan smijten; ze zijn allemaal precies hetzelfde.

The Legend of Zelda: Spirit Tracks The Legend of Zelda: Spirit Tracks The Legend of Zelda: Spirit Tracks

*Stylus

En het blijft niet bij uiterlijkheden: de hele basis van het spel is hetzelfde gebleven. De besturing vindt weer geheel plaats met de stylus, wat nog steeds erg prettig is. Niet dat de besturing perfect is - vooral tijdens gevechten is het af en toe wat lastig om Link van of naar een bepaalde plek te krijgen - maar over het algemeen werkt het goed en vooral intuïtief. Het blijft bovendien erg prettig dat je nooit tussen knoppen en stylus hoeft te wisselen.

Inhoudsopgave

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Inhoudsopgave