Rogue Warrior

Liever doodzwijgen dan informeren?

"Is 'ie voor jezelf?" Niet begrijpend kijk ik de verkoopmedewerker van de plaatselijke gameshop in Amersfoort aan. Voor mezelf? "Ja... zo ongeveer... voor mijn werk', antwoord ik, enigszins overvallen. Twee vragende ogen kijken me aan. Ik leg uit dat ik voor Tweakers.net schrijf, en dat we normaal gesproken games aangeleverd krijgen van uitgevers, maar dat dat in dit geval niet gebeurd is. Voor de verkoper is de kous daarmee af: "Oké. Ik dacht, ik vraag het even, want ik zou wel een kouwe zijn als ik je dit spel zonder iets te zeggen zou meegeven."

De beste man weet waar hij het over heeft. Je hoeft geen seconde Rogue Warrior gespeeld te hebben om te weten dat dit spel weinig, heel weinig succes zal oogsten. Diverse media in het buitenland hebben de game reeds neergesabeld, en daarmee komen we bij de reden voor ons bezoekje aan de gameshop. Uitgever Bethesda heeft namelijk besloten dat al te veel coverage de game niet ten goede zal komen, en distributeur Namco Bandai Benelux daarom opgelegd niets met het spel te doen. Dat houdt in: Rogue Warrior ligt wel in de winkels, maar wordt niet naar de pers uitgestuurd en er wordt geen marketing voor gedaan. Doodzwijgen dus, en hopen dat onwetende consumenten de game per abuis in huis halen, om er zo toch nog iets aan te verdienen.

*Op te vragen

Kan dit? Ja, want het gebeurt. Vaak is de keuze wel te verklaren doordat uitgevers een inschatting maken op basis van doelgroep. Jurrie Hobers, directeur van Codemasters Benelux en namens Codemasters verantwoordelijk voor een aantal landen, liet zich in een debat over gamejournalistiek bijvoorbeeld ontvallen dat Codemasters niet altijd zijn games naar alle grote game-media stuurt, omdat sommige games niet aansluiten bij de lezers die dergelijke sites traditioneel trekken. Mocht er echter toch interesse vanuit een redactie zijn, dan is het altijd mogelijk zo'n game op te vragen.

Zo niet bij Rogue Warrior. Natuurlijk weten ook wij hoe het met de game gesteld is. Een veelgehoord kritiekpunt is echter: games krijgen tegenwoordig alleen maar hoge cijfers. Dat komt enerzijds doordat het algemene niveau hoger komt te liggen, maar dat wordt nog eens versterkt als uitgevers hun slechte producten niet meer beschikbaar stellen voor een bespreking. Alsof de consument alleen geïnformeerd mag worden over goede producten, en niet over slechte.

*Geen uitleg

Het is jammer dat verdere motivatie vanuit Bethesda ontbreekt. Namco Bandai Benelux is in dit verhaal slechts doorgeefluik, en is gebonden aan de instructies vanuit het Verenigd Koninkrijk. Tweakers.net heeft uiteraard om verdere uitleg van Bethesda gevraagd, maar tot op heden nog niets van de uitgever mogen vernemen. Het lijkt erop dat Rogue Warrior bij de uitgever 'Game non grata' is; nu het spel in de winkels ligt, wil Bethesda het product zo snel mogelijk vergeten en de aandacht weer vestigen op succesnummers als Fallout 3 en de shooter Brink, die volgend jaar moet verschijnen. Helaas, zo makkelijk komt Bethesda er niet van af. Daarom vind je op de volgende pagina toch een korte bespreking van Rogue Warrior, waar wij verder ook niet al te veel woorden aan vuil willen maken, want zoals de verkoper van de gameshop ons al deed vermoeden: het is abominabel.