Door , , 118 reacties

Vrijwel iedereen die de tijden van het Nintendo Entertainment System en de eerste Game Boy nog heeft meegemaakt, zal Mario een warm hart toedragen - afgezien wellicht van wat verstokte Sonic-fans. Het valt echter niet te betwisten dat Mario een van de meest constante factoren in de geschiedenis van de game-industrie is. Dat geldt echter niet in dezelfde mate voor Super Mario Bros. Nadat het eerste deel een doorslaand succes op de NES werd, kwamen de overige versies en remakes niet meer in de buurt van deze gigaknaller.

Getest op: Nintendo Wii (exclusieve titel)

New Super Mario Bros. Wii

Super Mario Bros. betekende destijds min of meer het begin van het Nintendo-succesverhaal, waarin nog vele toptitels en platformen zouden volgen. De 'SMB'-serie haalde - misschien met uitzondering van het derde deel - niet meer het niveau van het origineel. Nintendo hoopt daar met New Super Mario Bros. Wii weer verandering in te brengen, al lijkt het op voorhand onmogelijk dat deze game dezelfde status zal krijgen als die oude klassieker. Wii-gamers kunnen echter wel hopen op een prima toevoeging aan hun collectie, temeer omdat de voortekenen positief zijn: al maanden worden er door diverse media positieve previews gepubliceerd.

Dat is uiteraard geen garantie voor succes; dat zullen Mario en Luigi zelf moeten binnenhalen. De game begint alvast lekker herkenbaar: Bowser Junior en zijn clubje gemeneriken ontvoeren - zoals altijd - Princess Peach, en Mario, Luigi, Blue Toad en Yellow Toad zetten - zoals altijd - de achtervolging in. Je kunt nu zeggen dat de plot te makkelijk en afgezaagd is, maar het zit niet in de aard van het spel om ineens een sterk verhaal te hebben. Herkenbaarheid is dus troef.

*Vers

Datzelfde geldt voor de opzet van het spel. Tussen de speler en het bevrijden van Princess Peach staan acht werelden vol vijanden en levels, die allemaal verschillend zijn. De eerste wereld is voor Mario-begrippen vrij gewoontjes, de tweede wereld heeft een woenstijnthema, daarna volgt een ijswereld en ga zo maar door. Nintendo heeft hierin als vanouds afwisseling aangebracht, wat elke spelwereld weer vers maakt. Het geeft de makers bovendien de mogelijkheid de diverse werelden op verschillende manieren aan te kleden met de creatieve onderdelen die Mario-games altijd gekenmerkt hebben.

Populaire gebruikersreviews