Specificaties Platform-game voor de Wii - Bekijk alle specificaties

New Super Mario Bros, Wii Review

Kaj. 26 november 2009, 2.447 views

New Super Mario Bros, Wii

Pluspunten

• Vertrouwde game met vertrouwde gameplay
  • 2,5D graphics
  • Multiplayer
  • Yoshi!

Minpunten

• Soms te makkelijk

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
New Super Mario Bros. Wii is de zoveelste Mario-game op de gameplatformen van Nintendo. Wederom gooien Bowser en z'n familie roet in het eten en zal onze dappere loodgieter met hulp van de speler, de prinses en het Paddestoelenkoninkrijk moeten redden van de ondergang.

Het lijkt een een herhalingsoefening te worden, en strikt gezien is dat het ook. Maar is dat een probleem?

Nee, niet echt. De avonturen van de broertjes Mario zijn namelijk steeds net even anders, net even moeilijker en net even leuker, en houden hun replay-waarde.
New Super Mario Bros. Wii is afgeleid van de in mijn opinie beste Mario-game sinds jaren: New Super Mario Bros. voor de DS. Ondanks het 3D-geweld van Super Mario 64 en Super Mario Galaxy heeft het 2D platform ook z'n charme. Misschien komt dat door de roots, misschien komt dat vanwege het soms brakke camerawerk in de 3D-versies, maar NSMB was een verademing om te spelen, en vanwege de uitdagende puzzels z'n geld meer dan waard.

Er miste helaas nog wel het een en ander; vliegen was alleen mogelijk door roterende springplatforms en een enkele wervelwind, en knuffelreptiel Yoshi is ook nergens te bekennen. Niet dat ik het erg miste, maar het is af en toe wel handig. ;)
Gelukkig zag Nintendo dat ook in, dus behoort een propellerpaddestoel nu tot het arsenaal aan powerups. Yoshi is ook weer terug en is een pinguinpak toegevoegd. Dit pak stelt je in staat om beter te kunnen zwemmen, en zeker de IJsbloem (ook nieuw) is een krachtig wapen tegen vijanden.

Bekende powerups zijn er ook; naast de onvermijdelijke zaken als de Superpaddestoel, de 1Up en de Vuurbloem zit ook de Minipaddestoel uit NSMB in het spel, en mocht ik op diverse plaatsen de P-schakelaar en het POW-blok aantreffen! Vooral die laatste is handig als er veel muntjes in beeld hangen die schijnbaar onbereikbaar zijn; het POW-blok laat ze naar beneden vallen, en dan is het een kwestie van oprapen.
Hint: het POW-blok heeft ook effect op de Star Coins

Besturing
De besturing is even wennen. Je houdt de Wiimote plat, als een reguliere joypad met de D-pad links. 2 is springen, 1 vasthouden geeft je extra snelheid en laat je objecten vasthouden na schudden met de controller. Ook zijn bepaalde objecten zelf te draaien door erop te gaan staan en de Wiimote scheef te houden.

Ken uw vijand
NSMBW kent het standaard complement aan vijanden; Goomba's, Koopa Troopa's, Spiney's, Piranha Plants, Cheep Cheeps en wat al niet meer, en gaan op dezelfde manier dood als in de andere Mario-games.
Een van de uitzonderingen is Dry Bones, deze gaan nu daadwerkelijk dood als je ze eerst in ijs verpakt met de IJsbloem. Uiteraard sorteert de Onkwetsbaarheidsster hetzelfde effect maar die zijn dun gezaaid, en waar Dry Bones is, schitteren de Koopa Troopa's door afwezigheid.

Multiplayer
NSMBW is de eerste game in de serie met echte multiplayer-mogelijkheden. Waar je vroeger met z'n tweetjes afwisselend met Mario en Luigi de werelden af moest, kun je in deze game met z'n vieren tegelijk het spel door. Nintendo heeft hierbij gelukkig niet gekozen voor een spilt-screen; iedereen is in beeld, en het spel zoomt uit wanneer de verschillende spelers verder uit elkaar staan. De achterste speler kan hier ook dood door gaan als hij/zij te ver achterblijft.
Anderszins is het ook mogelijk om in een zeepbel te gaan zitten en zo een ervaren speler een lastig level uit te laten spelen terwijl de zeepbel achter hem aan het level door zweeft. Uiteraard krijg je dan geen muntjes of puntjes. ;)
De bel kan weer knappen door een andere speler je aan te laten raken.

Al met al is het wederom een Mario-game waarin je Bowser en z'n Koopalings klop moet geven om zodoende de prinses te redden en de vrede te herstellen, maar dat is niet erg.
Fans van het genre kunnen weer aan de bak, en nieuwe spelers die de oude sprites maar niets vonden, zullen hiermee zeker weer ge´nteresseerd raken.

Lekker. :)

Heb jij ook een New Super Mario Bros, Wii?

Reviews door de redactie

Hey leuke review, leest prettig weg. Ben wel nieuwsgierig naar screens van jezelf :)
leuke review,
maar toch is dit met multiplayer veel leuker dan wanneer je dit spel single player speelt. Zelf ben ik nu bij wereld 5-3 en geniet nog evenveel van elke mario game als ik eerst deed. Het blijft mij ook verbazen hoe Nintendo het elke keer weer voor elkaar krijgt om de mario games zo interessant te maken, mede hierdoor vind ik mijzelf een echte nintendofan :)
Dat verbaast mij ook elke keer, ik was wel een klein beetje bang om tot de conclusie te moeten komen dat de DS-cartridge naar de Wii geport was; meestal is het andersom. ;)

Multiplayer heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar dat zal vanzelf een keer gebeuren.
Jup, mooie review. Kan niet wachten tot ik hem kan uitproberen. Good old times :+
Pinguinpak i.c.m. ijsbloem!? 't Is OF, niet EN. Maar goed, vind je deze manier van spelen tof, probeer dan vooral ook eens Wario Shake It! (of zoiets). Dat speel je ongeveer op dezelfde manier, maar is een singleplayer ervaring.

@Maarek
Ik ben het eens met elk woord van je reactie ;)
Heb je gelijk in; ik heb de tekst even aangepast. :)
Besturing
Zeker nooit op een NES gespeeld ofwel? ;)
Ik zou eerder zeggen dat het afstamt van Mario Bros. 1 en Mario Bros 3. ? Daar stamt de DS versie immers ook vanaf :P

Overigens kan het soms wat 'te makkelijk' zijn, maar hoeverre je in het spel komt, hoe moeilijker het wordt. Bovendien is het leuke van dit type mario spellen dat je de levels gaat uitpluizen op verborgen items etc. Dan moet je niet continue onder "call of duty" druk staan. Dan moet je de tijd hebben om eens goed te onderzoeken :)

Multiplayer is overigens super leuk, terwijl je door het level springt en samen moet werken op de moeilijkere stukken, kun je elkaar stiekem pesten op de makkelijkere plekken. Geweldig! :)

[Reactie gewijzigd door FunFair op 26 november 2009 20:57]

Ik heb op alle platforms Mario gespeeld, ik heb alleen nog niet hoeven schudden, drukken en sturen tegelijk in een 2D Mariogame. ;)

Dan zou ik moeten zeggen dat het afstamt van de Game & Watch-serie. Ik doelde op de gameplay en de graphics.