Specificaties Platform-game voor de Wii - Bekijk alle specificaties

New Super Mario Bros, Wii Review

Da_maniaC 26 november 2009, laatste update op 27 november 2009, 5.673 views

New Super Mario Bros, Wii

Pluspunten

• Bewezen en klassiek concept
  • Leuk voor iedereen
  • Voldoet aan de verwachtingen
  • Leuke afwisseling en replay-waarde.

Minpunten

• Besturing voelt een tikkeltje logger aan dan bij sommige andere Mario games. (Een gewone of nieuwe speler zal dit niet merken).
  • Er zijn geen moeilijkheidsgraden, waardoor het spel soms te makkelijk word gevonden door ervaren gamers.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4

Inleiding:
Eindelijk was het dan zo ver...
De game waar ik op zat te wachten om mijn Wii nieuw leven in te blazen.
20-11-09 was de release van de game en de 21ste stond in ik in de winkel af te rekenen aan de kassa!

Eindelijk thuisgekomen meteen uitgepakt en een kijkje genomen, benieuwd om uit te vinden of Nintendo weer aan de verwachtingen zou gaan voldoen...
Zelf ben ik al erg lang fan de Mario Brothers games en heb ik ze leuk gevonden vanaf dat ik 4 jaar oud was en met Super Mario Bros. 1 op de Nintendo in aanraking kwam.
Meer mensen zullen deze situatie misschien wel herkennen en dezelfde nostalgische verwachting delen omtrend deze game.

New Super Mario Bros. op de DS heb ik ook gespeeld en ook dit was in mijn ogen al een voltreffer!
Een oude formule die nog steeds lijkt te werken. (Persoonlijk vergelijk ik de formule zelfs met het succes van bijvoorbeeld Tetris).

Eerste indruk:
Vervolgens ging ik dus na een kleine update voor de Wii aan de slag met deze game!
Graphics zien er meteen oogstrelend uit voor de Wii.
Het is natuurlijk een 3D game met een 2D perpectief dus zijn de eisen minder hoog dan bijvoorbeeld bij een First-Person-Shooter.
Maar dat mag niet baten, want Mario staat tenslotte bekend als een actie game op een 2D platform. :)

Ik kreeg meteen een melding dat ik mijn Classic Nintendo controller los moest koppelen en de gewone controller moest gebruiken.
Enigsinds afvragend, waarom een platform game niet met deze controller gespeeld kon worden deed ik het maar en ging ik verder....
Je houd de orginele controller dus dwars vast, zodat de layout van de knoppen lijkt op die van de oudere nintendo controllers. (Links de D-pad en rechts de knoppen 1 en 2).
Even later zou blijken dat de orginele controller nodig is omdat er wat bewegings functionaliteit zit verwerkt in de game! (Erg leuk gedaan overigens, ik kom hier zo op terug als ik het over de gameplay ga hebben). ;)

Introductie van het spel:
Tijdens het intro filmpje word duidelijk dat Bowser Koopa samen met zijn kleine etters weer een plan heeft bekokstoofd om Princess Peach op haar verjaardag te kidnappen.
Dit gebeurd dus ook en je raad het vervolg natuurlijk al...Mario en Luigi snellen te hulp om de prinses te redden. Dit doen zij samen met de onderdanen van de prinses en inwoners van Mushroom Kingdom (Toad en zijn vriendjes), deze proberen hier een handje in mee te helpen.
Yoshi, de grappige berijdbare dinosaurus is ook zonder overduidelijke aankondiging weer van de partij om de speler te ondersteunen!
Klassiek concept dus, maar genoeg beweegredenen om je weer door nieuwe levels heen te wurmen en uiteindelijk heel de familie Koopa weer voor hun kont te schoppen. :P

Je begint net zoals bij New Super Mario Bros. voor de DS en vele andere Mario games op een worldmap die het meeste doet denken aan die van Super Mario Bros. 3.
De eerste wereld waar je dan ook in terecht komt is Mushroom Kingdom (je begint tenslotte bij het kasteel van de prinses).
In het vervolg zal blijken dat alle werelden dus een eigen thema hebben wat ook in de levels die je speelt verder uitgewerkt word. Zo is er een woestijn wereld, ijs wereld en tropische waterwereld om maar wat voorbeelden te geven.

World map:
De world map spreekt voor zich zeker voor de Mario kenners maar ook in het algemeen.
Je kiest de 'stage' die je wil gaan spelen en zelfsprekenderwijs begin je dus bij de eerste en kan je niet zomaar naar de laatste stage van de betreffende wereld gaan.
In iedere wereld zit 1 zoon of dochter van King Koopa verborgen in een fort, echter is het net zoals bij New Super Mario Bros op de DS zo dat er in iedere wereld een Mini fortress en een Castle zijn waarbij je dus 2 maal dezelfde koopa moet verslaan. (Echter is de situatie en manier waarop de 2de keer telkens anders en logischerwijs ook wat lastiger).
Tot slot zijn er op de world map ook wat bonus stages of games te vinden, welke de speler helpen om extra levens bij te halen of nieuwe Powerups te krijgen die het spelen leuker maken en vergemakkelijken.

Stages:
Vrijwel iedere stage is weer een nieuw avontuur. Ik denk dat het de makers van het spel goed gelukt is, om te zorgen voor een leuke en verfrissende variatie.
Ook vind ik het altijd erg leuk dat thema's goed worden doorgedragen vanuit de World Map naar de stages toe. (Dit zorgt er dus voor dat het bijvoorbeeld een lekkere glijpartij word in de Ijs wereld).
De standaard formule voor een stage is als volgt: de speler moet zich een weg naar het einde zien te vinden terwijl er allerlei obstakels en tegenstanders op zijn pad komen om dit te bemoeilijken.
Aan het eind van iedere stage bevind zich de welbekende vlaggenmast waar de speler in moet springen om te 'finishen'. Hoe hoger men erin springt hoe meer punten er worden gescoord (of zelfs een extra leven).
Natuurlijk zijn er ook een hoop items te verzamelen en bevatten sommige stages geheimen welke weer nieuwe stages speelbaar maken of unlocken.

Gameplay:
Als je eenmaal begint te spelen, spreekt de meeste gameplay wel voor zich.
Het is een platform game dus lopen, rennen en springen dragen de boventoon.
Echter kan Mario vandaag de dag wel wat meer trucjes dan een aantal jaar geleden.
Het is mogelijk om bijvoorbeeld hard te rennen en wanneer op dezelfde snelheid 2 correcte sprongen worden uitgevoerd, zal Mario zich lanceren waardoor hij nog hoger springt!
Ook is het tegenwoordig mogelijk om Wall jumps uit te voeren, erg handig wanneer je bijna af gaat omdat je in een gat dreigt te vallen maar net tegen de muur aan komt. De wall jump is in veel gevallen dan je reddende engel!
Mario kan ook Ground Pounds uitvoeren, door zich omlaag te storten wanneer hij zich hoog in de lucht bevind. Deze move is voornamelijk om op moeilijk bereikbare plekken te komen of de wat lastigere tegenstanders uit te schakelen.

De Wii voegt hier nog een leuk element aan toe.
Het oppakken van bepaalde objecten gaat namelijk door er tegen te gaan staan, knop 1 in te drukken en vervolgens met de controller een enkele keer heen en weer te schudden.
Ook sommige powerups laten zich hier door bedienen.

Powerups:
Uiteraard zijn de klassieke powerups weer aanwezig.
Paddestoelen in een aantal varianten, die Mario groter en kleiner maken.
Vuurbloemen die zorgen dat de speler vuurballen kan afschieten om zijn tegenstanders uit te schakelen.
Een ster die de speler korte tijd onoverwinnelijk maakt en het mogelijk maakt om extra levens bij te halen wanneer er genoeg vijanden worden geraakt terwijl Mario of Luigi onoverwinnelijk is.

Ook zijn er een aantal nieuwe Powerups:
De Ijsbloem zorgt in tegenstelling tot de vuurbloem dat de speler, vijanden kan bevriezen en deze vervolgens kan gebruiken om weg te gooien of als obstakel om ergens bij te kunnen komen.
Er is ook een Pinguin pak wat er voor zorgt dat de speler verder kan glijden over zijn buik na een aanloop en alsmede sneeuwballen af kan schieten om een tegenstander te bevriezen.
Wederom erg leuk bedacht dit in mijn ogen, bijna iedere Mario game kenmerkt zich wel met een powerup welke je één of meerdere eigenschappen van een gedierte geeft welke op een grappige manier de mogelijkheid bieden om dingen anders aan te pakken.
Tot slot is er ook nog een helm met een propellor. Deze stelt de speler in staat om op te kunnen stijgen wanneer de Wii controller word bewogen als men de helm draagt. Ook deze komt goed van pas om nieuwe dingen te ontdekken of geheimen te onthullen.

Powerups gewonnen bij bonus stages en games kunnen net als bij Super Mario Bros. 3 in hun daarvoor bestemde slots worden bewaard om later te gebruiken wanneer deze van pas komen.
Een verbetering ten opzichte van New Super Mario Bros. op de DS in mijn ogen, aangezien er daar maar 3 powerups konden worden bewaard.

Overige Gameplay:
Er zitten dus ook nog vele anderen tegenstanders in het spel naast de familie Koopa zelf.
De meesten van hen schakel je uit door er bovenop te springen.
Soms kan dit in twee fases, zoals bijvoorbeeld een schildpad waarbij je na de eerste sprong het schild overhoud om hier vervolgens nog wat leuks mee te doen (zoals afschieten op wederom een andere tegenstander).

De Mario games kenmerken zich ook door muntjes die je overal kan verzamelen en de blokken en stenen die overal in de stages te vinden zijn.
Deze kun je kapot maken door er tegenaan te springen of stompen en hier zitten dan soms muntjes of powerups in verborgen.

Multiplayer:
Deze nieuwe Mario game kent ook een verassend leuke Multiplayer mode.
Het was al mogelijk om met meerdere mensen te spelen in de oudere games maar deze game maakt het eindeljk mogelijk om met meerdere mensen tegeljik dezelfde stages te spelen. Ook wel Cooperative gameplay genoemd.
Dit maakt het spel nog leuker en wanneer men goed samenwerkt word het bijvoorbeeld eenvoudiger om de moeilijk bereikbare items te pakken of plekken te bereiken.
Een leuke zet van Nintendo en ik denk dat ze er zo voor hebben gezorgd dat er nu meerdere mensen in de huiskamer tegelijkertijd lol hebben terwijl zij een klassieke Mario game aan het spelen zijn.

Conclusie:
Met zekerheid durf ik te zeggen dat dit een erg goede titel is die de Wii weer zal doen opleven.
Fans van de game reeks zullen erg tevreden zijn en ook voor nieuwe spelers is het spel erg toegankelijk en om van te genieten.
Zeker een must-have voor iederen die een Wii bezit!

Heb jij ook een New Super Mario Bros, Wii?

Reviews door de redactie

Goede review!

Ik vind het persoonlijk wel grappig dat jij juist zegt dat hij eerder te makkelijk is, terwijl de Tweakers.net review zegt dat ie soms frusterend moeilijk is.
Ik vind wel meer dingen aan de T.net review een beetje vreemd.
Want als je eerst mijn review leest (welke een dag eerder is gepost) en vervolgens die van T.net zelf dan lijken al mijn opmerkingen een geschutte boventoon te voeren. :)
En uiteraard kent New SMB Wii wat lastige stages etc, maar ik zeg er ook bij dat het voor de ervaren gamers wat minder uitdagend zal zijn. :P

Zo lees je bijvoorbeeld in de T.net review dat ze bij wereld 3 al aan hun 3e continue bezig waren....
Ik zit inmiddels in wereld 5 met 24 levens en zonder 1 continue gebruikt te hebben. :)
Goed review, helder en duidelijk. Ik denk dat ik deze ook maar ga kopen :)
Ook ik ben al flink verslaafd aan dit nieuwe spel. De mario spellen hebben al jaren mijn voorkeur. Vele mensen lachen erom want ik ben 51 jaar maar zo zie je maar het is voor alle leeftijden :*)