Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

Halo 3: ODST

Andere opzet

Halo 3 ging twee jaar geleden de geschiedenisboeken in als een van de meest gehypte games. Het spel kreeg veel hoge cijfers en dat was achteraf gezien misschien niet helemaal terecht. De fans zullen zich hier echter niet erg aan gestoord hebben. Voor hen vormde Halo 3 de spectaculaire afsluiting van de Halo-trilogie. Diezelfde fans zullen dan ook hebben uitgekeken naar Halo 3: ODST.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)


Halo 3: ODST is het eerste actiespel binnen de franchise waarin je niet in de huid van Master Chief kruipt. Overigens kwam Master Chief ook niet voor in Halo Wars, maar die game viel als strategiespel toch al in een andere categorie. Hoewel Halo 3: ODST wel raakvlakken heeft met Halo 3, is vooral een spel dat op zichzelf staat. New Mombasa, de stad waar het spel zich afspeelt, zat weliswaar in Halo 2, maar dan alleen als ruïne. Halo 3: ODST vult zodoende een ongeschreven stuk van het verhaal in. Je krijgt het verhaal van de invasie van de Covenant op Aarde voorgeschoteld. Dit keer beleef je het avontuur dus niet vanuit het perspectief van Master Chief, maar vanuit een aantal Orbital Drop Shock Troopers: vrij normale soldaten, met minder indrukwekkende fysieke eigenschappen dan Master Chief.

*Meerdere ODST's

Daarmee is direct een van de meest essentiële verschillen genoemd tussen de originele Halo-trilogie en Halo 3: ODST. Niet langer speel je één verhaal: je beleeft er eigenlijk meerdere. Centraal staat 'The Rookie', het meest verse lid van de ODST's. Hij vertrekt tegelijk met de andere soldaten naar de Aarde om New Mombasa te verdedigen. Doordat er een Covenant-schip een hyperspace-jump maakt op het moment dat de soldaten naar de Aarde afzakken ontstaat er een emp-golf waardoor alle pods stuurloos raken en de ODST's massaal op aarde crashen. Het spel start als The Rookie wakker wordt en op onderzoek uitgaat, op zoek naar zijn teamgenoten. Hierbij komt hij verschillende 'beacons' tegen, die telkens een flashback veroorzaken, waarna de speler tijdelijk een stukje als een andere soldaat speelt.

Wel anders, niet anders?

Deze opzet zorgt in de gameplay direct voor de nodige variatie. Hoewel de soldaten globaal hetzelfde kunnen, is de wapenuitrusting vaak net even anders, wat vaak aansluit op een bepaald soort missie. Zo kregen we de controle over een ODST'er met een rocket launcher, die op zijn pad dan ook de nodige Wraith-tanks van de Covenant tegenkwam. Zo wisselen de missietypen elkaar goed af. Het 'standaard' schietwerk vormt zeker het grootste gedeelte van de gameplay, maar het tempo blijft er lekker in door de afwijkende bezigheden. Denk daarbij aan missies waarin je een tank bestuurt, of levels waarin je een groot gebied doorkruist in een Warthog.


Zo toont Halo 3: ODST zich net als de games in de trilogie zeer actievol, maar al die actie is voor een standaardsoldaat niet zonder consequenties. De ODST's kunnen gewond raken en uiteindelijk dood gaan. Dit is een groot verschil met Master Chief, die automatisch genas. Als je als ODST'er gewond bent geraakt, dan zul je zelf je health bij moeten vullen bij een van de health stations die overal in New Mombasa te vinden zijn. Hoewel de ODST's wat zwakker zijn dan Master Chief, hebben ze ook voordelen. Zo staan bijvoorbeeld constant in contact met de Superindendent, een soort supercomputer vol informatie. Op die manier hebben ze constant zicht op waar ze zich bevinden en waar ze heen moeten. Bovendien geeft de Superintendent de ODST's de mogelijkheid VISR te gebruiken. Dit is een systeem waarbij de computer live in beeld extra informatie geeft. Zo worden vijanden rood omlijnd, wat hen in sommige gevallen beter zichtbaar maakt. Ook kunnen de ODST's met VISR bepaalde visuele aanwijzingen zien die anderen niet kunnen zien.

*Been there...

Hoewel het vechten met de ODST's anders is dan met Master Chief, kregen we toch regelmatig een 'been there, done that'-gevoel bij het spelen van Halo 3: ODST. Ok, het is een ander personage en we hebben New Mombasa nog nooit op deze manier gezien, maar in basis is er niet heel veel veranderd aan het spel ten opzichte van Halo 3. Het merendeel van de wapens is hetzelfde, de vijanden zijn bekend, kortom: als je de vorige Halo-games hebt gespeeld, heb je vrij snel door wat je moet doen, hoe de wapens werken en hoe je vijanden effectief uitschakelt. Meer van hetzelfde kan best prima zijn, maar verwacht geen revolutionaire gameplay van Halo 3: ODST.

Dat gevoel wordt mede veroorzaakt door de grafische prestaties van het spel. Halo 3: ODST is niet lelijk, maar als je voor de aardigheid Halo 3 nog eens opstart, zul je direct zien dat de engine in twee jaar tijd niet heel veel beter is geworden. De textures zijn wat gedetailleerder en de lichteffecten lijken iets verbeterd, maar verder doet Halo 3 niet onder voor Halo 3: ODST. Waar het spel echter wel in slaagt, is om de unieke Halo-sfeer over te brengen. New Mombasa heeft die sfeer zeker, en datzelfde geldt voor de uitwerking van de personages, al is het wel jammer dat The Rookie in het hele spel geen woord zegt.

Firefight en multiplayer

Halo 3: ODST biedt meer dan alleen het verhaal, dat overigens volledig coöperatief gespeeld kan worden. Dat is maar goed ook, want het verhaal is niet al te lang: een dagje doorspelen en je bent er wel doorheen. Nieuw in Halo 3: ODST is de Firefight-modus. Dit is een modus die we al wel kennen van andere games. Het idee van Firefight is dat je samen met maximaal drie andere spelers steeds golven vijanden verslaat totdat je een golf tegenkomt die te sterk blijkt, en het doel is dan uiteraard om zo ver mogelijk te komen.

Voor de betere Halo-speler, die aan de standaardmodus niet genoeg heeft biedt Halo 3: ODST de mogelijkheid het spel moeilijker te maken. Spelers kunnen zogenaamde 'skulls' activeren, die bepaalde beperkingen opleveren. Dit kan ook in de singleplayer-modus en levert dan bijvoorbeeld extra achievements op, en in Firefight maakt het het spel ook een stuk lastiger. De skulls hebben allemaal verschillende eigenschappen. Zo kun je een skull activeren die ervoor zorgt dat je maar beperkt ammunitie kunt opslaan, of dat je alleen health kunt terugkrijgen door een vijand neer te slaan met een melee aanval. De skulls zijn een aardige toevoeging, met name voor 'hardcore' Halo 3-spelers.

*Halo 3 multiplayer

Het is een beetje ironisch dat juist die hardcore spelers weinig hebben aan de tweede disc die bij het spel wordt geleverd. Koop je namelijk Halo 3: ODST, dan krijg je de multiplayer-modus van Halo 3 er bij. Zodoende heb je de multiplayer van Halo 3, inclusief alle map-packs die online zijn verschenen, meteen binnen. Gamers die Halo 3 veel gespeeld hebben, zullen die map-packs echter waarschijnlijk al wel hebben, en hebben om die reden weinig meer aan de multiplayer-disc. Voor mensen die Halo 3 niet hebben, of hun multiplayer-versie nooit hebben uitgebreid met de downloadable content, is het echter een leuk extraatje.

Conclusie

Halo 3: ODST is een prima schietspel, net als Halo 3 dat was. In vergelijking met die game brengt ODST wat meer variatie en een interessante opzet met meerdere perspectieven. Desondanks doet ODST uiteindelijk niet heel veel anders dan Halo 3. Je kent de vijanden, wapens en voertuigen. Dat is ergens wel een feest van herkenning, maar kan net zo makkelijk uitgelegd worden als herhaling, 'been there, done that'. Dat maakt Halo 3: ODST zeker geen vervelend spel om te spelen. We hebben bij vlagen erg genoten van de spectaculaire passages in zowel de tussenfilmpjes als de gameplay. Bovendien is Firefight leuk om te doen, en aangezien wij nog niet alle downloadable content van Halo 3 hadden, is de aanwezigheid van de volledige Halo 3-multiplayer mooi meegenomen. Halo 3: ODST ligt bovendien niet voor de volle mep in de winkels, maar kost je 'slechts' tussen de veertig en vijftig euro.

Pluspunten

+ Herkenbaar Halo
+ Spectaculaire gameplay-passages
+ Variatie
+ Origineel uitgangspunt
+ Firefight
+ Complete Halo 3 multiplayer als bonus

Minpunten

- Voelt als herhaling van Halo 3
- Verhaal is niet lang
- Engine voldoet, maar is in twee jaar weinig veranderd
- Halo 3 multiplayer is gewoon oude content

Cijfer: 8,0

Titel Halo 3: ODST
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Bungie
Uitgever Microsoft
Releasedatum Inmiddels verschenen

Laagste prijzen voor: Halo 3: ODST, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 4 (14)

€ 36,99

€ 36,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 36,99
Pakketpost (boven ¤20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 36,99
Bekijk

Reacties (46)

Wijzig sortering
Het spel ziet er hetzelfde uit omdat de engine identiek is aan dat van Halo 3. De engine van ODST heeft slechts een aantal tweaks ondergaan, het is dan ook niet vreemd dat het spel er hetzelfde uitziet als Halo 3.
Het spel speelt nog steeds zoals Halo, maar is toch anders. Ik ben het ermee eens dat de campaign bagger is, maar dat heb ik nooit van de Halo serie zo geweldig gevonden. Het spel kan mij niet zo sterk in hun wereld trekken als bijv. CoD4:MW dat deed. Maargoed, ik koop spellen dan ook niet voor de single player :X.

Ik ben erg te spreken over de Firefight modus, het co-oppen met vrienden tegen de CPU is een geweldige feature in het Halo thema. Bij GoW was dat dan een schild neer zetten klaar, bij ODST is het uitdagender. Geen shields, slechts stamina en de skulls zorgen ook voor een noodzakelijke tactiek wijziging. Ook is de stats tracking erg goed uitgewerkt; op de Bungie site kun je al jouw afgelopen games/medals/enz. zien!

Ik begrijp iets aan de review niet; een pluspunt: Complete Halo 3 Multiplayer en een minpunt dat het oude content is? Men is blij dat ze het krijgen, maar klagen over dat het 'oud' is. Ben je nu wel of niet blij :9? Er staat ook dat het een bonus is, klagen dat het oude content is is een beetje een gegeven paard in de bek kijken 8)7 .

Alleen nog maar de Endure achievement te gaan :9~
Wel leuk dat er eens niet met de Masterchief gespeeld word, je krijgt gelijk een heel ander beeld bij deze nieuwe installatie van Halo 3. Het ligt natuurlijk aan het publiek of het een succes word of niet, ik denk toch dat de meeste mensen het wel jammer vinden dat je niet met de masterchief mag rondknallen. Maar verders dan dat ziet het er grafisch goed uit, de missies zijn inderdaad vlotter en ook over mp kan ik helaas niks zeggen aangezien ik deze nog niet heb uitgeprobeerd.
Merk je eigenlijk wel dat je Master chief niet speelt? Die was net zo stoicijns als The Rookie, dus in dat opzicht maakt het in ieder geval al weinig uit.
Ja.

Beperkingen:
- The Rookie kan minder hoog springen
- The Rookie loopt iets slomer
- The Rookie heeft geen rechargable energy shield, je moet dus health packs zoeken
- The Rookie kan niet dual-wielden

Voordelen:
- The Rookie heeft een VISR modus (soort night vision)
- The Rookie kan 3 granaten van elk type dragen (ipv 2)
- The Rookie heeft een Automag, een gedempt pistool waarmee je supersnel kan schieten
- The Rookie heeft een gedempte SMG
Die rechargeable energy shield is gewoon vervangen door "Stamina". Dus dat maakt ook niet veel uit. De health/shield systeem is precies hetzelfde als die van Halo 1 :). Dus wel HP (niet rechargeable), maar wel met een shield.

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 30 september 2009 20:16]

Heb hem zelf nu alweer 2 weken liggen leuk spel absoluut ben het hier alleen totaal niet eens met een aantal minpunten.

Voelt als herhaling van HALO 3 omdat de wapens en voertuigen hetzelfde zijn er zijn 2 nieuwe wapens en een nieuwe enemy.
En ze kunnen moeilijk opeens alle wapens en vijanden op de schop gooien dan was het geen HALO meer.

Verhaal is niet lang nee maar dat was vantevoren bekent daarom betaal je er ook geen 64,99 voor zoals de adviesprijs was van HALO 3 maar koop je hem al voor 40 euro bij meerdere shops (tenzij je niet goed zoekt dan betaal je 50)

Maar voor de rest echt een top spel heb al met heel wat mensen van tweakers firefight gedaan en is echt vet
Wow, 1 hele nieuwe enemy!
Niet om het een en ander, game kan best leuk zijn en de geringe nieuwe content hoeft niet eens een groot nadeel te zijn, maar proberen het argument van dezelfde wapens en enemies te weerleggen met welgeteld 1 nieuwe enemy? tja...

Nooit een Halo fan geweest, vind de games op z'n best middelmatig (multiplayer geen mening over, speel zelden MP games), maar de voicecast alleen al maakt me wel een beetje nieuwsgierig...
Idd, Valt me ook tegen, maar 1 nieuwe enemy en 2 nieuwe wapens? Had toch wel meer in mogen zitten. Er zit 2 jaar tussen!
Nou zo storend is het niet hoor. En de bestaande enemies hebben ook andere skills gekregen. En de AI lijkt een stuk beter! Al met al, voor de prijs en wat je ervoor krijgt is het echt heel goed gedaan!
Zo een 45 euro spel wil ik ook wel van GoW, laat die engine maar lekker hetzelfde en de wapens, maar maak er wat tofs van...

Helaas wel redelijk kort, zaterdag ochtend gekocht en meteen coop met 3 andere gedaan op Legendary. Na 5 uur waren we klaar... maar goed, kort maar zeer krachtig!

Firefight is overigens wel lastig! Op legendary kwamen we niet heel ver.
Ok en tegen zulk soort zinnen kan ik dus echt niet zelfde liedje als met HALO 3

"Helaas wel redelijk kort, zaterdag ochtend gekocht en meteen coop met 3 andere gedaan op Legendary. Na 5 uur waren we klaar... maar goed, kort maar zeer krachtig!"

Als je COOP speelt kan je niet dood omdat je character respawned iedere idioot kan hem dan op de hoogste moeilijkheidsgraad uitspelen ik zou zeggen herstart is en doe hem in je eentje ben je wel wat langer bezig dan 5 uur kan ik je verzekeren :)
Ik weet ook wel dat het makkelijker is met zijn 4-en dan alleen, maar dat maakt spel niet korter toch? En ze hadden de coop ook wat moeilijker kunnen maken...
En er zitten wel wat redelijk lastige stukjes in zelfs met z'n 4-en. En er zijn ook stukken dat je niet respawned, of veel tactischer moet spelen... :)
Er kan wel 2 jaar tussen zitten, maar er is maar 1 jaar aan deze game gewerkt. Zoals een developer al zegt in een developer diary: "Here's an engine, here's a story, you've got a year. Go.".
Verder is het best een prestatie wat ze met deze 2 jaar oude engine hebben gedaan, aangezien met deze engine een hele open stad te verkennen is.

Vergeet niet dat dit een uitbreiding is, hè ;)

Halo: Reach wordt een echte, grote game met een nieuwe engine die in 2010 uitkomt, waar ze in totaal 3 jaar voor hebben.

[Reactie gewijzigd door VorteXLP op 29 september 2009 19:15]

Nieuwe vijanden oke, maar nieuwe wapens is lastig, plus dat is nogal standaard bij schietspellen, wapens komen niet uit de lucht vallen, plus waarom zou er hier wapens zijn die dan niet meer in de andere Halo's zitten? Met vijanden is het hetzelfde, natuurlijk hadden ze er paar nieuwe in kunnen doen, maar je kan niet zomaar alles veranderen in een spel die zich tijdens de andere Halo's afspeelt.

Maargoed, ik hoef deze niet, Halo in het algemeen trekt mij niet, Halo 3 heb ik omdat die toen bij een leuke deal van Bol.com zat (ze hadden een fout gemaakt van Halo 3 + 12 maanden gold voor 60 euro voor in de plaats de Halo 3 Live kaart van 13 maanden) want anders had ik die nooit gekocht.
Heb dit spel sinds eergisteren. Zondag voor het eerst in de 360 gestopt. Ziet er mooi uit, menu ook mooi aangepast.

Eerste dat me opviel was uiteraard de twee nieuwe wapens. Ook het nieuwe schild, of beter het gebrek daaraan, bevalt me prima. In halo 3 rende ik overal doorheen, granaat hier en daar, en was deze zo uitgespeeld.

De lengte van de campaign valt tegen, maar dat was te verwachten aangezien dit spel in het begin niet eens een volledige uitbreiding zou worden.

Wel vond ik de moeilijkheidsgraad tegenvallen. Ik speelde op legendary het spel in 5 uur uit. En ondervond niet echt grootse problemen wat betreft de aanwezige vijanden.

Mooie cinematics. Nieuwe enemy, die later ineens vriendelijk is.

Eind-filmpje na de credits (Niet vergeten!) viel ietwat tegen, Had gehoopt op een glimp van iets nieuws, of beter gezegd iets ouds.

De Multiplayer is dan weer wel heel erg vet. Dat is denk ik ook waar je deze uitbreiding daadwerkelijk voor koopt. Mensen die geïnteresseerd zijn in een lange singleplayer, kunnen beter voor Halo 3 kiezen.
Thanks for the spoiler...

Anyway, heb het spel nu ook ongeveer 2 weken en hij bevalt me prima, heb niet al te veel tijd om te spelen gehad..

Firefight is zeker een goede toevoeging, laatst met 3 vrienden op legendary gedaan, 25 min volgehouden ongeveer.

Wel jammer dat je op de 2e disc Halo 3 MP krijgt, aangezien het grootste deel van de doelgroep van deze game Halo 3 al heeft (zoals ook in de review staat)

Al met al zeer tevreden met mijn aankoop (=
Spoiler, spoiler...

Naar mijn mening niet boeiend is niet echt een spoiler.

Bekijk hem zelf, en oordeel! =)
Nieuwe enemy, die later ineens vriendelijk is.
Vind ik toch een aardige spoiler.
Domme vraag maybe.. maar wat is ODST, is dat een afkorting? Waar staat die dan voor? :?
staat in de tekst "Orbital Drop Shock Trooper".

Ook heeft de 2e Disc naast alle Halo 3 map packs ook 3 exclusieve maps die je niet kunt kopen op marketplace!
Er bestaat zoiets als Google, weetje ?

iig : Orbital Drop Shock Trooper
;) Official Digital SoundTrack
Ontzettend Domme Sales Trekker }:O
Ben het toch niet helemaal eens met deze review, SP is aan de korte kant, echter wordt dit spel niet als nieuwe spel uitgegeven maar als een add-on, de MP is zeer verslavend te noemen, stukke leuker dan bv. zombie uit COD. de grafics zijn wat anders dan we gewend zijn, maar dit vind ik persoonlijke een pre.

ps. bij een of andere media gigant waar ik de naam niet van mag zeggen kun je een kopie voor 33 euro kopen.
Bij dezelfde mediagigant in Den Haag al voor 27,- trouwens ;)

Ik heb 'm vorige week gekocht en vind het wel een aardig spel maar een 8 zou ik het niet geven. Een zeven wat mij betreft. Dat vind ik een prima cijfer voor expansionpack die eigenlijk anderhalf jaar te laat uit kwam.

Pluspunten vind ik wel firefight en bijna alle maps voor de mp. Da's handig als ik weer eens een Halo lanparty met collega's doe.
a) odst vond ik erg vermakelijk maar met 1 hekelpunt, de vooruitgang gaat met checkpoints en hier respawn je mocht je vroegtijdig het loodje leggen ECHTER er wordt niet gesaved. Dit doe je enkel en alleen door op start te drukken en "save and quit" te selecteren. Kwam ik jammer genoeg achter na de 1e lange speelsessie en mn xbox uit te zetten na een telefoontje ipv dus de save and quit functie. Beetje ouderwets maar goed.

b) de 2e disk heeft wel wat interessant voor de mp fans, namelijk 3 exclusieve maps die (nog) niet los verkrijgbaar zijn. Dus juist wél leuk voor de echte fans (Heretic, Citadel en Longshore)

edit
en bijna vergeten, halo 3 kon er niet goed tegen om op de hdd geinstalleerd te worden (slechtere prestaties) maar de halo 3 mp disk kan dit nu dus wel.

[Reactie gewijzigd door KBY op 29 september 2009 12:43]

@Edit, ok gaaf, dat wist ik dus niet, waar heb je die informatie vandaan?
Dat is niet zo, Bungie raad het nog steeds af om de H3 Multiplayer op je HD te installeren. H3 Multiplayer is in principe nog steeds gewoon Halo 3, dat wilt zeggen nog steeds geoptimaliseerd om van de DVD te draaien. Games installeren op je harde schijf was toen nog 'stuff of the future' :P.
Er staat nu op de achterkant, optimized bla bla for hdd
Ben vooral geïnteresseerd in de firefight, dat was namelijk wat ik bij elke halo steeds miste. Gewoon een potje waar je met je vrienden oneindig op de AI kunt knallen. Verder laat ik deze game links liggen, ik vond halo3 echt een grote flop.
Heb dit spel sinds eergisteren. Ik vond Halo 3 een beetje tegenvallen maar heb ODST toch nog maar een kans gegeven en tot nu toe lijkt het spel zijn geld waard te zijn. Ik vind het allemaal iets vlotter verlopen en de missies zijn ook wat afwisselender. Multiplayer heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal ook wel weer een aantal uurtjes plezier op gaan leveren. ^^
Vond het echt een mager spel. Deed me echt totaal niks al die donkere steegjes en straatjes waar je doorheen loopt. Erg saai op een paar momenten na. Doe mij maar gewoon weer een master chief versie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*