Door Jurian Ubachs

Redacteur

Totaal in de knoop met zichzelf

FC 26 Review

09-10-2025 • 06:00

68

Multipage-opmaak

Jongleren met rollen, stijlen en eigenschappen

EA Sports FC 26

FC 26 doet op papier weinig verkeerd, maar te veel onderdelen pakken niet uit zoals gehoopt. Gamers krijgen de keuze uit twee verschillende soorten gameplay, al is in online modi de competitieve speelstijl verplicht. Audiovisueel is er weer een stapje vooruit gezet, alle spelmodi hebben de nodige nieuwe features en er zijn een aantal pijnpunten uit de gameplay van FC 25 aangepakt. Het is echter jammer dat de Authentic-gameplay traag en stroperig aanvoelt, terwijl Competitive nog steeds allerlei rariteiten laat zien. Die rariteiten komen soms ook in de vorm van bugs. De Carrière-modus toont potentie met de uitdagingen van Manager Live Challenges, maar het huidige aanbod uitdagingen voegt weinig toe. In Ultimate Team vind je leuke toevoegingen, zoals FUT Challengers en de Gauntlet, maar daar staat tegenover dat de beloningen die je bij elkaar voetbalt minder waardevol zijn. Daardoor hebben spelers die ervoor kiezen geld uit te geven een groter voordeel dan voorgaande jaren.

Wanneer is voetbal op de computer spelen zo moeilijk geworden? Voetbal is in de basis een heel simpel spel. Je hebt twee keer elf spelers en de beste elf zullen meestal wel winnen, los van een kleine afwijking op basis van toevalligheden, en geluk of pech. Om te winnen zet je de beste elf spelers die je hebt bij elkaar. Daar begint de moeilijkheid, want wat is dat dan, die beste formatie? In de Johan Cruijff ArenA, Stadion Feijenoord of het Philips Stadion zitten immers tienduizenden coaches die het een stuk beter weten dan degene die aan de zijlijn staat als hoofdtrainer, nietwaar?

Toch is het ook dan niet zo heel moeilijk. De meeste voetbalfans snappen dat een buitenspeler waarvan bekend is dat hij zelden goed meeloopt met zijn man een onhandige keuze kan zijn tegen een opkomende back. Een fysiek sterke 'zes' die elke bal naar de verkeerde kleur overspeelt, heeft ook duidelijke tekortkomingen. Dat soort dingen hoor je op de tribune. "Fitz-Jim verliest elk duel, hij mist duelkracht." "Schouten is zijn vorm van 2023 kwijt en geeft geen goede passes meer." "Steijn is vooral erg goed in op de juiste plek staan en scoren, maar vertraagt het spel vaak in andere situaties." Dat klopt misschien, misschien niet. Ik heb echter nog nooit gehoord dat 'de coach een speler op Aanvallende Middenvelder in plaats van Centrale Middenvelder moet zetten, want anders activeert de Inventive PlayStyle misschien niet en is die speler veel minder goed'.

Oké, dat is beetje gekscherend gezegd en kort door de bocht, want ik snap heus wel wat EA Sports probeert te doen. Spelers hebben een positie en een stijl en als ze niet op hun eigen positie spelen, is het aannemelijk dat ze niet optimaal renderen. Een verdedigende middenvelder die bekendstaat om snijdende passes dwars door het middenveld, zal daar een stuk minder aan toekomen als je hem ineens rechtsback zet. Prima, dat is begrijpelijk. Alleen: waar leg je die grens? Een middenvelder rechtsachter zetten, daarin ga ik nog wel mee, maar waarom verliest een centrale aanvallende middenvelder een deel van zijn natuurlijke gaven als je besluit hem als centrale middenvelder op te stellen in je verder best aanvallend ingestelde team? Dat zou niet zo veel verschil moeten maken.

Dat dat zo werkt is één ding, maar het is onderdeel van een groter geheel. FC 26 is best onoverzichtelijk voor gamers die niet elke dag uren in hun Ultimate Team zitten te wroeten, bouwend aan een sterrenelftal vol Icons. Om spelers zo realistisch en authentiek mogelijk te maken voegde EA de laatste jaren Player Roles en PlayStyles toe, die min of meer dicteren waar je die spelers mag opstellen. Althans, je mag ze wel ergens anders neerzetten, maar dan werkt hun PlayStyle niet en heb je een veel minder goede versie van dezelfde speler. Dat voelt aardig rigide en het betekent dat je een algemeen idee moet hebben van al die rollen en stijlen. In Ultimate Team gaat het nog verder: daar kun je met behulp van allerlei kaartjes spelers voorzien van andere rollen of stijlen, of ze zelfs laten evolueren naar een betere versie van zichzelf.

Veel systemen

Daar komt nog van alles bovenop, zoals de manier waarop je een tactiek instelt, waarbij per gekozen formatie ook aandacht moet zijn voor de rollen van je spelers. FC 26 doet me op een gekke manier denken aan Clair Obscur: Expedition 33. Dat is mijn favoriete game van 2025, maar ook een game waarin ik de verschillende systemen tijdens gevechten niet allemaal even goed wist te volgen. Het is veel en FC 26 doet op zijn manier een beetje hetzelfde. Puristen die hun teams tot in de puntjes willen voorbereiden, zullen er wellicht dol op zijn. Bij mij bereikt zo'n game eerder het omgekeerde: als het te veel wordt, kies ik een paar dingen waar ik goed op let en de rest negeer ik grotendeels. Het is niet zo dat ik dat per definitie niet leuk vind. Ik ben al jaren fan van de Football Manager-serie. In die game zul je ook tot in detail moeten letten op sterke en zwakke punten en zo kom je tot een goed uitgebalanceerd team. In dat spel verwacht ik die complexiteit; in FC 26 zit het me vooral in de weg.

Patches veranderen de gameplay flink

Om het allemaal nog wat lastiger te maken, verandert de game ook nog eens periodiek. FC 26 is nu al een andere game dan de game die ik de voorbije weken heb kunnen spelen. De eerste grote patch heeft verandering aangebracht in hoe spelers aanvoelen tijdens het dribbelen en hoe effectief verdedigen is. Dat bemoeilijkt het leerproces uiteraard ook. Dat is niet per se erg, maar het betekent wel dat de game die je nu speelt en misschien heel fijn vindt, over een maand ineens totaal anders kan aanvoelen. Dit gebeurt elk jaar met FC en voor FC 26 lijkt dat dus net zo goed te gelden.

Authentieke of competitieve gameplay?

Dat FC 26 een aardig complexe game is, komt mede door de op zichzelf prijzenswaardige missie die EA zichzelf heeft opgelegd om dit een voetbalgame te maken die voor iedereen geschikt moet zijn. De makers hebben veel feedback over FC 25 verzameld en beloven ernaar te hebben geluisterd voor FC 26. Een van de zaken die daarin naar voren kwam, is dat fans heel verschillende dingen willen. De een wil een zo realistisch mogelijke game en de ander wil vooral een game die lekker vloeiend speelt. Die twee zijn lastig met elkaar te rijmen. De snelheid van een vloeiende game is al snel niet realistisch en een realistisch tempo voelt dan weer niet zo lekker. Daarom tref je in FC 26 twee verschillende soorten gameplay aan.

Realistisch of niet?

De game beschikt over een Authentic- en een Competitive-modus. De ene richt zich op een zo realistisch mogelijke nabootsing van de voetbalsport. De andere geeft voorrang aan spelplezier. Online speel je standaard in de Competitive-modus; offline heb je zelf de keuze. Het is ook mogelijk ingrediënten van beide spelmodi met elkaar te combineren om zo tot je eigen best passende modus te komen. Of dat een fijne combinatie oplevert, durf ik niet te zeggen.

FC 26

Ten tijde van de onthulling liet EA blijken dat het verwacht dat veel spelers van de Career Mode de authentieke spelmodus zullen kiezen. Die modus verloopt een stuk trager dan de Competitive-modus. Daardoor is het makkelijker voor teams om te spelen vanuit een solide organisatie en dat betekent dat je beter je best zult moeten doen om een gaatje te vinden in de verdediging van je tegenstander. Dat lukt op zich wel, maar ik kreeg op een gegeven moment genoeg van het vele rondspelen. Ik mis explosiviteit bij de spelers, het voelt allemaal heel traag en stroperig en dat brengt mij weinig plezier.

Pingpongvoetbal

In dat opzicht is de Competitive-modus beter. Dat is wel zo fijn, want de Authentic-modus kun je in principe ook negeren, als je dat wilt. De Competitive-modus is online echter de standaard, dus daar ontkom je niet aan. In deze modus zijn allerlei extra toeters en bellen uitgeschakeld, zoals invloed van weer en wind, en het tempo ligt fors hoger. Dat voelt voor mij echt stukken beter. Je kunt hier lekker snelle combinaties uitvoeren en een versnelling of sprint voelt een stuk beter dan in de Authentic-modus. Nadeeltje hier is dan weer wel dat het voetbal soms de neiging heeft om er als 'pingpongvoetbal' uit te gaan zien, doordat de bal vaak snel tussen spelers heen en weer wordt gekaatst. De snelheid en het spelverloop zijn hier een stuk minder realistisch, getuige ook de uitslagen. Een uitslag als 5-4 is online absoluut geen uitzondering.

Doelpuntenregen

Als je daaruit opmaakt dat doelpunten maken nog net zo simpel is als in FC 25, klopt dat grotendeels. De keepers presteren weliswaar iets beter dan in FC 25, maar het verdedigen zelf is een stuk lastiger. Staande tackles, waarmee ik in FC 25 veruit de meeste ballen veroverde, zijn niet zo effectief meer. Ik kan natuurlijk alleen afgaan op mijn eigen potjes, maar aangezien ik zowel meer kansen krijg als weggeef, zou het me niet verbazen als er in FC 26 minstens net zo veel of zelfs meer gescoord wordt dan in FC 25, zelfs al zijn de reflexen van keepers beter en komen ze overtuigender hun doel uit. FC 26 is dus dezelfde doelpuntenkermis die de laatste games in de serie ook waren.

FC 26

Naast de keepers is ook het dribbelen in FC 26 verbeterd. In de eerste plaats voelt de game responsiever aan, wat betekent dat je sneller van richting kunt veranderen in je dribbel. De mate van controle die je daarin hebt, voelt goed. Daarnaast is het tof om te zien dat het fysiek van spelers relevant is. Ik heb diverse duels gezien waarbij een sterkere speler zich niet van de bal liet zetten. De balans daarin voelt goed: als die minder sterke speler duidelijk sneller is, zal hij de sterkere speler kunnen inhalen en de bal zo misschien alsnog wegtikken. Dat laatste voelt soms een beetje overpowered. Verdedigers lijken losgebroken aanvallers soms net iets te gemakkelijk in te halen in FC 26.

Moeite met passen

Behalve met het feit dat verdedigen zeker sinds de laatste patch ontzettend lastig is geworden, heb ik ook moeite met passen in FC 26. Het is heel simpel: je ziet op het beeld een pass die je wilt geven en drukt dan intuïtief op de juiste knoppen om de pass te geven. Het is essentieel dat de game dan ook de pass geeft die jij voor ogen had. Dit ging in FC 25 uitstekend, maar in FC 26 een stuk minder. Ik speel bijna iedere wedstrijd weleens een speler in die ik eigenlijk niet had willen inspelen, gewoon omdat de game mijn input anders interpreteert dan ik bedoeld had. Ik heb al even gespeeld met de instellingen, want goedbedoelde hulp van de computer in het mikken op de juiste speler kan hier averechts werken. Ik heb de perfecte setting echter nog niet kunnen ontdekken. Frustrerend, want als je in plaats van een middenvelder ineens de verdediger er net achter inspeelt, kan het gebeuren dat je de bal pardoes in de voeten van een tegenstander schuift. Ik heb op die manier online al best een paar goals tegen gekregen.

Alle spelmodi krijgen vernieuwingen

Het voetbal bezorgt me dus minder plezier dan ik de laatste jaren uit FC-games heb gehaald. Het is zeker niet slecht, maar de complexiteit die zich meester heeft gemaakt van alles rond de gameplay, maakt FC 26 voor mij geen betere game. Diezelfde complexiteit zie ik terug in sommige spelmodi, met Ultimate Team voorop. Er is ontzettend veel te doen. Dat is in beginsel fijn. Het zou een beetje treurig zijn als er in een hagelnieuwe game ineens weinig te doen is. Voor spelers die de laatste jaren wellicht weinig Ultimate Team hebben gespeeld, kan het echter best overweldigend zijn.

De kern blijft hetzelfde als altijd: bemachtig kaartjes van spelers, formeer met de spelers die je verzameld hebt je ultieme dreamteam en neem het op tegen de dreamteams van andere spelers. Daarmee verdien je punten, die je kunt uitgeven aan nieuwe packs, of je verdient direct al nieuwe kaartjes of packs. Daarnaast kun je ook andere punten kopen met echt geld, waar je dan ook pakjes kaarten mee kunt kopen. Het is een recept dat EA al jaren miljarden per jaar oplevert. Het is duidelijk dat de meeste aandacht uitgaat naar Ultimate Team en het is duidelijk waarom EA dat doet.

Geldmachine

Daar kun je veel van vinden. We hoeven niet onder stoelen of banken te steken dat Ultimate Team een geldmachine is. Bovendien vind ik het jammer dat het dit jaar nog wat meer lijkt te lonen om geld te investeren, want hoewel je sneller meer beloningen vrijspeelt in Ultimate Team in FC 26, zijn die beloningen minder goed dan vorig jaar. Het is minder makkelijk om packs te verdienen waar je echt wat aan hebt. Dat betekent dat de weg naar een topteam, als je niet wilt betalen, langer is geworden en dat betekent weer dat het gat met betalende spelers groter wordt. Ultimate Team is een gokspel. Er zat altijd al een naar voelend randje aan en in FC 26 is dat randje nog wat voelbaarder dan voorheen.

FC 26

Toch vind ik Ultimate Team een ijzersterke spelmodus. Ja, het is pay-to-win. Ik begrijp het maar al te goed als je de modus daarom negeert. Toch is het indrukwekkend hoeveel content er op je afkomt als je Ultimate opent. Er zijn waslijsten aan doelstellingen die je kunt behalen, waar dan beloningen tegenover staan. Bekende onderdelen als Squad Battles, Squad Building Challenge en FUT Draft zijn er allemaal weer bij. Nieuw is de Gauntlet, waarin je een reeks wedstrijden moet zien te winnen met als extra regel dat je spelers uit je club maar één keer mag opstellen. De tweede wedstrijd moet je dus een volledig nieuwe opstelling maken. Ook leuk: FUT Challengers laat minder getalenteerde gamers een competitieve modus ervaren die lijkt op FUT Champions. De beloningen die je daar kunt verdienen zijn minder goed dan die van FUT Champions, maar het is leuk bedacht dat gamers kans maken om dergelijke spannende potjes te spelen, ook als ze niet goed genoeg zijn voor dat allerhoogste niveau van Ultimate Team.

Betere matchmaking

Buiten Ultimate Team blijven spelmodi als Kick-Off, Seasons, Pro Clubs en de Career Mode vaste onderdelen. Een klein persoonlijk puntje van tevredenheid: matchmaking in Seasons lijkt iets beter te kijken naar het niveau van de club die je kiest. FC 25 koppelde me, spelend met Ajax, nog best vaak aan een tegenstander die veel sterker was. In FC 26 kwam ik voor mijn gevoel vaker een eerlijke tegenstander tegen. EA beloofde afgelopen zomer ook dat FC 26 de latency nog verder zou minimaliseren. Of dat helemaal gelukt is, weet ik niet. Ik ondervond ruwweg dezelfde netwerkproblemen die ik met FC 25 ook weleens had.

De Career Mode lijkt in veel op de spelmodus die het altijd geweest is, met als toevoeging dat je nu via Manager Live een specifieke uitdaging kunt kiezen. Denk daarbij aan: kies een club en zorg dat je met kerst bovenaan staat, zorg dat je niet degradeert, of zorg dat je voor tientallen miljoenen aan spelers koopt en verkoopt tijdens je eerste seizoen. Hierin zit op zich potentie, maar die wordt nog niet benut. De uitdagingen zijn te algemeen en spreken niet tot de verbeelding. Als de competities wat verder zijn, zullen er denk ik interessantere scenario's toegevoegd worden en dan geloof ik best dat dit iets tofs kan worden. Op dit moment deed het me echter nog niet heel veel.

FC 26

Een positief puntje tussendoor is dat de game verregaand instelbaar is. Mensen die geen zin hebben om rekening te houden met allerlei systemen hoeven dat niet per se te doen. Ik vond het in carrièremodus altijd jammer dat profs in FC-games niet twee wedstrijden in een week kunnen spelen, doordat het volledig uitspelen van een wedstrijd vaak betekent dat ze niet fit genoeg zijn om drie dagen later te starten. De impact van vermoeidheid kunnen uitschakelen is misschien niet realistisch, maar levert mij een stuk leukere spelervaring op. Je kunt hier een beetje mee spelen, want diverse aspecten van de carrièremodus zijn op die manier instelbaar. Het hele scoutingelement uitschakelen en gewoon van elke speler kunnen zien hoe goed hij is, is daar ook een voorbeeld van. De een zal het zo realistisch en uitdagend mogelijk willen; de ander kiest voor simpelheid en focust zich vooral op het verslaan van de computergestuurde teams tijdens wedstrijden of kiest welke extra uitdagingen hij wel en niet wil hebben.

Lid van drie clubs tegelijk

Ook Pro Clubs heeft wat extra liefde gekregen van EA. Ik ben zelf geen ervaren Pro Clubs-speler, dus de impact van die features is voor mij lastig om goed op waarde te schatten. De aloude skilltrees zijn vervangen door het kiezen van een Archetype, waaraan diverse PlayStyles en perks vastzitten. Door Archetype-XP te verdienen ontwikkel je je prof steeds verder. Dat kun je nu ook doen op drie plekken tegelijk, want je kunt nu lid zijn van drie clubs tegelijk. Voorheen moesten spelers die soms met andere groepen samenspelen steeds opnieuw lid worden van dat team, maar dat hoeft nu dus niet meer en dat is een fijne verbetering. Ook leuk: voor FC 26 is de besturing van keepers in deze modus op de schop gegaan, waardoor het nu leuker moet zijn om als doelverdediger te spelen. Ik heb dit zelf niet getest, maar het feit dat er aandacht voor is, is een goed teken.

Puike sfeer, maar nog steeds buggy

Op audiovisueel vlak zet FC 26 weer een stap vooruit. Natuurlijk blijft dit de compleetste voetbalgame op de markt, met vrijwel elke club en elke speler die je kent, inclusief een flink aantal vrouwencompetities. De Eurojackpot Vrouwen Eredivisie ontbreekt helaas nog, maar de Oranje Leeuwinnen zijn uiteraard vertegenwoordigd. Bij de mannenteams ontbreken opvallend veel landenteams, onder meer België en Brazilië. Voor een game die er prat op gaat dat hij alle grote licenties heeft, is dat wel een tikkie opvallend. Bij clubteams zul je her en der een nepnaam tegenkomen. Zo ontbreekt in Italië nog steeds een deel van de clubs. AS Roma zit bijvoorbeeld met naam en logo in de game, maar in plaats van Lazio zul je Latium FC tegenkomen. De spelersnamen in die teams kloppen overigens wél.

In grote competities op zijn best

Wil je FC 26 visueel op zijn best zien, dan doe je er goed aan om te spelen met teams uit de grote Europese competities. Speel je met Ajax of PSV, dan hoor je op de achtergrond dezelfde simpele liedjes die je al jaren hoort. Best oké, maar het staat in schril contrast tot de happening die EA van een wedstrijd in de Premier League heeft gemaakt: kloppende stadions, kloppende visuals, veel meer geluid, veel meer entourage en veel meer sfeer. Ik kan oprecht genieten van de intro's in de stadions van West Ham of Liverpool. FC 26 probeert zo dicht mogelijk bij een televisieregistratie van een voetbalwedstrijd te komen met zijn presentatie en slaagt daar heel aardig in, zolang je dus een van de grotere landencompetities of Europese bekers speelt.

FC 26

Ik vind het geluid van de grotere stadions echt heel sterk, maar het commentaar verdient ondertussen eens wat meer aandacht. EA heeft ingezet op diversificatie. Je kunt nu, als je voor Engels commentaar kiest, commentatoren met elkaar combineren, wat vier verschillende samenstellingen oplevert. Guy Mowbray vind ik als hoofdcommentator echter een stuk minder goed dan Derek Rae, terwijl ik beide opties voor het co-commentaar – Stuart Robson en Sue Smith – niet echt overtuigend vind. Ook hoor ik veel zinnetjes die ik al jaren hoor in de game. Iets meer nieuw materiaal zou welkom zijn.

Geen grafische modi meer op consoles

Het is opvallend dat de game spelers op consoles dit jaar geen grafische modi meer laat kiezen. Vorig jaar kon je kiezen voor een modus die in een hogere resolutie werd gerenderd en een modus die raytracing gebruikte voor de lichteffecten. Die keuze is er dit jaar niet meer. Dat doet mij vermoeden dat EA de twee modi min of meer samengevoegd heeft, of de optie met raytracing gewoon heeft verwijderd. Die optie was verreweg het minst populair, doordat de impact op performance groter was dan in de andere grafische modus. Pc-gamers geven voor FC 26 ook al de tip om raytracing in de menu's uit te schakelen, omdat het de performance negatief beïnvloedt zonder dat je er echt iets aan hebt als je aan het voetballen bent.

Bugs

Bij de techniek is natuurlijk ook van belang hoe stabiel de game draait. De laatste FIFA- en FC-games hadden allemaal een leuke collectie bugs en helaas sluit FC 26 moeiteloos aan in dat rijtje. Het zou zelfs kunnen dat deze game meer bugs heeft dan zijn voorgangers, maar die vergelijking is lastig om te maken. Het moge in elk geval duidelijk zijn dat er behoorlijk wat misgaat. Zo werd bij mij een speler die in de basis begon door het commentaarteam meermaals aangeduid als een invaller, zelfs toen hij in de tiende minuut al scoorde. Ook kloppen statistieken die soms getoond worden tijdens het spel af en toe totaal niet. Je ziet dan spelers met meerdere goals achter hun naam, terwijl er in die wedstrijd nog amper gescoord is. De uitslagen van andere teams die in Career Mode direct na je wedstrijd worden weergegeven, kloppen ook vaak niet. Je ziet dan in de menu's van je competitie totaal andere uitslagen dan eerder werd weergegeven.

De raarste bug maakte ik mee in Seasons online. Een van mijn spelers besloot bij de aftrap niet in beweging te komen. Ik zag hem ook niet weergegeven worden op de minimap onder in beeld en toen ik de opstelling opende, bleek hij op een heel rare plek in het elftal te zijn. Kort hierop crashte de game ook. Zo heftig heb ik het gelukkig maar één keer meegemaakt, maar een vergelijkbare situatie deed zich wel voor toen een speler van mij ineens oncontroleerbaar werd, lichtjes ging knipperen en met bal en al richting de tribunes verdween. Ik gok zeker bij de laatste dat er sprake was van een probleem met de netwerkverbinding. Die zie ik dus een beetje door de vingers, maar het blijft raar.

Conclusie

Er zit ontzettend veel in FC 26. Wie zich verdiept in de systemen, zal zich met een van de spelmodi vast weer een jaar lang kunnen vermaken. Toch mis ik soms de tijd waarin een voetbalgame gewoon een verzameling clubs en landenteams was, met spelers die beoordeeld werden op een overzichtelijk setje eigenschappen. De veelvoud aan extra systemen die er in FC 26 bij komt kijken, voelt als overkill. Ik snak naar een game die features verzint om de game leuker te maken, niet nog ingewikkelder.

De logische vraag is dan: waarom doet EA dit? Het antwoord is, denk ik, een tikkeltje ironisch: omdat wij verandering willen. De druk op een team dat steeds een jaar heeft om een compleet nieuwe game uit de grond te stampen, moet immens zijn. De fanbase stapt elk jaar mee over, maar eist dat de nieuwe game ook echt voelt als een nieuwe game. Dus wat ga je dan doen? Je gaat nieuwe dingen verzinnen om maar nieuwe dingen te verzinnen. Vraag je ervaren footiespelers wat de beste voetbalgame ooit is, dan hoor je titels die pak 'm beet twintig jaar geleden zijn uitgebracht, zoals de FIFA-games uit het eerste decennium van deze eeuw, of – voor mij dan toch – nog beter: PES 6.

Wat dat zegt? Nou, vooral dit: het genre snakt naar eenvoud. EA Sports FC 26 is verworden tot een complexe geldmachine die uit alle macht probeert alle spelers tevreden te stellen, ongeacht hun voorkeur in speelstijl of spelmodus. Het doel is nu iedereen een beetje tevredenstellen, niemand tegen de borst stuiten en zo iedereen aan boord houden. Het resultaat van deze aanpak, FC 26 dus, doet voor mij allesbehalve dat. Het biedt bevestiging voor gamers die de serie al jaren hebben afgeschreven en vervreemdt de groep die FC in elk geval tot hier trouw is gebleven. Als je iedereen probeert te pleasen, is onderaan de streep niemand écht tevreden.

De game zal, vermoed ik, alsnog miljoenen keren verkocht worden. Die spelers zullen miljarden uitgeven aan pakjes in Ultimate Team en daarmee zal FC 26 voor EA als een succes de boeken in gaan. Dat is leuk nieuws voor de investeringsgroep die Electronic Arts onlangs voor 55 miljard dollar heeft overgenomen. Voor gamers biedt het echter weinig hoop dat de hoogtijdagen van een stuk simpelere voetbalgames ooit nog zullen terugkeren.

Redactie: Jurian Ubachs • Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Als PES liefhebber doet het mij nog steeds pijn om de afgrond van Konami met Pro Evolution te zien..

Daardoor ben ik 4 jaar geleden overgestapt naar FIFA/FC. Echter met volle verbazing zie ik binnen de 26-editie zoveel opties..

Speel nu carrière management live, om heel eerlijk te zijn snap ik niet helemaal wat het verschil is. De game is te complex aan het worden, veel beschrijvingen, ook tijdens een wedstrijd kun je 64 combinaties instellen. Misschien heeft het ook mee te maken met m’n leeftijd, dat ik tegenwoordig gewoon lekker simpel wil gamen. En niet de volledige tijd heb om ieder optie uit te vogelen.
Precies dat laatste. Ik wilde bij een vriend gewoon op de bank 1:1 spelen (split screen). Volgens mij FC24. Allemaal menuutjes. Niet duidelijk wat de optie moest zijn. Terwijl we gewoon met een tuutje chips, biertje een paar potjes wilden FIFAen en ondertussen verhalen aanhoren van elkaar. Worden oud denk ik.
Precies did - ik wou gisteren met m'n zoon fall guys doen op de XBOX - hebben ze de twee player optie eruit gesloopt - WTH. Dan maar trackmania - oh je hebt geen account, dus je kan NIETS spelen. /eind-opa-modus-man-yells-at-cloud

[Reactie gewijzigd door BCC op 9 oktober 2025 09:17]

Fall Guys heeft nooit local 2 player gehad?
Denk dat hij de online multiplayer bedoelt die je vroeger inderdaad met twee mensen kon doen. Het is een tijd geleden maar zag vroeger vaak genoeg boontjes met ''R4tchet'' en dan R4tchet_2'' (of iets in die geest).
Wat ik mij al een tijd afvraag is dan, waarom pak je dan niet gewoon een van de oude games die wel simpeler was? De graphics zijn in jaren al niet veel beter geworden (Naja, misschien van dichtbij, maar hoeveel kan je van die details zien tijdens een wedstrijd?) en ik hoor dus veel mensen zeggen dat de gameplay vroeger allemaal beter was. Lijkt mij de ideale oplossing om gewoon simpelweg een biertje te pakken, en plug-en-play!

Ik snap natuurlijk dat daar niet de nieuwste spelers in zitten, en dat kan een dealbreaker zijn voor sommigen, maargoed...
Dat laatste inderdaad (wil niet nog met Figo en van Nistelrooij spelen ;)). Tweede is dat die oude games vaak moeilijk te verkrijgen zijn (oude fifas zijn zelfs uit de digitale stores gehaald). Drie: hoe moeilijk is het voor EA om een extra optie op de home page met “split screen” te hebben? I.p.v. de jungle aan opties die als je jaren geen FIFA gespeeld hebt geen idee is wat het inhoudt. Zal wel money ding zijn.
Er gaat qua gameplay niets boven Sensible Soccer natuurlijk, maar dat is grafisch wel een hele grote stap terug, spelers van tien pixels.
mwa nog steeds beter dan deze uncanny valley echte spelers in mijn mening.
In FC26 is dat gelukkig makkelijk. Aftrap kiezen en dan zit je met enkele klikken gewoon in een wedstrijd en kan je met een vriend voetbal spelen en ouwehoeren over het echte leven.
idd, ik speel een FC24 die bij PSN abbo zat voor gewoon af en toe een potje voetbal. Geen seizoenen, clubs, management, fut of ander gedoe. Gewoon de club selecteren en beginnen, tegen de computer, online of op de bank met mijn neefjes.

Denk dat ik ben blijven hangen qua verwachtingen van een footie ergens rond het PS2 tijdperk :D
Het is gewoon de "verkuttificatie" die je met alles zowat ziet tegenwoordig. Maak het maar slecht, dan blijven mensen langer hangen om toch een soort van satisfaction te krijgen hopelijk, ohja en alles moet geld opleveren, veel geld.
Dit heb ik ook. Ik speelde jarenlang fanatiek PES en heb een aantal keer FIFA geprobeerd.

Ik vond de Master League van PES altijd wel aardig, om gewoon een paar seizoenen vol te houden, en af en toe ook eens de career mode te doen. Online vind ik gewoon niet lekker werken en ook niet echt leuk. Daarnaast speelde ik wel heel vaak samen met vrienden: 1 tegen 1, 1 tegen 2 of 2 tegen 2 naast elkaar op de bank.

Uiteindelijk hebben de laatste PES en FIFA (en nu dus ook EA FC) versies daar gewoon geen goede mogelijkheden voor. Bij FIFA vond ik dat sowieso altijd al verschrikkelijk, met die stomme kaarten met micromanagement e.d....

Het is eeuwig zonde dat de oude PES niet is voortgezet.
Heel herkenbaar, vroeger vond ik het heerlijk om carrieremodus op te starten (manager of be a pro) en dan gewoon lekker wedstrijdjes spelen, transfers maken en wat trainingen uitzetten. Tegenwoordig moet je 'overal' rekening mee houden, a la Football Manager, en is het wat mij betreft onnodig complex.
Je kunt dit sinds vorig jaar wel uitzetten. Zo doe ik geen trainingen en heb ik ook sacking uitgezet. Niet om te cheaten, maar je werd zo makkelijk ontslagen omdat sommige objecties totaal niet werkte (koop drie Braziliaanse spelers.. maar kennelijk moesten die 76+ overal hebben?).

Dat is echt wel een verbetering t.o.v. vorige releases. Al blijft CM voor mij heel eentonig, scouting super vervelend/veel werk, en voelt het gewoon oninteressant. Spelers interviews is altijd rechtsboven kiezen.. waarom introduceer je deze feature dan?
Als iemand die alleen carrieremodus speelt vind ik dat juist heerlijk, Soms ben ik het met je eens dat er teveel opties zijn maar naar mijn mening zijn dat vaak opties die overbodig zijn. Zoals de manier waarop je ook bezig moet zijn met scouting terwijl ik dat liever aan een scout zou willen overlaten.

Maar ik vind bijvoorbeeld wel weer dat de jeugdopleiding functie veel uitgebreider zou zijn omdat ik dat persoonlijk wel weer leuk vind om te doen.

Het zal voor hen ook een beetje een mix zijn tussen wat spelers willen met carrieremodus, ben zelf al blij dat ze er weer iets mee doen, de modus heeft van 2015 t/m 2021 ofzo echt stil gelegen en hoorden zelfs geruchten dat ze ermee wilden ophouden.
Als je niet om online maalt, Pes heeft een fantastische modding community die de game nog steeds in leven houdt. SP Football life 26 is de nieuwste community mod, die speelt en oogt beter dan fc 26 in mijn optiek. En is gratis. Aanrader!
Hier herken ik me helemaal in.

Ik speelde PES al sinds deel 1 (Waar je met schieten op goal nog ineens opzij moest richten om de bal op goal te krijgen, gelukkig in 2 werd dat aangepast), sterker nog, ISS speelde ik op de SNES.

Ergens rondom Corona is het compleet mis gegaan, kregen we ineens alleen een season update, maar het spel was nog wel goed te spelen.

Een van de favoriete modi van mij en mijn vrienden was online COOP waarbij je zowel online samen in 1 team kon spelen als samen op de bank tegen anderen online.

Toen kwam e-Football en hebben ze die modus er rucksichtslos uitgesloopt.

Ik moet ook zeggen dat ik rondom de geboorte van e-Football een dochtertje kreeg en dus amper nog de PS4 aan had. Inmiddels heb ik af en toe wat tijd om te gamen maar het doet me haast pijn om te zien hoe Konami zo'n fantastische franchise kapot heeft gemaakt.

Iets wat ik mezelf vroeger beloofd had om nooit te doen, was op FIFA (nu dus FC) overstappen. Maarja, dat was zonder de wetenschap van nu dat Konami het fantastische PES zo kapot zou maken.

Ik heb dus uiteindelijk FC25 gekocht vorig seizoen omdat een van m'n beste PES game maten dat ook had gedaan omdat e-Football zo slecht is maar het is een soort dunne tissue tegen een gutsende bloedneus. FUT voelt als een soort grind waarbij je eerst een uur lang allemaal packs aan het openmaken bent en weer spelers aan het verkopen/weggooien voor andere packs.

Het speelt redelijk simpel weg offline maar zelfs moeilijkere versies van PES die op Legende mode echt verschrikkelijk pittig waren, heb ik nog liever dan dit.

Uit nostalgie laatst nog eens een oudere versie op de PS3 aangeslingerd waarin je destijds nog patches kon installeren en fan chants etc. Ziet er natuurlijk minder gelikt uit dan bijv. e-Football op de PS5 nu maar de sfeer is 100x beter.
Ach, zal alleen maar nog erger worden vrees ik, zeker na de overname van EA. Straks speel je FIFA/FC in de woestijn met kamelen en een bal. 8)7 RIP FIFA/FC.

Tijd voor een nieuwe, andere partij die een voetbal game weer maakt zoals het hoort. Zonder talloze gimmicks en onzin. Maar goed, wishful thinking.
Had het spel maar de gameplay van PES 2021, dan was alles perfect

Want het spel ziet er wel erg fraai uit
Inderdaad dat spel speel ik nog steeds met mijn maat. Master League samen jn 1 team is geweldig. Zo jammer dat PES er niet meer is. Ik kan die overstap naar FIFA gewoon niet maken.
Ook voor jou de tip, SP football life 26. Een mod van pes 21 die alles up to date maakt. Werkt alleen op pc, maar het is echt te gek. Bizar veel stadions, gezichten, Nieuwe shirts, etc.
Het is nu eFootball geworden, en ik moet zeggen dat de laatste versie, eFootball 2026, vrij lekker wegspeelt.

Maar hij haalt het niet bij PES 2021
Met die reden doe ik ook nog altijd met maten PES2021. eFootball is echt OK, maar te weinig teams en voelt op bepaalde vlakken realistischer aan maar ook weer niet, lastig uit te leggen. Gaat per jaar beter lijkt het maar gevoelsmatig blijven PES2021 en 2017 het beste.
Ik vond eFootball heel stroperig aanvoelen, totaal niet hoe ik PES ooit heb ervaren. Is dat inmiddels verbetert?

De teams waren ook stukken minder, en de beloofde ML is er dacht ik ook nog altijd niet?
ML is voor mij FUT en weet ik niet, vind ik niet belangrijk. Het was zeker stroperig maar wel realistischer omdat het voetbal is, maar is merkbaar wel realistischer soepel dan in de eerste eFootball naar mijn idee.
  1. Niveau commentaar stagneert
  2. Bugs
Dit zijn twee punten die al ca. 15 jaar gelden?
Dat krijg je als je de game van een jaar eerder gewoon reskinned, minimale aanpassingen doet en het verkoopt alsof het een heel nieuw product is. :+ Die bugs gaan er niet vanzelf uit...

[Reactie gewijzigd door Martinez- op 9 oktober 2025 11:16]

Ik kan mij voorstellen dat mensen dit niet gaan begrijpen, maar dat mijn land er niet in zit, is voor mij een reden om FC dit jaar over te slaan.

Al moet ik er meteen aan toevoegen dat ik FIFA 18 en FC 24 destijds pas had aangekocht (in afslag) toen het uitbreidingspakket voor respectievelijk het WK en EK werd uitgebracht.
Pay 2 play? Wow; Ze doen wel echt hun best om het zo realistisch mogelijk te maken.
Wat goed dat je scouting en vermoeidheid kunt uitschakelen in Career. Maar als ik het goed begrijp, is vermoeidheid uitschakelen een on-off switch en geen slider zeg maar? Totaal geen vermoeidheid is ook weer zo onrealistisch. Maar zoals je zelf beschrijft, het standaard systeem slaat ook nergens op. Ik speel career nooit met een Engels team omdat zij teveel wedstrijden spelen. Heb altijd een A team en een B team dat afwisselend moet spelen, want spelers uit het A team zijn voor hun wedstrijd 3 dagen later nog maar 70%. En de wedstrijd daarna 50%. In het echt spelen die toch ook gewoon bijna alle wedstrijden. Tuurlijk krijgen ze rust en moet je rouleren, maar een A team en B team switch voor elke wedstrijd slaat nergens op.
Ja, ik word hier te oud voor..

Alles ingewikkelder dan Konami Soccer trek ik niet.
Oef, dat ziet er wel heel druk uit allemaal.
Ik vind voetbal een fantastische sport en speel al voetbalspellen op de console en computer sinds begin jaren '80 van de vorige eeuw. Het begon met Real Sports Soccer op de Atari 2600...

Ik heb FIFA ook veel gespeeld, al sinds '94, maar de laatste jaren speel ik die games niet of nauwelijks meer en dat heeft vooral met drie punten te maken.

1. FC voelt als voetbal op rails. Dat was al zo bij de eerste FIFA game in '94. De bal rolt niet los van de player maar zit vast aan de speler via een rail of een touwtje, alsof de bal onderdeel is van de speler en geen losstaand, fysiek object. Passing gaat ook via een rail. De ball is "home seeking". Het voelt zo gemaakt aan. Nep en kunstmatig. Ik kan er niet aan wennen.

2. Ook al sinds de eerste game is de enorme input lag tussen het drukken op een knop en het uitvoeren van de actie. De acties zijn te lang durende filmpjes die altijd helemaal afgespeeld moeten worden en niet gecanceld kunnen worden of (soepel) over kunnen vloeien in een andere beweging. 

3. Het is een giga melkkoe! Weinig verbetering t.o.v. voorgaande versies. Een nieuwe versie voelt meer als een DLC, maar je kunt wel de volle pond betalen. Je kunt rustig een jaar of 5 overslaan en dan merk ja naast de nieuwe spelers in een team ook de andere veranderingen. ...Of wanneer je naar mijn bovenstaande 2 punten kijkt, kun je zelfs een dikke 30 jaar overslaan! ;)

De standaard antwoord op mijn kritische opmerkingen: "...Maar FIFA (FC) is meer een simulatie en geen arcade game!", doet mij altijd smakelijk lachen! Een vastgeplakte, home seeking bal is realistisch, man!

...En dan heb ik het nog niet gehad over de EA geld grabbelton.

Jammer dat er weinig goede voetbal games gemaakt worden tegenwoordig. De laatste waar ik mij mee vermaak, is er eentje met een titel waardoor je zeker weet dat niemand het gaat aanschaffen: Bang Average Football. Dat is jammer, want het is een leuke top down arcade footy game die dicht tegen Sensible (World of) Soccer aanleunt en een leuke story mode heeft, maar gewoon erg goed speelt!

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 9 oktober 2025 10:48]

100% mee eens en dé reden dat ik met vrienden nog offline terugvallen op PES2021. Punt 4 zou de catch-up zijn die FIFA en andere EA games al jarenlang hanteren (en volgens mij ooit toegegeven) waardoor je vanaf minuut 70/80 bij achterstand onredelijk voordeel lijkt te krijgen in wat je spelers doen om het spannend te houden/
Ik ben hier niet mee eens. Het lijkt dat je in 94 het geprobeerd hebt en daarna enkele malen weer en sindsdien je mening vast staat. Ik kan het weten, want ik deed hetzelfde met FIFA worldcup o.a. dat gewoonweg slecht was vergeleken met PES. FIFA is enorm onder de schop gegaan rond 2011-2012 waardoor de gameplay ENORME sprongen had gemaakt.

Voor FIFA was Konami koning op het gebied van gameplay. Dat begon met ISS (International Superstar Soccer) voor de SNES dat later omgedoopt werd in PES (Pro Evolution Soccer) voor de playstation.

PES6 zal waarschijnlijk bekend staan als de toppunt van de series. Vanaf 8 begon het minder te worden en daarna begon FIFA de kroon over te nemen. De gameplay was wat je van PES verwachtte, soepel gameplay, lekker dribbelen en niet elke schot van een sterspeler was meteen raak.

FIFA van 13 tot zeker 18 waren gewoonweg de beste voetbalspellen die er waren voor hun tijd. Je zag dat er in die periode passie was om de beste te zijn. Jammer genoeg met de introductie van TUF hebben de aandeelhouders naar alle waarschijn de zeggenschap genomen en lijkt de passie weg te zijn gevallen.

Tot vandaag voel je gelukkig nog de wijzigingen van de 2010 tijdperk en blijft FIFA een goede voetbalspel echter lijken ze niet meer zo hard vooruit te gaan als voorheen.
Ben zelf blijven hangen bij fifa 2002 world cup op de PC maar gun ieder jochie deze game in zijn schoen op 5 december :*) .
Ik vind het jammer dat ieder jaar weer uitgebreid wordt stil gestaan bij FIFA/ FC.
Er komen genoeg andere games uit die interessanter(en kwa review minder voorspelbaar) zijn dan deze...
Hoezo? Het word nog steeds intens veel gespeeld, dan is dat toch niet raar? Voetbal heeft van alle sporten ook nog eens de meeste fans/kijkers/supporters.
Hoezo mag ik niet vinden dat ik liever zie dat er een ander game was gereviewd?
Ik kan ook vragen wat daar raar aan is (een woord wat ik niet in de mond genomen heb)?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn