Door , , 47 reacties

Wie kent hem nog, de ouderwetse videotheek? Ikzelf probeer dit fenomeen zo lang mogelijk voor uitsterven te behoeden door er geregeld een bezoekje te brengen zodra onze zomer zich weer eens van zijn minder zonnige kant laat zien. Op zoek naar een goeie film schieten mijn ogen over de planken en zo nu en dan blijft mijn blik hangen bij een cover die vrijwel direct de alarmbellen doet rinkelen. Natuurlijk heb ik het dan over de B-film, te herkennen aan de weinigzeggende titel en de onbekende actieheld met zonnebril.

Getest op: Nintendo Wii (exclusieve titel)

The ConduitWat dit allemaal met The Conduit te maken heeft? Welnu, bovenstaande gedachten schoten door me heen toen ik de hoes van deze Wii-shooter voor het eerst onder ogen kreeg. Toegegeven, het klinkt weinig positief, en dat terwijl vrijwel elke Wii-bezitter met ook maar een greintje interesse in shooters al maanden reikhalzend uitkijkt naar dit spel, dat, als we ontwikkelaar High Voltage Software mogen geloven, voorgoed zal afrekenen met de vooroordelen die over Nintendo’s console bestaan. Immers, de gameplay die het systeem voorschrijft zou toch zeker geen shooter kunnen opleveren die ook maar in de verste verte zou kunnen concurreren met soortgelijke games op de andere consoles, laat staan die op de pc? En de Wii loopt op grafisch gebied toch mijlenver achter op de Xbox 360 en de Playstation 3? Logisch dan toch dat er voor de Wii relatief gezien zo weinig first person shooters zijn? Het moge duidelijk zijn dat High Voltage Software een pittige uitdaging oppakte toen de ontwikkelaar besloot voor eens en voor altijd met al deze vooroordelen af te rekenen.

*Zwaarbewapende gedrochten

In The Conduit kruipt de speler in de huid van Michael Ford, een speciaal agent die, temidden van een buitenaardse invasie, verwikkeld is geraakt in een strijd tussen twee partijen met elk hun eigen agenda. En alsof het nog niet erg genoeg is om achtervolgd te worden door legioenen zwaarbewapende buitenaardse gedrochten, verkeert Michael ook nog eens in constante twijfel over de kwestie wie hij kan vertrouwen. Wie zijn z’n vrienden, wie is de vijand en wie zit er achter die wel héél strak geplande invasie? Ach, het klinkt allemaal erg intrigerend, maar in wezen is het verhaal helemaal niet zo opzienbarend en blijkt The Conduit in wezen een tamelijk simpele rechttoe-rechtaan-shooter te zijn. Okee, wel een shooter die zo nu en dan best interessante vragen stelt, maar het antwoord daarop bestaat toch wel opvallend vaak uit alweer de volgende verzameling kogels, plasma en hittezoekende raketten. Al moeten we toegeven dat de voice-acting van een heel behoorlijk niveau is: daarmee weet High Voltage Software toch wat bijzonders van de simpele verhaallijn te maken.