Call of Juarez: Bound in Blood

Colts rule!

'Iemand heeft een idee voor een game. Er worden pistolen aan toegevoegd.' Volgens een satirische comic die onlangs door Gamespy werd geplaatst, zijn dat de basisstappen voor elke game. Hoewel uiteraard niet serieus bedoeld, komt de spotprent voor Call of Juarez best een beetje in de buurt, want in essentie hebben we te maken met een avontuurlijk spel waarin je een heleboel knalwerk voor je kiezen krijgt. Niet verwonderlijk: het spel speelt zich af in het Wilde Westen, waar de wet op de tweede plaats komt... na de Colts en rifles dus!

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

Call of Juarez: Bound in Blood is de opvolger van Call of Juarez, dat in 2006 op de markt verscheen. Het nieuwe spel is feitelijk een prequel. In Bound of Blood is Billy, een van de hoofdpersonen in het eerste spel, in geen prairies of wegen te bekennen. Bound in Blood draait om de broers Ray en Thomas, waarvan we Ray al kennen als 'Reverand Ray' uit het eerste spel. Thomas zal ten tijde van de eerste game al dood zijn en is de vader van Billy, die in dat spel dus een van de hoofdrollen speelt. Het lijkt wel een soap...

*Minder variatie

Met het wegvallen van Billy en met de focus op twee op elkaar lijkende broers, gooit Techland een tweedeling overboord die in het originele Call of Juarez juist zo goed tot zijn recht kwam. Waar Ray stond voor brute actie als vaardige gunman, was Billy afhankelijk van zijn kwaliteit om zich ongezien voort te bewegen. In het spel werden de stukken gameplay van elk personage steeds afgewisseld, waardoor er lekker veel variatie in zat en het spel niet saai werd. Thomas verschilt in zekere zin ook wel van Ray, maar vertrouwt veel vaker op zijn wapens dan Billy. Op die manier is een deel van de variatie weggevallen en dat is jammer.

Techland weet de variatie desondanks voor een deel te behouden door een aantal spectaculaire missies toe te voegen. Zo krijg je af en toe een kanon of een gatling gun om dood en verderf te zaaien onder de vijand. Hoewel deze passages vrij eenvoudig zijn, zorgen ze wel voor lekker veel spektakel. Gek genoeg gaat het nooit vervelen om alles aan gort te schieten. En dat is maar goed ook, want schieten is toch wel de hoofdzaak in Call of Juarez: Ray en Thomas laten bij voorkeur hun wapens spreken. Die houding komt met name goed naar voren in de duels die je af en toe uitvecht met andere gunmen. Hierbij vecht je een quickdraw-duel uit, waarbij je vooral moet zorgen eerder te schieten dan je tegenstander. In deze stukjes bereikt de spanning een hoogtepunt, en dat in een zeer originele uitwerking.