×

Eerste blik op Mafia II

Door , 60 reacties

Criminele intenties

Wie criminele intenties heeft kan binnenkort weer carrière maken in de maffia. Nog voor het einde van het jaar verschijnt Mafia II, voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3. Het spel is verhuisd naar een andere tijd en een andere stad, maar verder is veel hetzelfde gebleven.

Mafia II is geen rechtstreeks vervolg op het eerste deel. Dat speelde zich af in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw, in de imaginaire stad Lost Heaven. Het nieuwe spel speelt zich af in een nieuwe stad, Empire City, en in een andere periode - namelijk de jaren '40 en '50. Er is ook een nieuwe hoofdpersoon, Vito Scaletta. Hij heeft gevochten in de Tweede Wereldoorlog en het spel begint vlak nadat hij is teruggekeerd naar zijn geboortestad. Vito is teleurgesteld in wat de regering voor veteranen doet, en dat zorgt ervoor het het verleidelijk is om af te glijden naar maffiapraktijken. Onze hoofdpersoon trekt op met zijn vriend Joe Barbaro, die hem het hele spel bij zal staan. Joe is niet alleen een compagnon die graag met zijn wapen zwaait, hij is ook degene die het verhaal vertelt en die bij de verschillende missies uitlegt wat je te doen staat.

*Empire City

Mafia II is een sandbox-game, compleet met een minimap, een grote kaart en appartementen waar je het spel op kunt slaan. Empire City is zo'n typisch Amerikaanse stad vol hoogbouw en kaarsrechte straten. Empire is ook groot, de stad beslaat 25 virtuele vierkante kilometers. Als Vito aan zijn avontuur begint is het 1945, maar gedurende het spel vliegen de jaren voorbij, om te eindigen rond 1950. Dat is niet alleen te zien aan Vito en Joe, maar ook aan de stad. Het straatbeeld verandert doordat de kleding van de mensen op straat met de mode meegaat en er modernere auto's voorbij rijden.

Ook de muziek, die je hoort zodra je in een auto stapt, gaat met zijn tijd mee. Er zijn verschillende stations, net als in GTA, al moet je het hier stellen zonder commentaar tussen de muziek door. De muziek is aangepast aan de periode waarin het spel zich afspeelt. Dat wil zeggen dat je in het begin alleen muziek hoort uit de jaren '40 en dat je eindigt met muziek uit de jaren '50, zoals de eerste rock 'n roll. Er zijn wel verschillende stations, met muziek in verschillende stijlen. Misschien nog wel leuker is dat de muziek zich aanpast aan de gebeurtenissen. Als het zonnig is hoor je vrolijke nummers, die nog passen in het tijdsbeeld ook. Als het spannend wordt, zal de muziek dreigender worden.

*