Ghostbusters - The Video Game

Herkenbaarheid

Eind 2008 zagen we tijdens het evenement Atari Live in Londen dat Ghostbusters: The Video Game een veelbelovend spel leek. Hoewel we slechts een beperkt voorproefje kregen van de gameplay, zag de game er meer dan aardig uit en was de kenmerkende humor uit de films duidelijk aanwezig, net als de bekende acteurs die hun eigen rol in het spookbestrijders-team spelen. Inmiddels hebben we de kans gekregen om zelf aan de slag te gaan met de game en een flink aantal spookjes te vangen.

Getest op: Xbox 360, PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: pc
Afwijkende versies: PlayStation 2, Nintendo Wii, Nintendo DS

Zoals we eerder al schreven speel je in Ghostbusters niet als een van de bekende personages. De speler neemt de rol aan van The Rookie, een nieuw lid van de Ghostbusters. De constante technische vooruitgang waar het onderzoek van Dr. Egon Spengler toe leidt brengt risico's met zich mee, en aangezien de echte leden van het team te waardevol zijn worden er groentjes gebruikt om nieuwe technologie te testen. Als speler ben je dus het nieuwste groentje in een lange lijst van 'verbruikte' groentjes, aan de zijde van de bekende gezichten van Spengler, Stantz en Venkman. Ook andere bekende namen, zoals de donkere Ghostbuster Winston Zeddemore en de irritante milieu-agent Walter Peck, duiken al snel op.

Hoewel het verhaal zich twee jaar na de tweede film afspeelt, zal een deel van het spel bekend voorkomen. Zo speelt vroeg in de game een museumtentoonstelling over Gozer een belangrijke rol, dat is de grote vijand uit de eerste film die in de gedaante van Stay Puft New York in puin legt. Hij keert dus terug in Ghostbusters: The Video Game. Een ander herkenbaar level speelt zich af in het Sedgewick Hotel, waar de Ghostbusters Slimer voor het eerst vingen, en dat is precies de taak die hen ook dit keer weer wacht. Slimer ontsnapt namelijk in de game, en omdat het hotel een plek is die hij al kent vlucht het groene spookje daar direct weer naartoe.

*Nieuwe spoken

Behalve Slimer bevindt zich nog een hele reeks andere spoken in het gebouw. Hoe die daar komen? "People die every day", luidt de simpele verklaring van Spengler. Je zult dan ook heel veel verschillende spoken tegenkomen. Globaal zijn de levels zo opgebouwd, dat je steeds allerlei spoken onschadelijk moet maken voordat je een wat lastiger uit te schakelen exemplaar tegenkomt. In het gedeelte van het spel dat we konden spelen kwamen we onder meer een oud zeeroverspook tegen, maar ook Stay Puft zelf dook op.