Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur

Afro Samurai

Conclusie

Hoewel Afro Samurai veel lol biedt bij het doormidden hakken van vijanden, overheerst het gevoel dat dit spel vooral een gemiste kans is voor Atari en Namco Bandai. Afro Samurai is een licentie die zich prima leent voor een game. Dat komt er ten dele ook wel uit, want het hakken werkt zoals gezegd perfect en het is verslavend. De stijl is prima uitgewerkt en blijft trouw aan die in de comic en in de anime. Helaas klopt er teveel niet aan het spel, waarbij de cameraproblemen aan de basis staan van veel andere frustraties. De platformelementen zorgen voornamelijk voor irritatie en door gebrek aan sturing is het in baasgevechten lang niet altijd duidelijk wat je precies moet doen. Daarbij komt dat Afro Samurai niet al te lang is, en geen herspeelwaarde kent. Veel langer dan een uur of zeven, acht hoef je er niet over te doen en daarna is er weinig reden meer het spel aan te raken. Zodoende glijdt Afro Samurai af van een zeer goed spel in potentie, tot niet meer dan een aardig tussendoortje.

Pluspunten

+ Grafische stijl
+ Humor
+ Soundtrack en voice-acting
+ Vijanden in stukjes slicen

Minpunten

- Brakke camerastandpunten
- Gebrek aan sturing in de gameplay
- Stukken tussen baasgevechten repetitief en gemakkelijk

Cijfer: 7,0

Titel Afro Samurai
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Namco Bandai
Uitgever Atari
Releasedatum 27 maart 2009
Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review Afro Samurai review
Video (AfroSamurai_Trailer.flv)

Laagste prijzen voor: Afro Samurai, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (25)

€ 16,99

€ 16,99

Bekijk


Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (31)

Wijzig sortering
Omdat hij niet bekend is krijgt hij direct een lagere cijfer, terwijl bekende (meer media geile) games vaak bij meer minpunten al ruim een 9 krijgen.
Vind dat deze user nog wel een punt heeft... RE5 kreeg toch wél een 8,5 en daarvan zei de reviewer zelf dat het eigenlijk geen Resident Evil game meer is... een game die eigenlijk niet is wat het hoort te zijn mag wel hoog scoren? Dat lijkt toch echt meer om de naam te gaan zoals pinjataaa aangeeft. Ik begrijp dat RE5 verder prima te spelen is, maar een dergelijke waardering voor een spel wat zijn eigen legende niet waar maakt vind ik op zijn zachts gezegd vreemd... ik ben het eens met het cijfer 7 als Afro Samurai repetetief is en de sturing en camera echt zo brak blijken te zijn. Maarrrr Afro Samurai is origineel qua verhaal, de style is gruwelijk en toch maar een magere 7 omdat dus eigenlijk in basis de gameplay iets fijner had gemogen.

ik snap die waarderingen soms niet meer hoor... en begrjp dus goed wat pinjataaa bedoelt
0Anoniem: 111970
@MicGlou25 maart 2009 23:13
Een beoordeling is dan ook subjectief - als je een 'objectieve' review zoek dan mag je lang zoeken - zels als je iets als metacritic zou gebruiken dan kom je nog steeds alleen maar op een gemiddelde van subjectieve reviews uit.

Een review moet je dan ook meer als een leidraad zien, en het cijfer eigenlijk vergeten. Wel zou je na het spelen van een spel zelf kunnen nagaan welke reviewers op één lijn zaten met jouw ervaring, dat met meerdere games doen, en vervolgens gewoon de reviews van die mensen lezen.. dan heb je toch meer kans dat hun reviews ook aansluiten bij je eigen verwachtingen.

Overigens snap ik de cijfers eigenlijk wel.. geen herspeel waarde weegt al gauw in de min - dat een spel dan 'iets nieuws' zou zijn doet daar niet veel tegen. Dat RE5 dan geen 'Resident Evil' game meer zou zijn - ja, jammer voor de fans van de serie, maar als 't spel zelf nog prima te spelen is waarom zou je het dan gebruiken om de review van het het spel an sich te bestraffen?
Dat die subjectief is doet er niks aan af. Dat de mening van de reviewer doorklinkt is prima. Maar het valt wel op inderdaad dat de cijfers soms meer 'naar de naam toe' worden gegeven. Dat is wel spijtig. Dit is iets dat vrij nieuw is, er zit bloed in, grove taal (dat zat er ook in de Anime dus daar ga ik even van uit) - Alles dat ons jeugdige mensen aanspreekt. En dan een 7.

Als ik van t weekend naar de FRS loop dan staat deze game er vast ook niet voor 65 euro. Dat iets niet mainstream en niet makkelijk verkoopt omdat het minder bekend is verantwoord nog geen lager review cijfer.

@ JJJur

Killzone 2 krijgt een 9, daar twijfel ik echt aan hoor. Heb het gespeeld, ik werd zelf warmer van F.E.A.R. en anderen .
Street Fighter krijgt ook een 9, op en top arcade! maar arcade stelt weinig voor :) dat staat er letterlijk, na elkaar, in de conclusie.

Waar ik ook een beetje van baal is dat de basis weg is. Vandaag de dag zijn de games een stapje verder. Wat qua gameplay 8 jaar geleden uniek was, is nu gemeengoed. Dan is dat dus geen verassing meer. Altijd alles 'vanwege de besturing' en totaal nieuwe ervaring een 9 geven doet afbreuk aan de echt goede games vind ik. 8-9 moet uitzonderlijk zijn.
En als iets 'op en top arcade' is en daarna stelt de arcade niet veel voor, dan verdient dit geen 9. Heb het spel kort gespeeld, en kon er niet van genieten (was leuk, maar geen 9)

[Reactie gewijzigd door EnzoMatrix op 26 maart 2009 09:22]

Resident Evil volgt gewoon de markt. Net als Mario in Galaxy het heel anders doet dan 64, dit verschil is uitvergroot maar is gekozen om een duidelijk voorbeeld te stellen. Het maakt ook een verschil als je de serie al volgt sinds het begin, in Nemesis heb ik een paar keer flink geschrokken en waren de tegenstanders voor me best angstjagend. Deze worden er niet knapper op met de delen, maar ik word er wel ouder op. Bijgevolg zegt dergelijk game me niet veel meer qua schrikfactor, evenmin als de afknapper in F.E.A.R. met het kleine meisje..

Dan mogen we het ook even over de replay value hebben, dit game heeft er geen. 7 uur voor een goede game-ervaring is mooi, als het een arcade titel is. Maar voor een full release vind ik het wat aan de prijzige kant. Ik ben trouwens een fan van Cowboy Bebop en alhoewel ik de series machtig vind, heb ik nooit de game voor bovenstaande reden gekocht. Het moeilijk importeren buiten beschouwing gelaten.

Maar Resident Evil heeft wel een replay value, het is een core element van ieder game. Je kan extra story elementen unlocken, extra wapens, easter eggs, mini games en dat is iets waarom mensen deze games kopen. Dus denk eens langer na voor je een grote serie onterecht in een vergelijking gebruikt. :)
Wat een onzin. Ten eerste slaat het punt dat je probeert te maken in dit geval nergens op, omdat ik Afro Samurai (zowel de comic als de animeserie) al langer ken. Volgens mij blijkt dat ook wel uit het feit dat aangeraden wordt de game met voorkennis te beginnen, omdat je dan meer uit het verhaal haalt. Bovendien, en dat is iets dat in algemene zin opgaat: de uitgever (in dit geval Atari) doet er alles aan om te zorgen dat reviewers ver voordat er een reviewversie binnenkomt al bekend zijn met de content. In dit geval betekent dat dat Atari alle journalisten die de animeserie niet kenden, een DVD-box met alle episodes van Afro Samurai heeft gegeven. Het feit dat JIJ Afro Samurai als 'niet bekend' aanmerkt, betekent niet dat andere mensen het ook niet kennen. Bovendien, met deze zin: "Hoewel Afro Samurai veel lol biedt bij het doormidden hakken van vijanden, overheerst het gevoel dat dit spel vooral een gemiste kans is voor Atari en Namco Bandai"..- is al aangegeven dat er veel meer mogelijk was geweest met Afro Samurai, en dat de uitwerking niet zo is als ik (en velen met mij) hadden gehoopt. (dit punt ook @ reacties hierboven)

Daarbij ga je ook nog eens voorbij aan het feit dat grote 'mediageile' games vaak met een reden zo zwaar met marketing ondersteund worden: het zijn namelijk miljoenenproducties, en 9 van de 10 keer is die inverstering af te lezen aan de kwaliteit van de gameplay. Grote games krijgen meer vrijheid in ontwikkeltijd en werken met veel grotere teams dan waar kleinere games het mee moeten doen. Waakzaam blijven en naar kwaliteit blijven kijken, in plaats van je blind te staren op een hype, dat is absoluut een must (zie Littlebigplanet, zie Halo 2 en 3..), maar je kunt niet ontkennen dat grootste deel van die 'mediageile' games daadwerkelijk zeer goede producten zijn.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 26 maart 2009 09:27]

De anime was geweldig kan niet wachten tot ik de kans heb om het spel te spelen want het ziet er echt gaaf uit.

De hele style is gewoon geweldig en hoe ze attacks aan elkaar knopen is zo te zien ook goed over nagedacht wel minder dat het spel makkelijk zou zijn maar ja ik zie wel ik kijk er met smart naar uit :)
de anime was inderdaad geweldig!
heb 'm 2x gekeken en blijft nogsteeds humoristisch!
als de game net zo goed is, ga ik em zeker kopen!
Demo gespeeld. Wel vermakelijk.

Af en toe kan de camera een bitch zijn, maar dat is misschien een kwestie van wennen.

Ik ga deze wel even kopen denk ik!
Zo! Door al dat gehak lijken de screenshots wel een uitgebreide les anatomie! ;)

Kan er elders niet zo snel wat definitiefs over vinden, dus vraag ik het hier maar: komt het gebruik van cell shaded graphics (of cartoonstyle in het algemeen) neer op lagere systeemeisen? Je zou namelijk denken van wel.
Wat maakt het uit? deze game is op de Xbox360 en PS3
Maar het ligt denk ik niet aan de cell shaded, maar gewoon hoeveel detail (polygonen) er in zit
Volgens mij heb je juist een beter systeem nodig voor cell shading. Het mag dan half 2D lijken; dat is het niet. Naast de 'standaard graphics' moet je als extraatje nog de cell shading doen.

Ik weet niet helemaal of dit klopt, maar de systeemeisen worden er in ieder geval niet lager door.
Lijkt me wel leuk om te proberen de cell shading uit te zetten
Dan kan je zien hoe het onder de moterkap eruit ziet!

(maar voor hezelfde geld hebben ze een manier bedacht om direct cell shaded te renderen)
0Anoniem: 276451
@Randfiguur26 maart 2009 13:57
Het gebruik van Cell Shaded graphics benaderd de anime het meest. Zie ook de Naruto spellen. Het heeft niks te maken met systeemeisen.
Niet slecht, zeker niet als je bedenkt dat dit een licentie-spel is en uitgevers en ontwikkelaars daar vaak makkelijk op in willen cashen. Het spel had zeker potentie zoals Jurian aangeeft maar helaas is het slechts een "wel-aardig"-spel geworden en hadden Namco/Bandai er veel meer uit kunnen halen.
voice acting van de serie was samuel l. jackson, die heeft ook de game gedaan. :) altijd goed samuel.
Jammer dat de minpunten toch wel van die aard zijn dat ze de game geen eer aan doen.
Ik zag zeer uit naar de game maar slecht camera werk, vrij gemakkelijk, onduidelijkheid en korte speelduur zijn vrij grote punten.

De serie is iig meesterlijk als je van dat soort comics houdt.
Lijkt wel een beetje de tegenhanger van MadWorld (op de Wii).. niet dat het hetzelfde is maar ze hebben beiden wel een uitgesproken stijl.. ziet er goed uit.
Alleen Madworld wordt de hemel in geprezen, terwijl Madworld zelf ook enorm repetitief is :/
Ik vind het wel meevallen.. op easy wel ja, maar als je hem op hard speelt is het toch vrij afwisselend.
Dit is heel erg afgekeken van de Anime serie Samurai Champloo (heel erg vette anime)
Een beetje de zelfde stijl, en ook met hiphop soundtracks, alleen is de hoofdrolspeler een japanner en geen afro :p
volgens mij is hij eerder afgekeken van link :P
nee volgends mij van deze link
Ok weer een anime die ik ga zoeken ik dacht dus ook dat hij gejat was van Sqamurai Champloo is trouwen inderdaad een aanrader
Ging dat niet over 3 hoofdrolspelers? :)

Volgens mij staat Samurai Champloo inderdaad vrij hoog op de lijst van all time favorites. Helaas staat alles Mecha net wat voor. Er is natuurlijk ook wel wat te zeggen over de 'coolness' van robots die 60 meter hoog zijn, en bestuurd worden door japanners van 1m50

En je _mag_ ook hoofdstuk 1 van deze review 2x lezen hoor ;)
beetje storend dat ie iedere foto een peuk in zn bek heeft... kan me niet herinneren dat ie dat in de anime heeft // achja miereneuker opmerking my bad
een blowtje, in de film heeft ie het iig wel
volgens mij moest dat deze smiley zijn: :X

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True