Door , , 31 reacties

Wat krijg je als je de coolheid van ninjas en samurai mixt met de coolheid van Samuel L. Jackson? Juist: Afro Samurai. Namco Bandai laat de zwaardvechter met de attitude uit de comic- en animeserie overstappen naar de gamewereld. Afro Samurai is een game die je leuk wilt vinden; daar zorgen de stijl, de humor en de aanwezigheid van Jackson al voor. Bovendien bleek in eerdere speelsessies dat het hakwerk in Afro Samurai verslavend werkt. De vraag is echter of die verslavingsfactor het hele spel aanwezig blijft.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Afro SamuraiDe game vertelt het verhaal van de donkere zwaardvechter Afro Samurai. Als kind was Afro getuige van de moord op zijn vader door Justice, de drager van de 'Number One headband'. In de wereld van Afro Samurai mag de drager van de Number One alleen worden uitgedaagd door de drager van de Number Two. Om wraak op Justice te kunnen nemen moet Afro die dus eerst verslaan. Op zijn pad wordt hij tegengewerkt door The Empty Seven, een groepje oude monniken dat weinig goeds met hem van plan is.

Het verhaal is niet al te boeiend, als je Afro Samurai niet kent. Ken je de anime wel, dan herken je veel elementen en biedt het verhaal, vooral op de punten waar het verhaal in de game net ietsje anders is dan in de anime, vanzelf meerwaarde. De manier waarop het verhaal wordt verteld is heel stijlvol uitgewerkt. In dat opzicht is vooral het level waarin Afro steeds op zoek moet naar de Japanse dame Okiku een genot om te spelen. Ken je de serie echter niet, dan is dit vooral een saai level met een veel te laag tempo. Eerst de serie eens bekijken voordat je de game speelt is dus zeker een aanrader. Verschillende gevechten, waaronder het duel met Kuma, zullen dan veel meer betekenis krijgen.

*Hilariteit

Het is uiteraard geen vereiste om bekend te zijn met de wereld van Afro Samurai, maar zonder voorkennis zul je sommige dingen niet echt begrijpen. Want wie is bijvoorbeeld Ninja Ninja, het op Afro lijkende figuur dat te pas en te onpas zijn mening geeft en sappige one-liners door je speakers schalt? Ninja Ninja is eigenlijk geen personage, maar een soort alter ego van Afro Samurai, dat de humoristische kant van Afro voor zijn rekening neemt. En dat doet hij met verve, getuige uitspraken als "Mount that asshole! Uhh wait... that came out wrong..." Af en toe praat Ninja Ninja rechtstreeks tegen de speler - "You saw that too, right?" - wat voor enige hilariteit kan zorgen.