MadWorld

Introductie

De Nintendo Wii en een game vol bloed: het blijft een rare combinatie. Hoewel het bijna nergens zo wordt geschreven, is de Wii uitgegroeid tot een console die vooral populair is onder jonge of beginnende gamers, en die status is bereikt met overwegend simpele, vrolijke games. Mad World lijkt daar in de verste verte niet op, het spel laat zich het beste vergelijken met de zwartgallige film Sin City, zowel als het gaat om het uiterlijk, als voor wat betreft de mate van geweld die er in voor komt.

Getest op: Nintendo Wii (exclusieve titel)

Sterker nog, het is lang geleden dat wij een game hebben gezien waarin zoveel geweld zit als in MadWorld, en waarin het gebruik van geweld zo wordt aangemoedigd. Of we daar vraagtekens bij zetten? Absoluut niet. Op de game prijkt een duidelijk '18+' logo en de Wii beschikt over de mogelijkheid om de console zo in te stellen dat games met die PEGI-rating niet kunnen worden gespeeld. Dat is maar goed ook, want de effecten van je gewelddadige wellusten worden soms op bikkelharde wijze op het scherm getoverd, soms zelfs op het misselijkmakende af.

*Sin City

Deze game vereist dus een 'open mind' als het gaat om geweld in games. Sta je er voor open, maak je dan op voor een Walhalla voor geweldsdelinquenten, want hoofdpersonage Jack deinst er niet voor terug vijanden op de meest gruwelijke manieren om te brengen. Met Jack is nog een opvallende link genoemd met Sin City, want Jack heeft in zijn voorkomen veel weg van de aandoenlijke anti-held - en krachtpatser - Marv, in de film gespeeld door Mickey Rourke. Tel daar de kenmerkende grafische stijl van zwart-witbeelden doordrenkt met dieprood bloed bij op, en het is niet moeilijk om te achterhalen waar Platinum Games inspiratie uit heeft geput. Dat is zeker geen negatief punt: de grafische stijl komt zeer goed tot zijn recht en geeft het spel een eigen smoel.

De gelijkenis tussen Jack en Marv is niet beperkt tot fysieke overeenkomsten. Net als Marv heeft ook Jack twee verschillende kanten. Ergens hoort Jack namelijk bij de 'goeden', aangezien hij eigenlijk undercover opereert, in opdracht van de president. Hij moet uitvinden wat er zich afspeelt in het door terroristen overgenomen Varrigan City. In die hoedanigheid wordt hij deelnemer aan Death Watch, een televisieprogramma waarin de deelnemers elkaar moeten afmaken en de laatst overgebleven deelnemer honderd miljoen dollar wint. Daarin is hij echter zo bedreven, dat je je kunt afvragen of Jack diep van binnen een goedzak of een brute moordenaar is.