×

Socom - U.S. Navy Seals Confrontation

Door , 22 reacties

Online only

Ooit vertaalde de wens van Sony om zijn consoles een online rol te laten spelen zich niet in een inhaalslag of kansloze wedstrijd, maar leidde het bedrijf de online markt. Met Socom: U.S. Navy Seals introduceerde Sony de mogelijkheid om online te spelen op een console, nog voordat Microsoft zijn geroemde online service Xbox Live lanceerde. Zoals bekend hield Sony die leidende positie niet lang vast, maar dat neemt niet weg dat met Socom een succesvolle serie was geboren.

Getest op
: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Hoewel de serie eigenlijk al piekte met U.S. Navy Seals, scoorden de Socom-games de laatste jaren steevast dikke voldoendes. De laatste games stammen uit 2007, het werd dus tijd voor een nieuw deel in de serie. Met Socom: U.S. Navy Seals Confrontation maakt de franchise zijn debuut op de PlayStation 3. Het spel is in zoverre anders dan zijn voorgangers, dat Confrontation zich uitsluitend online afspeelt en geen singleplayer-avontuur biedt. Hoewel vorige Socom-games zich grotendeels op online gaming richtten, waren er altijd wel bepaalde offline-onderdelen. Die zul je in Confrontation dus niet vinden.

Dat is bij het opstarten direct te merken. Voordat het spel goed en wel is opgestart, moet er eerst verbinding worden gemaakt met de server van Socom. Blijft die verbinding uit, dan kan het spel niet worden gespeeld. Je zou kunnen stellen dat Socom, daar het spel geen singleplayer - of wat voor offline-gedeelte dan ook - biedt, maar een half spel is. Die gedachte wordt weerspiegeld in de prijs; Confrontation is voor drie tientjes te koop in de winkel en kan voor datzelfde bedrag worden gedownload in de PlayStation Store.

*Weinig content

Wat Socom voor dat bedrag voorschotelt is overzichtelijk: een multiplayergame die met maximaal 32 spelers kan worden gespeeld, in alle gangbare spelvormen. Zo tref je Team Deathmatch-varianten aan als Suppression en Elimination, in Breach en Demolitioner zijn objective-based missies te vinden waarin iets moet worden opgeblazen, en er is een King of the Hill-achtige modus genaamd Control. Weinig nieuws onder de zon dus, het is allemaal 'lekker' herkenbaar. Bovendien bevat Confrontation maar zeven speelvelden, die voor een deel ook nog overlappen met elkaar. Het kost niet al teveel tijd om het allemaal door te krijgen.

*