Door , 35 reacties

De dromen van Chopin

Meer dan een jaar nadat Eternal Sonata op de Xbox 360 verscheen, kunnen ook PlayStation 3-eigenaren kennismaken met dit originele rollenspel van Namco Bandai.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

*Muziek en vechten

Het verhaal van Eternal Sonata is even bizar als origineel. Het spel draait om de Poolse componist Frederic Chopin, die in 1849 op zijn sterfbed lag. De dromen die hij tijdens zijn laatste levensdagen zou hebben gehad vormen de basis voor het verhaal van het spel. Het hele spel is doordrongen met het leven van Chopin en het speelt zich af in een schitterende, op muziek geïnspireerde fantasiewereld met personages die namen hebben als Beat, Jazz, Falsetto, enzovoort. Ik moet toegeven dat ik geen expert ben op het gebied van klassieke muziek, laat staan dat ik veel over Chopin weet, dus of het spel in  historisch en muzikaal opzicht volledig correct is kan ik niet beoordelen. Gelukkig maakt dat voor het spelen van Eternal Sonata niet zo heel veel uit. Ondanks dat Chopin centraal staat, wordt er nergens van je verwacht dat je iets over het leven van de beste man weet. Het grootste gedeelte van de tijd ben je toch alleen maar bezig met vechten.

*Authentiek Japans

Ondanks het 'Westerse' verhaal, is Eternal Sonata inhoudelijk een echte Japanse role-playing game. Het spel draait in de basis om een groepje karakters dat opdrachten uitvoert, puzzels oplost en – niet het minst belangrijk – moet vechten tegen een schier oneindige hoeveelheid vijanden. Waar dit soort games doorgaans gebruik maakt van een ouderwetse Final Fantasy-achtige gameplay, is Eternal Sonata gelukkig een grote uitzondering. De makers hebben geprobeerd het vechtsysteem net zo ‘up to date’ te maken als de rest van het spel en ze zijn daar zeer goed in geslaagd. Gevechten in Eternal Sonata vinden alleen plaats als je dat zelf wilt. Als speler word je dus niet, zoals in  soortgelijke games, plotseling overvallen door een groep vijanden die een paar seconden daarvoor niet eens in beeld was. Dit is niet per definitie nieuw, maar het is wel tekenend voor het vechtsysteem, dat vol noviteiten en verbeteringen zit.

*