Door , , 45 reacties

Na een reeks slechte games, twee draken van films en veel goedkope PR-acties met rondborstige Lara-look-alikes, zag het er lange tijd slecht uit voor de Tomb Raider-serie. Totdat moederbedrijf Eidos twee jaar geleden besloot een herstart te maken, het oorspronkelijke ontwikkelteam Core daarbij aan de kant schoof en het spel uitbesteedde aan het Amerikaanse Crystal Dynamics. Met Tomb Raider Anniversary en het vorig jaar verschenen Tomb Raider Legend werd duidelijk de weg omhoog gevonden, de games wisten de serie weer iets van zijn oude glans terug te geven.

Getest op: Playstation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, Playstation 2, pc, Wii, DS

*Mama

Underworld speelt zich na het vorig jaar verschenen Legend af, en vormt met die game en het eerder door Crystal Dynamics gemaakte Anniversary een volledig verhaal. In de nieuwe game kom je er, na alle familiedrama's in eerdere games, eindelijk achter wat er met de moeder van Lara is gebeurd. Geen nood als je de eerdere delen niet hebt gespeeld, want het spel brengt je door middel van een meegeleverde montage over de twee vorige games helemaal op de hoogte. Op die manier is het verhaal voor nieuwkomers net zo gemakkelijk te volgen als voor oudgedienden.

Review Tomb Raider: Underworld

*Puzzels

Net als de voorgaande games is Underworld een 3d-avontuur waarin actie en het oplossen van puzzels centraal staan. Het spel begint als Lara zich in haar Engelse landhuis bevindt, dat in lichterlaaie staat. Waarom het schitterende landhuis in vlammen opgaat wordt niet duidelijk, want het level, dat ook als tutorial dient, is kort en blijkt een blik in nabije toekomst. Even verder in het spel ga je een week terug in de tijd en begint het eigenlijke verhaal pas. Of het trieste toekomstbeeld bewaarheid wordt, weet je pas als je het spel speelt.

Review Tomb Raider: Underworld

*Gemanicuurde vuisten

Als vanouds heeft Lara in Underworld de beschikking over een flink arsenaal aan wapens, waaronder haar twee trouwe pistolen. Behalve granaten, raketwerpers en andere wapens die Lara tegen kan komen, kan ze te allen tijde terugvallen op haar gemanicuurde vuisten. Helaas is dit gedeelte van het spel karig uitgewerkt en weten vijanden weinig raad met een handgevecht; je zult daarom toch meestal op je kogels moeten vertrouwen. Behalve wapens heeft Lara ook een aantal leuke gadgets die het puzzelplezier kunnen vergroten, zoals een sonische kaart waarmee je omgevingen kunt afspeuren naar geheime doorgangen.

Review Tomb Raider: Underworld