Door Daniel Kegel

Lips

De concurrentie achterna

Na jaren aan de zijlijn te hebben toegekeken hoe Sony furore maakte met Singstar, heeft Microsoft nu zijn eigen variant op dit succesvolle spel uitgebracht. Komt Lips op tijd en biedt het voldoende onderscheidende features?

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Het is natuurlijk lastig om een eenvoudig concept als 'meezingen met je console' van een originele touch te voorzien. Ontwikkelaar iNis bedacht dat de kracht van een karaoke-game vooral schuilt in de mate waarin de muziek aansluit bij de smaak van de speler. Met een tracklist voorzien van een mix van bekende hedendaagse artiesten zoals Beyoncé, Rihanna en Chris Brown, afgewisseld met klassiekers van The Jackson 5, Johnny Cash en The Police, lijkt Lips een goede start te maken. Mocht je dit niet genoeg vinden dat zijn via de online muziekwinkel op Xbox Live Marketplace extra nummers aan te schaffen. Het is te hopen dat Microsoft het aantal beschikbare songs snel opvoert, want met de huidige negen extra titels steekt Lips nogal karig af tegenover Singstar voor de Playstation 3, waarvoor inmiddels dik vijfhonderd verschillende liedjes verkrijgbaar zijn.

Lips voor Xbox 360

*Laden

De belangrijkste troef waarmee Lips deze achterstand ten opzichte van Singstar goed kan maken is de mogelijkheid je eigen muziek - mits drm-vrij - in het spel te gebruiken. Helaas is deze mogelijkheid erg matig uitgewerkt. Nummers worden niet daadwerkelijk in het spel geladen, maar afgespeeld door de muziekspeler. Elke keer als je één van je eigen nummers wilt gebruiken moet je het opnieuw toevoegen aan de playlist. Het lukte mij niet om een iPod Touch aan de praat te krijgen, maar met een oudere iPod Video lukte het wel. Door het ontbreken van songteksten of videoclips is het echter een vrij saaie bedoening. Het lijkt een beetje op meezingen in de auto en voegt weinig toe aan de spelervaring. Als het spel songs zou herkennen en songteksten zou kunnen downloaden uit een centrale database, was de functie heel wat nuttiger geweest.

Lips voor Xbox 360

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite