Door TERW_DAN

Minix 780G-SP128MB: mini-ITX-bord met 780G-chipset getest

15-12-2008 • 15:35

80

Multipage-opmaak

Intro

Bij de meeste moederbordreviews op Tweakers.net staan moederborden met een standaard formfactor centraal, zoals ATX en µATX. In het verleden waren dit ook de enige beschikbare formfactors. Vandaag de dag is de keuze echter veel ruimer.

Een van die alternatieve formfactors is het mini-ITX-formaat. In deze review kijkt Tweakers.net naar de Minix 780G-SP128MB van J&W: een volwaardig AM2+bord in mini-ITX formaat met een AMD 780G-chipset. Hoewel J&W niet de meest bekende speler op de moederbordmarkt is, levert deze fabrikant momenteel toch een vrij grote selectie moderne moederborden, zoals de site van J&W bewijst. Bovendien wijst op het eerste gezicht niets erop dat de borden van J&W onder zouden doen voor de exemplaren van de meer gevestigde merken.

Uiteraard komen in deze review de features en prestaties van het bordje aan de orde, maar ook wordt de Minix vergeleken met een willekeurig ander AMD 780G-bord. Verder gaan we in op de vraag of het gebruik van het ITX-platform betekent dat er concessies aan de prestaties of het gebruiksgemak gedaan moeten worden.

Minix 780G-SP128MB bovenzijde 475

Specificaties en prijzen

Merk en type
MerkJ&W
TypeMinix 780G-SP128MB
Technische specificaties
SocketAM2+
Moederbord-chipsetAMD 780G + SB700
Form FactorMini-ITX
Geheugen Type2x ddr2 SO-DIMM
Interfaces
Card Interface (moederbord)1x pcie x16
Hardeschijf bus (intern)pata-133, 4x sata-300
RaidRaid 0, raid 1, raid 10
Externe verbindingen
Verbinding (lan)1x lan 1Gbps
Verbinding (usb/fw)10x usb 2.0
Verbinding (video)VGA (d-sub), single-link DVI, HDMI
Verbinding (overige)Audio (optical + sp/dif), eS-ATA

Het moederbord

Ook al meet het bordje slechts 170x170mm, toch heeft het vrijwel alles aan boord wat een modern moederbord aan boord zou moeten hebben. Een groot deel van de oppervlakte wordt al in beslag genomen door de AM2-socket met de bijbehorende bracket voor de koeler. Om desondanks ook alle overige componenten op het bordje te krijgen, heeft J&W een aantal handigheden toegepast.

Minix 780G-SP128MB Doos

Zo heeft de fabrikant in plaats van normaal ddr2-geheugen gekozen voor de sodimm-variant, die normaliter voornamelijk in notebooks wordt gebruikt. De slots daarvoor zijn overigens wat minder handig geplaatst: sodimm-modules moeten schuin in hun slot worden gezet en vervolgens worden vastgeklikt, en dat is lastig uit te voeren als er al een cpu-koeler op het bordje is gemonteerd. Het zou makkelijker zijn geweest om de slots 180 graden te draaien; het geheugen zou dan beter te bereiken zijn geweest.

Een andere ruimtebesparende truc is dat de north- en southbridge onder één heatsink zijn ondergebracht. De 780G-northbridge en de SB700-southbridge produceren niet bijzonder veel warmte, dus een enkele heatsink zorgt voor meer dan voldoende koeling.

Verder zijn veel van de weerstanden en een aantal chips op de onderkant van de pcb geplaatst. Bij de meeste moederborden wordt, op een paar weerstanden voor de chipset na, enkel de bovenkant gebruikt; bij dit bord echter zitten de meeste weerstanden op de onderkant. Dankzij deze montagemethode restte er aan de bovenkant van de pcb genoeg ruimte voor alle aansluitingen en headers.

Minix  780G-SP128MB bovenzijde Minix  780G-SP128MB onderzijde

Op het bord zit een enkel pci-e x8-slot, maar slechts weinig gebruikers zullen dat nodig hebben, want alles zit al on-board. Op de achterkant bevinden zich een ps/2-poort, zes usb-poorten, een enkele gblan-connector, geluidsuitgangen in de vorm van zes 3,5mm jackplugs, een spdif-uitgang en een optische uitgang. Daarnaast is er nog een esata-aansluiting, terwijl er drie aansluitingen voor beeld te vinden zijn: D-sub, dvi en hdmi. Op het bord zelf bevinden zich twee usb-headers, een header voor een compoort, vier sata-poorten en een pata-poort. Voor het aansluiten van de fans bevat het bord drie fanheaders, wat voor een ITX-systeem meer dan genoeg zou moeten zijn.

Minix 780G-SP128MB IO-panel

De geheugentoewijzing van de chip kan op drie verschillende manieren worden ingesteld. De eerste is uma, waarbij alle geheugen voor de videochip van het werkgeheugen af wordt gehaald, met een maximum van 512MB. De tweede manier is uma + Sideport, waarbij er naast het gedeelde geheugen nog eens 128MB dedicated geheugen dat op het moederbord is geplaatst wordt gebruikt . De derde optie stelt het systeem in staat enkel gebruik te maken van het Sideport-geheugen. Deze laatste optie leverde een instabiel testsysteem op, dat continu uitviel en pas na een bios-reset weer wilde starten.


Minix  780G-SP128MB zij 1 Minix  780G-SP128MB zij 2 Minix  780G-SP128MB zij 3 Minix  780G-SP128MB zij 4

Het bordje wordt geleverd inclusief een pata-kabel, twee sata-kabels en een stroomsplitter voor sata-disks. Verder levert J&W nog een installatie-cd, een handleiding, een i/o-shield en een casebadge mee.

*JustW00T!

Het is de bios-engineers van J&W gelukt een zeer uitgebreide bios af te leveren. Zo is het mogelijk om interleave-ratio's van de uma en Sideport voor de videochip in te stellen. Daarnaast kan er voor de pata-poort een detectie worden ingesteld die kan waarnemen of er een 80-aderige kabel wordt gebruikt, zowel op de controller als op de drives die eraan hangen. Verder kan de gebruiker via de biosschermen precies instellen hoe de configuratie met pata- en sata-apparaten eruit moet zien, waaronder welke apparaten als primair en welke als secundair ingesteld moeten worden, zodat er geen opstartproblemen optreden. Voor de gemiddelde gebruiker is dit overigens niet echt belangrijk en het bord werkt prima met de standaardinstellingen, maar voor de tweaker die het maximale uit het systeem wil halen, biedt de bios meer dan genoeg mogelijkheden.

Minix - justw00t!

De Minix biedt daarnaast nog een arsenaal aan overklokopties, die zijn ondergebracht in het zogeheten JustW00T!-gedeelte. Hier vindt de overklokker mogelijkheden om voltages van het geheugen, de cpu, de north- en southbridge en de Hypertransportlink aan te passen. Voor de cpu kan de Htlink-snelheid ingesteld worden, en voor het geheugen zijn bijvoorbeeld de bankinterleaving en de geheugendividers in te stellen.

*Software

De meegeleverde software is vrij beperkt. De driver-cd bevat drivers voor zowel Windows XP als Windows Vista; verder worden Directx9.0c en Cpu-Z meegeleverd. Dat lijkt wat karig, maar daar staat tegenover dat er geen onnodige software wordt meegeïnstalleerd.

Systeembenchmarks

Voor het benchmarken van het J&W Minix-systeem is dit vergeleken met een tweede systeem, gebouwd rond een Gigabyte MA78GPM-DS2H-moederbord. De setup van dit systeem was hetzelfde, met als enige uitzondering dat op het Gigabyte-bord normaal ddr2-geheugen is gebruikt: sodimm-geheugen kan op dit bord niet gebruikt worden. De J&W Minix is juist met dit systeem vergeleken omdat de specificaties van de borden grotendeels overeenkomen en omdat de MA78GPM-DS2H momenteel zeer populair is.

Minix 780G-SP128MB detail 1

Er is voor drie systeembenchmarks gekozen. De eerste is SuperPi 1M, dat voornamelijk een maatstaf voor de cpu-snelheid is. Daarnaast is PCMark '05 gebruikt om een algemene indruk van het systeem te krijgen. Voor renderingtests ten slotte is Cinebench toegepast.

*Superpi

Bij het gebruik van Superpi is bij beide borden een gemiddelde van vijf 1M-runs bepaald. De tijd is weergegeven in seconden; hoe lager de score, hoe beter.

SuperPi 1M
Minix 780G 40,404
MA78GPM-DS2H 39,701

De Gigabyte is in deze test weliswaar iets sneller, maar niet veel: het verschil van 0,7 seconden verschil is minder dan 2 procent. De borden ontlopen elkaar hier dus slechts weinig.

*PCMark '05

Bij het gebruik van PCMark '05 is het gemiddelde van drie runs bepaald. Een hogere score is beter.

PCmark '05
Minix 780G 4270
MA78GPM-DS2H 4660

Ook hier scoort het Gigabyte-systeem beter, waarbij de verschillen iets groter zijn dan bij Superpi.

*Cinebench 10

Cinebench is driemaal gerund, zowel voor de single cpu-rendering als voor de multiple cpu-rendering. De Opengl-rendering is bij de videobenchmarks opgenomen.

Cinebench 10 single cpu
Minix 780G 2033
MA78GPM-DS2H 2028
CineBench 10 multi cpu
Minix 780G 3904
MA78GPM-DS2H 3992

Bij de rendering met een enkele cpu is het J&W-bordje een fractie sneller dan het bord van Gigabyte. Bij de multiple cpu-rendering is de Gigabyte weer iets sneller dan de J&W. De verschillen zijn erg klein, zoals de grafieken duidelijk tonen.

Minix 780G-SP128MB detail 2

Videobenchmarks

Om een beeld van de videoprestaties te krijgen, zijn wederom drie benchmarks gebruikt. De eerste is de Opengl-rendering van Cinebench, die de Opengl-kwaliteiten van de videochip test. Daarnaast is 3Dmark '06 gebruikt; nog steeds een van de populairste 3d-benchmarks van dit moment. Voor de derde test is Lightsmark gebruikt: een benchmark die voornamelijk diverse lichteffecten rendert, waarbij de behaalde framerate de score bepaalt.

Minix 780G-SP128MB detail 3

*Cinebench 10 OpenGL.

CineBench 10 OpenGL
Minix 780G 1927
MA78GPM-DS2H 2028

In deze test is de Gigabyte zo'n 5 procent sneller dan de Minix. Toch zijn de prestaties in beide gevallen niet slecht te noemen voor een geïntegreerde videochip.

*3Dmark '06

3dMark \'06 3D Marks
Minix 780G 1325
MA78GPM-DS2H 1380

Het verschil tussen de twee systemen is vrij klein en ook hier vallen de prestaties niet tegen voor een geïntegreerde videochip. Weliswaar zijn scores rond de 1350 punten tamelijk laag als deze met de scores van budget- en mid-end-videokaarten worden vergeleken, maar voor de eenvoudige rendering doen ze het zeker niet slecht.

*Lightsmark

Lightsmark is een korte benchmark die een groot aantal lichteffecten rendert en dan kijkt naar het aantal frames per seconde waarmee deze gerenderd worden. Om een score te bepalen is het gemiddelde van vijf runs bepaald. Een hogere score is beter.

Lightsmark 1280x1024
Minix 780G 20,7
MA78GPM-DS2H 19,7

Gemiddeld is de Minix in deze test precies 1fps sneller dan de Gigabyte met eenzelfde setup.

Minix 780G-SP128MB detail 4

Voor borden met geïntegreerde grafische chips zijn de prestaties behoorlijk goed, en een eerste conclusie is dat de Minix het in zowel de systeembenchmarks als de videobenchsmarks niet slecht doet. Een deel van de verschillen is mogelijk te verklaren uit het verschil in het toegepaste geheugentype: hierdoor kunnen er gemakkelijk kleine snelheidsverschillen ontstaan.

Volwaardig bord

De Minix 780G-SP128MB is een volwaardig AM2-bord op mini-ITX-formaat. Zowel wat betreft de features als de prestaties doet het bord niet of nauwelijks onder voor een bord op µATX-formaat. Het kleine bord van J&W bewijst daarmee dat mini-ITX niet langer kan worden geassocieerd met low power-systemen die te traag voor het serieuze werk zijn: het is prima mogelijk een volwaardig systeem op mini-ITX formaat te maken. Wie een htpc wil maken zonder daarvoor veel ruimte op te willen offeren, heeft aan de Minix 780G-SP128MB een uitstekend moederbord.

Daar staat tegenover dat het bord niet goedkoop is: het ligt op het moment van schrijven in de winkel voor prijzen van rond de 180 euro. Hoewel de meeste andere mini-ITX borden duurder zijn, zijn µATX-borden met dezelfde chipset en een vergelijkbare set features al voor pakweg een derde van dit bedrag te koop.

Tweakers.net bedankt Tecnacom voor het ter beschikking stellen van het moederbordje.

pluspunten
- goede prestaties
- compact formaat
- volwaardige featureset.

minpunten
- pittige prijs vergeleken met µATX-borden
- geheugen lastig te plaatsen
- instabiliteit met sideport-geheugen.

Minix 780G-SP128MB detail 5 Minix 780G-SP128MB detail 6 Minix 780G-SP128MB overzicht Minix 780G-SP128MB detail 7

Reacties (80)

80
79
13
13
0
3
Wijzig sortering
Een erg mooie review! Ik zou graag een uitgebreide test van de 780GX met bijbehorende SB750 chip willen zien en dan voornamelijk de RAID-5 performance. Tot nu toe is daar alleen een éénregelige review van AnandTech van beschikbaar zo lijkt het.

Oh wat me nu pas opvalt; Een HTPC zonder PCI slot voor een TV-kaart? Hmja, daar zitten denk ik niet veel mensen op te wachten. Dan ben je toch weer aangewezen op een TV-kaart voor het aanwezige PCI-e slot.

[Reactie gewijzigd door 0rbit op 22 juli 2024 17:21]

Als je digitale tv wil ben je toch gewezen op de FloppyDTV kaarten die intern via firewire zijn aangesloten.
ja maar dit boardje heeft geen firewire helaas ...
Klopt, dat is het enige dat er eigenlijk aan ontbreekt tenopzichte van de Gigabyte waarmee ik ook getest heb. Maar goed, ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen Firewire toch niet gebruiken.
ik zou dus heeeeel graag een psile behuizing met een floppydtv kaart bouwen voor digitale tv, maar dit is dus bijna mission impossible. daarom ga ik me eerst maar eens op een NAS storten met dit boardje :)
bedankt voor de fijne review !
Floppy DTV, Saber Vistaview etc. Zijn er gerust te vinden, PCI gaat de komende jaren toch echt dood...
Vrees het ook. 32 bit is zo 20ste eeuws
Zeker op dit soort compacte mobo's is een PCIslot niet echt haalbaar. De enige plek die er is wordt toch ingenomen door een PCIe slot. Logisch ook wat mij betreft, dat biedt veel meer mogelijkheden.
Een erg mooie review! Ik zou graag een uitgebreide test van de 780GX met bijbehorende SB750 chip willen zien en dan voornamelijk de RAID-5 performance. Tot nu toe is daar alleen een éénregelige review van AnandTech van beschikbaar zo lijkt het.
Ik ben nog geen 780GX borden daadwerkelijk tegengekomen. Maar zo'n ding eens reviewen lijkt me op zich wel leuk :P. Eens kijken of er bordjes beschikbaar komen.
Graag! Het is een hele gekke ervaring als je het hele internet afstruint en voor de meest uitvoerige benchmarks toch op Tweakers.net uitkomt :+

Ik denk dat veel mensen die een NAS willen bouwen met behulp van de onboard RAID-5 geholpen zouden zijn met een uitvoerige test van zo'n 790GX bord (foutje van mij) waarbij met name de RAID-5 functionaliteit bekeken wordt. Wat betreft de rest is de 790GX gelijk aan de hier besproken chipset, dus daar hoeft dan minder aandacht aan besteed te worden.

De Gigabyte GA-MA790GP-DS4H is overigens zo'n bord. Een erg compleet (en redelijk prijzig) bord, wat ik dolgraag zou bezitten, mits de RAID-5 functionaliteit volstaat voor mijn toepassing.
Wat is voor jou het voordeel van hardware RAID5 tegenover een software RAID oplossing, bv onder linux of bsd, vooropgesteld dat dit bord die OSen ondersteund?
Sja ik vind ze wel erg duur: Een ITX bordje van Jetway met een GF8200 of 780G is ~50 euro goedkoper. Zeker die met de GF8200 is een stuk goedkoper en beter leverbaar.

pricewatch: Jetway NC62K
pricewatch: Jetway NC81-LF

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:21]

Ik vind de vergelijking een beetje krom.
Het GF8200 bord is qua stroomverbruik een stuk minder zuinig en minder goed in staat hd te decoden.
Voor het jetway bordje heb je wel gelijk.
Hier een vergelijking van het stroomgebruik van o.a. de Minix (780g) en de Jetway NC62K (GF8200):
http://www.bit-tech.net/h...i-itx-htpc-motherboard/11

Daarin is de NC62K zuiniger.
Maar beide bordjes hebben maar 1 geheugenslot, geen digitale uitgang, geen HDMI uitgang, heeft alleen de 780G ook eSata beschikbaar, maar ontbreekt op beiden ook de dedicated memory voor de videokaart.

Dat maakt in mijn optiek de J&W een stuk completer en daarmee dus zeer zeker ook zijn geld meer dan waard. Hij is amper duurder dan de Jetway NC81-LF, maar weldegelijk rijkelijker uitgerust.
Daar zou ik wel eens een bron van willen zien. Naar mijn weten is een GF8200 iets zuiniger dan een 780G en inderdaad iets minder krachtig om HD te decoden, maar zeker wel voldoende!
Ik zeg het niet graag.
Maar intel heeft al een goedkopere en mijns inziens een betere oplossing.

pricewatch: Intel DG45FC

119euro voor een mitx bord met 5x sata, bovendien heeft de x4500 chipset ook hardware decoding voor HD video.
Dit gekoppeld met de suprieure cpu's en het verschil van 40euro die je extra kan steken in de cpu.
Maakt het voor mij een snellere en goedkopere oplossing.

Gaat prima gepaard met een E5200 of E7200, die vooral idle erg weinig verbruiken.
Het is maar hoe je het bekijkt. De hardware decoding voor HD video van AMD is gewoonweg beter dan de igp oplossingen van Intel. Daarnaast kun je, als je dat wilt, ook nog eens een niet al te zwaar spelletje spelen op het AMD-bordje. De aanwezigheid van dedicated memory voor de grafische chip zal daar alleen maar aan bijdragen. Los van dat, heeft de 780G chipset een erg lage energie-behoefte voor wat het je biedt, met als extra voordeel dat je er goede processoren op kunt zetten met erg laag TDP. Een Athlon X2 5050e (2,6GHz) met een TDP van 45Watt geeft overal redelijke prestaties. Daarnaast kun je er straks ook Sempron dualcores op plaatsen met een nog veel lagere TDP, voor als je echt alleen maar een multimedia-center wilt.

De E7200 zal je spellen en je HD-multimedia niets sneller of beter afspelen.
De aanwezigheid van dedicated geheugen scheelt zo'n 20% performance in 3dmark 2006. Dat heb ik niet op de Minix getest, maar ooit al wel op een andere 780G plank productreview: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H review door TERW_DAN
Vergeet niet dat Intel's TDP niet vergelijkbaar is met AMD's TDP...
en wat verbruikt het geheel dan ? ik denk een heel stuk meer dan wat dat bordje en een low-voltage AM2 proc drinken.
Ik ben laatst met een G45 setup bezig geweest, die review komt er ook nog aan, met daarin ook een serie energietests. Ik weet niet precies voor wanneer dat deze gepland staat, maar dan kun je zien wat de verschillen precies zijn.
Je maakt me heel nieuwsgierig. Wanneer online?

Btw, kijken jullie ook naar undervolting? Heeft het nut?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 22 juli 2024 17:21]

Ik weet niet precies wanneer het online komt. We zijn natuurlijk continu bezig met reviewen en er zijn veel mensen met veel verschillende dingen bezig. De eindredactie kan niet iedere review tegelijkertijd redigeren en online gooien, maar het zit in de pijplijn, dus hij zal vrij binnenkort wel online staan :)

Undervolting ben ik in dit geval niet mee bezig geweest. Ik heb zoiets wel eens op een P45 bordje gedaan, het heeft wel ietwat nut, maar het geeft niet een geweldig groot verschil. Nu was dit wel op een Gigabyte bord die al de mogelijkheid biedt tot energysaving. Daarbovenop te gaan undervolten scheelt niet zoveel. Op het bordje dat ik had was het overigens niet echt lekker stabiel te doen, maar nu ging het ook om een bordje dat ik ruim een maand voor de P45 release in handen had, en sindsdien zijn er flink wat optimalisaties op die bordjes geweest :P
Thanks! Zal de review aandachtig lezen.
zondermeer een mooi bord
Hij wordt trouwens niet overal aangeboden voor ongeveer 180 euro. Het kan natuurlijk veel goedkoper! Zie http://www.picco.nl/produ...h=37_180&products_id=3056
155 euro... Scheelt toch 25 euro!

Edit: De prijs gelijk maar even toegevoegd, zodat mensen hem tenminste goedkoop kunnen kopen als ze dat willen!
Salland automatisering verkoopt hem ook, maar die heeft een prijslock. Daar koop je hem voor 171 euro.

[Reactie gewijzigd door sergev op 22 juli 2024 17:21]

Over het mediacenter verhaal en mijn bevindingen...

Zelf heb ik een Gigabyte MA-78S2H Moederbord in combinatie met een Phenom 8650 (Triple core), 2x1GB OCZ 800mhz ram. Mijn kleinere zusje heeft hetzelfde geheugen, hetzelfde moederbod alleen een Althon 64 x2 4450Be geval erin.

Wat ik merk met 1080p films, is dat de configuratie van de codecs erg belangrijk is. De BE4450 trekt namelijk zonder problemen en zonder DXVA de bekende 'Birdscene' van Planet Earth met 25 - 40 FPS. (Windows XP SP3, (nLite -> Alle 'junk' eruit, gewoon XP met Luna thema, en de services die ik nodig heb)

Daarom is denk ik dit moederbord zeker wel geschikt als mediacenter moederbord, mits de codecs goed zijn 'getweaked' en er niet gebruik is gemaakt van een of ander codec pack waarin veelste veel filters+codecs actief zijn.

Zet ik DXVA aan, merk ik dat de processorload sterk daalt, van 80% naar 15% en dat de temperatuur van de onboard videokaart met 5 graden stijgt.

Kijk ik naar de specificaties en de review, ja dit moederbord zou in mijn MediaCenter zijn werk kunnen doen, mits de codecs goed ingesteld zijn, het OS clean is en de goede drivers+modificaties gebruikt worden (ATI DXVA mod. Laatste bios van het moederbord lost tevens wat problemen met de onboard chip op) etcetera.
Op de tweakers frontpage staat voor dit artikel:

"In deze review kijkt Tweakers.net naar de Minix 780G-SP128MB van J&W: een volwaardig AM2+bord in mini-ITX formaat met een AMD 780G chipset. Is dit een ideaal bord voor bijvoorbeeld htpc's?"

Het antwoord op die vraag vindt ik echter niet terug in het artikel, and dat vind ik jammer.
Ik heb in de review de focus niet echt gelegd op HTPC gebied, maar meer een algemene view. Maar gezien de performance van het systeem voldoet het ding prima als HTPC. De snelheid ligt toch grotendeels bij de processor, en zoals je kunt zien kan het bordje het Gigabyte bord dat ik ernaast heb gehad (en perfect voldoet voor een HTPC, zie productreview: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H review door TERW_DAN) prima bijbenen.
Het bord is met betrekking tot features en formaat natuurlijk ideaal om te gebruiken als HTPC, maar wellicht hadden we de FP aankondiging iets anders kunnen formuleren.
Maar als in de kast die je op het oog hebt gewoon mATX past is er geen enkele reden om voor deze te gaan. De Gigabyte is de helft van de prijs en heeft net wat meer features. Zoals esata, in mijn HTPC zit bijv geen grote luidruchtige harddisk, maar een 2.5" kleine stille harddisk, in de toekomst een SSD. De grote harddisk doe ik af en toe aan en is via esata verbonden.

Bovendien kan je daarmee dvi en hdmi tegelijk gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 17:21]

Als je een µATX kast heb dan heeft dit bordje geen meerwaarde. Overigens is het niet mogelijk om op dat Gigabytebord de HDMI en DVI tegelijkertijd te gebruiken.
Deze case zou met dit moederbord een mooie oplossing zijn voor een HTPC (complete behuizing uit staal en aluminium) :) Deze case is slechts 68 mm hoog! Nu nog een geschikte cpu koeler vinden :P

[Reactie gewijzigd door BackSlash op 22 juli 2024 17:21]

Ik ook, zou wel willen weten of dit bordje daar geschikt voor is.
Mooie review, alleen zou ik graag nog een foto zien van hoe het SO-DIMM geheugen zich gedraagd met de CPU cooler. Je schrijft over mogelijke moeilijkheden, en daar ben ik het wel mee eens, maar met beeld materiaal zou je een iets beter beeld kunnen schetsen.

Mooi trouwens ook dat het product al goedkoper is gevonden in de pricewatch ;)
Daar heb ik helaas geen foto van. Ik heb er zelf namelijk geen foto's van gemaakt, dat is op tweakers.net HQ gebeurd :P. Maar in principe is het op de huidige foto's ook wel te zien. Het geheugen kantelt richting de socket als je het eruit wil halen. Als daar een koeler op zit kan dat wat lastig gaan.
Zie ik dat goed op de 1e foto, is die pcie x16 maar voor de helft (effectief dus een 8x) aangesloten of is dat altijd?
jup, het is x16 in formaat, electrisch maar x8. Ik ga in reviews altijd uit van de hoeveelheid lanes die die dingen hebben. Het formaat zegt vrij weinig namelijk. Een slot kun je prima uitveilen als je wilt zodat je een x16 kaart in een x1 slot kan duwen mocht je dat willen :P
Danny, als je het bordje nog hebt, maakt het eigenlijk veel uit of je je videokaart hier in plugt of in een bordje met x16 slot? Anders is hier een erg compact lansysteempje van te maken...
Ik heb het bordje niet meer, hij moest weer terug :P.
Het hangt een beetje af van je videokaart denk ik, als je daadwerkelijk de 16 lanes nodig hebt voor de bandbreedte dan kom je eea tekort.
Maar goed, ik zou eerder voor een C2D gaan voor in een lanbakkie, die zijn denk ik wel wat leuker.
Tuurlijk maar ik vraag me gewoon af hoe klein ik een lansysteem kan krijgen. ITX is daar gewoon perfect voor, zeker nu ik regelmatig ITX bordjes voor volwaardige CPU's zie (geen Via of Atom meuk). Helaas ontbreekt een PCIe x16 slot vaak...
Met de optie Core 2 duo sloot ik ITX niet direct uit. Er zijn immers ook ITX S775 planken. Ik denk dat je daarmee een wat flinkere snelheid kan halen :)
Helaas ontbreekt het inderdaad vaak aan een x16 slot, meestal is dat maar x8. En een beetje videokaart wil tegenwoordig toch wat meer bandbreedte.

Ik zou het gewoon eens moeten benchen. Heb hier nog wel een P45 bord liggen. Een bench op een x16, op een x8 en een x4 slot met een Radeon HD4870, dan zou het verschil te zien moeten zijn :P
Elk P45 bord geeft 2x 8 lanes wanneer je crossfire gebruikt. Als je benchmarks vergelijkt van 2x een Ati HD 4870 op een X48 vs een P45, dan ontlopen de prestaties elkaar nauwelijks. Oftewel, 2x 8 lanes geeft geen beperking op de performance ten opzichte van 2x 16 lanes.

Je kan nu niet automatisch zeggen dat 1x 8 lanes net zo snel is als 1 x 16 lanes, maar dat zou goed kunnen dat dit wel het geval is :)
Ik ben anders nog geen 775 itx bordje tegen gekomen met een pci express 16 slot. Aangezien deze J&W maar een 8x lane heeft, misschien is een MSI Fuzzy RS690T iets voor je? Het is wel een amd, maar als je daar bijvoorbeeld een Athlon 64 X2 5050E en een single slot 4850 op zou drukken zou je toch een aardig systeempje moeten kunnen krijgen. Zeker geen top of the line, maar zeker geschikt om iets redelijks af te spelen.
Een thermaltake lanbox en je komt een heel eind.
Op pagina 3 hebben ze het ook over een 8x slot:
Op het bord zit een enkel pci-e x8-slot
maar op de specs pagina staat 16..

het zal wel een 8x zijn
wat een nette review, de score is mooi evenredig met het referentie-bordje.

Dit bordje zou het eens ver kunnen schoppen binnen de mediacenter pc's (pc'tjes) ;)

Jammer dat er nu nog maar 1 leverancier is die het bordje kan verkopen.

Hopelijk snel meer!

[Reactie gewijzigd door Matis op 22 juli 2024 17:21]

Welk CPU'tje is gebruik voor het draaien van de benchmarks?
Een X24450e. icm 2GB ram (2x 1GB PC5300 SODIMM), een 160GB 2.5" hdd en een 250W voeding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.