Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H Review

TERW_DAN 25 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.879 views

Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H

Pluspunten

• stil
  • zuinig
  • redelijk vlot

Minpunten

• geen duallink DVI
  • niet mogelijk te draaien op enkel de 128MB dedicated geheugen

Layout Score: 4
inleiding

Omdat ik sinds kort een flinke monitor heb moest er ook een HTPCtje bij, zodat mijn werksysteem niet altijd aan hoefde te staan als ik een filmpje wilde kijken (het is een vrij flink systeem, 11 hdds maken redelijk wat geluid en dat hoefde van mij niet als ik 's avonds in bed lag en nog een film aan had staan).

Vandaar dat ik op zoek ging naar een klein zuinig systeempje. De eisen die ik stelde aan het systeem
- volledig passief te koelen
- 0dB geluidsproductie
- compact
- zuinig
- snel zat om 1080P af te kunnen spelen.

Ik had al een Intel G45 bord liggen, maar gezien een E6750 die daarop zat redelijk veel stroom trok, ben ik op zoek gegaan naar een AMD systeempje.
De keuze is uiteindelijk gevallen op de Gigabyte MA78GPM-DS2H.
Hierop is een AMD 4450e X2 geprikt, 2GB ram, een 160GB S-ATA 2.5" notebook disk en een Fortron 250W PSU.

De Gigabyte MA78GPM-DS2H

specs
Het bord beschikt over een AM2+ socket waarmee alle moderne AMD cpu's erop gebruikt kunnen worden. Het bord maakt gebruik van de AMD 780G chipset en heeft 128MB DDR3 geheugen onboard voor de videokaart. Het bord beschikt verder over duurzame onderdelen voor het gehele bord.
Verder vinden we op het bord
- 4 dimmsloten
- 1x FDD
- 1x LPTheader
- 4x USB header
- 1x Firewire header

Op de backplate vinden we
- 2x PS/2
- 6x 3.5mm audiojacks
- 1x Firewire (6pins)
- 1x eS-ATA
- 1x RJ45 lan (Gb)

Al met al een bordje met zeer complete specs op 24,4 * 24,4 cm.
In de doos vinden we verder 2 S-ATA kabels, een FDD- en P-ATA-kabel, een drivercd, manual en een backplate voor het moederbord

Gigabyte MA78GPM-DS2H backplate

Waarom de MA78GPM-DS2H?
Ik heb gekozen voor dit bord omdat deze een zeer complete featureset biedt. Daarnaast is het bord goed betaalbaar (ik was er rond de 88 euro voor kwijt). Daarnaast zijn AM2 cpu's erg betaalbaar geworden. Een X2 4450e die ik erop heb gezet kost nu zo'n 55 euro, en daarmee heb je een vrij rappe proc die prima voldoet aan de eisen die ik stel. Daarbij vormt deze hardware de basis voor een zeer zuinig systeem.
De reden dat ik specifiek voor Gigabyte heb gekozen is vanwege het feit dat hun borden altijd kwalitatief goed in elkaar steken en dat ze momenteel goed verkrijgbaar waren bij de groothandel.

Ik heb voor de 780G chipset gekozen omdat deze relatief zuinig werkt. Navraag bij Gigabyte Taiwan leverde me op dat deze chipset zo'n 8W verbruikt, iets wat natuurlijk belangrijk is bij het maken van een stil systeem. Je kunt wel een lowpower cpu gebruiken, maar als de chipset veel slurpt levert het je nog niets op.

eerste indruk
De eerste indruk was dat het een vrij compleet bordje is. De installatie is doodsimpel, want eigenlijk hoef je er niet meer op te prikken dan cpu, geheugen en storage. Zelf ben ik nooit kapot geweest van de manier waarop intel met hun S775 de koelers vastzet, de AM2s zitten wat dat betreft wat makkelijker in elkaar. Het monteren van de koeler is eigenlijk het moeilijkste, en dat geeft weinig problemen :)

video
Het bordje beschikt over 3 videouitgangen. Een analoge dsub, en ene digitale DVI en HDMI connector. Hierdoor is het systeem op zo'n beetje iedere monitor aan te sluiten. Dual monitor is mogelijk, maar alleen DSUB + DVI of DSUB + HDMI is mogelijk. Voor de videoweergave wordt 128, 256 of 512MB gebruikt van het interne geheugen. Daarnaast beschikt het bord over 128MB dedicated DDR3 geheugen dat gecombineerd kan worden met het shared geheugen voor videoweergave.

Verder ondersteund het bord Hybrid CrossfireX, waarmee een losse kaart gebruikt kan worden in combinatie met de onboard chip om in crossfire te draaien. Dit draait alleen in Vista, en heb voor nu alleen kunnen testen met XP.

Wat ik jammer vind is dat het niet mogelijk is om enkel de 128MB Sideport geheugen te gebruiken en geen gebruik te maken van shared mem. 128MB is meer dan zat om flinke resoluties in 2D weer te geven. Voor 1080P resoluties (1920*1080) is maar iets van 8MB nodig. Helaas is dit niet in te stellen in de bios.

Een ander nadeel is dat het bordje geen duallink DVI heeft. Ik had ergens gelezen dat het wel mogelijk zou moeten zijn om 2560*1600 te draaien op dit bord, maar dat kan dus niet. Navraag bij Gigabyte Taiwan leverde me op dat ze momenteel nog geen chipsets hebben die duallink DVI ondersteunen. Jammer voor mij, gezien ik het wel nodig heb voor mijn monitor, maar voor de gemiddelde gebruiken die zo'n ding aan z'n fullHD TV hangt geen enkel probleem.

Om te kijken of het zuiniger kon heb ik een Sempron LE-1200 gepakt en gekeken of dat allemaal soepel werkt. Helaas loopt het afspelen van 1080P niet soepel. Het geluid blijft haperen of het loopt op den duur heel erg out-of-sync.
720P gaat verder prima, met een belasting die niet boven de 15% uitkomt. Het verbruik van het systeem zit dan tussen de 50 en 52W, wat vrij zuinig te noemen is met de huidige voeding. Het verbruik nog verder terugdringen zal met een andere voeding moeten gebeuren ben ik bang, maar mocht 1080P niet nodig zijn, dan is een simpel Sempronnetje al meer dan zat.

de algemene prestaties
Natuurlijk zijn prestaties belangrijk, maar ook relatief te noemen. Dit systeem is niet het snelste systeem dat te vinden is, maar met een totaalprijs van nog geen 200 euro voor de onderdelen vind ik de prestatie best netjes.
Het afspelen van films, waar het systeem eigenlijk voor gemaakt is, gaat zonder problemen. Mijn favoriete player (custom VLC) trekt het niet, maar met Mediaplayer classic gaat het prima. Een 1080P MKV x264 film gaat zonder problemen en met ongeveer 70% load op de cpu tijdens drukke scenes geeft het nog genoeg headroom als je een iets zwaardere film probeert af te spelen.
De bedoeling was om het verbruik van het systeem laag genoeg te houden om de 250W psu die er nu aanhangt te kunnen vervangen door een 80W picoPSU. Tijdens het afspelen van een 1080P film loopt het verbruik op tot 79W, wat netjes binnen de marge valt. Een voedig die voor slechts 1/3e belast wordt is daarbij niet op het efficientst, dus met een PSU van 80W zou het verbruik nog ietsje lager uit kunnen vallen.
Gedurende idle zit het verbruik rond de 50W en dan wordt de proc niet warmer dan zo'n 35C. De cpukoeler heb ik uitgezet (springt pas aan boven de 40C) en deze is nog prima in staat het systeem koel te houden, ook al maak ik gebruik van de stockkoeler, dus niet eens een groot monster.
Uiteindelijk is het de bedoeling er een grotere koeler op te zetten en een SSD te gaan gebruiken, om op die manier het systeem geheel stil te gaan maken. Dat is nu nog niet gelukt, voornamelijk omdat SSDs op dit moment nog te duur zijn.
Ook al verbruikt de HDD waarschijnlijk het tienvoudige van een SSD, 5W max dan is dit toch nog zuinig genoeg om mee te testen.

3d Mark benchmark
Door middel van de sideport (de 128MB dedicated geheugen) zou het bordje nog redelijk mee moeten kunnen komen. Om dit te testen heb ik 3Dmark '06 geprobeerd.
De eerste keer met enkel 128MB shared memory en sideport uitgeschakeld, de 2e keer met 128MB shared memory en 128MB sideport memory, de derde keer heb ik de sideport weer uitgezet en nu 256MB shared memory genomen. Dit om te kijken of er (veel) verschil zit tussen 128+128MB en 256MB

3D mark '06 resultaten

Zoals we kunne zien heeft het gebruik van de sideport wel wat positieve invloeden op de 3D prestaties. Het levert zo'n 20% meer performance ten opzichte van enkel 128MB shared geheugen gebruiken en nog zo'n 10% meer performance ten opzichte van 256MB shared geheugen.

SuperPi benchmark
Om te kijken of het gebruik van het geheugen al dan niet invloed had op de snelheid van het systeem heb ik bij de 3 verschillende settings nog een SuperPi gedraaid.

SuperPi resultaten

Zoals te zien maakt het eigenlijk niets uit voor SuperPi hoeveel geheugen en op welke manier dat dit toegewezen wordt aan de videochip. De invloed van het toewijzen van het geheugen is dus nihil te noemen.

conclusie
Al met al is het een heel leuk bordje te noemen, dat niet teveel stroom zuipt, de basis kan vormen voor een vrij stil systeem, terwijl de performance van het geheel nog prima mee kan komen. Door de featureset vormt het een prima basis voor een HTPC of simpel kantoorsysteempje. Gamen zou ook nog kunnen, zeker als er gebruik gemaakt wordt van de hybrid crossfire.
Een nadeel vind ik zelf het ontbreken van een duallink DVI (maar dat lijkt dus aan de chipset te liggen) en het feit dat het niet mogelijk is om enkel het sideport geheugen te gebruiken. Op deze 2 kleine puntjes na vormt het bord een prima basis voor een HTPC, waarmee ik dit ding wel het ultieme HTPC bord wil noemen. Gezien de prijzen van AMD cpu's en AMD bordjes is dit een zeer leuke tegenhangen voor systemen die op Intel chips zijn gebaseerd, die vaak toch een stuk duurder zijn. Als die performance niet nodig is (een gemiddelde Intel is wel iets sneller, al mag dat voor die prijs uiteraard ook wel) dan is dit een veel interessanter systeem.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H?

Ik heb het bordje zelf ook en het beschikt over UVD3 hoor :) het is even een kwestie van Media player classic goed instellen en je CPU load gaat omlaag naar 20% schat ik...

check deze guide: http://ranpha.wordpress.com/page-1/

Ik heb hem zelf in combinatie met een 5000+ die ik flink heb kunnen undervolten, probeer het ook eens met je 4450e zou ik zeggen, kan nog flink wat schelen! :D

[Reactie gewijzigd door StraightOn.NL op 25 september 2008 00:44]

Bedankt voor de link, ik zal eens kijken of het werkt. Momenteel staat er XP op, ga er toch eens Vista opzetten, dat werkt op zo'n modern systeem vaak toch wat lekkerder moet ik zeggen.
Mooie review. Ik vind het wel vreemd dat je 20 euro extra hebt uitgegeven voor 128MB Sideport geheugen, want dat is het enige verschil met de Gigabyte GA-MA78GM-S2H.
Btw, zijn de heatsinks warm? En hoe goed is de onboard geluidschip?
Dit bord was de enige die op voorraad was, daarbij heb ik het bordje ook niet alleen voor mezelf (want zonder duallink DVI kan ik hem dus niet gebruiken), maar was het een demoding voor m'n werk, waarbij we er ook wat dingen mee willen testen. Ik heb hem dus ook niet zelf betaald :).
Daarbij heeft de S2H niet volledig solid capacitors, maar enkel voor de VRM. Niet dat dat heel erg veel uitmaakt, maar ik vind het die paar euro wel waard, heb al meer dan zat ploffende elco's gezien namelijk :P

De heatsinks worden niet belachelijk warm, in idle worden ze zelfs helemaal niet warm (maar dan verbruikt de chipset geloof ik ook maar 8W, althans, dat vertelde de moboengineer van Gigabyte me).

Het geluid is prima, maar goed, ik heb ook niet echt een gehoor waarmee ik dat goed kan beoordelen. Verschil tussen een 128kbps en 320kbps mp3tje hoor ik bijvoorbeeld niet, dus dan is het moeilijk oordelen over geluidskwaliteit. Het klinkt iig helder zat.
Nette review. Ik heb zelf Gigabyte GA-MA78GM-S2H dus zonder 128MB sideport geheugen en dat bevalt me prima. hij speelt HD content zonder problemen af en heeft veel aansluit mogelijkheden (onder andere HDMI ).

PS: Ik denk dat bij menchmark's grafieken 256MB "shared" moet staan ipv "sideport" ... of heb ik het mis ?
Ja je hebt idd gelijk, moet 256MB shared zijn (en het kloterige is, het zijn plaatjes omdat ik geen HTML kan gebruiken in m'n reviews :P). Ik zal het iig even aanpassen :)
"Een voedig die voor slechts 1/3e belast wordt is daarbij niet op het efficientst, dus met een PSU van 80W zou het verbruik nog ietsje lager uit kunnen vallen."

Maar een voeding richting zijn piek gebruiken is zeker ook niet efficiŽnt, toch?
Ik dacht zelf dat 1/3 wel een redelijke was, maar geen idee waar je dat op kan zoeken :|
Als ik de grafiekjes mag geloven op de voedingen zijn ze het efficienst op 80% of meer belasting. Het ding helemaal tot z'n piek drukken is niet echt verstandig, een beetje marge mag wel. Maar een marge van 160W is een beetje erg veel :)
Voeding en rendement is een leuke discussie. 75 % belasting lijd tot het hoogste rendement. Lees hiervoor de voedingtesten in hardware.info eens door.

Overigens een leuke review. Vindt dat er veel te weinig am2+ reviews zijn. Ook testen zijn er bijna niet. Heb net een SLi variant van asus binnen. Als deze draaiende is zal ik ook wat schrijven.

[Reactie gewijzigd door Klaas van der Heide op 14 september 2008 10:38]

Dit moederbord heb ik ook op het oog voor mijn eigen server en heb er al mee mogen spelen voor iemand anders. Even over de Gigabyte GA-MA78GM-S2H en de Gigabyte GA-MA78GM-DS2H, ik ben het eens met Terw_Dan, valt laatstgenoemde bord in de Ultra Durable 2 categorie, wat je net wat meer het gevoel van zekerheid geeft. Het kan heel goed dat je het niet nodig hebt omdat de S2H het langer kan uithouden dan je het mobo blijft gebruiken, maar het geeft wel dat beetje extra gemoedsrust.
Als ik mijn eigen mobo binnen heb zal ik ook eens geen poging doen om een review te schrijven :)
Probeer es Media Player Classic Home Cinema te gebruiken en daarmee 1080p films af te spelen. Als het goed is is je cpu gebruik dan rond de 10% :)
Het verschil tussen Media Player Classic en Media Player Classic Home Cinema is verwaarloosbaar. Beide duwen de cpu naar pieken van zo'n 70% usage.
Ik heb er ook nog een Sempron 1200 ingeduwd, die trekt wel 100% cpu maar lijkt het nog vrij soepel af te kunnen spelen, hij hapert alleen een klein beetje op sommige punten. 720P zal ik nog eens testen, volgens mij moet dat wel gaan lukken.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 14 september 2008 17:24]

Ik heb deze installatie gevolgd met een ga-ma78gm-s2h moederbord:

En ik heb pieken naar 10%, voor de rest draait hij eronder en niet 70%.
Ik ga het proberen. Het leuke is dat die Sempron die er nu op zit het heel aardig doet, als ik met die installatie het voor elkaar krijg om het cpu gebruik verder terug te dringen, dan zie ik eerlijk gezegd helemaal geen reden meer om nog gebruik te maken van een X2.

Ik zal de review in elk geval updaten met mijn bevindingen.
Heb je soms gemeten hoeveel jou systeem ( onder full load) icm X2 en dan icm sempron 1200 verbruikt?

Offtop:

Als je die x2 wilt doorverkopen dan wil ik die wel van je overnemen
Onder een load tussen de 70 en 100% (1080P afspelen) haal ik met de X2 79W, met de Sempron 1200 is dat 52W.
Dit is een eerste meting waarbij ik niet gemeten heb over langere duur en op exact dezelfde punten, dus het is een grove schatting

offtopic:
Die X2 gaat er waarschijnlijk niet uit hoor, ik heb waarschijnlijk nog wel de nodige dingen om te gaan testen :P
Ik heb het op die manier gedaan, het werkt voor geen meter. Met de Sempron staat hij continu op 100% en draait het slechter als dat ik die meuk niet gebruik. Wat dat betreft heb ik hierin nog geen vooruitgang kunnen boeken.
Nette review.
Lekker vol info en lekker weg te lezen.
Ik wil tzt ook een HTPC bouwen, en dit vult mijn kennis weer wat aan.
Gelukkig heeft het moederbord wat ik wil gaan bestellen ook volledig solid capacitors.
Mijn idee daarover was dat die juist duurzamer zouden zijn......en zo, of zo.
En volgens mij is dat wat jij hier bevestigd......?
solid capacitors zijn inderdaad een stuk duurzamer dan niet solid capacitors. Gelukkig is de kwaliteit van de normale elco's op zich al meer dan prima, en vind je op bijvoorbeeld de S2H al solidcapacitors voor de VRM van de cpu. Dit is doorgaans waar de elcos het meeste te verduren krijgen. Dat heb ik wel gezien tijdens bijvoorbeeld project Florida, de meeste problemen met elcos waren die voor de VRMs.
"en vind je op bijvoorbeeld de S2H al solidcapacitors voor de VRM van de cpu. Dit is doorgaans waar de elcos het meeste te verduren krijgen."

Aha, weer wat geleerd.

Dat is idd de plek waar ik over het algemeen (vooral op de oudere moederborden) lekkende elcos ben tegen gekomen.
Ik denk niet dat superPi(hoeveel? 1MB? 32MB?) een goeie test is om te testen of het geheugen vermindering invloed heeft. Lijkt me dat op een CPU test dit ook niet het geval is. Probeer anders iets als PCmark. In iedergeval iets wat je geheugen ook nog er bij test.

Verder natuurlijk weer een puike Terwindt productie :Y)

[Reactie gewijzigd door Reinman op 15 september 2008 12:55]

Het was een 1M superpi. Ik had eerlijk gezegd ook niet superveel verschil verwacht, het ging er ook een beetje om hoe snel dat de cpu uiteindelijk was, dus heb het er maar gelijk bij gepost. Een uitgebreidere benchmark komt misschien nog, maar dan met de sempron 1200, want die biedt toch vrij veel potentie voor die paar euro :)