Gears of War 2 - singleplayer

Gevarieerde gameplay

Behalve tegenstanders waarmee je al in de eerste Gears of War werd geconfronteerd, zul je een hoop nieuwe vijanden tegenkomen. Deze variëren van redelijk voorspelbare varianten op monsters uit deel één, tot bijzonder hardnekkige originele creaturen. Interessanter dan de aanwezigheid van een aantal nieuwe vijanden is echter de verschuiving van het perspectief dat je ten opzichte van die vijanden hebt. In het eerste spel vormde een knokpartij met een groep tegenstanders een flinke uitdaging op zichzelf, maar in deel 2 zijn zulke gevechten vooral tussendoor-momenten. Enerzijds komt dat doordat je je meer bewust bent van het verhaal en de personages, anderzijds komt dat door een andere manier van oorlog voeren.

Gears of War 2

Zoals gezegd verplaatst de strijd zich naar het terrein van de Locust Horde. Je komt echter niet met een geweertje bij ze langs. De Cog-soldaten hebben meer mogelijkheden dan in het eerste deel en vooral ook zwaardere wapens en meer materieel. Zo zul je meer helikopters zien rondvliegen, bestuur je een tank en lift je mee met een wat groter voertuig. Waar deel één gevoelsmatig veel weg had van een soort Rainbow Six-achtige situatie, waarbij je voornamelijk alleen bent met je eigen team, voelt je je in Gears of War 2 veel meer onderdeel van een oorlogsmachine.

*Spectaculaire climax

Dat is is niet alleen stoer, het vertaalt zich ook naar meer variatie in de gameplay. Er was weinig mis met de gameplay in Gears of War, maar je speelde het spel vrijwel uitsluitend te voet. Gears of War 2 biedt veel meer variatie in de gameplay. In het laatste stuk van het spel komt het tot een spectaculaire climax, als je dingen uithaalt die je tijdens het spelen van Gears of War niet voor mogelijk had kunnen houden. Je zult vaker grote Locust-monsters te lijf gaan, waarmee de relativering van de 'normale' gevechten nogmaals wordt verklaard. Zelfs een Boomer is niet zo spannend meer, als je een level geleden grote monsters als Brumaks, Reavers en Corpsers aan gort schiet met een tank. Bovendien kom je een aantal wezens tegen waar het gemiddelde Corpsertje bang van wordt. Het neerhalen van deze beesten geeft een machtig gevoel. Het tempo ligt in dit soort levels vaak lekker hoog, waardoor Gears of War 2 nog meer als een lange achtbaanrit aanvoelt.

Gears of War 2

Vooral de levels die je niet te voet aflegt tillen het spel naar een hoger niveau, maar dat is alleen mogelijk doordat ook het 'normale gedeelte' sterk is. De stukken die Marcus Fenix en Dom te voet afleggen zijn niet vernieuwend, maar ze blijven heerlijk om te spelen. Het systeem uit Gears of War is in dit deel verder uitgebouwd. Kenmerkend voor het eerste deel was de manier waarop je van dekking naar dekking rende. Dit is in Gears of War 2 nog steeds belangrijk en het werkt nog iets soepeler. Volgens Epic zijn er liefst vierhonderd kleine wijzigingen doorgevoerd in het dekkingsysteem, en het effect ervan is merkbaar.

*Levend schild

Directer zichtbaar dan al die kleine aanpassingen, zijn de nieuwe wapens die je zult tegenkomen. Hoewel ik het meest gebruik heb gemaakt van de standaard Lancer Assault Rifle - in Gears of War 2 ook goed voor spectaculaire kettingzaagduels - bieden de nieuwe wapens af en toe prima uitkomst. Vooral het gebruik van mortieren werkt erg lekker, als je tegenover grote hoeveelheden Locust Horde staat. De vlammenwerpende Scorcher rekent snel af met veel vijanden in een kleine ruimte en een ander interessant wapen is het Gorgon Burst Pistol. Dit pistool schiet korte bursts van vijf kogels af. Echt leuk wordt de Gorgon Burst als je gebruik maakt van een van de nieuwe features in het spel. Het is namelijk mogelijk om Locust die op hun knieën zitten op te pakken en ze als levend schild te gebruiken. In dat geval houd je maar één hand over en komt de Gorgon Burst goed van pas, aangezien het wapen een stuk effectiever is dan de normale Boltok Pistol.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite