Door , , 24 reacties

Een Piñata is een felgekleurd beest, meestal gemaakt van papier-maché, en hij wordt vooral gebruikt met kerstmis en op kinderverjaardagen. De Piñata, van oorsprong Mexicaans, wordt gevuld met snoepgoed, vruchten of cadeaus, ergens aan opgehangen en vervolgens mogen kinderen er geblinddoekt met een stok tegenaan rammen totdat de kleine presentjes eruit vallen. Leuk! Wat heeft het in vredesnaam met tuinieren, het houden van dieren of gaming te maken? Niets! Hoe kon een game die al deze elementen bevat dan toch zo'n hit worden?

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

*Flora en fauna

Het antwoord op deze vraag werd twee jaar geleden gegeven. Ontwikkelaar Rare bracht de eerste Piñata-game uit op de Xbox 360 en wereldwijd werden gamers massaal verliefd op het schattige uiterlijk en de verslavende gameplay. In de game Viva Piñata kreeg de speler een stuk grond waarvan de flora naar eigen inzicht en smaak kon worden aangepast. Het was de bedoeling om tal van Piñata's naar dat persoonlijke paradijsje te lokken en ze daar te huisvesten. Belachelijk? Niet volgens de enorme fanbase die zich achter de game schaarde. Viva Piñata werd een hit, doordat achter het unieke, schattige uiterlijk een uitdagende en verrassend diepe en verslavende game schuilging. Inmiddels is de rasechte klassieker toe aan een vervolg, met de subtitel Trouble in Paradise.

Viva Piñata: Trouble in Paradise

*Vrijwel verhaalloos

In de sequel blijkt de Piñata-database te zijn gewist door ene professor Pester. Het is aan de gamer om zijn of haar tuintje zó paradijselijk te maken dat tal van verschillende diersoorten zich er nestelen, zodat op die manier de database kan worden hersteld. Ach, de makers hebben in elk geval gepoogd iets van een verhaaltje neer te zetten. Gelukkig gaat het bij games als Piñata niet om het verhaal, maar des te meer om de totale beleving die de game biedt. En die is beter dan ooit. De basis is echter vrijwel gelijk gebleven aan die van het origineel. Je krijgt een stukje grond toegewezen en start met een zakje graszaad en een eenvoudige Piñata. Al snel verschijnen er andere Piñata's aan de rand van je tuin en je kunt proberen deze de tuin in te lokken. Nieuw is de manier waarop je nu met de camera ook buiten je tuin kunt komen, om op onderzoek uit te gaan en eventuele beesten die je tegenkomt te scannen op informatie.

Viva Piñata: Trouble in Paradise