Door Robert Zomers

Redacteur

Dune: Spice Wars Preview

Een voorzichtige landing op Arrakis

15-05-2022 • 06:01

131

Multipage-opmaak

Het Dune van Frank Herbert

Titel Dune: Spice Wars Dune Spice Wars
Platform Windows
Ontwikkelaar Shiro Games
Uitgever Shiro Games
Releasedatum Niet bekend (game is in Early Access)

Bij het horen van de naam Dune denk je misschien aan de film die vorig jaar in de bioscoop verscheen of aan de strategiegames uit de jaren negentig. Voor de oorsprong van dit scifi-verhaal moeten we nog wat verder terug, naar halverwege de jaren zestig, toen de Amerikaanse auteur Frank Herbert het genre definieerde met zijn boek Dune. Dit zou later een populaire boekenserie worden, met allerlei adaptaties.

Het is de bedoeling dat we later dit jaar een nieuwe titel aan de franchise kunnen toevoegen, als Shiro Games de strategiegame Dune: Spice Wars uitbrengt. Een universum van dit statuur vanuit de boeken vertalen naar een game is op zich al een grote opgave. Daar komt in het geval van Dune: Spice Wars nog wat extra druk bij voor de ontwikkelaars, want veel fans hebben ook warme herinneringen aan de Dune-strategiegames. Met name Dune II, dat werd ontwikkeld door Westwood Studios, werd erg populair. Het kreeg een gedeeltelijke remake, in de vorm van Dune 2000. De laatste Dune-game van de studio, Emperor: Battle for Dune, verscheen in 2001. Daarna bleef het lange tijd stil.

Dat duurde tot Shiro Games eind vorig jaar een nieuwe strategiegame aankondigde die zich gaat afspelen in het Dune-universum. Misschien voelt het Franse team de schaduw van de eerdere Dune-games al een beetje over zijn aankomende strategiegame hangen, want de studio brengt de game eerst als Early Access-titel uit op Steam. Dat is de ontwikkelaars blijkbaar goed bevallen bij hun vorige strategiegame, Northgard, die ook eerst in Early Access werd uitgebracht. Hetzelfde model wordt gebruikt voor Wartales, de andere game die de Franse studio momenteel ontwikkelt. Shiro Games mikt met Dune: Spice Wars op een Early Access-fase van circa negen maanden, waarin het verder kan werken aan de game en tegelijkertijd feedback kan verzamelen van spelers. Het stelt ons in de gelegenheid om alvast kennis te maken met de game.

Welkom op Arrakis

Dune: Spice Wars speelt zich net als de boeken en verfilmingen af op de woestijnplaneet Arrakis. Dit is de planeet waar het kostbare spice wordt gedolven. Het is een zeer onherbergzame planeet die voornamelijk uit zand bestaat. Dat klinkt saai, maar Shiro Games heeft met prachtige visuele (zand)effecten, natuurwonderen en regionale variaties op het woestijnthema toch leven gegeven aan de woestijnplaneet. Daar komt bij dat Arrakis je actief zal tegenwerken. Naast droogte zijn allesvernietigende stormen je vijand en ook maken de legendarische reuzezandwormen hun opwachting. Dat maakt dat de elementen minstens zo’n grote vijand zijn als de politieke slangenkuil die de Landsraad wordt genoemd.

Dune: Spice Wars

Bekende spelers uit de boeken

In Dune: Spice Wars zijn op dit moment vier speelbare facties opgenomen. Natuurlijk is het welbekende House Atreides onder leiding van hertog Leto Atreides aanwezig, net als hun grootste tegenstander, House Harkonnen onder leiding van baron Vladimir Harkonnen. Daarnaast is er een factie van smokkelaars en zijn er nog de oorspronkelijke bewoners van Arrakis, de Fremen. Elke factie heeft speciale eigenschappen, zoals eigen councillors die je bepaalde bonussen geven. Een leuk detail is dat dat dit bekende personages uit de boeken zijn. Helaas is hun rol op dit moment nog beperkt tot de bonussen. Het is te hopen dat deze personages wat verder worden uitgewerkt in een campagne. In deze Early Access-versie van de game is er überhaupt nog maar weinig lore aanwezig. Mogelijk dat dit later in een campagne wordt uitgebreid, maar op dit moment is Dune: Spice Wars meer een strategiegame met een Dune-thema dan een Dune-game pur sang.

Wat de vier facties gemeen hebben, is dat ze allemaal belasting moeten betalen aan het keizerrijk. Dit heeft als gevolg dat het veroveren van spice-bronnen je belangrijkste doel is in Dune: Spice Wars. Elke 25 dagen moet je een deel van je spice-voorraad afstaan aan de keizer en naarmate de dagen op Arrakis verstrijken, wordt er een grotere bijdrage van je verlangd. De spice kan ook voor een aardig bedrag worden verkocht en is dus een belangrijke inkomstenbron. Daarom moeten de facties constant hun spice-productie blijven opvoeren om zowel de oplopende belastingen te betalen als de toenemende onderhoudskosten van de steden en eenheden te financieren. Wanneer het niet lukt om deze wedloop bij te benen, zal de macht op Arrakis als los zand uit je vingers glijden.

Shiro Games noemt de game niet alleen een rts, maar plakt er ook het label 4X op. Dat doet de studio met reden, want het bouwen van een basis en het aansturen van troepen is niet genoeg in deze game. Politiek en spionage spelen een belangrijke rol. Dat is meteen terug te zien in de overwinningscondities van de game. Je kunt een klassieke overwinning behalen op je tegenstanders door ze uit te roeien, maar ook een politieke overwinning behoort tot de mogelijkheden. Verder kun je ook winnen door de hoogste score te bereiken

De strategie van Shiro Games

Op basis van de paar speelsessies met deze Early Access-versie van de game kunnen we stellen dat Shiro Games niet te veel naar de games van vroeger heeft gekeken. De Franse studio probeert zijn eigen stempel te drukken op zowel het Dune-universum als het rts-genre. De game ontleent de nodige elementen uit de vorige strategie-game van Shiro Games, Northgard, en voegt daar nieuwe lagen als spionage en politiek aan toe.

Keuzes met grote impact

Net als in Northgard probeert Shiro Games de kracht van de eenvoud te gebruiken om je keuzes extra gewicht te geven. Dat betekent dat je niet te maken krijgt met honderden legereenheden op het slagveld, maar met een kleine troepenmacht die je zeker in het begin maar op één plek tegelijk in kunt zetten. Hetzelfde geldt voor je hoofdkwartier en de verschillende nederzettingen die je op Arrakis verovert. Het aantal gebouwen dat je per nederzetting kunt bouwen, is op één hand te tellen. Hierdoor moet je constant moeilijke keuzes maken die grote impact kunnen hebben als je er de verkeerde weg mee inslaat. Een nederzetting aan de grens met een andere factie wil je waarschijnlijk voorzien van veel verdedigingswerken, maar als dit nu net een provincie met spice is, moet je kiezen: ga je voor extra verdedigingswerken of kies je voor productie van spice en hoop je dat je troepen snel genoeg ter plaatse zijn als je wordt aangevallen? Voor wie Northgard heeft gespeeld, zullen deze lastige keuzes vertrouwd aanvoelen.

Je moet ook rekening houden met de beslissingen die in de Landsraad worden genomen. Dit is het politieke toneel van Dune: Spice Wars, waar House Harkonnen en House Atreides de dikste vinger in de pap hebben. Deze onbalans tussen de facties is een bewuste keuze en wordt gecompenseerd door bonussen voor de smokkelaars en Freemen, die minder stemmen hebben in de Landsraad. Via de Landsraad kun je zorgen dat andere facties worden benadeeld, maar andersom kunnen je tegenstanders dat natuurlijk ook. Daarom is het belangrijk om een goede inschatting te maken van wat de gevolgen kunnen zijn van een stemming. Je kunt bijvoorbeeld al je stemmen inzetten om keizerlijke eenheden aan je leger toe te voegen. Dat klinkt goed, maar als je tegenstander op dat moment een maatregel door de Landsraad sleept om water meer te belasten en jij negatief uitkomt onder de streep, zal je eliteleger binnen de kortste keren uitdrogen onder de felle zon van Arrakis.

Dune: Spice Wars

Genoeg tijd om te multitasken

Op zich heb je met het besturen van je leger en het in de gaten houden van de politieke ontwikkelingen en de economie van je rijk genoeg te doen. Toch is er nog een belangrijk onderdeel: spionage. Gedurende het spel krijg je nieuwe agenten toegewezen die je kun inzetten om bepaalde bonussen te krijgen of te infiltreren bij een van je tegenstanders. Dit zorgt ervoor dat je meer intel krijgt, waarmee je weer speciale operaties kunt uitvoeren. Denk daarbij aan het saboteren van een nederzetting of het veroorzaken van een opstand in een vijandelijke provincie. Het is een onderdeel met veel potentie, maar voelt op dit moment nog iets te veel als opnieuw een resource die je in de gaten moet houden. Zoals het nu is geïmplementeerd, gaat het systeem geen spannende James Bond-verhalen opleveren.

Het tempo in Dune: Spice Wars ligt een stuk lager dan bij de meeste games in dit genre. Dat is ook nodig, want anders heb je geen tijd om naast je legers je spionnen aan te sturen en deel te nemen aan de stemmingen in de Landsraad. Je kunt de game in singleplayer pauzeren, maar als later de multiplayer wordt toegevoegd, zul je de extra tijd hard nodig hebben.

Voorlopige conclusie

Op dit moment biedt de Early Access-versie van de game alleen losse singleplayerpotjes. Hierdoor voelt de game wat kaal aan, zeker als je je wil onderdompelen in de wereld van Dune. Hopelijk verandert dit als Shiro Games de geplande campagne aan de game toevoegt en de multiplayermodus klaar is. Ook zien we hier en daar ruimte voor wat verdieping in de gameplay die we wel al hebben kunnen checken, zoals bij het spionagesysteem en de rol van de councillors. Daarnaast word je niet altijd even goed geïnformeerd over wat er precies gebeurt tijdens het spel. De meldingen die je krijgt over aankomende stormen of grote zandwormen kunnen zich linksboven in het menu letterlijk opstapelen. Zeker later in de game, als deze gebeurtenissen kort op elkaar volgen, kun je daardoor belangrijke waarschuwingen missen en een van je spice-oogstmachines zien verdwijnen in de buik van een zandworm. Gelukkig heeft Shiro Games de tijd genomen om nog even door te werken aan de game en zijn de ontwikkelaars wat ons betreft goed op weg om een sterke rts/4X-strategiegame neer te zetten. Dune: Spice Wars moet later dit jaar verschijnen, voor pc.

Reacties (131)

131
130
66
10
0
43

Sorteer op:

Weergave:

Dune II was meer dan alleen "erg populair" zou ik zeggen. Het was de blauwdruk voor het real time strategy genre zoals we dat nu kennen.
Eens over Dune II. Wel mag Herzog Zwei ook genoemd worden, een ouder spel dat een aantal elementen drie jaar introduceerde (units, gebouwen, opdrachten) waarop Dune 2 en anderen verder bouwden (ook in het MOBA genre), maar verder andere gameplay had doordat je als speler ook zelf betrokken was in het spel.

Dune II was inderdaad de eerste waarbij het puur om RTS ging (resources verzamelen, gebouwen neerzetten, units maken, units opdrachten geven). Voor een spel wat op drie diskettes gedistribueerd werd was het zeker indrukwekkend, inclusief een geanimeerde intro met ingesproken tekst (ah, dat oude Westwood deuntje...). Voor DOS was dat in die tijd best wel bijzonder. :)

[edit]
Voor de liefhebbers, de intro afgespeeld met een MT-32 i.p.v. Adlib voor muziek.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 21:29]

Nog weer ouder was https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ancient_Art_of_War, waar ik vele loze uurtjes stukgeslagen mee heb.
Herzog Zwei.
Heerlijk spel was dat voor zijn tijd.
Precies dat en waarom zien we Ordos niet meer terug?
Ordos is een factie die er bij verzonnen is, komt niet voor in de boeken.
Ah dat wist ik niet boeken niet gelezen en wel de films gezien en ze daar inderdaad ook nooit tegen gekomen. Weer wat geleerd.
Ordos werd alleen genoemd in de niet langer canon zijnde Dune Encyclopedia. Westwood heeft daar destijds wel wat inspiratie uit geput voor Dune II.
Alles wat we weten over House Ordos van de games kwam allemaal uit de hoge hoed van Westwood studios.
dank je. dit inderdaad.
Het was wel meer dan een blauwdruk voor de RTS zou ik zeggen. Ik zou zeggen dat het de gameindustrie heeft gevormd.
Dune II was meer dan alleen "erg populair" zou ik zeggen. Het was de blauwdruk voor het real time strategy genre zoals we dat nu kennen.
Net zoals Dune II eigenlijk niks te maken had met de eerste Dune (qua gameplay) heeft ook deze game gameplay technisch weer niets te maken met Dune II :+ .
Volgens mij is de eerste Dune-game niet ontwikkeld door Westwood, maar door Cryo.

Dat was een combinatie van een adventure-game en een klein deel maar een strategie-game.

Verder veel plezier gehad met Dune2 wat weer leidde tot de Command and Conquer games.

Voor dit spel toch maar afwachten hoe de ontwikkeling verder verloopt.

[Reactie gewijzigd door jqv op 22 juli 2024 21:29]

Misschien wel bekend, maar een Dune II clone (en de source code) is nog steeds te download via
http://dunelegacy.sourceforge.net/website/index.html

Betreft een geupdate versie gemaakt door enthousiastelingen v.h. spel welke tot 2016 onderhouden is. Ze hebben er ook een aantal teams aan toe gevoegd. Er zijn daarbij ook een aantal bugs verwijderd die het originele spel sporadisch lieten crashen.
Check dan ook https://github.com/OpenDUNE/OpenDUNE
Open-source versie van het origineel, speelbaar op moderne machines.
.oisyn Moderator Devschuur® @vladimirN15 mei 2022 13:47
Helaas is Dune Legacy vanaf missie 5 a 6 zo goed als onspeelbaar, zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad. De carryalls zijn veel te rap in het oppikken (in het origineel kostte dat tijd, en was de kans groot dat de carryall neerstortte als de unit in kwestie op dat moment werd aangevallen), en units worden ook weer op hun oorspronkelijke plek neergezet als ze gerepareerd zijn (dat was in het origineel alleen zo als de repair facility rondom geen ruimte meer had om de unit naar buiten te rijden, wat nooit het geval was voor de computertegenstander). Het resultaat is dat de computertegenstander zo goed als onverslaanbaar is, omdat hun tanks vlak voor ontploffing worden opgehaald, worden gerepareerd en dan weer in het gevecht neer worden geplempt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 21:29]

Volgens mij is de eerste Dune-game niet ontwikkeld door Westwood, maar door Cryo.
Helemaal correct. En beide spellen kwamen in 1992 uit, waarbij volgens mij Dune 2 zelfs eerder uit is gekomen, maar ik kan het niet meer terugvinden wat nu de exacte datums waren.

De hele ontwikkeling van Dune was een beetje rommelig, waarbij de uitgever dacht dat het gecancelled was, maar toen kwam Cryo toch ineens met het spel aanzetten.
Dat laatste stuk wist ik niet eens.
Mooi voor mijn hersencellen.

Nog meer nutteloze informatie is altijd welkom. 8)7

En volgens de datums lag Dune net voor Dune 2 in de winkels.
Wellicht heb je interesse in dit artikel over de geschiedenis van het spel!
(Het is onderdeel van een serie, deel 1 gaat over Dune zelf, deel 3 over Westwood's Dune 2).

edit: extra links voor de volledigheid :)

[Reactie gewijzigd door Zwarteziel op 22 juli 2024 21:29]

Dune II, mijn eerste game verslaving. (edit: was het nu msx-2 of 286? vergeten...)
Nu 40 jr later nog steeds niet afgekickt 8)7

[Reactie gewijzigd door D-Day op 22 juli 2024 21:29]

De grootste ergernis aan de originele Dune II was dat je maar 1 unit tegelijk kon selecteren. Dus je bataljon tanks moest je 1 voor 1 de opdracht geven om naar voren te bewegen of een andere tank aan te vallen. Pas in latere RTS-games kwam de selection box die je kon slepen.

Oh, en "unable to create more" was ook altijd een leuke. Moest je eerst weer iets van de tegenstander kapotschieten voor je een tank kon bouwen :P

Ik heb Dune II vroeger zo ontzettend veel gespeeld bij vriendjes. De computer die wij thuis hadden, trok het niet :/
Haha ja, dat was in Warcraft echt een verademing. Dan kon je met ALT wel 4 units tegelijk selecteren / aansturen, wat echt wel een game changer was.
Inderdaad, zoveel uren Dune2 gespeeld op een 268/386 (als ik het me goed herinner, want het was in kleur met polyfoon geluid, dus 3dfx en soundblaster).

En daarna inderdaad the C&C series, Warcraft, Warcraft II, Starcraft, Starcraft II, de hele Mass Effect serie, maar ook enkele anderen die ik me wel kan herinneren (herinner me net Z, maar heb dat niet zoveel gedaan) maar de naam niet meer weet (nooit echt veel Age & Empires gedaan).

Tegenwoordig Destiny 2, ben veel meer multiplayer gegaan na Mass Effect 3 en Andromeda Multiplayer. Toch wel fijn om met anderen te spelen tegen de computer.
Dune 2 op de 286 was geen feest. Wanneer je een flinke strijdmacht op weg stuurde, kon je rustig een bak koffie gaan drinken. Zo traag werd het dan ;)
zowieso, je kon alleen per stuk selecteren :P
Ja ik had een 286 16 mhz ( met turbo knop) maar als je dan de scenario.pak ging editten kon je max units vergroten en dan lukte het mij wel om de hele game te laten crashen.

Meer cheat codes zijn hier te vinden
http://www.cheatbook.de/files/dune2.htm
Wat grappig. Ik wist het wel, maar was het compleet vergeten dat het eigen een make computer run slower functie had. ;-)
Voor Dune 2 had je geen 3dfx nodig.

Wel is Dune 2 het eerste (of 2e) spel waarbij ik mijn soundblaster 2.0 heb gebruikt. En de rare piepjes uit de speaker ineens verander de en in de gesproken tekst "the planet Arakkis known as Dune" waardoor ik bijna van mijn stoel viel. Gecombineerd met het vernieuwde geluid bij Doom was dat echt een openbaring, wat geweldig was dat.
Inderdaad! “Dune, the building of a Dynasty”
Geen fluit-geluidjes meer, of bliebs.
Spectaculair!
Op zich is het ook wel waard om het eens met Roland MT-32 emulatie te spelen, dat was wel de meest ultieme muziekervaring destijds. (of zoek de soundtrack op Youtube).

Ik ben alleen zo gewend aan de geniale adlib muziek dat ik het spel niet anders wil spelen :)
Die ervaring van jaren lang piepjes uit je pc-luidspreker en dan de kans om een Soundblaster-clone (Aztech Galaxy NXII 8-bit ISA) over te nemen van een goede vriend, die ook nog langs komt om het in je computer te installeren. Eerste spel dat ik opstartte was Wolfenstein 3D want dat draaide nog net op een 286. Maar later dus Dune 2 op een 386, de muziek in Adlib en VGA. De wereld om me heen bestond even niet meer. Wat mij betreft mag Adlib wel weer terugkomen of meer gebruikt worden want het draagt erg bij aan de sfeer.
Ja, die stemmetjes ook.. "Affirmative!".

Ik speelde het op de Amiga dus gesampled geluid was niets nieuws op zich. NMaar het was uitstekend gedaan.
Klopt, MCGA was zelfs afdoende. Dat was nog een 'tussenversie' die een vriend van mij had, opvolger van CGA (4 kleuren) en later opgenomen als VGA standaard.
Arme PC-gamers..... Amiga-gebruikers hebben zoiets nooit gehad. Was altijd verbaasd dat de PC-spellen zo verschrikkelijk klonken.
Het kon ook anders het spel pinball dreams en pinball fantasy kon ook MOD geluid weergeven. Wat dus zorgde voor amiga achting geluid.

Maarja dat waren ook Amiga spellen die naar PC waren gepoort.
Och ja zeg! :D

Ik heb zoveel uren in Dune 2 gestopt en alles in het geluid en het verhaal was gewoon betoverend.
Dune2 was uitstekend te spelen op de Amiga. 386 was toch wat mindere ervaring, zullen we maar zeggen...
Eh? Andersom bedoel je denk ik? Op de Amiga was het imo een stuk minder dan op de PC.
Dat was wel ongeveer het moment waarop het (voor mij iig) duidelijk werd dat de PC het stokje aan het overnemen was van de Amiga wat betreft games.
Mijn eerste Dune 2 ervaring was ook op de Amiga, aangesloten op een grote tv i.p.v. kleine monitor. En uitstekend te spelen hoor, geen trage gameplay meegemaakt!
Dune 2 was een van de spellen waar de Amiga, ook in het 286/386 tijdperk nog gewoon uitblonk. Hoewel de CPU van de Amiga's nogal ondermaats waren, was deze wel volledig beschikbaar voor het spels. Geluid en beeld werd volledig door de co-processors uitgevoerd. Zolang het 2D was en scrolde, was de Amiga de betere.
En toch was de PC-versie met VGA/soundblaster (of geluidskaart) gewoon beter dan de Amiga-versie. Zowel qua beeld als geluid.
Nee hoor, de Amiga versie was prima speelbaar, zonder merkbare vertragingen. Ik had hem destijds op de harde schijf van mijn A500 geïnstalleerd en daarna weer opnieuw geïnstalleerd op de A1200.

Ik vond het ook nooit een "mindere ervaring". Sterker nog: Amiga was destijds zowel beter als de toen bestaande spelcomputers (SNES, Sega Megadrive) als de PC. De besturing van veel games was op PC natuurlijk volkomen ruk, tenzij je ook een joystick of -pad had, geluid en beeld ging ook alle kanten uit, afhankelijk van wat je had. Sommige vrienden van mij hadden niet eens een kleurenmonitor bij hun PC, laat staan een fatsoenlijke geluidskaart.

Op de Amiga had je die obstakels natuurlijk helemaal niet. Dat was gewoon plug & play, iets dat op PC pas vanaf Windows 98 kon. Wat mij betreft werd het spreekwoordelijke stokje dus toen pas overgegeven aan de PC, want toen begon je ook pas echt een verschil te zien in de grafische kracht en mogelijkheden van PC gaming.

In de MS-DOS tijd was het qua graphics en geluid nu niet bepaald het summum van video gaming, en voor zover ik me kan herinneren, waren er slechts een handvol games op PC die er bovenuit staken ten opzichte van de console en/of home computer versies.

Dat kwam natuurlijk ook door het verschil in hardware. Waar het, met name ook voor ontwikkelaars, makkelijker was om te programmeren en optimaliseren voor gesloten systemen zoals consoles, maar ook home computers (en daardoor ook makkelijker was er het maximale eruit persen), was er op PC natuurlijk sprake van een veelvoud van opties en configuraties, en dat hele gebeuren was ten tijde van het DOS tijdperk een veel groter obstakel dan tegenwoordig, want zelfs met een mid-range PC kan je vandaag de dag met redelijk gemak de strijd met de consoles aan.
Dune 2 was echter wel een mindere ervaring, zoals gezegd. Zowel beeld en geluid was minder op de Amiga, ondanks dat het spel misschien best prima speelbaar was. Dat de Amiga verder ook een topcomputer was, ja, helemaal mee eens. Hoop geweldige herinneringen aan.

Ik heb het idee dat de rest van je betoog niet helemaal neutraal is. De SNES was qua games echt wel heel wat beter dan de Amiga en de kwaliteit van games op de SNES was over het algemeen vele malen hoger. Waar je goeie fighters had op de SNES (denk aan een SF2) en goeie platformers en eigenlijk gewoon goeie games in general, moest je het op de Amiga vaak doen met slechte ports of slappe aftreksels van populaire platformers.

Megadrive wat minder ervaring mee, dus daar kan ik verder niet zoveel over zeggen. Een goeie PC was ook absoluut niet ruk qua besturing als je gewoon met het toetsenbord speelde en games als een F1GP of Dune 2 waren op de PC toch echt wel wat beter dan op de Amiga, hoewel ze op de Amiga vast ook prima werkten.

Dan had je nog games als Wolfenstein die uberhaupt niet mogelijk waren op de Amiga. Daar had je dan wel een vrij ok PC voor nodig natuurlijk en ja, je het zat altijd met het gerotzooi met config.sys en autoexec.bat en drivers laden e.d. , maar als je een ok PC had en het eenmaal werkte dan was het prima.

Anyway, ben zelf een groot Amiga-liefhebber, maar ik het het idee dat jouw post een net wat te positief beeld van de Amiga en games daarop schetst. Wel enigszins jammer, want er zat zoveel meer in. Anyway, allemaal beetje off-topic :P
Die 3D games, daar doelde ik met name ook op, toen ik het had over de uitzonderingen op de PC. En wat die besturing betreft: wellicht had ik daar moeten zeggen "ik vind", maar eerlijk gezegd kan je toetsenbord besturing voor bijvoorbeeld dezelfde games als die we destijds ook op consoles speelden, toch niet echt beter vinden dan die met joypads/controllers. De muis/toetsenbord combo leent zich prima voor first person shooters, maar ik zou er persoonlijk geen platform games of beat 'em ups mee kunnen spelen. Tenminste: niet goed. ;)

En ja, de Amiga had zeker een aantal slechte console ports, maar dat lag niet aan de hardware, maar eerder aan het medium diskettes. Feitelijk gesproken was de hardware van de Amiga, en zeker die in de A1200, beter dan de hardware in de consoles van die tijd. Vaak merkte je dat bijvoorbeeld aan het geluid, maar sowieso kon de Amiga veel meer kleuren weergeven dan de SNES of de Megadrive.

Wat betreft geluid is een heel goed voorbeeld het spel Cannon Fodder: als je die begin tune eenmaal gehoord hebt op de Amiga, dan is die op de consoles niet meer om aan te horen, want die is duidelijk een heel stuk minder.

En eerlijk gezegd vond ik overigens ook de DOS versies van games zoals Worms, Settlers en X-COM/UFO nou niet bepaald beter dan de Amiga versies, en ik heb ze op beide platformen gespeeld.

Hier nog een goede, relevante discussie daarover:
https://eab.abime.net/showthread.php?t=104995

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 21:29]

Hmm, nice!

Ja, ik was waarschijnlijk ook wat te kort door de bocht, je had op de Amiga uiteraard wel een aantal echte pareltjes zoals Cannon Fodder (War, it never been so much fun oid haha).

Wat betreft de andere genoemde games, wellicht niet bepaald beter, maar ook niet slechter (volgens mij?) Heb ze ook alle 3 op beide platforms gespeeld (nouja, UFO op Amiga alleen de AGA-versie) en dat waren idd gewoon ok spellen op zowel Amiga als PC. Dat soort games werden sowieso vaak wel goed ontwikkeld en waren van ok kwaliteit.

Anyway, probleem met veel van de Amiga vs PC of andere platform discussies is vaak wel dat ze gevoerd worden door Amiga-fans (of juist niet) en die hebben vaak een vrij sterke voorkeur voor dat platform (puur vanuit nostalgie). Heb dat zelf ook wel een beetje, by far m'n fav computer geweest, maar heb wel het idee (zeker in retrospect) dat de games niet altijd even goed waren.

Er waren zeker aardig wat topgames, maar ook een hoop rommel :P

Oh en qua besturing, yea, joystick had idd soms z'n voordelen, maar juist bij fighters begon het gebrek van een joystick met meer dan 1 knop ook wel enigszins een probleem te vormen voor de Amiga denk ik. Moet zeggen dat er maar heel weinig spellen zijn waarbij ik het toetsenbord een probleem vond though, maar je hebt wel een punt dat fighters waarschijnlijk wel wel tot die categorie behoren ja.

Maar goed haha, fijne dag nog iig!
Jij ook. Ik had ter nuance nog wel wat puntjes aan kunnen stippen, maar ik snap de hint. :P

Overigens had je het Cannon Fodder liedje prima onthouden. ;)
Ik kan echt aanraden om eens op cncnet.org te kijken :)

Ik speel nog regelmatig RA2:YR met een vriend co-op tegen AI, dankzij dat fantastische platform - maar ze ondersteunen ook andere games uit die tijd.
(als ik het me goed herinner, want het was in kleur met polyfoon geluid, dus 3dfx en soundblaster).
Oeps.. Dune 2 is uit 1992, 3Dfx Voodoo 1 uit 1995..
Kleur was gewoon VGA / MCGA (320 x 200 x 8 bit).
geen CGA hoor, alleen VGA ondersteuning..

EDIT: ah MCGA is iets anders dan CGA lees ik nu..

[Reactie gewijzigd door 1Mark op 22 juli 2024 21:29]

Klopt ontwikkeld door het Franse Cryo (overgenomen in 2008 door Microids) en uitgegeven door Virgin. Op https://www.freegameempire.com/games/Dune-CD kan je overigens de CD versie downloaden. Die had voor die tijd stunning graphics tijdens het vliegen van sietch naar sietch. Heb hem laatst nog gespeeld en net als toen blijf je toch spelen. Het adventure gedeelte is vrij beperkt en soms niet heel erg logisch (je kan bijvoorbeeld niet verder als je Chani niet ergens achterlaat) en het strategie gedeelte lijkt vrij simpel in het begin, maar je moet dit zeker niet onderschatten:

Prospectors die alle verworven sietches moeten ontginnen voor Spice blijf je continue heen en weer sturen. Je spice groepen continue verplaatsen naar spice-rijke gebieden zodat je Shaddam tevreden kan houden met zijn steeds groeiende vraag naar Spice en plantjes zaden nadat je water bassins heb gemaakt in gebieden waar veel Harkonnen zitten zodat daar geen spice meer is. De Harkonnen laten je dan uiteindelijk met rust. Beter is ook om eerst te spioneren voordat je je troepen naar de Harkonnen stuurt, want voor hetzelfde geld hebben ze atomics.

Geweldig spel, maar het einde is een beetje onbevredigend. Dit wordt echter goed gemaakt door de muziek Die was echt geweldig en sfeervol. Kijk anders zelf eens op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=8zYSDhwmI_Q
Chani achterlaten lijkt best op het boek; immers, in het boek worden de vrouwen naar het zuiden gestuurd om ze uit de strijd te houden, hier zit dan ook de passage waar Leto II sterft (firstborn…) en Alia gevangen genomen wordt.

In de Cryo game wijkt het hier en daar wat van het boek af maar Chani wordt door Feyd gevangen en als je dan een paar forten inpikt die dicht bij het paleis liggen (rond de laatste 5 of 6) kan je haar bevrijden.

Cryo versie was echt een toffe game, aanrader als je hem nog niet gespeeld hebt!
De eerste Leto (zoon van Paul en Chani) wordt door de Sardukar (keizerlijke troepen) vermoord, Leto 2 is een 2 eiige tweeling samen met Chanima. Die later de God-keizer wordt dat hij een symbiose met zandforellen aangaat.
U heeft gelijk - De 1e zoon is de 2e Leto, maar de 2e zoon is dan eigenlijk Leto 3.
Afijn, we bedoelen dezelfde persoon.

Deels proberen ze dat te vangen in de oude Cryo game door Chani gevangen te nemen want in de game zitten enige (begrijpelijke) vrijheden tov het boek (bijv: die hele verhaallijn mbt de 1e zoon, en ook Alia, mist gewoon...) - blijft een toffe game echter.
En dan hebben we het nog niet eens over de latere gholas :-)
Bedankt voor de link.

Ik heb het spel (of eerder mezelf) helemaal lam gespeeld.
Nostalgie dus

En toen je benoemde van Chanjmi kwam dat weer terug. Was een rare wending
Klopt. Ik was/ben sowieso ook erg fan van games ontwikkeld door Cryo. Ze hebben daarna groot success gehad met o.a. Atlantis (te koop via GOG). Hoewel veel afgekeken van Myst, blijft het nog één van mijn favoriete games.
Voor fans van de muziek: Stephane Picq en Philippe Ulrich (de componisten) hebben destijds ook het album Dune: Spice Opera uitgebracht, een soort re-recording van de soundtrack van de game, maar dan op studioapparatuur. Erge aanrader: https://www.youtube.com/watch?v=TWn1C1POc6M
Wat grappig: dat wist ik helemaal niet! Picq was ook verantwoordelijk voor de (in mijn ogen) prachtige soundtrack van de Atlantis games.
Yup, die audio cd zat bij mijn versie van dune 1 die ik destijds kocht en heb ik nog steeds! Helemaal kapot gedraaid. Samen met Diablo 2 beste soundtrack voor een game naar mijn mening.
Edit: Oeps, op de een of andere manier kwam ik bij de verkeerde video uit, nu klopt het wel 8)7. Bedankt voor de link!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 21:29]

Die had voor die tijd stunning graphics tijdens het vliegen van sietch naar sietch.
Ja en de intro uit de film zit er ook in. Met pixels met een heleboel zwart eromheen om de lage resolutie van de video's van die tijd te verbloemen :) Vreemd genoeg was dat met de in-game flight scenes niet, maar ik denk dat dat kwam doordat die grote kleurvlakken gebruikten waar de compressie op afgestemd was.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 21:29]

Dat staat inderdaad niet goed in de tekst. Ik heb het aangepast. Dank voor het melden!
Dune 2 was wel de game die echt het "real-time strategy" genre definieerde, want de games daarvoor waren wel strategiespellen, maar grotendeels turn-based.

Ik heb Spice Wars gespeeld, en ik heb wel de indruk dat ze op sommige vlakken juist weer het langzamere, turn-based element terug willen brengen en niet willen concentreren op de "bouw een basis en tankrush de vijand" concept, wat ook terug komt in het kleine aantal unit-types wat je kan bouwen. Voorlopig geen tanks of voertuigen, maar alleen infanterie.
Dat van Dune2 weet ik.
Het was de game die het strategie genre definiërde. Gevolgt door C&C.
Van dezelfde studio.
Met als 1 van de hoogtepunten Red Alert 2..
.
Ik wacht gewoon even af tot het af is. Ik pik Spice Wars zeker mee.
.oisyn Moderator Devschuur® @Stoney3K16 mei 2022 00:49
Als ze het neerzetten als 4X dan verwacht ik eerlijk gezegd sowieso een turn-based game. Wellicht dat realtime ook kan werken, maar dan kunnen de opties ook niet echt ingewikkeld zijn omdat je daar dan niet veel tijd kunt besteden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 21:29]

De real-time moet je meer zien zoals dat in stellaris werkt.
Maar spice wars is veel kleiner van schaal dus je zit dan nog op een potje van een uur of 3 in plaats van gelijk 20-30 uur.
Ik vind het spel inderdaad langzamer.
Het is ook best een klus om militair te winnen. Je komt snel in een soort uitputtingsslag terecht. Omdat aantal eenheden zo beperkt is kun je, ook al ben je iemand dik de baas qua economie, nog steeds niet 123 wegvagen.
Daarnaast viel me op dat atreides wel vrij makkelijk de politieke overwinning kan halen
Ja beide games waren officieel. De studio was halverwege van ontwikkelaar overgestapt maar Cryo was gewoon doorgegaan na het vervallen van de opdracht.

Die van Cryo vond ik geweldig, de combinatie van adventure en RTS vond ik super.

Helaas heb ik tijdens Dune II RSI gekregen en daarom heeft dat een beetje een zure smaak aan het RTS genre gegeven voor me. Maar het was wel de grondlegger van de RTS inderdaad.

Best wel bijzonder dat er van een film niet 1 maar twee spinoff games gemaakt zijn en deze ook beiden op hun eigen manier zeer goed waren. Meestal zijn spinoff games erg slecht (met als ergste voorbeeld waarschijnlijk E.T. van Atari).

Utopia was trouwens ook een super RTS in die tijd.

Edit: Post aangepast, de tweede Dune game was dus "Dune II" van Westwood, die eigenlijk de eerste versie had moeten wezen 8)7

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 21:29]

Het klinkt wel aardig, en ik zou wel wat meer speelervaringen willen horen/lezen als het spel wat meer "af"' is.

Moet de multiplayer gespeeld worden via een server of kan ik met vrienden via P2P/LAN spelen?

Als ik dit zo lees dan mag je bij de multiplayer je chips en drankje wel klaarzetten voordat je begint. :)
Het spel is op dit moment wel aardig, ik ben zeker nieuwsgierig naar het totaal. Het zet een goede sfeer neer (wat ik als Dune fanboy belangrijk vind) en voelt absoluut niet als de gemiddelde rush RTS.

De tutorial laat op dit moment te wensen over, de eerste paar lessen zijn duidelijk en concreet, maar dat verandert snel naar maar het topje van de ijsberg bij bijvoorbeeld het politieke systeem en de spionage. Je wordt snel losgelaten daarna, terwijl de belangrijk currencies zoals water of plaz (beton) niet uitgelegd worden. De eerste 5 games zat ik snel zonder omdat ik de verkeerde upgrade bouwde, veel vallen en opstaan dus.
Dat je nooit met 3 units of meer vanaf de zelfde plek moet aanvallen leer je snel af, er komt gegarandeerd een worm op af. :)

Verder kan je research doen in vier verschillende richtingen. Afhankelijk van de gewenste win conditie die je wil behalen is het verstandig om na wat eerste research uit de verschillende trees je te focussen om 1 richting. Research is namelijk gratiz, maar elk onderwerp kost een aantal speeldagen. In het begin heb je er weinig last van en kan je snel ontwikkelen maar uit eindelijk gaan die dagen tellen omdat je steeds meer spice kwijt bent aan het Rijk.

Spionage is veelzijdig, maar wat je allemaal in dat ene window kan wordt vooralsnog niet uitgelegd. Je kan infiltreren in de andere facties die op dat moment mee doen in je spel of de facties in de Landsraad. Beide zorgen voor negatieve beïnvloeding van die facties of meer kans van slagen met stemmen in de Landsraad.
Het politieke systeem werkt vergelijkbaar met de spice donatie aan het Rijk, elke paar dagen wordt er gestemd over drie dingen. In het begin zijn dit makkelijke dingen, zoals 30% minder bouwtijd voor militaire units maar na een aantal keer stemmen was ik al totaal kwijt wat er aan vooraf ging. Je kan je ondersteuning voor een resolutie uitspreken, maar je hebt ook voorkeurstemmen. Op deze manier kan je iets positiefs voor je zelf of negatiefs voor een ander er doorheen drukken. Voorkeurstemmen zij er echter beperkt .

Al met al kan het snel een ingewikkelde game worden, je moet in het begin je “engine” goed opbouwen anders krijg je hier later last van.

Wat mij betreft absoluut de moeite waard

—edit—
Typos

[Reactie gewijzigd door Coriolis op 22 juli 2024 21:29]

Welnu ik heb het gekocht op Steam en zojuist een refund aangevraagd na 3 uur speeltijd. Waarom?

Dune gevoel:
De Harkonnen die willen traden met de Atreides of andersom? Dat is net alsof Rusland wapens wilt verkopen aan Ukraine. Daarnaast word je als Atreides constant aangevallen door de Fremen. Dat staat me echt enorm tegen. De Fremen horen mijn vriendjes te zijn of ik zou op zijn minst diplomatieke betrekkingen met ze moeten hebben. Het doet een beetje af als een paar losstaande factions die helemaal geen history met elkaar hebben. Nee dit doet echt geen eer aan het verhaal.

RTS gevoel:
Het is absoluut geen RTS zoals je gewend was uit eerdere Dune games. Het hoeft voor mij ook geen rush RTS te zijn, maar poehee.. met een ornithopter ?'jes scannen zodat je een dorp ontdest. Die kan je dan vriendelijk proberen over te nemen of met geweld. Het eerste duurt 15 dagen in gametijd (10 minuten ofzo). Dan mag je twee gebouwen neerzetten en als je er wat resources tegenaan gooi evt. meerdere. Let er dan wel op wat er in een region vindbaar is, want voor je het weet heb je te weinig Spice. Het duurt echter allemaal zooooo lang zelfs als je de snelheid naar het hoogste brengt. Er is geen enkele cohesie met Arrakeen (je basis) en het voelt heel snel aan als Risk of Civilisation., Beiden zijn niet mijn ding.

Logica:
Je moet dus Spice verzamelen en belasting betalen aan de keizer. Geen probleem, maar hoe dan? Ook al heb ik genoeg Spice toch mis ik de eerste shipments. Ik mezelf rotzoeken hoe je dan blijkbaar handmatig moet bevestigen dat de keizer mag incasseren uit je stock, maar dat is toch opeens niet de bedoeling. De derde en opvolgende shipments gaan opeens automatisch. Ik snap er de ballen van. Ook de 'agents' zijn heel erg warrig en je stuurt ze alsmaar op missies maar het levert nauwelijks wat op. Hetzelfde geldt voor de Landsraad waar je mag stemmen. Het blijkt echter zo onzinnig dat ik dat op den duur niet eens meer deed.

Graphics en muziek:
Zeker geen uitblinker in grafische kwaliteit. Inzoomen is vrij beperkt (Dune 2000 kon je zelfs verder inzoomen) en alles ziet er heel erg cartoonish uit. Uitzoomen is ook beperkt want uiteindelijk krijg je gewoon een kaart te zien a la Risk. Een worm komt gewoon midden in een dorp om je mannetjes op te vreten, maar de gebouwen waar ze stonden blijven miraculeus onbeschadigd en de muziek... mjah niet erg bijzonder, maar na 10 minuten zet je toch je geluid uit vanwege de talloze event waarschuwingen. Hoogst irritant.

Nee, het spel is nog niet klaar, maar wie iets verwacht uit de oude glory van de Cryo of Westwood games komt sowieso bedrogen uit.
Daarnaast word je als Atreides constant aangevallen door de Fremen. Dat staat me echt enorm tegen. De Fremen horen mijn vriendjes te zijn of ik zou op zijn minst diplomatieke betrekkingen met ze moeten hebben.
In het begin niet toch? Dat klopt wel aardig met het verhaal.

Het eerdere punt wat je noemt is idd raar :)
De Fremen je vrienden als Artreides, Waar haal je dat vandaan? wel dat als je voor Duncan Idaho kiest als adviseur verbeter je je relaties met de lokale Fremen milities sneller waardoor je minder last hebt van die raids. Dit komt aardig overeen met de situatie zoals die was toen Huis Artreides de planeet over nam.
Bovendien kan je in een strategie spel moeilijk een vooraf gedetermineerde verhaallijn volgen. Dat zou de spanning van het spel niet ten goede komen. Vergeet bovendien niet dat ze voor Dune 2 zelfs een niet bestaande factie hadden verzonnen.

Dat het spel je niet aanstaat kan ik me best voorstellen, ieder zn smaak. Als je een pure liefhebber bent van de klassieke RTSen dan zal dit spel inderdaad te traag voor je zijn. maar het grootste deel van je punten zijn gewoon onzin.
Eenheden die in een stad staan worden helemaal niet door een zandworm opgegeten. zolang jij gewoon op rots ondergrond staat en niet op het zand kan de worm niks. Gebouwen kan je ook alleen op de rotsen bouwen.
Een goed punt van kritiek zou zijn dat het soms lastig is te zien of een unit veilig staat of niet, hier kan de UI nog in verbeterd worden. Grafisch is er zoiezo nog wel wat ruimte voor verbetering zodat eenheden iets makkelijker te onderscheiden zijn

En als de landsraad beslissingen je onzinnig lijken heb je ze duidelijk nog niet juist gebruikt. als je geen rekening houd met wat daar gebeurd kan één enkele ongunstige beslissing een verloren pot betekenen.

Het is duidelijk een spel wat nog niet af is. maar er ligt zeker een solide basis.
Jij verwoordt precies wat mij niet goed lukte. Precies daarom ook gerefund. Het is het gewoon niet. Northguard reskin om snel te verdienen aan de Dune license. Erg jammer.
Zie mijn andere post. Grappig dat verschillende mensen er totaal verschillend over kunnen denken. Ik krijg dus totaal geen Dune gevoel. Maar misschien komt het omdat ik Dune2 gespeeld heb, en Northguard en dit als een reskin van Northguard voelt voor me.
Ik heb Northguard niet gespeeld, dat kan uitmaken. Dune 2 heb ik plaat gespeeld.
Verder probeer ik het spel zo min mogelijk met Dune 2 te vergelijken. Dat was dertig jaar geleden en kan verkeerde verwachtingen scheppen.
Dit ligt meer bij het boek dan dune2 in ieder geval :-)
Leuke reacties @liberque en @Coriolis ...en ja @OriginalFlyingdutchman, dit soort spellen zijn vaak wel van de Marmite categorie (je vindt ze leuk of niet).

Ik vind ook al die reacties over "vroegah" wel leuk :)

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 22 juli 2024 21:29]

Hoe zit dit nu eigenlijk met de rechten voor het gebruik van intellectueel eigendom (IP) uit de Frank Herbert boeken? Ik heb mij hier bij vorige spellen ooit eens in verdiept en daarbij hadden de nabestaanden van Frank Herbert vrij definitief aangegeven geen interesse meer te hebben om ooit weer rechten uit te lenen aan nieuwe spel titels.
Is het Chiro toch gelukt om toestemming te krijgen? Of zijn de rechten (ook ivm de laatste film) deels overgenomen/overgedragen aan een andere eigenaar waardoor het wel is gelukt?
Ik kon hier mbt deze nieuwe game niet veel over vinden eigenlijk, maar ik weet dat dit in het verleden altijd een grote showstopper is geweest.

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 22 juli 2024 21:29]

Zo te zien heeft Legendary de rights gekregen in 2016 van de Frank Herbert Estate iig voor films. Hoe het met het spel zit durf ik je niet te zeggen.

https://marketrealist.com/p/who-owns-frank-herbert-estate/
Legendary Entertainment heeft inderdaad de rechten en een deal gesloten met uitgever Funcom voor in ieder geval drie Dune-games.

Naast Dune: Spice Wars, dat Funcom met Shiro Games ontwikkelt, zou er ook nog een openwereld multiplayergame in ontwikkeling zijn.

Voor meer informatie zie: nieuws: Funcom maakt minstens drie games gebaseerd op Frank Herbert's Dune-un...

[Reactie gewijzigd door Robert Zomers op 22 juli 2024 21:29]

Hmm... Open wereld klinkt interessant. Jammer dat het MP is want daar heb ik dan weer geen interesse in :(
Klopt, de eerste Dune game was inderdaad meer adventure. Erg veel uren met plezier gespeeld, ik pak 'm er nog wel eens bij voor de lol :)

De game is nu abandonware, dus je kunt de volle 1.7MB gratis downloaden :D
1,7mb. Dus ideaal om er een mobile game van te maken.
Dan zet je toch dosbox op je telefoon? Het origineel is altijd beter :) je kunt overigens een usb floppydrive aan je telefoon knopen en vanaf floppy spelen :*)
Wel twee floppies dan, 1.44MB was de gebruikelijker grootte :)

[Reactie gewijzigd door job_h op 22 juli 2024 21:29]

Nee,

Die was max 2,88 mb.
Doublesided, extra highdensity
.oisyn Moderator Devschuur® @jqv15 mei 2022 14:40
ED was helemaal niet gebruikelijk.
Another advance in the oxide coatings allowed for a new "extra-high density" ("ED") format at 2880 KB introduced in 1990 on the NeXTcube, NeXTstation and IBM PS/2 model 57. However, by this time the increased capacity was too small an advance over the HD format and it never became widely used.
Ik heb ze volgens mij ook nooit in de winkel gezien.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 21:29]

Daar doel ik ook niet op.
Ik geef alleen aan dat er een versie was van 2,88 mb.

Het was er. Ook al niet erg gebruikelijk.

En ik heb er ook nog nooit 1 gezien
.oisyn Moderator Devschuur® @jqv15 mei 2022 14:46
@job_h zeg dat de 1.44MB versie de gebruikelijke grootte was, waar jij met "nee" op antwoordt alsof dat niet juist is. Het is weldegelijk juist. @job_h zei niet dat het de maximale grootte is.

.edit: ooh wacht, ik vermoed dat job_h dat tweede deel erbij heeft geedit na jouw post. Excuus :)

Het spel kan natuurlijk op 1 ED floppy zoals je suggereert. Maar zie die eerst maar eens te vinden. HD floppies op zijn zich nog wel nieuw te koop :)

.edit: maar fuck zeg wat een geld. Zo rond de €50 voor een doosje met 10 floppies :X. Volgens mij kochten wij altijd merkloze floppies bij de Hema, 10 gulden voor een doosje van 10. En die verkocht je dan op school voor 2 gulden per stuk. :P

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 21:29]

Ik zie het nu ook pas.

En inderdaad. Die van de Hema waren best oke om handel mee te drijven.

Of als je er klaar mee was, de floppy bij zo'n tijdschrift afplakken boven aan in de hoek. Formateren en net doen of je zelf er iets op had geplakt....

Vroeger was alles anders. 8)7 8)7 8)7
Niet meteen hoor :-)
Niet nodig.

Op myabandonwar.com kun je hem online spelen om te proberen natuurlijk...
Ik heb de cd versie nog, met wat blokkerige fmv filmpjes erop.
Je kunt alle games gratis downloaden. Abandonware maakt t niet ineens legaal.
Goed punt, daar ging ik inderdaad wel van uit. Even nagezocht, is dus niet waar. Ze doen er niks meer mee, er is geen support, maar nog steeds copyrighted.
Het had ook wel wat strategy elementen, het was een vreemde mix. Lost Eden deed dat nog eens een keer opnieuw alhoewel er meer verhaal dan gameplay in dat spel zit (duidelijk gemaakt voor de Philips CDI...).
Klinkt leuk! Nu House Ordos er nog in, for old times’ sake :+
Zou grappig zijn, maar ik weet niet of dat mag, House Ordos komt niet in de boeken voor en is daarmee verzonnen door Westwood->EA, als ik me niet vergis.
Je vergist je daarin, hoewel House Ordos niet in de originele novels voorkomt, komt het wel voor in 'The Dune Encyclopedia' (1984), de eerste twee Dune games zijn van 1992... Dus House Ordos is zeker niet van Westwood->EA. Wellicht dat de invulling van House Ordos en iconagraphy wel van Westwood->EA zijn, maar volgens mij zou dat geen issue hoeven te zijn voor Shiro Games, aangezien ze House Atreides groen hebben gemaakt...

Ze hebben het over meer facties in Dune Spice Wars en misschien dat de Ordos er daar een van is:
https://www.pcgamesn.com/dune-spice-wars/house-ordos
Atreides heeft groene uniformen in de boeken ;-)
Ook in de 1984 film, maar zo staat het me geheel niet bij... Er staat mij bij kaki/bruin...
Origineel groen, d.i. de Atreidis kleur, op Caladan droegen ze dat. Kaki was de woestijn outfit op Arakis.
Ideel voor een DLC pakketje of zo.
Ik snap dat het 4x is, maar kunnen ze nou eens een keer de verhoudingen tussen units en complete steden wat beter maken. Ik vind het echt niet om een te gluren dat 3 troopers net zo groot zijn als een stad, en een harvester weer kleiner terwijl die dingen enorm zijn. ( Ja ik snap dat die 3 troopers een compleet 'leger' zijn maar toch) Het is immersion breaking en doet totaal geen recht aan de indrukwekkende schaal van het dune universum.

En wat doen al die resources in godsnaam in dat spel, het heet spice wars, en alles wat je doet heeft niets te maken met het vechten om spice. Voelt gewoon als een northguard reskin, wat een prima spel is overigens. Maar het Dune gevoel ontbreekt compleet bij mij.

Gerefund helaas.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 22 juli 2024 21:29]

Ik snap dat het 4x is, maar kunnen ze nou eens een keer de verhoudingen tussen units en complete steden wat beter maken.
Dan worden steden toch te groot of units te klein?
vraag me wel af hoe dit spel zich precies apart wil zetten van de andere rts spellen op dit moment. De politiek als win condition is een oke concept maar het voelt wel een beetje als het wereldwonder van age of empires en ik weet niet of dat het nou echt zo anders maakt dat ik het zou willen spelen over bijvoorbeeld starcraft.
Door zichzelf geen RTS te noemen, maar een 4x onderscheid men zich van de overige RTS'en
Heb me erg vermaakt met battle for dune. Was destijds een van de eerste 3D rts games.

Ga deze nieuwe ook zeker proberen.
Dune II had als titel The Building of a Dynasty
Dune II: Battle for Arrakis was een port voor de Mega Drive/Genesis


Edit:
Je schreef "3D RTS"...

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 22 juli 2024 21:29]

De game waar bones op doelt was de game: ‘Emperor: Battle for Dune’.

Ikzelf heb nooit de andere Dune games gespeeld, maar komend vanaf C&C was dit een leuke overstap naar het Dune universum. Die Worm die ineens je leger kon opslokken als je een dorre vlakte overstak gaf toch wel wat extra spanning.

Het volledige 3D aspect was inderdaad prachtig, je kon de camera volledig 3D rond draaien.
Deze game was volgens mij voor die tijd ook al aardig groot en kwam op 4 (?) CD’s.
Vooral voor filmpjes denk ik. Ik heb hem nog wel ergens liggen, maar idd was het denk ik iets van 1 installer en 3 play disks.
Ik hoopte meer op classic play, zoals dune2 & C&C en starcraft.

Even afwachten op gameplay reviews
Ja hier hoopte ik ook op :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.